PDA

View Full Version : Voorkant "doorgezeten"



Olivier
26 maart 2008, 00:20
Hallo,

Ik heb een akoestische gitaar, en toen ik eergisteren naar een ONGELOFELIJK grappig filmpje aan het kijken was ben ik er een beetje, nu ja,... OP gaan zitten.
Het resultaat was een gekraakte bovenplaat (vanaf waar de snaren bevestigd zijn en lager) nu vroeg ik me af of ik dit kan laten herstellen (zo ja, een kleine schatting van de kosten indien mogelijk) en wat de gevolgen van zo'n herstelling zijn: zal ie ooit hetzelfde klinken??

Nu heb ik me verholpen met een front van een oude agenda er tegen te plakken, maar dit geeft niet onmiddellijk een bevredigend effect...

Dank bij voorbaat,
Olivier
ps: het is een Joan cashimira.

hendrix2
26 maart 2008, 00:38
haha, dat laat ge mij niet weten hé ;)

Ik denk dat foto's wel nodig zijn om te kunnen inschatten hoe erg de schade is. Ik heb sowieso geen idee van kostprijzen enzo.

Ik vind het altijd de moeite om te laten maken, zeker als je er veel op speelt (is het die nylonsnaar of die zwarte gitaar?, als het die nylonsnarige is zou ik wel laten maken (of zelf maken) want dat is best een fijne gitaar)

kenneth
(uw slet)

LaurentB
26 maart 2008, 11:13
"Doorgezeten"; dat klinkt als een subtiel effect dat optreedt na vele jaren van gebruik, maar het is dus iets minder subtiel zie ik...

Rutger
26 maart 2008, 11:22
Ik vrees bij voorbaat al dat het niet te fixen is. Je kunt een bovenblad niet zomaar repareren, bovendien is het de vraag of lijm de spanning van de snaren wel kan hebben. Het is de meest essentiele schakel bij een akoestische gitaar, als daar wat goed mis mee is dan is je geluid eraan.

hendrix2
26 maart 2008, 11:38
met een google search zie ik dat het dus toch om de nylonsnarige gaat. Da's wel heel jammer natuurlijk, dat vond ik altijd wel een goede gitaar. Misschien even bij die kerel (weet zijn naam niet) langsgaan die je akoestische bas gedaan heeft? Hij weet er mogelijks raad mee. Er zijn nog wel wat instrumentbouwers/herstellers in de buurt, maar ik heb geen idee wat die kosten.

Pais
26 maart 2008, 14:16
Ik vrees bij voorbaat al dat het niet te fixen is. Je kunt een bovenblad niet zomaar repareren, bovendien is het de vraag of lijm de spanning van de snaren wel kan hebben. Het is de meest essentiele schakel bij een akoestische gitaar, als daar wat goed mis mee is dan is je geluid eraan.

Als je bereid bent genoeg geld er tegenaan te smijten, is meer te fixen dan je zou verwachten. Ik was een keer bij een bouwer die me vertelde dat hij een keer een klassieke spanjaard binnenkreeg met het bovenblad aan gort. Het grootste deel van het bovenblad heeft hij vervangen.
De gitaar zal er kwa klank er niet op vooruit zijn gegaan, maar die bouwer vertelde dat het nog steeds een klasse instrument was, ook na dat timmerwerk.

Het ging vast om een gitaar van 1 of andere bouwer die al onder de soden ligt ofzo. Ik kan me niet voorstellen dat het loont om zoiets uit te halen met een gitaar zonder verzamelwaarde.

Rutger
26 maart 2008, 14:42
Ik ging er dan ook vanuit dat dat niet het geval is... maar alles kan, als je maar genoeg geld hebt.

Nino1110
26 maart 2008, 16:07
Mag ik vragen wat voor filmpje het was?

Javaca
26 maart 2008, 16:09
Vrijwel alles is te fixen. Scheuren en breuken in het bovenblad zijn hier een onderdeel van.
Een prijs is hier via het internet niet aan te hangen. Daarvoor moet je gewoon bij een bouwer langsgaan. Meestal is het niet de vraag of het gerepareerd kan worden, maar vooral of dit economisch aantrekkelijk is. Vaak is het wel rendabel, en kijk eventjes of je toevallig iets van je verzekering terug kunt krijgen.

Kijk even of er plaatselijk bij jou bouwers zitten. Verder zijn er hier op het forum diverse (professionele) bouwers te vinden. Ondermeer Ernieman en Enra.

Het is een fabeltje dat een reparatie je klank naar gene zijde helpt.
Een breuk is nooit leuk, maar als het goed gerepareerd wordt houd je instrument een goede klank.
Trek dus geen conclusies bij voorbaad.

John P
26 maart 2008, 19:07
Ik heb ook zoiets bij de hand gehad. Bij mij was het wel degelijk zo, dat de klank er onder leed; er zat weinig sprankelend hoog meer in. Eigenlijk jammer van het geld, dat de reparatie kostte (zo'n 200 euri). Ik gebruik de gitaar nooit meer, want ik weet hoe hij klonk en van het spelen erop word ik erg treurig, dat zul je wel snappen.

Olivier
26 maart 2008, 19:18
kenneth: het is samuel zijn gitaar, bij wie ik nu in italie zit... (hij is er op gaan zitten en niet ik, anders zou ik me nu wel ONGELOFELIJK schuldig voelen!! maar het is gemakkelijker om in de ik-vorm te typen)

Het filmpje was "european sharking" op youtube :soul:

Waarschijnlijk gaan we de "herstelling" die we zelf hebben uitgevoerd (de kartonnen kaft van een agenda er tegen vastgemaakt) zo laten en gaat hij thuis een andere gitaar kopen.

Bedankt voor de antwoorden,
Olivier
ps: kenneth ik laat nog iets weten voor volgende week!! Wanneer ons VLEESETENDE PLANTEN toekomen

hendrix2
26 maart 2008, 21:55
ah, da's wel kut! Nog goed dat jij er niet bent gaan opzitten, zou inderdaad nogal wat schuldgevoelens oproepen :p

Eens een plaatselijke bouwer zoeken en kijken wat het kost? Misschien is het daar allemaal wel goedkoper?

Toch ben ik nog steeds benieuwd naar foto's :D, mocht dat mogelijk zijn?



offtopic (jaja, sorry mensen, maar voor olivier mag dat!)
(hoop dat die planten het overleefd hebben onderweg)