PDA

View Full Version : Simpel Transistor Versterkertje



TheGoliath
26 maart 2008, 15:44
Hallo,
Ik ga binnenkort een simpel transistor versterkertje maken. De reden hiervoor is, is dat ik dan wat meer kennis krijg over de componenten etc. Kwa theorie ben ik dus nog niet heel erg hoogbegaafd. Het wordt m'n eerste projectje, dus ik zoek iets heel simpels, het gaat dus niet om het geluid dat het produceert. Speakerkast + speaker bouw ik niet zelf, daar heb ik er nog wel 1 van staan. Ik vind op internet wel wat simpele eindtrapschema's (dus alleen versterken), maar ik kan niets vinden voor de preamp sectie. Het hoeft geen buizengedoe te zijn. Overigens: die schema waar ik het over heb, ben er eigenlijk niet eens zeker van of dit wel voor gitaarversterkers mogelijk is. Het enige resultaat wat er namelijk plaatsvindt, is dat het ingevoerde signaal (mV) wordt versterkt naar 10V.

Wat ik zelf in gedachten had, was bijvoorbeeld zo'n goedkoop adonis versterkertje nabouwen, maar daar kan ik geen schema's van vinden.

TheGoliath
26 maart 2008, 16:24
Is dit misschien wat?
Preamp:
http://www.till.com/articles/GuitarPreamp/

Eindtrap:
http://www.tpub.com/content/neets/14179/css/14179_77.htm

Ga er maar even van uit dat het iets vreselijks simpels moet zijn

M Kactus
26 maart 2008, 16:30
En een Ruby Amp/Little Gem of een Noisy Cricket ? Veel van op het i'net te vinden. Zoals bij diystompboxes.

TheGoliath
26 maart 2008, 20:34
Ik zal nog even het verhaal erachter vertellen.
Ik zit nog op de Middelbare School (Bertrand Russell College, 4 atheneum) en wij moeten een praktische opdracht doen voor natuurkunde. Ik dacht natuurlijk meteen aan een gitaarversterker, maar het moest wel iets simpels zijn, want de school moet de materialen namelijk wel hebben. Ik had dus op internet al een basisschema gevonden voor een eindversterker (die ik in mijn vorige bericht aangaf). Nu wou ik dus nog een voorversterker, en dat mag dus het meest eenvoudige zijn dat er is. Het doel is namelijk om het vermogen te berekenen als de eindversterker niet is aangesloten en als deze wel is aangesloten.
Wat zijn trouwens DIY-amps en op-amps? En wat zijn de functies van deze amps? Kan je ze gebruiken voor een gitaarversterker?

M Kactus
26 maart 2008, 21:47
Wat zijn trouwens DIY-amps en op-amps? En wat zijn de functies van deze amps? Kan je ze gebruiken voor een gitaarversterker?

Een DIY-amp is een zelfgemaakte amp. Dit kan van alles zijn. Een opamp (operationele versterker) is helemaal iets anders. Dat is een component, zoals een transistor, in de vorm van een IC (chip).