PDA

View Full Version : Mijn fender is vals



blendefender
26 maart 2008, 14:11
Hallo allemaal ik ben niew hier dus! Ik speel sinds een half jaar gitaar op dit
instrument en hij heeft het altijd goed gedaan maar nu........
Ik heb problemen met mijn srtatocaster. Sinds een tijdje is mijn dunste snaar e vals. Als ik de gitaar heb gestemt met het stemapparaat en alles is goed op
stemming dan klinkt mijn gitaar toch vals. Hoe hoger ik de toon op de hals
neem hoe minder vals dat ie klinkt Rond de twaalfde fred klingt het wel goed.
Zouden mijn freds versleten zijn ????? Ik heb ook dat truukje met de (het)snaarzadel gedaan(voor of achteruit voor hoger of lager) om m te intoneeren.
Als ik de snaar stem op pricies e (wijzer inhet midden en lampje groen) en pak
dan een octaaf? hoger op de twaalfde dan is dat pricies.......
Ik heb er niet echt verstand van daarom had ik graag jullie mening.

barno
26 maart 2008, 14:20
snaren verslijten, nieuwe snaar opleggen, intoneren en hopla, opgelost.
liefst alle snaren vervangen.

steph
26 maart 2008, 14:23
Ik dacht bij het lezen van de titel, dat je een nep Fender zou hebben...
Shit, weer geen mooi verhaal....

Maar goed, ik denk dat je gitaar geïntoneerd moet worden, d.w.z. brugzadels naar voor of naar achteren plaatsen d.m.v. schroeven per zadel naar links of naar rechts te draaien. Mischien dat je met Google een site kan vinden waarop dat stap voor stap wordt voorgedaan.

In principe niets onoverkomelijks.

blendefender
26 maart 2008, 15:35
ik heb natuurlijk niewe snaren gebruikt 010 tot 042. ook met het zadel
schuiven heb ik gedaan. De gitaar is goed op stemming dus ook met
intoneren is ie pricies. op de tuner is een open snaar pricies een e en ook
bij de twaalfde fred is het ok.
Gek is ook dat vanaf een open e naar de twaalfde fred begint met open
ok, eerste een beetje vals, tweede nog meer (steeds lager) twaalfde is
de snaar weer ok. Op de dertiende gaat ie ook valser worden maar dan steeds
hoger in toon tot heel vals (hoger) nog verder op.
Als ik een barree akkoord pak bijv een A dan klingt
de e snaar vals en pak ik een e akkoord voorop de hals dan klingt het goed.
Is de hals dan krom of zijn de freds versleten ?
Ik hoorde ook een verhaal over dat de elementen verkeerd zouden staan maar
daar is nooit iets mee gedaan of is de tremmelo versleten ??????

Rormo
26 maart 2008, 15:45
Grootste deel wat je zegt is onzin/geen verklaring. Frets kunnen niet versleten zijn na een half jaar bij normaal gebruik. Elementen hebben niets met zuiverheid te maken en de tremolo moet je gewoon afblijven als je nog niet zo lang speelt en heeft geen invloed op de zuiverheid van de gitaar op bepaalde frets (als je er niet aan komt).


Maar als ik lees hoe je je gitaar geintoneer hebt, dan moet je dat nog maar eens doen, maar dan goed. Flageolet pakken op de 12e freT (ja, dat spel je met een t), zuiver stemmen, dan de 12e fret indrukken ipv een flageolet spelen en kijken of deze ook zuiver is. Check deze site voor stap voor stap info http://www.rinzesgitaarweb.nl/afstellen.html


Als de hals krom is kun je dit meestal wel zien door langs de hals te kijken. Andere methode is door iets plats over de hals te leggen (bijvoorbeeld een lange liniaal) en dan een speelkaart te pakken. Deze kaart schuif je dan tussen de liniaal en je fretten door. Als hij langs alle fretten even soepel/moeilijk gaat, dan is de hals recht. Zijn er plekken waar er ruimte zit tussen de liniaal en de fretten en andere plekken niet, dan is de hals krom. Breng hem dan ff weg naar een winkel en laat de hals stellen (begin hier niet zelf aan).


Even een paar vraagjes:
Klinkt de gitaar vals, of is hij vals volgens je tuner?
Is het trouwens een echte Fender of is het een Squier by Fender?
Had je dit probleem altijd al met je gitaar of is het nieuw ontstaan?

kassie
26 maart 2008, 15:47
dat klinkt erg merkwaardig, kijk de chromatische indeling van een gitaar is nooit perfect, verre van eigenlijk. D.w.z. dat je altijd een bepaalde speling in de accuratie van tonen hebt, eric johnson heeft daar ook theorieen over met allerlei stemmingen om vooral in studio gebied de gitaar beter aan te passen aan een piano bijvoorbeeld. Maar afin.... die speling is echter wel verwaarloosbaar en voor het goed getrainde gehoor zelfs nauwelijks merkbaar.

Hoe staat je hals afgesteld? zit er een holling in? Of is hij licht (of erg) getodeerd? Hoe is het met de topkam? kan het zijn dat de hoge E snaar zit heeft ingesneden? Zitten er slijtplekken op de frets? Hebben de frets nog een goed raakpunt of heb je ze al vlak gespeeld?

Wat ik wil zeggen: Kijk eerst eens naar die volgorde, breng wijzigingen aan (of laat het doen), en ga dan over op de intonatie. Stel gewenst dan ook de elementen bij zodat de magneten niet teveel aan de snaren zuigen. Een gitaar moet van tijd tot tijd altijd afgesteld worden omdat het een houtproduct is en dus klimaatgevoelig

M@rtijn
26 maart 2008, 15:47
Misschien hier eens naar kijken?
http://www.donhofstee.nl/?Zelf_afstellen

barno
26 maart 2008, 15:49
mss toch een verhaal van truss rod bijstellen (hals krom dus).

Aan de frets zal het niet liggen, frets die versleten zijn vertonen kuiltjes waardoor de snaar andere hoger op de hals liggende frets raakt.

Heb je dit enkel bij je e-snaar?

blendefender
26 maart 2008, 16:14
allemaal bedankt voor de tips maar ik ga toch op zoek naar
een gitaarhersteller in mijn omgeving.
Hebben jullie tips wie ? Omgeving Vught en Den Bosch?
Liefst niet te duur :-)

Mike999999999
26 maart 2008, 16:32
[qoute] Als de hals krom is kun je dit meestal wel zien door langs de hals te kijken. Andere methode is door iets plats over de hals te leggen (bijvoorbeeld een lange liniaal) en dan een speelkaart te pakken. Deze kaart schuif je dan tussen de liniaal en je fretten door. Als hij langs alle fretten even soepel/moeilijk gaat, dan is de hals recht. Zijn er plekken waar er ruimte zit tussen de liniaal en de fretten en andere plekken niet, dan is de hals krom. Breng hem dan ff weg naar een winkel en laat de hals stellen (begin hier niet zelf aan). [qoute]

dit gaat niet werken, een hals is namelijk altijd een beetje krom...

steph
26 maart 2008, 17:46
Luthiers in Den Bosch (Vughterstraat), kan 'm afstellen

Rormo
26 maart 2008, 18:20
[qoute] Als de hals krom is kun je dit meestal wel zien door langs de hals te kijken. Andere methode is door iets plats over de hals te leggen (bijvoorbeeld een lange liniaal) en dan een speelkaart te pakken. Deze kaart schuif je dan tussen de liniaal en je fretten door. Als hij langs alle fretten even soepel/moeilijk gaat, dan is de hals recht. Zijn er plekken waar er ruimte zit tussen de liniaal en de fretten en andere plekken niet, dan is de hals krom. Breng hem dan ff weg naar een winkel en laat de hals stellen (begin hier niet zelf aan). [qoute]

dit gaat niet werken, een hals is namelijk altijd een beetje krom...

Ik zal niet zeggen dat dat beetje verwaarloosbaar is, maar je merkt het verschil wel tussen een heel klein beetje krom en echt krom met deze methode.

bumbasje
26 maart 2008, 20:11
Probeer eens deze:
http://www.finnguitars.nl/ zit in Den Bosch.

Ik heb er goede ervaringen mee. Niet duur en snel, dat zocht je toch ?

Mephistocles
27 maart 2008, 09:11
Gewoon naar een maat van je gaan die al heel lang gitaar speelt (dus niet zomaar ff 3 jaar dus, maar jaaaaaaren), je vraagt of tie m voor je wilt afstellen. Mocht je hem willen belonen met bijv. een kratje bier oid, geef t dan als hij klaar is met afstellen.

blendefender
27 maart 2008, 22:11
hij doet het weer!!!!!!!
Ik ben naar finguitars geweest en daar is de nut vervangen.
de oude was een stukje afgebroken bij de e snaar dus die snaar
lag niet goed. Er is gelijk naar de hals gekeken en afgestelt....
Speelt nu veel beter als toen ie niew was!!
Super nu kan ik weer spelen!!