PDA

View Full Version : Welke pedalen/effecten zijn een must volgens jou?



bloodgulge2
25 maart 2008, 21:01
Dag lieve mensen,
ik heb voor het moment een vrij beperkte effectenuitrusting,
en ik vroeg me af wat de meest noodzakelijke / handige /
prijskwalitative effecten en pedalen zijn volgens jou

ik ben van plan om misschien een of twee pedaaltjes bij te kopen,
laten we zeggen dat iedere persoon zijn 'top drie' samenstelt :)

(vergeet niet de functie van het pedaal ook te vermelden,
want vele namen gaan toch niet bekend zijn voor nieuwelingen
in die branche als ik :) )
dat zal handig zijn voor low budget mensen die toch een paar
effecten willen, om hun keuze te maken.

mijn huidige en enige pedalen zijn:
een dunlop mister crybaby volume / wah (gekregen van mijn neef)
een ibanez classic metal distortion pedaal (gekregen van mijn neef)
een boss rc-2 loop station (zelf aangeschaft)

en....

START

Jorikjet
25 maart 2008, 21:13
proco rat 2 en een ibanez ts9 denk ik. zijn leuke pedalen voor het geld! en een distortion en overdrive is voor iedereen een must!

Mitch
25 maart 2008, 21:22
Drive, delay, boost.

harrie-beton
25 maart 2008, 21:24
hangt van je genre af. Een top 40 gitarist heeft veel meer nodig dan een AC DC coverband.

heinz3110
25 maart 2008, 21:29
De kanalenfootswitch van mijn versterker vind ik essentieel.

Of alle pedalen kopen die hier in dit topic worden opgenoemd. Dan weet je zeker dat je niks mist. Maar ja.

Eten smaakt het best als je honger hebt. Daar bedoel ik mee: koop alleen als je der behoefte aan hebt aan deze of gene effect. Anders bungelt zo'n net aangekocht speeltje er na een week voor jan doedel bij in je effectenbakje. Leuk voor even, maar nut ? Nah.

(weet er alles van namelijk. "Jaaah die wil ik hebben! " 1 weekje mee lopen prieken en daarna het betreffende pedaaltje nooooit meer ingetrapt. Nou, daar trap ik dus niet meer in.)

bloodgulge2
25 maart 2008, 21:32
uiteraard posten mensen hier hun persoonlijke voorkeur,
maar ik denk dat ieder zinnig persoon toch eerst de dingen
die niet bij zijn genre passen er uitfiltert :p
maar door hun posts elimineer je wel de dingen die niet echt
super noodzakelijk en nuttig zijn

artnaz
25 maart 2008, 21:55
Tuner, drive, delay.

De rest heb je eigenlijk niet nodig, het zijn puur effecten die je sound "anders" maken, maar niet per definitie mooier.

Thoon_Loque
25 maart 2008, 21:58
Kweenie wat voor amp je gebruikt, maar ik vind een reverb toch ook wel belangrijk (ná een goede drive/dist)

bloodgulge2
25 maart 2008, 22:00
die tuner die je bedoelt,
is dit een apparaat dat je snaren in stemming vasthoudt, moduleert , of is het gewoon dat systeem dat met lichtjes aangeeft hoe dicht je snaar bij de juiste hertzfrequentie zit? (stemapparaat dus)

wat is overigens aan te raden voor een hele zachte distortion, die ik kan hebben met mijn amp op clean?

op mijn amp zitten al 6 effecten, die ik niet gebruik omdat ik ze niet mooi vind...
alleen reverb gebruik ik soms,
met de tape echo kan ik niet eens welcome to the jungle spelen, en met de tremolo niet eens boulevard of broken dreams... wat mijn minimumvereisten zijn...
ook heb ik zo geen pedaal om tussen die effecten te wisselen, waardoor ik de ganse tijd met dat effect moet spelen.

ik ben ook van plan om met meerdere instrumenten tegelijk door mijn amp te spelen, waardoor de amp op zich clean moet zijn, en de rest bereikt moet worden door externe effecten.

de distortion van mijn amp vind ik wel zeer geslaagd, ook al is het mijn stijl om hem alleen heel zachtjes op te zetten, ik ben niet in voor scheurwerk,
maar als ik hem clean wil, en van die 'classic metal' die ik gekregen heb mijn dist krijgen, klinkt de dist meer als een speakerscheet (clipping) dan distortion

Mitch
25 maart 2008, 22:06
Tuner = stemapparaat. Vergat ik inderdaad, maar dat vind ik geen effect. Wel een pedaal ;)

artnaz
25 maart 2008, 22:06
Reveb, delay, één pot nat... :p

Met een tuner wordt een stemapparaat bedoelt (of een radio, of iemand die auto's "pimp't":D)

Een breed-inzetbare "zachte distortion" is bijv. een Tubescreamer.

bloodgulge2
25 maart 2008, 22:09
ik dank iedereen voor zijn posts :)
de ingevingen tot nu toe zijn uiterst productief en handig :)
laat het maar blijven komen

een tubescreamer zoals het eerder genoemde ibanez pedaal bedoel je?

trouwens, is er veel kwalitatief verschil in tuners? of kan ik gerust een goeiekope kopen, en nog steeds even goed gesteld zijn.

artnaz
25 maart 2008, 22:13
Ja, de Ibanez (of Maxon). Maar er zijn talloze kopieën van Tubescreamers door andere merken, en ook veel die van de Tubescreamer zijn afgeleid (met meestal een andere naam). Vandaar dat ik het algemeen noemde, zonder Ibanez te specificeren.

Dirk_Hendrik
25 maart 2008, 22:15
proco rat 2 en een ibanez ts9 denk ik. zijn leuke pedalen voor het geld! en een distortion en overdrive is voor iedereen een must!


Als je specifieke merken gaat noemen... heb je exact mijn gedachte te pakken. Thanks. ;)

bloodgulge2
25 maart 2008, 22:17
ok... en wat is het verschil onderling tussen die tubescreamer en die rat?

AriaProII
25 maart 2008, 22:18
Hmm, ik zondig: 4 pedalen:

- DOD fx-40b EQ
- Dunlop 535Q wah
- DOD fx-75C flange
- boss dd-6 delay

Mitch
25 maart 2008, 22:20
ok... en wat is het verschil onderling tussen die tubescreamer en die rat?
misschien moet je even een kijkje nemen in de sticky bovenaan met soundclips, want als we dit soort verschillen nog moeten gaan uitleggen zijn we nog wel even bezig :chicken:

bloodgulge2
25 maart 2008, 22:22
ow ok, maar het zijn wel allebei hetzelfde soort pedalen als ik het begrijp?
alleen van een ander merk naar mijn gedachte nu

Nitefly7
25 maart 2008, 22:24
goedkoper 'must':
Digitech Bad Monkey
Carl Martin Red Repeat
Carl Martin Surf Chorus (of Visual Sound H20)

Of

Bad Monkey
Boss GE-7 (men kan niet vroeg genoeg beginnen met het oefenen van EQ'en!!)
Visual Sound H20

middenmaat 'must':
Boss DN-2
Boss DD-5
Boss CE-5/CE-2

instap-boutique/non-boutique ('het moet wel leuk blijven'-'must')
Fulltone OCD
Boss CE-2
Boss DD-5
(dit is mijn mini-plankje, i.c.m. een TR-2 tremolo en GE-7 equalizer)


Persoonlijke Top 3:
Fulltone OCD
TC Super Chorus/Flanger Pedaal
Boss DD-5 (met mod, even bruikbaar als een T-Rex Replica en stukken beter betaalbaar)

en in iets minder mate:
MI Audio Tube Zone
TC SC/F
T-Rex Replica

....

Nitefly7
25 maart 2008, 22:26
ow ok, maar het zijn wel allebei hetzelfde soort pedalen als ik het begrijp?
alleen van een ander merk naar mijn gedachte nu

nee, een Rat is een soort distortion en 'n Tubescreamer is meer een...Tubescreamer (a.k.a. een overdrive..)

Ik ken niet veel Rat-achtige pedalen..

Tubescreamer-achtige pedalen zijn: Ibanez TS9, Ibanez TS-808, TS-7, ST-9, DX9... Maar ook de Fulltone Fulldrive2 of de Digitech Bad Monkey doen een flinke overdrive-duit in het zakje..

tubeonly
25 maart 2008, 22:26
Meest simpele:

Booster / overdrive (bijvoorbeeld ibanez ts-9)
Wah (oude Jen / vox Crybaby)

Die heb ik altijd los bij de hand. Ok, in plaats van een TS9 gebruik ik een ST9 (super tube screamer), maar die zijn niet zo voorhanden. Zelfde idee, ST9 heeft iets meer mogelijkheden.

Op een na meest simpele opzet is meteen met Wah, tuner, overdrive, delay, chorus.

bloodgulge2
25 maart 2008, 22:32
ah
en die classicmetal distortion van ibanez die ik nu al heb, is dat een tubescreamer, of iets anders? want naar mijn mening klinkt ie nu bijhoorlijk ruk.
hij heet soundtank cm5, een bijhoorlijk antiek ding.

is wel geschikt voor metal, als je hem bij je amp dist laat werken

de distortion die ik zoek is meer zo van die distortion die totaal niet hard ofzo klinkt, en veel gebruikt is bij rock ballads.

its only my heart talking van alice cooper is een goed voorbeeld,(op achtergrond) het is bijhoorlijk distorted maar klinkt zoooo zacht :)
der staat wel geen goeie versie op youtube, qua klank maare kheb de cd

(*zoekt ondertussen een ander voorbeeld*)

edit: hebbes! luister edie van the cult, waar het elektrisch gedeelte begint, op de achtergrond; zachte distortion die je alleen hoort als je ernaar luistert. Geen gekraak maar toonhoogte

artnaz
25 maart 2008, 22:41
Ben ook niet van de Rats persoonlijk.

Goede betaalbare tuner is die van Boston. Eigenlijk een goede Korg-kopie.

bloodgulge2
25 maart 2008, 22:46
wow 50 euro voor een tuner....
wel duur in verhouding tot de gewone tuners...

naar mijn mening toch he...

trouwens, ik heb zon a/b selector nodig...
is daar veel kwalitatief verschil in? of doet een goedkope evenveel als een dure

artnaz
25 maart 2008, 22:56
Tja, de Boston is wel de enige fatsoenlijke en goedkope pedaal-tuner ben ik bang...

De A/B-Switches zijn praktisch dezelfde allemaal. Ik zou wel er wel één met True-Bypass nemen. Maar ook zat personen hier met de Boss (hoewel ik vermoed dat het door de goede verkrijgbaarheid in de winkels komt).

Mitch
25 maart 2008, 22:57
Alle waar naar zijn geld. Met een goedkope tuner kom jeook een eind, maar de wat 'duurdere' zijn over het algemeen accurater, sneller en beter afleesbaar. Als je thuis speelt dus niet zo super belangrijk, maar op het podium is dat wel zo prettig.

B_2_the_a
25 maart 2008, 23:01
mijn top 3:

mijn frankenstein (ocd en hotcake in 1 doosje, valsspelen eh?)
line 6 dl4/roland space echo (beide leuk)
ehx deluxe electric mistress

bloodgulge2
25 maart 2008, 23:02
oke, dan laat ik die tuner voorlopig voor wat het is, wij zijn maar met ons tweetjes, en wij komen toch niet veel uit de deur.

en wat houdt dat true-bypass gedeelte in als ik vragen mag?

B_2_the_a
25 maart 2008, 23:04
true bypass is het grootste excuus van gitaristen om meer geld uit te geven!

artnaz
25 maart 2008, 23:08
Als je toch niet optreed kun je eigenlijk wel de goedkoopste niet-pedaaltuner kopen. Kan zelfs onder de 10 euro.

True Bypass is dat als het pedaal uitgeschakeld is, het signaal niet door het hele circuit van de pedaal gaat, maar direct van de switch naar de output. Met andere woorden, het signaal neemt de kortste weg, en zodat je geen kwaliteitsverlies krijgt bij diverse componenten.

Het is inderdaad een hype nu, maar vaak is True Bypass best fijn.

bloodgulge2
25 maart 2008, 23:08
@ twee posts eerder:
goh, dat was informatief...

B_2_the_a
25 maart 2008, 23:09
Als je toch niet optreed kun je eigenlijk wel de goedkoopste niet-pedaaltuner kopen. Kan zelfs onder de 10 euro.

True Bypass is dat als het pedaal uitgeschakeld is, het signaal niet door het hele circuit van de pedaal gaat, maar direct van de switch naar de output. Met andere woorden, het signaal neemt de kortste weg, en zodat je geen kwaliteitsverlies krijgt bij diverse componenten.

Het is inderdaad een hype nu, maar vaak is True Bypass best fijn.


verschil hoor je toch niet meer zodra de drummer begint

bloodgulge2
25 maart 2008, 23:10
en wat als er geen drummer is :p

maare maken die paar centimeter dan een verschil als je kijkt hoe mensen soms een effectenboard van 6 vierkante meter hebben?

is het kwaliteitsverlies hoorbaar voor niet-audiofielen?

artnaz
25 maart 2008, 23:17
Je moet ervaring/vergelijkingsmateriaal hebben om zulke dingen te horen. Als je meteen bij het duurste en "beste" begint is het ook niet leuk. Veel leuker is als je steeds nieuwere en betere dingen koopt, en die dan volop kan waarderen.

Dus voor het begin zou ik gewoon met goedkope dingen beginnen, het verschil hoor je waarschijnlijk toch nauwelijks.

bloodgulge2
25 maart 2008, 23:22
oke, zou dit ding van behringer betrouwbaar zijn?
http://www.meibergen.nl/aanbiedingen/images/Behringer%20AB%20200.jpg

artnaz
25 maart 2008, 23:24
Die kan denk ik geen kwaad, voor de rest zou ik wel van Behringer wegblijven! :p

Herman
25 maart 2008, 23:25
Behringer is dan weer een gevalletje goedkoop = duurkoop ;)

Ik heb nog maar weinig goede verhalen over de pedaaltjes gehoord. Ik heb zelf een keer een drive van Behringer getest die ik niks vond, klonk gewoon niet zoals ik wou, en een bak ruis. Ook zien die dingen er niet bepaald stevig uit (en ik lees/hoor ook regelmatig verhalen van mensen die er door trappen).
Ik zou het niet doen, het hoeft zoals gezegt niet perse het duurste te zijn, maar het goedkoopste hoeft ook weer niet perse ;)

*Edit, mijn verhaal had dan weer betrekking op de stompboxes. Misschien is dit een iets ander verhaal, waar ik zelf iig geen uitspraak over kan doen :)

bloodgulge2
25 maart 2008, 23:26
ja ik heb ook al veel negatiefs over behringer gehoord, maar dit is zo simpel, daar kunnen ze toch moeilijk wat mee misdoen.
dat zou al echt kunst zijn xD

maare wat zou dan een iets degelijker model zijn?

zeg asjeblief niet boss xD

kvind het trouwens super dat jullie allemaal jullie ervaring willen delen en hier je tijd wat insteken :p

B_2_the_a
25 maart 2008, 23:35
ja ik heb ook al veel negatiefs over behringer gehoord, maar dit is zo simpel, daar kunnen ze toch moeilijk wat mee misdoen.
dat zou al echt kunst zijn xD

maare wat zou dan een iets degelijker model zijn?

zeg asjeblief niet boss xD

kvind het trouwens super dat jullie allemaal jullie ervaring willen delen en hier je tijd wat insteken :p


behringer is leuk om kapot te stampen (wat akkelig snel gebeurd)

kassie
25 maart 2008, 23:37
Ik vind de marshall GuvNor2 een heerlijk overdrive pedaal voor het geld. en samen met een mxr 10band eq kun je daar een vette distortion uithalen. Marshall bluesbreaker2 idemdito. 't zijn geen duurtjes met buizen erin zoals Electro Harmonix, maar ik vind ze zalig klinken.

bloodgulge2
25 maart 2008, 23:40
over die input selector:
allemaal goed en wel maarre op wat kan ik het best zoeken?
voor verschillende producten
ze noemen het allemaal anders
de ene ab switch
de andere input selector
:s

interessander
25 maart 2008, 23:40
Zeker voor een ding wat geen geluid maakt ben ik erg blij met mijn ISP decimator, een zeer goede noisegate.

artnaz
25 maart 2008, 23:43
over die input selector:
allemaal goed en wel maarre op wat kan ik het best zoeken?
voor verschillende producten
ze noemen het allemaal anders
de ene ab switch
de andere input selector
:sAllemaal hetzelfde. Ik heb je trouwens een PM gestuurd (binnen 2 minuten).

bloodgulge2
25 maart 2008, 23:44
zon noisegate is toch zoiets om ruis ofzo weg te nemen?
heb je daardoor niet veel sustain verlies?

in mijn amp zit een ingebouwde noisegate die ik kan aan of uitzetten, met hem op heb ik een stuk minder sustain...
dat vind ik wel redelijk negatief

edit: WOW ik heb een demo op youtube gezien en dat ding is echt fantastisch :D hij had nog steeds zijn sustain en geen gezoem
thumbs up :p


Allemaal hetzelfde. Ik heb je trouwens een PM gestuurd (binnen 2 minuten).
ow nog niet gezien, tis hier druk :p
hmm ik krijg het bericht blijkbaar niet binnen...

artnaz
25 maart 2008, 23:54
Ja, die Noise Gates snoepen veel van je sound weg. Ik vind ook dat je het probleem ergens anders moet zoeken als je teveel bijgeluiden hebt, en niet moet "oplossen" met een extra pedaaltje. Maar die ISP moet inderdaad wel een stuk beter zijn dan de rest.

Over de PM: sorry, ik moest nog wat opzoeken voor in de PM. Geef me nog 2 minuten! :p

bloodgulge2
25 maart 2008, 23:57
neem uw tijd lol :p

khoorde bij de bovenstaande noisegate echt geen volume of sustain verlies
maar zal zijn prijsje ook wel aanhangen ;) kheb nog niet gekeken
edit: 123 $ dus...
maar zolang ik geen spoel maak met mijn kabels heb ik geen last van ruis enzo xD



ik ben eruit welke 'distortion' ik wou; het was gewoon een hele licht fuzz denk ik...
ik ga nu zoeken naar fuzz pedaaltjes en laat nog wel iets weten


edit: uiteindelijk toch een ocd fulltone gekocht ;)
en een eq voor mijn uke

heeft er trouwens nog iemand last van een dunlop crybaby waarvan de voeding slecht blijft zitten? ( door het plastiek ervoor krijg ik hem er niet helemaal in )

-Heineken-
31 maart 2008, 19:54
Waar ik dan écht niet zonder kan leven zijn een clean boost + delay in de FX loop om m'n solo's aan te dikken zodat ze niet te saai klinken en ook hoorbaar zijn in een 2 gitaristen setup. De rest is zeer aangename maar overbodige luxe.