PDA

View Full Version : Eindtrafo doormeten



ronalt
26 maart 2008, 18:29
Hoi,
bij het oefenen met mn band is er iets misgegaan.....
1 el34 gaf bijna licht als een gloeilamp, en het geluid paste zich daar enigszins aan, dwz vervormd en een stuk minder output. Logisch.
Met een nieuw setje jj eindbuizen is het geluid wel verbeterd maar verre van optimaal, ik denk dus aan een mismatch ofzo als oorzaak. Ik ben bang voor meer ellende dus. Mijn vraag is hoe meet ik een eindtrafo door, mijn cabinet meet 7,6 ohm, is dit wel de oorzaak? Heeft iemand een advies, uitleg is ook goed.
Het gaat om een Castle versterker 50 watt, London City alike
Alvast Veel Dank
Ronalt

Realeigo
26 maart 2008, 21:56
Dat een cabinet 7,6 meet is perfect normaal voor een 8 ohm impedantie cabinet.

Frits van Mourik
27 maart 2008, 00:35
Oei... als één van je lampies zoveel licht gaat geven, kan dat ruwweg 3 oorzaken hebben:

1) de biasspanning van de buis is weggevallen.
2) de koppelcondensator van de fasedraaier naar je buis is doorgeslagen.
3) je eindtrafo is doorgeslagen...

Om die dinges te checken moet je kunnen solderen & toch wat inzicht hebben in de werking van zo'n amp .:satisfie:

Zoniet: je amp niet meer aanzetten & naar de dokter d'r mee!

BTW: Realeigo heeft gelijk, is niet je cab.

ronalt
28 maart 2008, 12:22
Bedankt voor de reacties, een beetje soldeer-techniek heb ik wel. Wil me eigenlijk gaan verdiepen in de buizenversterker, mede omdat ik te vaak een versterker koop die opgeknapt dient te worden met de nodige financiele consequenties.... en veel mede gitaristen die helemaal geen kennis hebben van electronica die ik dan zou kunnen helpen. Is er geen soort van cursus o.i.d.?

guitartheo
28 maart 2008, 17:38
Hier (http://www.geofex.com/ampdbug/outtrans.htm) een stukje hoe je de eindtrafo kan controleren