PDA

View Full Version : Waanzinnige multi-tool: Righteous Tones Jack



Mitch
26 maart 2008, 23:38
Zeg maar gerust: Jack of all trades!
Passieve DI
Aktieve pre amp/DI
Koptelefoon versterker
Boost
EQ
....en nog sexy ook:
http://www.righteoustones.com/images/jack_10.gif

Controls maar even op de site bekijken: http://www.righteoustones.com/jack.html
Staat de "Owner's Manual" bij.

Anyway, ik heb dit Zwitsers zakmes nu op een aantal manieren gebruikt, dus tijd voor een full review.
Laat ik met de laagste score beginnen: de koptelefoon uitgang heb ik nog niet goed werkend gekregen. Het is een mini-jack uitgang en zowel met een setje oordopjes als met een koptelefoon met verloop van normale jack naar mini-jack kreeg ik te snel ongweenste vervorming. Misschien dat het aan de koptelefoons lag, maar ik acht die kans klein. Gitaren met hoge output heb ik ook niet, daar ligt het ook niet aan. Afijn, verder met het positieve nieuws.

Pre amp voor akoestisch: prima! Ik gebruik al een tijd een L.R. Baggs Para DI en da's geen lullig ding, maar de Jack doet er weinig voor onder. Je moet iets meer zoeken naar de juiste balans, maar zodra die er is haal je hiermee duidelijk de scherpe kantjes af van de basis sound, beetje laag erbij of eraf: prima!

Aktieve DI voor elektrisch: aangezien er geen speaker sim op zit is de sound niet helemaal geweldig als je 'm wil gebruiken in combinatie met drive pedalen. Clean klinkt 't overigens prima. Drive pedalen zijn wel te gebruiken, maar dan moet je ze totaal anders instellen dan hoe je ze afstelt voor een amp.

Boost/EQ voor elektrisch, vóór een amp. Zo! Da's lekker! Per acuut doorgedrongen tot mijn top5 van boosts :o Weinig of geen ruis, da's sowieso een pluspunt. Met alle EQ controls op 12u geeft -ie een randje tophoog erbij zoals je dat bij de meeste mosfet boosts ook gewend bent (Super Hard On, Super Chili Picoso etc.) en ik kan dat soms waarderen, maar niet altijd. Treble een tikkie terug et voilà: de perfect neutrale boost. Beetje laag erbij, scheutje mid en met de mid shift knop even zoeken naar welk middengebied het lekkerst klinkt om te boosten met mijn amp et volà: puike fat boost.
Zeer, zeer onder de indruk van de boost én EQ mogelijkheden.

Afijn, voor rond de $110 (momenteel ca. E70) heb je een prima boost, EQ én DI. Als back-up in geval van amp nood alleen al de moeite waard om bij je te hebben. Momenteel nog geen Europese dealers, maar verzenden vanuit Canada was nog sneller dan vanuit de VS: drie dagen. Mazzeltje...

hendrix2
27 maart 2008, 00:04
Cool, zo'n ding heb ik nodig!! Waar (online) heb je hem gekocht?

Nielsje
27 maart 2008, 07:44
Interessant! Leuke review. Waarom heb je dit ding in eerste instantie gekocht, nieuwsgierig?

Mitch
27 maart 2008, 08:48
Gewoon bij hemzelf Kenneth, via de site. Je wordt keurig naar PayPal doorgesluisd, soepele transactie was het.
Niels, ik was inderdaad nieuwsgierig. Ik kreeg de tip via een ander forum omdat ik op zoek was naar iets waarmee ik met elektrisch direct de tafel in kon. Ik dacht eerst aan Sansamp, maar dit was dusdanig goed geprijsd en had zo veel functies dat ik dacht: daar kan ik me geen buil aan vallen.

Einzeln
27 maart 2008, 09:33
Wat zijn de andere 4 uit de top 5

M Kactus
27 maart 2008, 09:40
Gewoon bij hemzelf Kenneth, via de site. Je wordt keurig naar PayPal doorgesluisd, soepele transactie was het.
Niels, ik was inderdaad nieuwsgierig. Ik kreeg de tip via een ander forum omdat ik op zoek was naar iets waarmee ik met elektrisch direct de tafel in kon. Ik dacht eerst aan Sansamp, maar dit was dusdanig goed geprijsd en had zo veel functies dat ik dacht: daar kan ik me geen buil aan vallen.

Zou het ook wat zijn voor een basgitaar, of zit het frequentiegebied daar niet goed voor ?
Het ziet er namelijk bijzonder goed uit!

Jimwoud
27 maart 2008, 10:11
Mitch, is doormiddel van de input pot nog een beetje vervorming toe te voegen aan het gebooste signaal.

Mitch
27 maart 2008, 11:02
Zou het ook wat zijn voor een basgitaar, of zit het frequentiegebied daar niet goed voor ?
Het ziet er namelijk bijzonder goed uit!
Geen idee, ik zou het eigenlijk eens moeten proberen volgende week maandag, dan zit ik weer met een bassist in een oefenruimte.

@Jim: vervorming heb ik niet getest eigenlijk, ik was veel te blij met de strakke boost en EQ :D Ik vermoed van niet, de input is vooral bedoeld om de ruis zo laag mogelijk te houden. Ouput vol open en dan input naar smaak bijregelen, dan heb je een goede cleane, ruisarme sound.

Jimwoud
27 maart 2008, 11:07
Geen idee, ik zou het eigenlijk eens moeten proberen volgende week maandag, dan zit ik weer met een bassist in een oefenruimte.

@Jim: vervorming heb ik niet getest eigenlijk, ik was veel te blij met de strakke boost en EQ :D Ik vermoed van niet, de input is vooral bedoeld om de ruis zo laag mogelijk te houden. Ouput vol open en dan input naar smaak bijregelen, dan heb je een goede cleane, ruisarme sound.
Klinkt wel interesant, is wel wat ik zoek denk ik, clean boost met EQ. Alleen had het nog beter geweest als je er nog wat vervorming in kon draaien. om van een korreligere overdrive een wat smoothere te maken. Dan zou het voor mij de ideale boost zijn.

robzilla
27 maart 2008, 11:39
Top Mitch, thanks voor de review..

Ik ga in de zomer naar Canada dus ik ga daar sowieso eens shoppen :) Of ik bestel hem gewoon..

artnaz
27 maart 2008, 11:45
Prachtige combo inderdaad, die ook nog eens blijkbaar goed werkt! Deze ga ik zeker onthouden voor de toekomst. :)

Mitch
27 maart 2008, 13:06
Wat zijn de andere 4 uit de top 5
Klon Centaur, Barber Tone Press, Catalinbread Super Chili Picoso (de stand met extra laag dan) en dan dirty boosts a la Mig Boost, germanium boosts etc.

M Kactus
27 maart 2008, 13:38
Geen idee, ik zou het eigenlijk eens moeten proberen volgende week maandag, dan zit ik weer met een bassist in een oefenruimte.
Dat zou ik wel appreciëren. Als het zou werken voor elektrische, akoestische gitaar én voor basgitaar is het een done deal. Maar dat is te goed om waar te zijn ;). Fijne review, goed onderbouwd!

Jimwoud
27 maart 2008, 14:30
Dat zou ik wel appreciëren. Als het zou werken voor elektrische, akoestische gitaar én voor basgitaar is het een done deal. Maar dat is te goed om waar te zijn ;). Fijne review, goed onderbouwd!
Volgens de site is hij ook voor bas.

@Mitch: Weet jij toevallig ook of die digitale delay/echo ook goed is voor solo delay, dus snelle delay. Omdat er geen schakeling is voor echo of delay.

Mitch
27 maart 2008, 15:33
@Mitch: Weet jij toevallig ook of die digitale delay/echo ook goed is voor solo delay, dus snelle delay. Omdat er geen schakeling is voor echo of delay.
Waarom niet? Je bedoelt of de delaytijd kort genoeg is? Lijkt me wel, ik geloof niet dat ik delays ken die niet geschikt zouden zijn voor kortere delays, maar misschien begrijp ik niet goed wat je bedoelt...
Op de clips viel me op dat de klank erg goed is, lekker gefilterd.

Jimwoud
27 maart 2008, 16:26
Waarom niet? Je bedoelt of de delaytijd kort genoeg is? Lijkt me wel, ik geloof niet dat ik delays ken die niet geschikt zouden zijn voor kortere delays, maar misschien begrijp ik niet goed wat je bedoelt...
Op de clips viel me op dat de klank erg goed is, lekker gefilterd.
Dat bedoelde ik ook inderdaad. Ben ook even met Jeff aan het mailen. Zoek namelijk nog een goede delay voor niet al teveel geld.

Hoe heb jij het gedaan met invoerrechten en btw?

Bernd Veenema
27 maart 2008, 16:54
Ik heb hem ook even gemaild. De Chorus, de Delay, de Metal Distortion (de Fang) en de Jack lijken mij toch erg interessant. Hij heeft ook wat advertenties op ebay staan. S&H is 28,75 voor het eerste pedaal en 12 dollar voor elk volgend pedaal. Dus voor die 4 pedalen ben ik dan rond de 230 euro kwijt. Dan heb je inderdaad alleen de kosten bij de grens nog. Vraag me af hoe hoog die zijn. De recensie op HC zijn trouwens ook erg positief.

Mitch
27 maart 2008, 17:33
Ik had mazzel met invoerrechten (lees: geen aanslag) maar normaal gesproken gelden gewoon de vaste regels, met ca. 20% invoertax. Tweede pedaal is inderdaad minder kosten, dus sja... het is te doen.
Ik heb 't niet gevraagd aan 'm, maar volgens mij is die ene (Stinger geloof ik) een RAT a la Keeley/BYOC Mighty Mouse, de bekende driestanden switch. Zeker de 'open' stand zonder clipping schijnt een zalige boost te geven. Maar goed, qua dirt ben ik toch al weer gezellig aan het shoppen, als het goed is ligt er nu een OCD thuis te wachten :D
De hele lijn is vrij interessant maar daar durf ik geen uitspraken over te doen.
Wat je wel hoort is dat de drivepedalen zijn opgenomen via de Jack op een PC. Je mist daar ook de speaker sim, dus ze klinken wat scherp/fizzy, ongetwijfeld klinken ze een stuk beter over een amp. CLean, dus zowel met de chorus als de delay hoor je dat de klank prima is. Ik denk dat je die clips van de drive pedalen dus ook zo moet interpreteren: 'zo klinkt het pedaal als je het direct inprikt'. Niet representatief dus, eigenlijk. Ach ja, hij zal niet een leuke recording setup hebben...

Vraagje aan Jim nog: testen voor bas, bedoel je daar de boost/EQ functie mee of de aktieve/passieve DI functie?

M Kactus
27 maart 2008, 17:45
Wat je wel hoort is dat de drivepedalen zijn opgenomen via de Jack op een PC. Je mist daar ook de speaker sim, dus ze klinken wat scherp/fizzy, ongetwijfeld klinken ze een stuk beter over een amp. CLean, dus zowel met de chorus als de delay hoor je dat de klank prima is. Ik denk dat je die clips van de drive pedalen dus ook zo moet interpreteren: 'zo klinkt het pedaal als je het direct inprikt'. Niet representatief dus, eigenlijk. Ach ja, hij zal niet een leuke recording setup hebben...

Vraagje aan Jim nog: testen voor bas, bedoel je daar de boost/EQ functie mee of de aktieve/passieve DI functie?

Dat viel me eigenlijk ook op. Ik vind de drives en disto's niet zo bijzonder. Die Fang, de metal-distortion was wel leuk, maar de anderen leken me niks. Dat is vast door het DI-principe. Best wel wat uitspraken die vraagtekens oproepen in de omschrijvingen ook: "tube-like" enz. Daar hou ik niet zo van, maar het zal er wel bijhoren :).

En ik denk dat je de testvraag aan mij richtte ? Vooral de actieve/passieve DI-functie. Het boosten en de EQ zijn niet zo belangrijk. Ik vraag me af of het een uitgebreid alternatief is voor een DI-box en een goedkoper alternatief is voor een Sansamp.

Jimwoud
27 maart 2008, 19:32
Vraagje aan Jim nog: testen voor bas, bedoel je daar de boost/EQ functie mee of de aktieve/passieve DI functie?
Op die site stond dat het pedaal ook geschikt is voor bas, dat is het enige dat ik weet.

Hij gaf mij shipping rates door van $19,25 maar dat is international surface en duurt 3-4 weken. Dat is wel iets lang, maar anders is het duurder. Zal nog eens aan hem vragen hoe en wat.

Hij heeft aardig van blemised spul liggen, ook misschien een optie voor de geinteresseerden.

Bernd Veenema
27 maart 2008, 19:38
Wat bedoel je met mazzel (geen tax)? Had de beste man iets op het pakketje gezet ofzo? Dat schijnen ze bij ceriatone ook te doen.
Ik wil eigenlijk sowieso een Fang, een Delay en een Chorus bestellen.
Misschien ook nog wel een slinger. De sample van de slinger klinkt alleen wel erg kut. Maar het is inderdaad niet over een amp opgenomen, dus dat zegt misschien niet zoveel.

Mitch
27 maart 2008, 20:00
Ja, vergiste me, ik bedoelde M Kactus :)
Alternatief voor een Sansamp? Nou, ik kan onze bassist vragen zijn eigen Sansamp mee te nemen om te vergelijken. Ik kreeg net vandaag mijn Sansamp GT2 binnen, die mag zaterdagavond zijn diensten bewijzen, de twee gigs hiervoor heb ik de Jack gebruikt als 'sansamp' en nogmaals: clean prima, maar geen speaker sim en hoe dat dus op bas gaat klinken weet ik niet. Ik weet dat een Sansamp geweldig is om bas op te nemen; ik dacht niet dat onze bassist thuis wel eens bas opnam, anders zou ik 'm eens kunnen vragen de boel te vegelijken, maar goed, hij heeft het al erg druk, ik wil 'm niet overvragen.
Ik kan in ieder geval eens vragen of hij zijn Sansamp meeneemt maandag. Ik mail 'm meteen even.

Bernd Veenema
29 maart 2008, 16:58
@Mitch: hoe bedoel je mazzel? Ik ga waarschijnlijk volgende week 3 of 4 pedalen bestellen bij hem en dan scheelt het een aardig bedrag als je geen tax hoef te betalen. Jeff is trouwens een erg vriendelijke man die supersnel reageert op emailtjes. Ik ga waarschijnlijk de Fang, de Electro-shine, de Electro-glide en de Slinger bestellen.

Mitch
30 maart 2008, 13:53
Mazzel qua shipping. Ik heb wel eens eerder iets uit Canada over laten komen en dat durde meestal langer dan vanuit de VS. Dit kwam supersnel binnen, dus ik had het idee (misschien volledig onterecht) dat ik mazzel had met het moment van pakketten verzamelen en het moment dat ze dadwerkelijk verscheept worden.
Ik moet zeggen dat de pedalen die je wil bestellen mij ook de interessantste leken :satisfie: Review verplicht!

Bernd Veenema
30 maart 2008, 17:17
Zodra ik mijn BOSS ME-50 heb verkocht ga ik ze bestellen. Zodra ik ze binnen heb, laat ik het wel weten. het lijken mij erg interessante pedaaltjes en het kost echt bijna niks. Jij hoefde ook geen inklaringskosten en belasting te betalen dus? Ik hoop dat dat bij mij ook lukt.

Mitch
30 maart 2008, 17:22
Tax is een loterij... duimen maar!
Repetitie is overigens verzet, dus de test op inzetbaarheid voor bas moet nog even wachten.

BramSchouten
30 maart 2008, 17:27
Staat er nog ergens een demootje? Lijkt me een strak pedaaltje;)

Mitch
30 maart 2008, 17:29
Niet van de boost/EQ mogelijkheden, wel zijn alle clips op de site opgenomen via de Jack, direct een PC in. Verder niets toe te voegen aan mijn eerste post :)

BramSchouten
30 maart 2008, 18:14
Niet van de boost/EQ mogelijkheden, wel zijn alle clips op de site opgenomen via de Jack, direct een PC in. Verder niets toe te voegen aan mijn eerste post :)

Waar kan ik die clips vinden, op de site in je eerste post zie ik ze niet? :satisfie:

Mitch
30 maart 2008, 18:16
Gewoon, de clips van de andere pedalen. Dus even naar een ander pedaal gaan en daar de clips luisteren. En lees dan vooral nog even de rest van het topic door over de nadelen van het gebrek aan speaker simulatie om de drive pedalen te relativeren ;)

Bernd Veenema
2 april 2008, 19:11
Zo, vandaag mijn Boss ME-50 verkocht!
Ga denk ik deze week mijn Righteous Tones-pedalen bestellen.
Ik denk de Fang, de ES, de EG en de Slinger.

Jullie horen het wel!

dml
2 april 2008, 19:22
Heb zojuist een Jack besteld. Ben al een tijdje op zoek naar een preamp-ding voor mijn piëzo-signaal. Ik wilde eigenlijk een Carl Martin Parametric EQ maar deze Jack kost inderdaad geen drol, incl. shipping nog geen € 60,-!! Ben benieuwd......

Mitch
2 april 2008, 22:42
Goeie ontwikkelingen ;)
De test met bas moet nog even wachten, de Jack staat nog in de opslagruimte... Even uitstel, maar geen afstel hoor!

Jimwoud
3 april 2008, 09:26
Heb zojuist een Jack besteld. Ben al een tijdje op zoek naar een preamp-ding voor mijn piëzo-signaal. Ik wilde eigenlijk een Carl Martin Parametric EQ maar deze Jack kost inderdaad geen drol, incl. shipping nog geen € 60,-!! Ben benieuwd......
Voor welke shipping methode heb je gekozen?


@Mitch: Heb je hem al geprobeerd om wat meer vervorming in de boost te krijgen, of krijg je dan alleen maar meer ruis of blijft hij gewoon clean.

dml
3 april 2008, 10:12
Die $ 12,- is voor shipping naar USA of binnen Canada. Moet er "overseas" geshipt worden, dan komt er nog $ 16,75 bij. Een moment later kreeg ik dus een mailtje van Jeff, of ik zo vriendelijk wilde zijn $ 16,75 over te maken.
Ik denk dat het standaard shipping is, zal wel via UPS of FedEx gaan.

dml
8 april 2008, 19:25
En hopla, vandaag kwam de pakketdienst de Jack bezorgen. Precies een week....... Ga 'm a.s. maandag even flink aan de tand voelen.

TimmU
9 april 2008, 09:37
@Mitch: hoe bedoel je mazzel? Ik ga waarschijnlijk volgende week 3 of 4 pedalen bestellen bij hem en dan scheelt het een aardig bedrag als je geen tax hoef te betalen. Jeff is trouwens een erg vriendelijke man die supersnel reageert op emailtjes. Ik ga waarschijnlijk de Fang, de Electro-shine, de Electro-glide en de Slinger bestellen.
Als je de Fang al binnen hebt , hoe klinkt ie? :)

Jimwoud
9 april 2008, 11:07
En hopla, vandaag kwam de pakketdienst de Jack bezorgen. Precies een week....... Ga 'm a.s. maandag even flink aan de tand voelen.
Hoe zit het met de invoerrechten BTW, nog wat van gehoord. Ik wil die delay van hem wel hebben.

dml
9 april 2008, 17:28
Nee, niets van gehoord. Ik was totaal dus een kleine € 75,- kwijt.
De waarde van het pakketje was op $ 50,- gezet, het verzenden kostte nog geen $ 30,- (alles in Canadese Dollars).