PDA

View Full Version : Beginnersversterker voor blues



Izegrim
26 maart 2008, 10:27
Goeiemoggel,

Een maatje van mij wil gitaar gaan spelen. Hij is er al uit dat hij een semi-akoestische gitaar wilt en een mooie ES-335 kopie gaat kopen. Hij gaat zich uitsluitend storten op de blues. Ik help hem hier en daar een beetje omdat hij er nog niet zoveel vanaf weet. Nu moet hij er nog een amp bij hebben die hij thuis op z'n kamer gaat gebruiken als oefenversterker. Ik ben zelf heel blij met mijn Cube 20X en ros er nogal wat blues licks door op het tube drive model wat verbazingwekkend overtuigend klinkt. Ik zou ook iedereen die nog niet weet waar zijn gitaarspel heen gaat een Cube aanraden als eerste versterker, maar bij hem ligt het dus iets anders. Hij wil blues spelen. En dus denk ik dat hij misschien veel meer heeft aan een leuke buizenamp a la Harley Benton GA-5 of Epiphone Valve Jr. Nu wil ik aan jullie vragen wat zo'n kleine buizenamp voor verschil maakt ten opzichte van een modelling amp als de Cube 20X. Zijn er verder nog meer amps om naar te kijken? Ik vraag dit puur voor goedkope BUIZENAMPS want voor SS of modellingamps zou ik hem ongeacht de leuke voxjes toch een Cube aanraden vanwege mijn eigen positieve ervaring ermee.

Mijn dank is groot! :D

pimmetje
26 maart 2008, 10:40
Ik vind 't verschil voornamelijk in dynamiek liggen. Simpel gezegd: zacht aanslaan is lief geluid, hard aanslaan is grommen en gillen. Harder/zachter aanslaan zorgt dus niet alléén maar voor volume-verschillen.

Al worden modeling amps zeker beter in het nadoen hiervan... ze halen 't nog niet. Voor de luisteraar zeker al steeds beter, maar qua spel heb ik wat dat betreft bij een buizenbakkie altijd 't idee een meer directe lijn tussen vingers en speakers te hebben (bij blues heel prettig).

En als 't om thuis oefenen gaat, kan je voor o.a. dat voordeel idd beter een heel klein bakkie nemen. De versterker moet wel over z'n dode punt heengezet worden qua volume. Een buizenbakkie op 1 geeft meestal nog net niets aan leven... hij moet wel een beetje open gezet worden en ook de speakers moet je de kans geven om bij te dragen aan dat lief-vs-grommen-effect dat ik bedoel. Bij té weinig jus krijg je ook geen speaker-breakup en evt compressie bij harder aanslaan. Al ligt e.e.a. hier natuurlijk ook aan 't type speaker.

zeppo
26 maart 2008, 11:03
Buizenversterkers geven op huiskamer volume eigenlijk bijna altijd problemen.
Zoals gezegd moet je een buizenversterker laten werken om er een lekker geluid uit te laten komen. Zelf vind ik een 5 Watt buizenversterker al aan de forse kant. Er zijn wel amps met nog minder vermogen, maar daarmee beperk je de inzet van zo'n amp wel.

Gelukkig is er tegenwoordig een overvloed aan kleine buizenversterkers te vinden. Het helpt wanneer de versterker een pre en een post volume regeling heeft (zoals mijn Peavey Valveking 5 Watt)


Andere keuzes: Blackheart combo (goede speaker), Epiphone, Gretsch, Fender

Izegrim
26 maart 2008, 13:31
Goed, dat dynamiek verhaal herken ik zeker wel. Met blues helpt dat ook met je expressie. Ik weet ook dat 5W amps nog behoorlijk wat volume trekken maar is het echt zo dat ze slecht klinken als ze wat zachter staan? Ik vind de Cube een redelijk veelzijdig ding, maar hij zal waarschijnlijk het 'tube drive' model gebruiken en dan zijn de opties nogal overkill. Maar goed, waar het om gaat is dat zo'n GA-5 ook nog lekker klinkt als je overdag je licks oefent in een huis waar meer mensen wonen.

Rormo
26 maart 2008, 15:50
Marshall JTM 30. 2e hands staan er zat op marktplaats. 300 euro is een goede prijs daarvoor. Geweldig clean kanaal echt perfect voor blues. Kun je naar mijn mening veel meer mee dan met een 5W buizen amp als de epi valve junior.

pimmetje
26 maart 2008, 16:19
Sorry, maar een JTM30 voor thuis oefenen in een huis waar meerdere mensen wonen? Dat moeten hele tolerante mensen zijn :D.

Een buizenbak die echt zacht staat, hoeft niet per se slecht te klinken, maar de voordelen van zo'n buizenbak t.o.v. een transistorbakkie worden minder. Juist die dynamiek e.d. is dan nog niet aanwezig.
Dat kan je zelf ff in een winkel proberen... dan hoor je 't denk ik snel genoeg.

En wat volume betreft ligt een boel natuurlijk wel aan je speaker(s). Als je zo'n 5-wattertje op 2 rete-efficiente 12-inchers aansluit, maak je echt nog een boel herrie. Als je 'm aan één nogal inefficiente 10-incher hangt is 't al een heel ander verhaal.
Persoonlijk ben ik niet dol op 't geluid dat doorgaans met 8" wordt behaald...

Izegrim
26 maart 2008, 17:36
Nou even realistisch. Die JTM30 is absoluut geen optie. €300 valt ook ruim boven het budget van een beginnersversterker vind ik. Nu moet die jongen nog leren spelen en wat tone is. Ik weet zeker dat een Cube op safe spelen is maar ik dacht dus aan een buizenampje omdat hij daar misschien langer blij mee is. Als hij daarentegen niet thuis op laag volume er een fatsoenlijke sound uit kan halen dan misschien toch maar een modeller. Zou het trouwens uitmaken of je zo'n combootje doet of een GA-5H topje met een 1X12 kast? Misschien moet hij harder werken met een 12" dan met een 8" speaker en wordt het wat acceptabeler voor de huisgenoten?

vidar
26 maart 2008, 17:48
ik denk dat je voor onder de driehonderd toch beter voor een transistor/modeling bakje kunt gaan. Zijn ook wat 'makkelijker in de omgang' naar mij idee. Niet zozeer wat betreft controls maar wel qua feel en sound. Die kleine buizenversterkertjes als die van Epiphone kunnen heel goed klinken in de handen van een wat verder gevorderd gitarist, maar beginnende gitaristen kunnen er nog weleens wat moeite mee hebben.


Bovendien klinken die modelingdingen op slaapkamerniveau hardstikke goed. Gewoon even wat verschillende proberen om er een te vinden met een lekker bluesgeluidje.

Oh en over combo versus los cabinetje, een 12" (of een 10") klinkt ook bij een 5 watter een stuk voller en naar mijn idee mooier dan zo'n 5/6/7/8" speakertje.

Succes!

Rormo
26 maart 2008, 18:28
Sorry, maar een JTM30 voor thuis oefenen in een huis waar meerdere mensen wonen? Dat moeten hele tolerante mensen zijn :D.

Een buizenbak die echt zacht staat, hoeft niet per se slecht te klinken, maar de voordelen van zo'n buizenbak t.o.v. een transistorbakkie worden minder. Juist die dynamiek e.d. is dan nog niet aanwezig.
Dat kan je zelf ff in een winkel proberen..

Lol! Ik heb in 6 jaar tijd nog nooit problemen gehad. Een JTM heeft een master volume, dus je kunt het kanaal volume flink open draaien en de master bijna dicht. Dan heb je een heerlijk geluid, bij weinig volume. Echt geen probleem. Zo hard gaat een JTM30 echt niet.



Tsja als 300 euro ruim boven het budget valt... Dan houdt het op. Maar dat was niet gespecificeerd. Bovendien zou ik liever voor 300 euro een amp kopen waar je 5 jaar mee kunt doen, dan voor 200 een amp waar je na een jaar op uitgekeken bent. Komt nog bij dat als je zo'n JTM 2e hands voor 300 koopt, je deze later ook weer voor eenzelfde bedrag kunt verkopen. Maak je dus geen verlies op en heb je wel een veel lekkerder amp.

Izegrim
27 maart 2008, 10:19
Ik ben het met jullie beiden eens maar €300 is echt een beetje veel geld voor een amp voor iemand die nog moet ontdekken of hij gitaarspelen wel leuk vind. Nou ga ik denk ik toch maar een Cube adviseren want die hoef je niet weg te doen als je later een andere versterker koopt. Het is gewoon een prima huisgenoot! :D

Ik dank jullie voor het meedenken en je adviezen. Persoonlijk vind ik een kleine buizenamp veel charmanter dan een Cube bij een ES-335. Maar goed het is misschien meer ellende voor een beginner dan een modellingbakje.

Eko
27 maart 2008, 20:43
Houdt het bij een Cube. Daar zitten een aantal zaken als effect ik die , als eerste ervaring , niet slecht zijn. Op slaapkamerniveau is een buizenbak niet overtuigend. Een Cube is klein, betaalbaar en betrouwbaar. Er kan een koptelefoon op en dat maakt vrienden als ke nog niet zo goed bent.
Wanneer de leerling een wereldwonder is kan hij de Cube binnenkort nog wel inruilen zonder al te veel verlies.

fuchs
28 maart 2008, 09:26
Fender Champion 600. 5 Watt buizen versterkertje met perfect blues geluid, ook op huiskamervolume. Voor 165 Euro is dit dingetje al verkrijgbaar.