PDA

View Full Version : Gitaren via Ebay



Bloodline
26 maart 2008, 13:34
Heeft iemand hier ervaring met gitaren kopen via Ebay ?
Ik ben zelf een linkshandige gitarist en een goede gitaar vinden is echt hopeloos.
Bij music store in köhle geweest, musik produktive etc.

Alleen op ebay staan mooie modellen, maar het is raar om een gitaar via ebay te bestellen. daarom vraag of iemand hier positieve of negatieve ervaringen ermee heeft.

zeppo
26 maart 2008, 16:27
Ik heb in de afgelopen jaren zeker een stuk of 10 gitaren via Ebay gekocht: uit Duitsland, Frankrijk, Engeland, Amerika en Italië.

Er is maar 2 keer iets fout gegaan: een gitaar had een mankement dat niet in de beschrijving was genoemd (en waarvan de verkoper hoogstwaarschijnlijk geen weet van had)
Na wat heen- en weer-gemail (via Ebay) uiteindelijk op de knop 'Kopersbescherming' geklikt. En een flink aantal weken later had ik mijn aankoopbedrag (minus 25 of 30 Euro) terug (van Ebay). Gitaar doorverkocht, uiteindelijk nog 100 Euro aan overgehouden.

De andere verkoper (100% n00b) had een foto op internet erbij gezocht. Ok, het merk was hetzelfde, het was een sunburst, 6 snaren, maar daarmee hield de vergelijking dan ook op. Ik had 150 Euri betaald, en de verkoper, ook verlegen met de ontstane situatie, maakte meteen 100 Euro naar mij over. De gitaar vervolgens doorverkocht voor iets van 90 Euro, ik ook weer tevreden.

Verder alleen maar positieve ervaringen.
Er zijn echter wel puntjes om op te letten:

- Check de feedback van de verkoper goed.
- Veel mailen: je krijgt via de mail toch wel een aardige indruk van de verkoper.
- Vraag grote foto's (indien nodig).

Heb ook wel eens via Craigslist gekocht, dat was wel spannend.

En Ebay blijft de plek om koopjes te halen, maar stel wel van tevoren een limiet, en laat je niet meeslepen in een 'bidding war'

Zelf bied ik altijd handmatig: ik submit mijn maximum bod pas een seconde of 10 voor het verstrijken van de tijd. Dit vergt wel enige oefening.
A.s. zondag is het weer zover :D en ik vind het nu al spannend!

Mr.Fingers
26 maart 2008, 16:32
Ja, maar niet via particulieren, maar via grote ebay-winkels (en dan vooral in duitsland). Nooit problemen mee gehad, snelle & directe communicatie (vooral Musikhaus Hermann is echt goed) en veel goedkoper dan hier in België.

Bloodline
26 maart 2008, 16:51
Ik heb wel eens een cd besteld bij zijn ebay store uit duitsland, krijg ik het pakje met allemaal russiche tekens erop.

Is het wel allemaal zo vertrouwd ?

zeppo
26 maart 2008, 17:08
Ik heb wel eens een cd besteld bij zijn ebay store uit duitsland, krijg ik het pakje met allemaal russiche tekens erop.

Is het wel allemaal zo vertrouwd ?
Tussen het koren zit altijd wel wat kaf .....
Maar is je CD goed? Al stond er Swahili op het pakje.

woutB
26 maart 2008, 17:57
Wat voor gitaar zoek je dan?

artnaz
26 maart 2008, 18:02
Er is maar 2 keer iets fout gegaan: een gitaar had een mankement dat niet in de beschrijving was genoemd (en waarvan de verkoper hoogstwaarschijnlijk geen weet van had)
Na wat heen- en weer-gemail (via Ebay) uiteindelijk op de knop 'Kopersbescherming' geklikt. En een flink aantal weken later had ik mijn aankoopbedrag (minus 25 of 30 Euro) terug (van Ebay). Gitaar doorverkocht, uiteindelijk nog 100 Euro aan overgehouden.Als ik heb goed begrijp heb je omdat een mankement niet in de beschrijving stond het geld terug gekregen, plus de gitaar mocht je houden?!

Orpheo
26 maart 2008, 18:07
Als ik heb goed begrijp heb je omdat een mankement niet in de beschrijving stond het geld terug gekregen, plus de gitaar mocht je houden?!
had ik ook. maar dan effe wat erger. Ik kocht ooit een gitaartje op ebay (leuke PRS was dat ghehe) maar ze kwam maar niet. na een paar weken mail ik die kerel, en zeg, ja ik heb m'n gitaar nog niet. Ik had de tracking optie van USPS, maar via die optie zag ik dat ie nog steeds in de USA was. Na nog wat weken wachten, kreeg ik uiteindelijk mijn geld terug, maar vlak daarna kwam de gitaar! Ik die vent mailen, zegt ie 'laat maar hangen, ik heb 't al geclaimd bij de verzekering".

zo kan 't dus ook.vorige week zaterdag (niet afgelopen, maar de zaterdag ervoor) pickups gekocht via ebay, die maandag verscheept, en nu al in een gitaar, voor 80(!!) euro per TWEE! setje motherbuckers van kent armstrong. nie veel toch? ;)

G.G.
26 maart 2008, 18:14
Ik ben ook een liefhebben van Ebay. Nog geen problemen mee gehad.


Net een setje Sperzels gekocht. $49.95, met verzending kwam het op $66 (44 euro) en da's een stuk gunstiger dan hier in NL (ongeveer €80).

Als ik pech heb, moet ik bij de postbode nog een tientje aftikken en ben ik nog steeds veel voordeliger uit.

Ik vind Ebay zeer zeker de moeite waard (mede omdat je soms spullen kan vinden die je hier in nl op marktplaats echt niet tegen komt).

artnaz
26 maart 2008, 18:23
had ik ook. maar dan effe wat erger. Ik kocht ooit een gitaartje op ebay (leuke PRS was dat ghehe) maar ze kwam maar niet. na een paar weken mail ik die kerel, en zeg, ja ik heb m'n gitaar nog niet. Ik had de tracking optie van USPS, maar via die optie zag ik dat ie nog steeds in de USA was. Na nog wat weken wachten, kreeg ik uiteindelijk mijn geld terug, maar vlak daarna kwam de gitaar! Ik die vent mailen, zegt ie 'laat maar hangen, ik heb 't al geclaimd bij de verzekering".Smicht! :D

Dit komt trouwens mooi uit, ik heb toevallig ook wat in Amerika gekocht, maar dat ding komt niet. De verkoper is al een stuk 5 keer bij de USPS geweest, want ik had het ding na een aantal weken nog steeds niet, en de tracking nummer deed het niet. Daarna kregen we te horen dat ze zogenaamd de verkeerde douane-formulieren hadden ingevuld. Ik kreeg van de verkoper nog een andere tracking nummer, maar die deed het ook niet. Nog twee weken later nog steeds niks, en de verkoper zou "binnenkort een antwoord van het postkantoor krijgen", maar we zijn nu nog een week verder, en nog steeds helemaal niks.

Misschien moet ik ook van die "buyers protection" gebruik maken? Hoe en waar doe ik dat?

Jellyfish00
26 maart 2008, 18:28
Hoe zie je eigenlijk duidelijk of je naar NL kan shippen en hoeveel dat kost?

G.G.
26 maart 2008, 18:31
Hoe zie je eigenlijk duidelijk of je naar NL kan shippen en hoeveel dat kost?

Op de advetrentie klikken, naar beneden scrollen en daar heb je de verzend info. Meestal staat er us, klik erop en scroll in de lijst naar NL. Klik en dan verschijnen de verz. kosten naar NL. Als er alleen US staat zou je de verkoper kunnen mailen of ie misschien niet toch naar NL verscheept en wat het dan kost.

bassej
26 maart 2008, 18:38
Als je hem 2e hands naar NL laat shippen , hoef je dan geen invoerbelastinge te betalen (23% ofzo)?

Jellyfish00
26 maart 2008, 18:38
Op de advetrentie klikken, naar beneden scrollen en daar heb je de verzend info. Meestal staat er us, klik erop en scroll in de lijst naar NL. Klik en dan verschijnen de verz. kosten naar NL. Als er alleen US staat zou je de verkoper kunnen mailen of ie misschien niet toch naar NL verscheept en wat het dan kost.
Aah da's handig. Ik merk wel dat er heel weinig items worden verzonden naar NL of ligt dat aan mij?

G.G.
26 maart 2008, 18:40
Aah da's handig. Ik merk wel dat er heel weinig items worden verzonden naar NL of ligt dat aan mij?

Valt wel mee hoor. Kijk bij standaard producten ook eens naar een iets duurder geprijsde, want soms maken de verzendkosten het weer goed, die kunnen heel sterk varieëren.

isa1984
26 maart 2008, 18:59
Ik heb enige tijd geleden een set lollar special pups gekocht, voor 180 dollar incl. verzendkosten. Via usps zou het 6-10 dagen duren voordat ze aankwamen, ik ben nu 13 dagen verder en nog steeds geen pickups. Usps schijnt vaker wat traag te zijn...

guitarguru
26 maart 2008, 19:41
Als je hem 2e hands naar NL laat shippen , hoef je dan geen invoerbelastinge te betalen (23% ofzo)?

Volgens mij wel hoor!!! Wat dat betreft kun je beter kopen in een land binnen de Europese Gemeenschap.

Kaboemba
26 maart 2008, 19:54
2 keer via ebay duitsland, eerste keer meer dan perfect.

Gitaar helemaal origineel met de case en de originele sleutels om de hals te stellen en zelfs de pletrums/plectra erbij.

Tweede keer was de gitaar iets minder dan verwacht maar op de foto's zie nu eenmaal niet alles.
Beide waren het gebruikte gitaren.

Eirlys
26 maart 2008, 20:33
Ik heb net een PRS gekocht via "envyguitars" op Ebay. Zeker aan te raden: snel, eerlijk, communicatief, behulpzaam en de prijzen zijn veel lager dan hier. Ook de verzendkosten vallen goed mee. Ik had mijn gitaar na een weekje al hier staan.

Ik heb al meerdere dingen via Ebay gekocht (spiegelreflexcamera's, boeken, cd's, kledij...) en ben nog nooit bedrogen uitgekomen. Je moet natuurlijk niet blindelings iets kopen. Zoals al gezegd, kijk en léés de feedbacks, mail de verkoper voor info, ga verder op goeie tips van anderen die er gekocht hebben, en koop liefst van winkels in plaats van particulieren, dan gaat er zelden iets mis.

Succes alvast!

zeppo
26 maart 2008, 21:12
Als ik heb goed begrijp heb je omdat een mankement niet in de beschrijving stond het geld terug gekregen, plus de gitaar mocht je houden?!
Inderdaad. Stom he? Ik wou de gitaar nog terugsturen, maar heb dat niet gedaan :D


Misschien moet ik ook van die "buyers protection" gebruik maken? Hoe en waar doe ik dat?
Als ik het goed herinner, moet je eerst een dispute starten: dan moet je via de site van Ebay naar de 'Dispute Console' (wanneer je bent ingelogd, en op My Ebay bent, staat dat links in je menu)

Je moet eerst met de wederpartij daar er uit proberen te komen, en wanneer dat niet lukt, zit er gewoon een optie waarmee je aangeeft: 'En nu is het mooi geweest, doe mij maar 1 maal de Buyers Protection'

Let wel: er worden verschillende maximumbedragen genoemd!

zeppo
26 maart 2008, 21:14
Volgens mij wel hoor!!! Wat dat betreft kun je beter kopen in een land binnen de Europese Gemeenschap.

Klopt als een bus. 2 x
Maar soms is het aanbod in de USA zoveel groter, en de dollar zo laag, dat het toch weer aantrekkelijk wordt om de VS leeg te kopen.

Bloodline
26 maart 2008, 23:28
Tussen het koren zit altijd wel wat kaf .....
Maar is je CD goed? Al stond er Swahili op het pakje.


Ding doet het perfect ! ( Vader - The Art of War )

En ik heb wel vaker dingen via ebay bestelt hoor dus zo vreemd is het niet.
Maar om een product te kopen vanaf 800 euro te kopen ( schecter gitaar of LTD ) IS redelijk vaag. Je hebt nooit op dat ding gespeeld, en toch koop je het.

Het is een kleine wereld als je linkshandig bent dus je bent na een tijd zoeken echt hopeloos.

Dom voorbeeld maar hetzelfde met sex, als je zo lelijk bent dat niemand je meer wilt moet je wel naar de betaalde vrouwen.

zeppo
26 maart 2008, 23:32
Je hebt nooit op dat ding gespeeld, en toch koop je het. Het is een kleine wereld als je linkshandig bent dus je bent na een tijd zoeken echt hopeloos.
Linkshandigen = kleine markt: grote kans om 'm weer door te verkopen indien nodig?


Dom voorbeeld maar hetzelfde met sex, als je zo lelijk bent dat niemand je meer wilt moet je wel naar de betaalde vrouwen.

Kun je waarschijnlijk ook wel via Ebay scoren voor weinig, maar dan moet je wel op Ebay.CZ/PL/EE/LV etc wezen :D :D

Jay75
26 maart 2008, 23:33
Als je hem 2e hands naar NL laat shippen , hoef je dan geen invoerbelastinge te betalen (23% ofzo)?


Helaas wel, altijd!

Je kunt wel proberen om er een lagere waarde op te laten zetten, maar zorg dan wel voor een factuur die met het paypal bedrag overeenstemd

( dus in 2 keer betalen hehe )

artnaz
27 maart 2008, 20:48
Ik probeer het maar nog een keer:

Ik heb wat in Amerika gekocht, maar dat ding komt niet. De verkoper is al een stuk 5 keer bij de USPS geweest, want ik had het ding na een aantal weken nog steeds niet, en de tracking nummer deed het niet. Daarna kregen we te horen dat ze zogenaamd de verkeerde douane-formulieren hadden ingevuld. Ik kreeg van de verkoper nog een andere tracking nummer, maar die deed het ook niet. Nog twee weken later nog steeds niks, en de verkoper zou "binnenkort een antwoord van het postkantoor krijgen", maar we zijn nu nog een week verder, en nog steeds helemaal niks. Ik heb de verkoper nog eens gemaild, maar krijg een auto-reply dat hij over een week terug komt... :(

Hoe moet ik het proces van de verzekering/buyer's protection starten? Kan er vrij weinig over vinden...

Kaboemba
27 maart 2008, 20:55
Heb je die informatie zelf van usps of van de verkoper ?
Anders wordt het mogelijk tijd om zelf is te informeren bij usps.

artnaz
27 maart 2008, 21:32
Van de verkoper. Die twee tracking codes die hij me gaf doen het ook niet.

Moet ik USPS gaan bellen? Stukje van de FAQ (http://faq.usps.com/eCustomer/iq/usps/request.do?session={cab8d3a0-fc3c-11dc-7cfe-000000000000}&event=1&view()=c%7B905ddf30-c46e-11dc-cbd1-000000000000%7D&objectId=&eksObjectId=&objectType=Case&isJumpEnabled=false&isContentJumpEnabled=false&vendorKey=&objTitle=&versionId=361)

Kaboemba
27 maart 2008, 21:48
Ik zou het maar is doen.
Dat een tracking code is een keer fout wordt doorgegeven maar twee keer ?

artnaz
27 maart 2008, 22:30
Heb net gebeld. Cool dat het automatische menu in het begin op spraak gaat, en niet "als u blablablablabla, kies dan "3"" :)

Maar, ik heb slecht nieuws. Blijkt dat het tracking nummer geen tracking nummer is maar een "customer number" of iets dergelijks. Ze kunnen het dus niet tracken. Ik zei "ok, maar hij is wel verzekerd verstuurd, wat moet ik nu doen aangezien ik al meer dan een maand later nog steeds niks heb?". Ze bleef maar zeggen dat ze niks kunnen doen zonder nummer. De verkoper had me gezegd dat het Priority is verstuurd en met verzekering, en dat heb ik ook aan de dame doorgegeven. Maar volgens haar kon Priority mail niet verzekerd zijn (of iets anders, in ieder geval was hij niet verzekerd gezien de informatie die ik gaf). Verzendkosten waren $49,- (vond het beetje aan de hoge kant) voor een niet-klein pedaaltje.

Ik hoop maar dat hij me de verkeerde nummers heeft gegeven. Ik wacht nog een weekje voor hij terug komt, ondertussen probeer ik te vinden hoe ik die buyer's protection van Paypal kan krijgen, want ik kan alleen de voorwaarden vinden.

Kaboemba
27 maart 2008, 22:35
Vraag de verkoper of hij het bewijs wil scannen en toezenden.

artnaz
27 maart 2008, 22:40
Bedankt voor de hulp Kaboemba! Over een dag of 5 is hij weer terug, ben benieuwd wat hij zegt.

Hij heeft trouwens wel een 245x 100% feedback, maar dat wil nog niet alles zeggen natuurlijk.

zjanke
27 maart 2008, 23:05
Je hebt met USPS verstuurd, dikke kans dat hij wordt afgeleverd via GLS (http://www.gls-netherlands.com/).

Ik heb ook een keer gehad met die jongens te maken gehad, na 6 weken kreeg ik een telefoontje op mijn 06 nummer dat er al een tijdje een pakket lag, of ik het nog wilde hebben. Toen ik bevestigend antwoorde kreeg ik de vraag waarom ik dan niet reageerde op hun faxen. Naar welk nummer ze dat hadden gestuurd? Naar mijn 06 natuurlijk :confused:.... Daarna had ik ook geen last meer gehad van het gegil en gepiep van een faxapparaat als ik werd gebeld...

Moraal van dit verhaal? Even bellen met GLS en kijken of je daar iets kunt achterhalen...

artnaz
27 maart 2008, 23:36
Dank, zal ik morgen doen! :)

Jay75
28 maart 2008, 08:57
Ik probeer het maar nog een keer:

Ik heb wat in Amerika gekocht, maar dat ding komt niet. De verkoper is al een stuk 5 keer bij de USPS geweest, want ik had het ding na een aantal weken nog steeds niet, en de tracking nummer deed het niet. Daarna kregen we te horen dat ze zogenaamd de verkeerde douane-formulieren hadden ingevuld. Ik kreeg van de verkoper nog een andere tracking nummer, maar die deed het ook niet. Nog twee weken later nog steeds niks, en de verkoper zou "binnenkort een antwoord van het postkantoor krijgen", maar we zijn nu nog een week verder, en nog steeds helemaal niks. Ik heb de verkoper nog eens gemaild, maar krijg een auto-reply dat hij over een week terug komt... :(

Hoe moet ik het proces van de verzekering/buyer's protection starten? Kan er vrij weinig over vinden...


http://pages.ebay.nl/help/tp/problems-ov.html

Ik heb ooit een horloge gekocht dat kapot was, die handelaar reageerde niet meer toen ik daar melding van maakte, gebruik gemaakt van de buyers protection ( via paypal geloof ik ) en kreeg mijn geld teruggestort, horloge heb ik naderhand maar via de fabrikant aan de praat gekregen.

Bleek na weken dat die handelaar in New Orleans woonde en het water een beetje hoog stond toen hehehe

artnaz
28 maart 2008, 10:46
Ik ben er nog steeds niet uit hoe ik die Buyer's Protection moet doen. Of is dat gewoon een geschil openen, en daarna er een claim van maken?

zeppo
28 maart 2008, 11:22
Yep, je moet eerst aangeven dat je een geschil hebt met een (ver)koper.
Aan dat geschil wordt het Ebay-item gelinkt.
En wanneer je er dan niet uitkomt, kun je gebruik maken van de Buyers Protection.

artnaz
28 maart 2008, 11:36
Aah ok. Ik dacht dat dat niet nodig was omdat het probleem bij de verzending zit en niet bij de verkoper (neem ik toch aan :chicken:). Ik wacht eerst nog even op zijn reactie, ik heb nog wel ruim een week voor de deadline van 60 dagen voor het openen van het geschil voorbij is. Bedankt allen, ik houd jullie op de hoogte... ;)

zeppo
28 maart 2008, 12:04
Aah ok. Ik dacht dat dat niet nodig was omdat het probleem bij de verzending zit en niet bij de verkoper (neem ik toch aan :chicken:). Ik wacht eerst nog even op zijn reactie, ik heb nog wel ruim een week voor de deadline van 60 dagen voor het openen van het geschil voorbij is. Bedankt allen, ik houd jullie op de hoogte... ;)

Zolang jij niets binnenhebt, en ook geen bewijs van verzending hebt gekregen, heb jij wel degelijk een geschil met de verkoper.

En ik zou het geschil alvast openen. Een geschil heeft ook een minimum tijdsduur als ik het mij goed herinner.

artnaz
28 maart 2008, 12:25
Binnen 60 dagen moet dat geschil gestart worden, ik heb nog wel ruim een weekje. Ik wacht nog eerst op een reactie van hem, hij moet over een paar dagen reageren.

Kaboemba
28 maart 2008, 12:48
Ik zou hem het voordeel van de twijfel niet geven, kon nog wel is jouw nadeel zijn namelijk.


Maar goed mogelijk heeft een geval van oplichting mij beinvloed.

jasses
28 maart 2008, 13:19
ik heb toch ook een slechte ervaring gehad met ebay. Het was verdorie de eerste keer dat ik het kreng gebruikte, of beter dat zij mij gebruikte. Het was een oude synthesizer die ik kocht bij een in duitsland wonende Italiaan. Kwasi perfecte feedback en alles wat erbij hoort. Die heeft mij mooi aan het lijntje gehouden met allemaal zogenaamde kleine probleempjes waardoor het versturen werd uitgesteld. Uiteindelijk denk ik: ik heb er genoeg van, laten we een geschil starten en die mens negatieve feedback geven en dat ging dus niet meer, net voorbij de termijn gegaan. Geld nooit meer gezien, minikorg nooit gezien en die foempe Italiaanse nazibastaard nooit meer te pakken gekregen.

jasses
28 maart 2008, 13:22
maar ooit zal ik me wreken...bloederig...gebruik makend van een kebabsnijer en zijn roterend verwarmend been...om te beginnen

jimihattricks
28 maart 2008, 13:31
Zelf bied ik altijd handmatig: ik submit mijn maximum bod pas een seconde of 10 voor het verstrijken van de tijd. Dit vergt wel enige oefening.
A.s. zondag is het weer zover :D en ik vind het nu al spannend!

er zijn zelfs programmaatjes die dat 0,1 seconden voor het einde van het bidden voor je kunnen doen heb ik me laten vertellen.. je hoeft dan alleen je hoogste bod in te stellen

artnaz
28 maart 2008, 15:13
Ik zou hem het voordeel van de twijfel niet geven, kon nog wel is jouw nadeel zijn namelijk.Jawel, maar ik heb nog wel tijd voor de deadline. Bovendien heb ik hem nog geen kans gegeven om te reageren op mijn mails.

Zjanke, volgens GLS werken ze al jaren niet meer met USPS, TNT doet het nu (ik ga ze zo bellen).

zjanke
28 maart 2008, 23:36
En, lag er iets bij TNT?

AutoStatic
29 maart 2008, 09:27
USPS gaat via TNT.
En gitaren via eBay kopen hoeft geen probleem te zijn. Maar zoals eerder genoemd, check de feedback, mail wat heen en weer en ik heb ook wel eens gebeld met een verkoper. Tijd afgesproken en de man even gesproken. Daarna is het inderdaad afwachten. Ik heb het nu een paar keer gedaan en nog geen problemen mee gehad, spul kwam in de beschreven staat aan en bovendien zeer goed ingepakt.

KeesA
29 maart 2008, 10:10
TNT doet het nu (ik ga ze zo bellen).[/QUOTE]

TNT bellen?... wens je veel geluk, dat dat bedrijf nog bestaansrecht heeft in Nederland..

op emails krijg je geen antwoord en met bellen het antwoordapparaat.

Ik ga al de derde week in voor een pakket dat in twee dagen vanuit de USA kwam.

artnaz
29 maart 2008, 11:55
TNT bellen?... wens je veel geluk, dat dat bedrijf nog bestaansrecht heeft in Nederland..

op emails krijg je geen antwoord en met bellen het antwoordapparaat.

Ik ga al de derde week in voor een pakket dat in twee dagen vanuit de USA kwam.Ik wilde dit net gaan posten! :D

Rotantwoordapparaat... Mailtje heb ik ook gisteren gestuurd...

Orpheo
29 maart 2008, 13:17
totaal geen problemen gehad met USPS. 2 pakjes, binnen 2 weken aangekomen, met pasen en een weekend ertussen.