PDA

View Full Version : paar beginners vraagjes



st.robot
25 maart 2008, 20:52
paar beginners vraagjes

hey, ik ben begonnen aan mijn eerste zelfbouw, het wordt de gitaar die gemaakt wordt in het boek: build your own guitar van martin oakham. nu had ik toch een paar vraagjes.

is het slim om voor ik mijn echte hals maak, het eerst is te proberen in een cheap-ass soort hout ? (pakweg MDF) of is da gewoon te stom voor woorden? en ik zou er graag humbuckers in plaatsen maar kan je zo'n pickup-cover die je kan kopen op elke soort humbucker plaatsen, of enkel op humbuckers die al zo'n metalen plaatje bovenop hebben? (sorry als het domme vragen zijn)

merci al

barno
25 maart 2008, 21:00
paar beginners vraagjes

hey, ik ben begonnen aan mijn eerste zelfbouw, het wordt de gitaar die gemaakt wordt in het boek: build your own guitar van martin oakham. nu had ik toch een paar vraagjes.

is het slim om voor ik mijn echte hals maak, het eerst is te proberen in een cheap-ass soort hout ? (pakweg MDF) of is da gewoon te stom voor woorden? en ik zou er graag humbuckers in plaatsen maar kan je zo'n pickup-cover die je kan kopen op elke soort humbucker plaatsen, of enkel op humbuckers die al zo'n metalen plaatje bovenop hebben? (sorry als het domme vragen zijn)

merci al

hals uit cheap hout zou ik niet doen. mdf is idd te stom voor woorden :) er komt heel wat druk op de hals door de snaren en een truss rod in een mdf hals buigt gewoon door de mdf heen, vrees ik.

Van mdf leer je ook niks, want echt halshout is veel harder enz...En een stukje maple is niet echt duur hoor.

Pup covers: verschillen vaak naargelang soort pup, ook niet alle humbuckers zijn hetzelfde.

btw: succes met de bouw!

st.robot
25 maart 2008, 21:19
mm bedankt,

maar het was niet de bedoeling om die hals ook echt op m'n gitaar te zetten, eerder gewoon om de bewerkingen wat te proberen en zien of ik wel nauwkeurig genoeg kan werken om er ook echt één te maken

orreltak
25 maart 2008, 21:38
om ervaring op te doen ben je met mdf al nergens.
het bestaat uit geperst houtpulp.

denk niet dat je er wijzer van wordt.

KoenB
25 maart 2008, 23:53
ik heb mijn eerste zelfbouwhals gemaakt van een 30 jaar oude beukenhouten drempel. Ik heb er een rosewood pre-slotted fretboard bij gekocht, en daarmee iets halsachtigs gemaakt. Okee er zitten genoeg schoonheidsfoutjes in, en beuken is mss niet het nummer 1 hout voor halzen, maar ik heb er zeker veel van geleerd kwa hout bewerken. Zo zie je dat je met scraphout ook wel wat kan, mits het wel een beetje hout is, en geen spaanplaat of mdf en dergelijke troep

oknarb180
26 maart 2008, 00:01
Hey,

Leuk man!
Ik heb eerst een stuk merantie gebruikt wat ik had liggen en heb daat de skills op geoefend vorodat de schaaf in het echte stukkie hout ging. Uiteindelijk is het wel een kwestie van gewoon doen.

vr.gr.

Branko

st.robot
31 maart 2008, 11:05
hey, bedankt al voor de antwoorden

toch nog gauw een vraagje, als ik het goed begrijp hoef je bij een "double action" truss rod geen "doorbuigende" sleuf te maken in de hals maar mag die gewoon recht zijn. heb ik da een beetje juist begrepen of slaag ik de bal compleet mis ??

st.robot
31 maart 2008, 11:12
en ik ga die proefhals toch eerst maar eens proberen, heb hier thuis nog massa's beuk gevonden, da zou toch al beter moeten zijn de MDF :chicken:

G.G.
31 maart 2008, 11:14
hey, bedankt al voor de antwoorden

toch nog gauw een vraagje, als ik het goed begrijp hoef je bij een "double action" truss rod geen "doorbuigende" sleuf te maken in de hals maar mag die gewoon recht zijn. heb ik da een beetje juist begrepen of slaag ik de bal compleet mis ??

Double action heeft gewoon een recht kanaal nodig. Lekker simpel dus.

Hals kan je gerust zelf maken, zo moeilijk is het niet. Gebruik gewoon een stuk esdoorn of mahonie, kost je nog geen 2 tientjes. MDF gaat niet werken zoals eerder al gezegd.

G.G.
31 maart 2008, 11:16
en ik ga die proefhals toch eerst maar eens proberen, heb hier thuis nog massa's beuk gevonden, da zou toch al beter moeten zijn de MDF :chicken:

Als je dat toch hebt liggen.... waarom niet. Ik heb ook weleens een beuken hals gemaakt. Is lekker stabiel hout. Qua klank is er niet heel veel over te vinden.

no 1 hops
31 maart 2008, 11:21
waarom geen mdf?
even een voorbeeld
heb hier een minibody van een mini electrische gitaar.
had de jackuitgang even nagekeken en dus losgehaald uit de onder kant van de gitaar.
zette hem weer vast met twee schroeven die later niet de goede bleken (deze waren te dik).
dat werd genadeloos afgestraft met twee prachtige scheuren in het, jawel, mdf

beuken is mooi hout, hard en goed om te oefenen.
dus als je toch liever even ergens mee proefdraait lijkt mij beuken geen verkeerde houtsoort

KoenB
31 maart 2008, 22:59
yeeeeeh eindelijk iemand die ook een beukenhals gaat maken. Naast G.G. natuurlijk ;)

st.robot
2 april 2008, 18:52
nog zo'n vraagje,

heeft hier al veel volk iets besteld bij guitarfetisch.com ( da's tog hetzelfde als GFS he, of ni ?) en hebben die daar goei ervaringen mee ? (que levertijd, prijs/kwaliteit, foute leveringen enzo, noem maar op)

merci al

Mattia
2 april 2008, 18:57
nog zo'n vraagje,

heeft hier al veel volk iets besteld bij guitarfetisch.com ( da's tog hetzelfde als GFS he, of ni ?) en hebben die daar goei ervaringen mee ? (que levertijd, prijs/kwaliteit, foute leveringen enzo, noem maar op)

merci al

Ja, velen van ons, en het bevalt allemaal prima, zowel qua snelheid, service, duidelijke communicatie, en product. Ik bedoel, het is waar voor je geld, niet top-of-the-line.

Voor sommige dingen kun je echter ook net zo goed dichter bij huis (guitarsupplies.nl, tonefactory.nl) gaan zoeken, al glipt GuitarFetish er wel vaak doorheen/geen importtax/extra BTW...

G.G.
2 april 2008, 19:54
al glipt GuitarFetish er wel vaak doorheen/geen importtax/extra BTW...

Had twee slagplaten (tortoise en mint), Sprangue orange drop tone caps en een set elementen besteld.

Elementen waren in backorder, dus ze hadden de rest alvast verstuurd.

Krijg ik net een mailtje dat de complete order verzonden is. (lijkt erop dat ik door een foutje dus de slagplaten en de condensators dubbel heb).

Ik heb ze een mailtje gestuurd, maar waarschijnlijk is de zending al onderweg. GFS kennende zullen ze wel zeggen (als ze daadwerkelijk dat foutje gemaakt hebben): "laat maar zitten, veel plezier ermee".

Zijn hele relaxte gasten, daar.