PDA

View Full Version : Voor degenen met lintzagen: interesse in group buy?



Mattia
26 maart 2008, 16:07
Hoi,

snel vraagje voor degenen hier die een lintzaag hebben en zelf setjes verzagen. Ik ga binnenkort (binnen een week, waarschijnlijk) een Lennox TriMaster zaaglint aanschaffen voor mijn zaag, uit de VS, zo'n carbide geval, 1/2" breed en maar 0.025" dik voor maximum yield resawing. Kost maar 140 dollar voor een lint van 3700 mm bij u-cut (wordt op bestelling klaargemaakt), en de verzendkosten zijn voor 1, 2 of 3 lintejs ongeveer hetzelfde. Gezien je met zo'n lint enorm lang uit de voeten kan denk ik niet dat ik er meer dan een wil bestellen, maar als er anderen zin hebben, zeg het maar.

Enra
26 maart 2008, 21:08
Hé Mattia,

Ik heb misschien interesse, maar de breedte is nogal gering. Normaliter gebruik ik voor resawing 2 tot 3 cm.

Widia-tipped lintzaagbladen zijn overigens ook via bepaalde firma's in NL te bestellen en worden dan gemaakt in Oostenrijk.

Groet,

Enra

Mattia
26 maart 2008, 23:13
Hé Mattia,

Ik heb misschien interesse, maar de breedte is nogal gering. Normaliter gebruik ik voor resawing 2 tot 3 cm.

Widia-tipped lintzaagbladen zijn overigens ook via bepaalde firma's in NL te bestellen en worden dan gemaakt in Oostenrijk.

Groet,

Enra

Ze hebben ook 3/4" en 1" breede banden (alles wat Lennox maakt kunnen ze leveren), maar m'n zaag kan theoretisch maar een lint van 3/4" breed aan, en het 1/2" lint is dunner (.025" ipv .035"), dus minder 'waste', vandaar dat ik denk dat ik die maar ga aanschaffen...

Heb je de info voor die NL firmas en wat details over de zaaglinten in Europa? Met de absurd lage dollar zal het wel lonen om richting VS te gaan, maar toch...

Mattia

Enra
27 maart 2008, 19:26
Hé Mattia,

De Oostenrijkse firma is "Amada". Ik kwam erop omdat ik widia-tipped lintzaagbladen zocht en deze als toepassing alleen kon vinden in de metaalindustrie. De vraag is dus of het geschikt is, maar als ik de folder bekijk zie ik een bruikbare vertanding.

Ik ben momenteel aan het laten uitzoeken of deze zagen ook geschikt zijn voor hout en wat de prijs zal worden.

Dus... Wellicht heb je nog een paar dagen geduld, dan weet ik ook meer. En ik deel de informatie uiteraard graag!

Groet,

Enra

Mattia
27 maart 2008, 20:04
Hé Mattia,

De Oostenrijkse firma is "Amada". Ik kwam erop omdat ik widia-tipped lintzaagbladen zocht en deze als toepassing alleen kon vinden in de metaalindustrie. De vraag is dus of het geschikt is, maar als ik de folder bekijk zie ik een bruikbare vertanding.

Ik ben momenteel aan het laten uitzoeken of deze zagen ook geschikt zijn voor hout en wat de prijs zal worden.

Dus... Wellicht heb je nog een paar dagen geduld, dan weet ik ook meer. En ik deel de informatie uiteraard graag!

Groet,

Enra


Extra paar dagen wachten is geen punt. Trouwens, ter info, ik heb even op een VS forum nog een keertje gevraagd, en veel van de grote resawers gebruiken het liefst de Aluminum Master CT, een zaag die eigenlijk voor metaal is bedoeld maar het (schijnbaar) ook goed op hout doet. Larry Davis (Gallery Hardwoods) en Bob Cefalu (RCtonewoods.com) zweren erbij.

Mattia

Minda
27 maart 2008, 22:57
En de firma Frankenhuizen in Beusichem? Daar haal ik voor een paar euro het lint voor mijn machine, op maat gemaakt waar je bij staat. Even de oude meenemen voor de maat, je kan de vertanding kiezen...

Mattia
27 maart 2008, 23:03
En de firma Frankenhuizen in Beusichem? Daar haal ik voor een paar euro het lint voor mijn machine, op maat gemaakt waar je bij staat. Even de oude meenemen voor de maat, je kan de vertanding kiezen...

'gewone' linten (voor normaal werk) zijn inderdaad niet duur; heb iets van 14 dollar per stuk betaald voor de 1/4" general purpose, en 22 dollar per stuk voor 3/4" brede, thin kerf resaw bladen. Maar ze hebben geen carbide tips, en twee van de kleintjes en een van de brede heb ik al om zeep geholpen na niet heel erg gek veel gezaag. De carbide tipped bladen wil ik puur voor de resaw werkzaamheden behouden, en carbide blijft makkelijk 10x langer scherp, zo niet meer, en laat zich in principe ook 1 of 2 keer slijpen. Voor heel duur hout gebruik ik de goedkopere (maar per snee duurdere), dunnere bladerunners (0.022" breed), maar voor gewonere houtsoorten heb ik liever iets dat langer mee kan.

Let wel, ik heb een lint van 3700 mm nodig. Da's best lang.

Enra
28 maart 2008, 07:36
Het gaat mij niet eens om de breedte van de zaagsnede, maar om de kwaliteit ervan. Widia snijd mooier en gaat inderdaad veel langer mee. Ofschoon het aankoeken van residue aan het zaagblad altijd een probleem blijft, maar dat is een kwestie van schoonmaken en verwijderen.

Mattia, ik heb bij de firma die voor mij informeert even de door jou gewenste maten doorgegeven voor een prijsopgave. Ik verwacht vandaag of maandag een bericht van ze.

Groet,

Enra.

Cocobolo
28 maart 2008, 22:53
'gewone' linten (voor normaal werk) zijn inderdaad niet duur; heb iets van 14 dollar per stuk betaald voor de 1/4" general purpose, en 22 dollar per stuk voor 3/4" brede, thin kerf resaw bladen. Maar ze hebben geen carbide tips, en twee van de kleintjes en een van de brede heb ik al om zeep geholpen na niet heel erg gek veel gezaag. De carbide tipped bladen wil ik puur voor de resaw werkzaamheden behouden, en carbide blijft makkelijk 10x langer scherp, zo niet meer, en laat zich in principe ook 1 of 2 keer slijpen. Voor heel duur hout gebruik ik de goedkopere (maar per snee duurdere), dunnere bladerunners (0.022" breed), maar voor gewonere houtsoorten heb ik liever iets dat langer mee kan.

Let wel, ik heb een lint van 3700 mm nodig. Da's best lang.

Hoi Mattia,
Ik heb mijn linten besteld bij memenco (http://www.memenco-europe.com/). Ik had het probleem dat ze ook erg lang moeten zijn (4990 mm) maar dat was voor hen geen enkel probleem. De hard-point linten gingen maar tot een breedte van 25mm als ik me het goed herinner. Ik had alles snel in huis, Geen idee meer wat ik heb betaald.

Enra
29 maart 2008, 10:05
Hoi Mattia,
Ik heb mijn linten besteld bij memenco (http://www.memenco-europe.com/). Ik had het probleem dat ze ook erg lang moeten zijn (4990 mm) maar dat was voor hen geen enkel probleem. De hard-point linten gingen maar tot een breedte van 25mm als ik me het goed herinner. Ik had alles snel in huis, Geen idee meer wat ik heb betaald.

Wat heb jij dan voor bakbeest van een lintzaagmachine?? Een Meber 700 ofzo?

Cocobolo
29 maart 2008, 21:40
Wat heb jij dan voor bakbeest van een lintzaagmachine?? Een Meber 700 ofzo?

Ik heb een Wadkin C700. Kan tot 48 cm dik zagen en heeft een " throat" van 68 cm. Mooie machine, maar toen ik anderhalf jaar geleden ging verhuizen hadden we 4 man nodig om de 485 kilo te verplaatsen en moest het plafond uit mijn nieuwe werkplaats gezaagd worden omdat dat lager was dan de 230cm die ik kwijt moest.

Fototje :
http://i138.photobucket.com/albums/q263/arcadeoriginals/big1.jpg

Mattia
29 maart 2008, 22:08
Ik heb een Wadkin C700. Kan tot 48 cm dik zagen en heeft een " throat" van 68 cm. Mooie machine, maar toen ik anderhalf jaar geleden ging verhuizen hadden we 4 man nodig om de 485 kilo te verplaatsen en moest het plafond uit mijn nieuwe werkplaats gezaagd worden omdat dat lager was dan de 230cm die ik kwijt moest.

Fototje :
http://i138.photobucket.com/albums/q263/arcadeoriginals/big1.jpg

Sweet....ik ben allang blij met m'n Cattini 400, 20 jaar oud maar solide als maar zijn kan.

Cocobolo
29 maart 2008, 23:34
Sweet....ik ben allang blij met m'n Cattini 400, 20 jaar oud maar solide als maar zijn kan.

De machine was in gebruik bij een bedrijf in Engeland en was nog maar 1 jaar oud toen het bedrijf failliet ging. In Nederland zit een dochteronderneming, maar die houden zich alleen bezig met staal en kunststof. Zij hebben de nodige inboedel weten over te halen naar Nederland maar ze hadden niets aan een machine voor hout. Dus ik kon deze zaag voor 2700 euro kopen terwijl hij nieuw meer dan 10.000 kost. Nog steeds een berg geld, maar een machine voor het leven !

Enra
30 maart 2008, 08:51
Mijn God, wat een bakbeest!!! Waanzin, maar wel heel mooi.

Zo'n verhaal met een palfond ken ik ook!!! Maar daar heb ik de machine op aangepast en niet het palfond!!

http://www.wimaconline.nl/assets/images/producten/mebersr500.jpg

Tweedehands, maar tadeloos toen ik hem kocht. Was van een meubelmaker die met pensioen ging. Hij had hem in tien jaar tijd minder gebruikt dan ik in een jaar. Bovendien had ik een stuk tien zaagbladen erbij waarvan de breedste vijf hagelnieuw waren.

En werkt prima natuurlijk.

Cocobolo
30 maart 2008, 22:01
Mijn God, wat een bakbeest!!! Waanzin, maar wel heel mooi.

Zo'n verhaal met een palfond ken ik ook!!! Maar daar heb ik de machine op aangepast en niet het palfond!!

http://www.wimaconline.nl/assets/images/producten/mebersr500.jpg

Tweedehands, maar tadeloos toen ik hem kocht. Was van een meubelmaker die met pensioen ging. Hij had hem in tien jaar tijd minder gebruikt dan ik in een jaar. Bovendien had ik een stuk tien zaagbladen erbij waarvan de breedste vijf hagelnieuw waren.

En werkt prima natuurlijk.

Jij hebt een Meber? Dat was eigenlijk mijn nummer 1 keuze alleen kwam dus toevallig die Wadkin gunstig voorbij. Ik vind die Meber machines erg mooi, perfect materiaal :)

Enra
31 maart 2008, 07:30
Jij hebt een Meber? Dat was eigenlijk mijn nummer 1 keuze alleen kwam dus toevallig die Wadkin gunstig voorbij. Ik vind die Meber machines erg mooi, perfect materiaal :)

Ja, een Meber SR 500. Ik zie toevallig dat ik dat nog niet gezegd had. Prima machine, maar dat bakbeest van jouw slaat alles en zaagt natuurlijk ook alles!! Heel fraai!

Enra
10 april 2008, 15:24
Mattia,

Ik stuur je een Bericht.

Enra