PDA

View Full Version : Buma/Stemra en dat soort zaken



amon
25 maart 2008, 21:09
Over een maandje hopen we (onze band) een demo /mini cd'tje te hebben gemaakt. Die zullen we voornamelijk rondsturen naar kroegen en zaaltjes, maar misschien ook een paar verkopen aan de gek die er geld voor wil neerleggen...

Hoe zit dat met rechten, buma en stemra, etc? Ik had al ergens gelezen dat ik een cd verzegeld naar mezelf op zou kunnen sturen als bewijs dat wij die muziek op die datum gemaakt hebben (stel dr zit een $1.000.000-hit tussen, dan is opsturen naar mezelf de moeite waard he...), maar in hoeverre heeft dit enige juridische waarden?

Dat soort dingetjes zou ik graag willen weten. Ook of het noodzakelijk/verstandig/voordelig is om me aan te melden bij buma of stemra, of...? Een paar hints of een mooi gesprek over dit soort zaken zou me erg kunnen helpen.

bass blom
25 maart 2008, 21:17
buma is alleen zinnig als je gaat persen.
dan betaal je aan ze en dat krijg je later minus 6%? terug.
en dan krijg je geld als je op de radio gedraaid wordt.
die opstuur truuk? ken ik niet.
wel eens gehoord dat je bij de belasting iets kan laten registreren.
of een notaris, duurder vast wel.

Han S
25 maart 2008, 21:21
http://www.bumastemra.nl/nl-NL/

yhcmarc
25 maart 2008, 21:39
Hoewel binnen nederland enigszins aan de Buma gerelateerd:

http://creativecommons.org/international/nl/

Ik breng mijn spul uit via deze licentie (http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/3.0/nl/), ik weiger pertinent om geld te betalen aan die buma maffia.

Martien
26 maart 2008, 15:10
die opstuur truuk? ken ik niet.


Je stuurt een demotje of een opname (je bent hoorbaar) aangetekend naar je zelf, op het moment dat iemand plagiaat van je pleegt en daar dikke knaken mee binnenhaalt, stap jij naar de rechter.
Dan blijkt dat jij op een bepaalde datum aangetekend jouw eigen product hebt ontvangen en zo blijkt dat jij de 'eigenaar' van het stuk muziek bent.
Je moet je pakketje niet opmaken alleen...

gitaarvrouwtje
26 maart 2008, 15:15
mja die truc is mij ook wel eens aangeraden..ik weet echter niet of dat wel zo rechtsgeldig is..het is in elk geval beter dan niks
heb wel een geinformeerd of ik me bij buma stemra moest inschrijven ivm mn eigen werk..maar dat was nauwelijks zinvol werd mij verzekerd, je kunt dat daar trouwens gewoon navragen hoor je krijgt een eerlijk antwoord, als t geen zin heeft vertellen ze je dat en houd je een smak geld in de zak, want t is niet voor niks hoor..
kan helemaal niet uit als je niet optreedt of in grote oplage uitgeeft ...

een notaris is ook duur,
blijft over de opstuurtruck..

ff mailtje naar buma sturen ..weet je t

Martien
26 maart 2008, 16:35
de opstuur truuk is wel rechtsgeldig, mits aangetekend en on geopende brief

gitaarvrouwtje
26 maart 2008, 17:06
ah dat is goed om te horen want dat is wel de meest makkelijke en goedkope oplossing
thanks martien

Harald
26 maart 2008, 17:58
Voor zover ik heb kunnen achterhalen is het aangetekend naar jezelf sturen niet zo handig. De kans is groot dat dat voor een rechtbank geen stand houdt. (iig als zoiets in het buitenland speelt, misschien dat Nederland een uitzondering is) En een grote platenmaatschappij kan zo'n rechtzaak rekken, dat kan een zeer dure (niet te houden) grap worden. Wat iig wel mogelijk is is een CD met opnames bij de belastingdienst deponeren, en dat houdt wel stand bij een rechtbank. Vast wel iemand hier die de details weet. Niet voor niets, maar voor een hele CD met nummers is dat wel betaalbaar. (Waarschijnlijk zou je ze zelfs als mp3 erop kunnen zetten, dan moet je toch erg produktief zijn als componist, wil het echt duur worden)

Inschrijven bij Buma Stemra zal je trouwens hoe dan ook niet helpen om je copyright te kunnen aantonen. Alleen om het te innen. Het copyright bezit je hoe dan ook. Maar het gaat erom dat je dat kunt bewijzen. Daar gaat Buma Stemra niet over. Via het deponeren bij de belastingdienst kun je het verdedigen mocht dat nodig zijn.

amon
26 maart 2008, 19:49
Kijk, handige tips.

Misschien allemaal niet zo zeer gericht op ons band-werk, waarvoor het allemaal wellicht ook niet zo noodzakelijk is. Maar mensen vragen vaak aan me hoe dat zit (ze weten tenslotte dat ik veel met muziek ed bezig ben en denken dat ik dat dan ook wel weet), dus altijd goed om te weten.