PDA

View Full Version : Bijgeluiden bij mineur-akkoorden in distortion :(



Lightner
14 februari 2003, 23:43
Hee menschen,

Je pakt je gitaar.
Je speelt clean een G (óóóhhh)
Je speelt clean een Gm (óóóhhh)
Je speelt met distortion een G (óóóhhh) (Naja, 'hmmmmm' eigenlijks, k heb nog steeds dat cassettedeck als versterker :wink: Ik gebruik dus eigenlijks een lading overload)
Je speelt met distortion een Gm (aaargl!! >:( )

Wat blijkt nu.. Als ik een Gm speel (barre) dan klinken alle snaren los aangeslagen (de andere snaren gedempt) wel goed, maar als ik ze tegelijk aansla zijn de volgende snaren vals: D, G, B

Als ik het akkoord langzaam strum, klinkt de D nog goed, de G gaat erg tekeer in samenhang met de G en de B snapt er niets meer van..

Ik meende eerst dat dit aan de elementen lag, maar na die vervangen te hebben is het probleem er nog steeds.. Veranderen van string gauge helpt ook niet. Ik heb nog een onwijze aardlus die ik moet verhelpen, maar het was voorheen ook al zo. Veranderen van schakelaar helpt ook niet. K heb nog wel dezelfde potmeters, condensator en jack-plug. Zouden die het kunnen zijn?

Het spelen van een Am (niet barre) heeft hetzelfde verschijnsel.. Alle mineur akkoorden of solo's die een mineur trekte hebben, vertonen dit verschijnsel.

Het opschroeven van het volume werkt ook flink negatief (ja duh, het ging immers om overload).

Ik denk zelf aan 3 opties:
1. De versterker (maar ik merkte het ook wat in de winkel, maar dat was slechts op 1 versterker, en met een andere gitaar was het verschijnsel er ook)
2. De elektronica (de potmeters en de bekabeling
3. De gitaar zelf (het hout en het doorgeven van de trillingen enzo..)

Iemand hier ervaring mee, of is het verschijnsel eerder opgemerkt? Zo ja, wat was dáár de oorzaak? Dit wordt toch tamelijk irritant.. Steeds afstellen tussen nét geen distortion (ik noem overload en distortion hier in 1 woord, ik weet het), en wel is toch tamelijk irriterend...

vulvasonic
15 februari 2003, 00:03
Heeft wellicht iets te maken met de natuurlijke boventonen. De 1ste natuurlijke boventoon is een octaaf, de 2e een reine kwint, dan meen ik weer een octaafje en daarna de grote terts.
Dit zijn tonen die meeklinken, zij het zeer zacht, met de tonen die je speelt.
Distortion versterkt de boventonen en dat is de reden dat een mineur accoord, gespeeld met te veel oversturing, vals klinkt, omdat in je accoord een kleine terts klinkt, maar in de boventonen een grote terts.

Om dezelfde reden klinken 'ingewikkelde' jazzaccoorden meestal niet best met veel distortion.

Ben ik duidelijk?

Lightner
15 februari 2003, 00:10
Hmz, in ieder geval goed om te horen :smile:

Als ik een mineur akkoord speel voel ik ook duidelijk andere trillingen in mn hals.. Maar dit verschijnsel komt dus puur door overload, en niet door distortion?

Hoe krijg je dan in vredesnaam een "smooth" distortion in je geluid zonder het vreselijk te misvormen?

vulvasonic
15 februari 2003, 00:31
Gewoon niet teveel distortion gebruiken.
Veel mensen hebben de neiging om voor een VET geluid hun distortionpedaaltjes op 10 te zetten. Leuk voor bepaalde doeleinden, maar in mijn oren klinkt dat ruiziger, zoemeriger en heeft het veel minder deinitie dan wanneer je cleaner speelt en de eindbuizen van een goede versterker op z'n donder geeft.
DAT klinkt, althans in mijn opinie, veel VETTER.

Mocht je niet de beschikking hebben over een goede buizenamp, dan raad ik je een overdrive aan (en niet te veel gain natuurlijk, tenzij je dat geluid juist erg kan waarderen).

Een geluid van een overdrive is toch een wezelijk verschil met het geluid van een distortion.

Lightner
15 februari 2003, 00:39
Phew, was al bang dat m'n gitaar een bagger gitaar was...

Maar dan heb ik destijds dus ook op een bagger versterker gespeeld van 375 euro (een kleine Peavey), of ik heb 'm toen niet goed ingesteld (toen wist ik er nog niet zoveel van af)..?

Kjiratsiekoedel
15 februari 2003, 10:23
Daar zijn powerchords voor

el loco
15 februari 2003, 10:27
Inderdaad, als je met distortion wil spelen gebruik je powerchords en als je `ingewikkelde` accoorden (met meer dan drie noten dus :grin: ) wilt spelen moet je het zonder distortion doen (eventueel lichte overdrive zal nog wel werken)

Lightner
17 februari 2003, 09:56
Hmz, en wat is dan (losstaand van een versterker) een goed pedaaltje om zo'n lichte overdrive te creeeren? Wat gebruiken jullie voor zoiets?

Dirk_Hendrik
17 februari 2003, 10:24
Tubescreamer

staartmans
17 februari 2003, 11:38
Hoi,

het kan misschien ook nog aan de elementen liggen: ik speel zelf veel volle mineurakkoorden met een LP Standard uit 2001 en die blijven mooi strak. De gain op mijn Marshall staat dan bijna voluit met een lekker volume. Wat je misschien nog kan proberen is je elementen een klein stukje laten zakken vanaf je snaren. Heb ik vorige week ook gedaan met een LP Custom en het geluid is er wel op vooruit gegaan.

Greetz en suc6, Martino!