PDA

View Full Version : Vervelend gebrom



Robin5150
26 maart 2008, 22:33
Ik speel basgitaar en heb net een ander versterkertje.
Die is helemaal in orde en mijn bas ook (bij controle was alle elektronica goed).
Maar nu zit ik met een probleem.
Elke keer als ik bas speel hoor ik gewoon mijn bas maar als ik stop met spelen hoor ik een irritant gebrom, en als ik bijvoorbeeld mijn hand op de brug plaats of op de controlplate gaat het gebrom weg.
En als ik naar de tv loop terwijl hij aan staat wordt het gebrom juist veel luider.
Erg irritant! wie weet wat ik erraan kan doen?

Of is mijn bas de nieuwe Uri Geller haha?

Rock On!:gitarist:

Valentijn
26 maart 2008, 23:00
klinkt als een aardebrom (waarschijnlijk in je bas)

Wat je kan doen (weet niet precies hoe, maar weet dat het werkt) is de binnenkant van je bas, dus waar alle electronica zit, bekleden met aluminium folie.

Al hebben sommige elementen er gewoon meer last van dan anderen, maar volgens mij hoef je er nooit te erg last te hebben.

hezz
26 maart 2008, 23:35
Dat helpt inderdaad, heb dat namelijk gedaan met mijn gitaar die single-coil pickups heeft en dus sowieso al gevoeliger is voor dit soort zaken. Ik geef je trouwens wel de tip om aluminium tape te gebruiken ipv aluminium folie, maakt het een stuk gemakkelijker aan te brengen en is naar mijn idee ook veel duurzamer omdat dit niet makkelijk los zal laten.

Het zal het gebrom niet volledig verwijderen (wanneer ik het vlakbij een monitor houdt, hoor ik ook nog steeds gebrom) maar het zal mits goed uitgevoerd het tot een onmerkbaar niveau brengen.

Berend-100
28 maart 2008, 15:03
het bekleden van electronica helpt inderdaad tegen storingen van andere apparaten.
Maar om van dit gebrom af te komen moet je zorgen dat alles goed geaard is, ik vermoed dat je de stekker van je versterker in een stopcontact hebt die niet geaard is.

Mocht dit het niet zijn... dan is jou bass de nieuwe Uri Geller :p

groeten

harm001
7 mei 2008, 22:47
Is heel sim-pel op te lossen, meestal is het inderdaad aardebrom, had ik eerst zelf ook.

Moet je gewoon een geaard stopcontact zoeken, heb je meestal in de keuken of in de garages (anders moet je een aardkabel doortrekken naar de gewenste plaats) en dan is het probleem opgelost.

Liquid_Metal
8 mei 2008, 11:44
dit bekleden met aluminium heet 'shielden'. Je creeert op deze manier een Kooi van Faraday. Het is belangrijk dat je tape hebt dat geleidt. Vaak wordt op aluminiumtape een isolerende lijm gebruikt, zodat twee over elkaar geplakte stukken de stroom niet aan elkaar doorgeven. Als dit zo is moet je de lijm er deels afhalen (alcohol/ethanol) zodat het nog wel plakt maar wel geleidt. Een spanningsmeter gebruiken is aan te raden.
Ik heb mijn strat ook geshield. Ik heb nog een extra mod aangebracht waardoor de aarding wat beter zit en het heeft behoorlijk geholpen. Door de mod is zelfs mn geluid veranderd (wat meer richting humbucker). Dit zal met alleen bekleden niet gebeuren. Maar het zal zeker helpen om omgevingsruis te elimineren.

succes!