PDA

View Full Version : Bouwen Mute knop



jaywalker
25 maart 2008, 20:40
Ik ben nu bezig met het bouwen van een pedalboard. De onder plaat is van dik plexi-glas dus dat wordt hopelijk wel pimp.

Maargoed, ik heb een korg tuner maar daar zit geen mute op. Ik heb thuis nog een aantal 3pdt liggen. Echter ik heb echt geen idee hoe die dingen werken (ik heb al naar een simpel schematje gekeken maar niet gevonden).

Weet iemand hoe ik mijn kabels aan die 3pdt moet solderen en kan het kwaad als ik geen behuizing gebruik maar gewoon die 3pdt direct op die plexiplaat monteer?

Hellsbellsnl
25 maart 2008, 22:33
Ben je er 2 aan het bouwen of heb je hem per ongeluk 2 x gepost??
w.b.t. de aansluiting : géén enkel idee..........:seriousf:

JER00N
25 maart 2008, 22:54
Schematisch:



'---------.
| |
| |
| LED |
- |
^ -> |
| |
Amp GND | |
| |
| | | | | | |
o /o o /o o /o .-.
/ / / | |
/ / / | |
o o o '-'
| | | |
| +/- 500 ohm
Gitaar | |
| |
| |
--- |
- |
| |
'-------------'
Batterij 9 V
(created by AACircuit v1.28.6 beta 04/19/05 www.tech-chat.de)

artnaz
25 maart 2008, 23:00
Aah, het kan blijkbaar toch niet mechanisch helaas...

Trouwens volg ik de aansluitingen van de switch niet, is dat wel een 3pdt-switch? Because something like this makes more sense to me:
http://www.kenselectronics.com/picturer/r103pdt.jpg

Maargoed, ik hoef hem niet te bouwen, gebruik lekker mijn volume-pedaal... :p

JER00N
25 maart 2008, 23:59
Wat al die pijltjes en die spoel daar doen is me een raadsel, maar ok:

- Signaal van je gitaar gaan op pin 4.
- Pin 1 gaat naar je amp
- Pin 7 naar aarde (kan je eventueel ook los laten maar dan heb je kans op brom als hij gemute is). Aarde is in dit geval dus de 'min' van je gitaar.

En let op dat de aarde van de gitaar doorverbonden wordt met die van de amp.

Dan zou hij moeten werken. Wat me echter nog wel handig lijkt is een LEDje (zoals ik getekend heb in dat mooie ASCII-schema). Batterij in serie met een LED en weerstand op pin 5 en 8 en hij brand als hij gemute is.

Zoals je ziet gebruik je de overige 3 pinnen niet dus je kan ook een DPDT switch gebruiken.

Frits van Mourik
26 maart 2008, 00:46
Je kunt beter èn je amp èn je gitaar tegelijk muten; scheelt weer in brom.

Heel simpel: git & ampsignaal blijven doorverbonden; hiervan gaat 1 draadje naar je schakelaar (middencontact); andere draadje van je schakelaar naar aarde:

git/amp: 0--o/ o--0 aarde
............... switch

TheGoliath
26 maart 2008, 15:47
kan het niet heel simpel door gewoon een tweestandenschakelaar te solderen op de ingang? (dan bedoel ik dus in het apparaat zelf) Just curious :P
Dat je dan op de eerste aansluiting van de schakelaar de rest van het circuit aansluit en dan op de tweede niets.

P.S. zo maak je namelijk ook een kill switch in je gitaar, zo ongeveer

artnaz
26 maart 2008, 16:07
Wat al die pijltjes en die spoel daar doen is me een raadselHet was een willekeurig voorbeeld van de switch, om aan te geven dat die notatie wat duidelijker is... ;)