PDA

View Full Version : 1 kanaals amp (head) voor clean



the sure thing
25 maart 2008, 20:33
Hallo allemaal,

Ik gebruik al jaren mijn gemodde JCM 800 (2210) voor het cleane werk op een Bogner 2x12 V30. Al het vervormingsgedeelte haal ik uit mijn pedalensetup (Mesa V twin, Fulldrive, TS-9). De Marshall reageert ERRUUG goed op mijn pedalen, maar je kan je voorstellen dat het clean niet het mooiste clean is wat er is. Nou was ik laatst in Jukebox (Boekel) en heb de HOOK captain eens flink aan de tand gevoeld. Puik versterkertje, en de clean (al dan niet met een randje) klonk bijzonder goed. Maar ja: een amp van een kleine EUR 3.000 waar ik lang niet alle opties van wil gebruiken, is een beetje teveel van het goede! Nou is mijn vraag: weten jullie een goede amp (head) die GOED op pedalen reageert en clean een apetijtelijk geluidje heeft? Ik zat te denken aan bijv. een KOCH, omdat ik die clean mooi vind klinken. Zou de studiotone wat voor mij zijn? Ik hoef geen 4 kanalen en 101 schakelmogelijkheden.... Zijn er nog andere opties?

Magic Bean
25 maart 2008, 21:08
Oude london city (die *mwaak* groenblauwe).
Gaat knalhard en vreten pedaaltjes zeer goed.

Lexvandoef
25 maart 2008, 23:56
Zelf vind ik een AC30CCH erg fijn voor clean, een Marshall 1959 is ook top vind ik.

Het clean op die HOOK is trouwens best Fenderish, misschien eens een fender top proberen?

Kim Wilson
26 maart 2008, 07:26
Inderdaad, een ouwe Fender top. Bassman, Bandmaster, Dual Showman (voor als het écht hard moet gaan)... Een van deze tops moet je zeker kunnen krijgen voor rond 500-600 euro.

pol
26 maart 2008, 08:28
ouwe marshalls met 4 inputs.

fenders zijn heel mooi clean, maar moeilijker om te combineren met drive pedalen vind ik.

Kim Wilson
26 maart 2008, 08:31
Welnee, Fenders reageren best op pedalen. Het gaat alleen niet klinken als een Marshall.

Nellyrocks
26 maart 2008, 09:50
Zelf vind ik een AC30CCH erg fijn voor clean, een Marshall 1959 is ook top vind ik.

Vox is inderdaad te gek maar naar mijn ervaring minder makkelijk met pedalen. Ik zou ook voor een fender top gaan.

Andere optie is misschien een jtm 45 of een vernet versie ervan. KT66 buizen zijn lekker glazig clean. Eigenlijk ook practisch de zelfde versterker als de bassman trouwens.

Tristan
26 maart 2008, 14:07
Koch zou ik in ieder geval niet doen, leuke amps, maar niet voor dat wat je zoekt, dan heb je toch een puurder en directer klinkende amp nodig...
De meeste goede opties zijn eigenlijk al wel genoemd denk ik...

MarkV
26 maart 2008, 14:11
Oude Sound City of een echte Hiwatt?

Chiel
26 maart 2008, 14:19
Inderdaad, een ouwe Fender top. Bassman, Bandmaster, Dual Showman (voor als het écht hard moet gaan)... Een van deze tops moet je zeker kunnen krijgen voor rond 500-600 euro.

+1. Heb zelf een Bassman 50 topje die neigt erg veel naar de Hook (oh nee, precies andersom :satisfie: ).

the sure thing
26 maart 2008, 17:35
.... maar hoe pikt zo´n Bassman topje overdrive pedalen?

Lexvandoef
26 maart 2008, 17:39
Erg goed, bassman's zijn, vind ik, best makkelijk met pedalen. Klassieke combi is natuurlijk een tubescreamer. Maar andere meer high gain pedalen werken er ook goed op!

Kim Wilson
26 maart 2008, 17:50
Die van mij (Bandmaster) pikt in principe ook van alles. Ik heb er een RAT voor gehoord, en ik heb zelf een Bluesdriver.

e!
26 maart 2008, 17:50
fenders zijn heel mooi clean, maar moeilijker om te combineren met drive pedalen vind ik.
Ben ik het ook niet mee eens. Ik speel sinds twee weken op een The Twin. Dat is eigenlijk een combo, maar ik speel over mijn Marshall cab. Ik gebruik 3 distortion pedalen (Marshall Shred Master, BOSS SD-1 en een cheapish TS-7) en die klinken alle 3 primadeluxe!

Moet wel zeggen dat ik e.e.a. via de combospeakers van de amp zelf minder strak vind klinken dan via de cab, doch zeker niet slecht! Maar goed, het gaat in jouw geval ook om een top+cab. Dus:

+1 voor Fender.

the sure thing
26 maart 2008, 21:05
OK! Dan ga ik dat eens proberen... Dank voor de reacties tot dusver.

a darker shade of grey
26 maart 2008, 22:44
H&K Puretone?

Magic Bean
27 maart 2008, 14:03
Eindhoven amps??

link ('http://www.eindhoven-amps.nl/')

e!
27 maart 2008, 20:31
H&K Puretone is op EL34 gebaseerd. Gebaseerd op mijn eigen ervaringen vind ik 6L6 qua clean een stuk rijker: bells bells bells...

Is een kwestie van smaak natuurlijk en kan best zijn dat ik gewoon de voor mij juiste EL34 amp nog niet gehoord heb.

TimmU
27 maart 2008, 20:49
Eindhoven amps??

link ('http://www.eindhoven-amps.nl/')
Dat zijn toffe bakken!

Squier4ever
27 maart 2008, 20:50
yeah zeker. Mss een Boogie Nomad? of een vox ac-50/100?

skabouter
28 maart 2008, 11:41
Denk eens aan Roland JC-120 of Musicman. heb laatst nog een musicman HD-130 weggedaan, ik had er 2. Dit zijn HEMELSE clean bakken, met analoge reverb en tremelo. erg fijn

Ibanez666
28 maart 2008, 12:24
Inderdaad, een ouwe Fender top. Bassman, Bandmaster, Dual Showman (voor als het écht hard moet gaan)... Een van deze tops moet je zeker kunnen krijgen voor rond 500-600 euro.

Precies, heb ooit een paar keer met pedalen over een bassman gespeeld=super!

Ik heb nu een Bassman kloon van Guyatone=super! Werkt heerlijk met alle pedalen tot nu toe

the sure thing
28 maart 2008, 12:25
Nee, geen transistor.... Roland JC120 klinkt idd clean mooi, maar op hoge volumes klinkt het veel te plat en te lelijk.... Voor in de studio is het een lekkere versterker.

VOX vind ik clean mooi, maar ik heb een VOX gehad en is toch niet mijn geluid. Ik zal eens voor een oude Fender top gaan kijken. Ik zat idd aan 6L6 buizen te denken. Die HOOK die ik getest heb, had dat ook... Een Fender top, V30´s eraan hangen en dan een Mesa V twin als vervormingspedaal.... Die combinatie ben ik nog niet vaak tegengekomen!!!

Squier4ever
28 maart 2008, 12:29
Fender Supersonic, die heeft een superclean kanaal maar ook heerlijke crunch en drive kanalen.

skabouter
28 maart 2008, 16:41
ok, als roland je ding niet is..... ik heb er 1 gehad, en snap wel wat je bedoeld ja, das een nadeel. en het is wel clean, maar beetje TE clean soms. zit weinig leven in ja.

Maar als je Fender wilt, denk dan ook even aan Music Man. Zelfde bouwer, zelfde looks, zelfde sound, zelfde prijs, zelfde kwaliteit

Joey Handsome
28 maart 2008, 16:52
Kweenie, maar ik vond die Music Man bakken toch minder. Moet zeggen dat het al een aantal jaar geleden is dat ik er een bespeelde, maar klonk niet hetzelfde.

the sure thing
28 maart 2008, 17:23
Morgen eens op de vintage beurs in Veenendaal rondneuzen voor een oude Fender top! Heeft iemand hier ervaringen met een oude Fender versterker i.c.m. V30 speakertjes?

Joey Handsome
30 maart 2008, 18:57
Morgen eens op de vintage beurs in Veenendaal rondneuzen voor een oude Fender top! Heeft iemand hier ervaringen met een oude Fender versterker i.c.m. V30 speakertjes?

Beetje late reactie maar goed. Vriend van me heeft een Dual Showman met een Marshall 1960 vintage eronder. Vind het geen lekkere combinatie moet ik zeggen. Beetje bonkerig laag. Hoog is wel mooi. Krijg echt het idee als ik erover speel dat die twee niet voor elkaar gemaakt zijn wat natuurlijk ook eigenlijk zo is. Vind hem beter klinken over een standaard Marshall cab met g12-t75's vreemd genoeg. Al denk ik dat hij beter voor een originele Showman cab met 2 15" JBL's had kunnen gaan. Zou hem wel eens over m'n Basmann 100 cab willen horen.

Renin
31 maart 2008, 19:21
Ik heb zelf een Mesa Boogie DC-5

Erg clean, erg goed met pedaaltjes, e.q. aan boord, 50 (keiharde!) watts aan boord.

2e hands goed te vinden voor niet verschrikkelijk veel geld, maar wel verschrikkelijk veel kwaliteit.

the sure thing
1 april 2008, 00:14
Tsja, die werd door het blad Gitarist ook al geroemd om zijn prijs/kwaliteitverhouding. Hoe is het clean van die versterker? Kan die ook lekker VET klinken met veel MIDS?

tillens
1 april 2008, 00:20
Hallo allemaal,

Ik gebruik al jaren mijn gemodde JCM 800 (2210) voor het cleane werk op een Bogner 2x12 V30. Al het vervormingsgedeelte haal ik uit mijn pedalensetup (Mesa V twin, Fulldrive, TS-9). De Marshall reageert ERRUUG goed op mijn pedalen, maar je kan je voorstellen dat het clean niet het mooiste clean is wat er is. Nou was ik laatst in Jukebox (Boekel) en heb de HOOK captain eens flink aan de tand gevoeld. Puik versterkertje, en de clean (al dan niet met een randje) klonk bijzonder goed. Maar ja: een amp van een kleine EUR 3.000 waar ik lang niet alle opties van wil gebruiken, is een beetje teveel van het goede! Nou is mijn vraag: weten jullie een goede amp (head) die GOED op pedalen reageert en clean een apetijtelijk geluidje heeft? Ik zat te denken aan bijv. een KOCH, omdat ik die clean mooi vind klinken. Zou de studiotone wat voor mij zijn? Ik hoef geen 4 kanalen en 101 schakelmogelijkheden.... Zijn er nog andere opties?

Ik weet niet wat je budget is maar heb je al aan matchless clubman 35 gedacht. ik weet niet waar velp ligt maar anders mag je em bij mij thuis wel effe uitproberen..

Renin
1 april 2008, 09:39
Tsja, die werd door het blad Gitarist ook al geroemd om zijn prijs/kwaliteitverhouding. Hoe is het clean van die versterker? Kan die ook lekker VET klinken met veel MIDS?

Mids zoveel als je wilt (dank zij de eq :D)

En Vet?

Het helpt natuurlijk om er een speakerkast onder te zetten. Ik heb zelf mijn combo in een top-behuizing gezet, maar ze zijn er ook als top-model. (foto's staan wel ergens in het post je mesa-topic).

Het zijn 6l6 buizen, dus blijft het lang clean.

Aandachtspunten:
- hij gaat hard, heel hard. Het volume is echt gemakat voor in de band. Je kan er thuis ook wel prima mee spelen, zolang je VOORZICHTIG aan de volume knoppen draait. Bedenk wel dat het volume invloed heeft op je toon (zie hieronder)
- geluid vinden is even werk aan de winkel, en je moet even snappen hoe het werkt met de eq in de voorversterker, en de 5-bands post EQ. Hier is echter wel genoeg over te vinden op het net.

SUc6 ermee!

Kim Wilson
1 april 2008, 09:41
Hoe lang een amp clean blijft, heeft niet zoveel te maken met je eindbuizen. ;)

Lexvandoef
1 april 2008, 09:53
Hoe lang een amp clean blijft, heeft niet zoveel te maken met je eindbuizen. ;)

niet alles maar wel een beetje, als je bv. de 6l6 buizen in je bandmaster zou vervangen voor 6v6 buizen, blijven ze minder lang clean.

Kim Wilson
1 april 2008, 09:57
Nee, dan gaat ie alleen maar minder hard, minder vermogen. Dus zet je het kanaalvolume (je preamp dus) hoger, en dan overstuurt ie dus meer. 6L6 en EL34 maakt bijvoorbeeld weinig uit. Vermogen bepaalt hoe hard het kan, en je preamp bepaalt wanneer hij gaat oversturen.

Lexvandoef
1 april 2008, 10:04
Nee, dan gaat ie alleen maar minder hard, minder vermogen. Dus zet je het kanaalvolume (je preamp dus) hoger, en dan overstuurt ie dus meer. 6L6 en EL34 maakt bijvoorbeeld weinig uit. Vermogen bepaalt hoe hard het kan, en je preamp bepaalt wanneer hij gaat oversturen.

Ja oke, maar dat betekent dus wel dat als je buizen met minder vermogen hebt, dat de versterker dus sneller overstuurt op hoog volume dan buizen met meer vermogen in dezelfde versterker.

Dus blijft je versterker wel langer clean.

morroow
1 april 2008, 10:06
ligt eraan of welke soort oversturing je het hebt toch?

bij eindbuisoversturing maakt het echt wel uit hoeveel headroom je eindbuizen hebben! 6v6 geeft minder headroom dan 6l6

Kim Wilson
1 april 2008, 11:08
Ja oke, maar dat betekent dus wel dat als je buizen met minder vermogen hebt, dat de versterker dus sneller overstuurt op hoog volume dan buizen met meer vermogen in dezelfde versterker.

Dus blijft je versterker wel langer clean.
Ja, daar heb je gelijk in. Maar ik kreeg de indruk dat Renin bedoelde dat 6L6 langer clean blijft dan andere buizen met hetzelfde vermogen (EL34's bijvoorbeeld), maar met hetzelfde vermogen maakt dat niet uit.


@ Morroow:
Eindbuisoversturing heb je in de praktijk bijna nooit. Je preamp gaat eerst oversturen.

E-J
1 april 2008, 11:12
Als je 6L6 buizen het mooist vindt klinken, koop je een Fender. EL84 dan? Vox AC30. Of EL34? Een Hiwatt.

Zelf hou ik heel veel van een Vox (achtig) clean. Lekker romig en geen schriel hoog. Al is een Hiwatt misschien wel DE versterker voor clean/lichtelijk overstuurt. Ze hebben enorme ballen, klinken erg dik en werken fantastisch met pedalen.

Kim Wilson
1 april 2008, 11:15
Fender klinkt licht overstuurd ook erg lekker, hoor. Je moet alleen wel de juiste amp zoeken. Op e.o.a. manier is een Twin Reverb niet te oversturen, maar een Bandmaster of een Bassman 4x10 combo's klinken heerlijk als ze flink moeten werken. Vooral de Bassmans douwen als een dolle, echt ballen tot in je onderbuik.

the sure thing
1 april 2008, 12:22
Tsja... Voor MESA ga ik niet, dat geregel met 101 knoppen die elkaar beinvloeden... Daar ben ik niet zo van. Matchless is iets te duur van het goede... Hiwatt is idd een optie! Ik heb een goede oude VOX (EL84) gehad, clean is idd erg mooi, maar voor mijn gevoel toch te agressief op hoge volumes voor achtergrond funk werk. Het moet vooral erg smooth klinken... Ik was op de vintagebeurs Veenendaal bij de stand van Ed's customshop. Dat klonk ook erruug lekker! Is alleen niet zo goedkoop...

zjanke
1 april 2008, 12:51
I kanaals topje met clean en weinig knoppen?

Mesa Boogie Blue angel. Zeker als je ook nog eens je scheur uit een pedaaltje wil halen kan dit een fantastisch topje zijn. volume, treble, mid, bass en (fatastische) reverb. discussie over buizen? kies je toch je eigen voorkeur uit 6V6 en EL84 (of allebei)

the sure thing
1 april 2008, 16:04
Nou, net ff naar Nijmegen getuft om wat amps uit te proberen. Fender valt definitief af: ik heb op de blues deLuxe gespeeld: te scherp en de toonregeling doet te weinig. Daarna de Fender Supersonic: klinkt al een stuk beter en is veelzijdiger. Cleane kanaal klinkt goed, maar helaas alleen een bas en treble regelaar, geen mids. De scheurkanalen klinken ook aardig, maar ook een beetje geforceerd compressed. De hele versterker mist een beetje een warm midden (wat de Deluxe dan wel weer iets meer heeft). Toen nog even een Koch Multitone combo uitgebrobeerd: dat is (wederom) niets voor mij. Ik ga niet zeggen wat ik er niet mooi aan vond, want dan worden mijn ramen 's nachts weer ingegooid door Kochlovers :)

Kim Wilson
1 april 2008, 16:10
Ja, de Blues Deluxe (en eigenlijk alle modellen uit de Hotrod serie) mist ballen. En ik vind ze ook niet representatief voor waar Fender van oudsher voor staat. Ik zou als ik jou was toch eens kijken bij een paar bakken uit de jaren '70. Of de Bassman RI, als je toch nieuw wilt. Om Fender op basis van de Blues Dlx te schrappen, lijkt me wat voorbarig.

Rutger
1 april 2008, 16:21
Ik sluit me daarbij aan. Als ik jou zo hoor ben je echt toe aan een blackface of vroege silverface Bassman!

Kim Wilson
1 april 2008, 16:24
Het is jammer dat Velp niet in de buurt ligt, maar anders had je die van mij wel een keer mogen komen luisteren/testen. Ik denk dat je positief verrast zal zijn. :)

the sure thing
1 april 2008, 17:11
Maar.... Klinken oude fenders (voor 1972) dan niet scherp? Ik heb ooiteen vibrasonic (Twin maar met een 15" ) uit 1979 (MV) gehad, maar daar had ik dat ook, dat scherpe... En klopt het dat de oude Bassmans geen mid regelaar hebben, of is dat niet nodig?

Kim Wilson
1 april 2008, 17:16
Mijn Bandmaster Reverb ('71) klinkt zeker niet scherp. En die heeft een mid-regelaar, tremolo en (schitterende) reverb. Als je een lekkere Fender wil, moet je het zoeken in de 40 watters, met 2 x 6L6. Laat daar een PPIMV inbouwen, en je hebt op elk gewenst volume een heerlijk romige clean, danwel licht- of zwaarder overstuurd geluid.

9 mei staan we in Nunspeet, dat is voor jou volgens mij ook niet de wereld uit. Kom eens langs, kun je hem horen. :)

Rutger
1 april 2008, 17:17
Maar.... Klinken oude fenders (voor 1972) dan niet scherp? Ik heb ooiteen vibrasonic (Twin maar met een 15" ) uit 1979 (MV) gehad, maar daar had ik dat ook, dat scherpe... En klopt het dat de oude Bassmans geen mid regelaar hebben, of is dat niet nodig?
Klopt, dat heb ik zelf echter nooit een gemis gevonden. Bassmans zitten goed in hun mids, daar hoef je niets aan te veranderen.

Blackfaces zijn over het algemeen wat warmer en ronder dan silverfaces, vandaar ook mijn advies. Vroege silverfaces zijn meestal ook eenvoudig te 'blackfacen'.

En late silverfaces.... kun je zoals je zelf gemerkt hebt beter niet aan beginnen.

the sure thing
1 april 2008, 17:30
He Kim,

Als het mag, kom ik een keer naar Hasselt toe, is dat OK? Hasselt boven Zwolle of bij Tilburg? In beide gevallen een uurtje rijden is voor mij nog wel te doen! En wat is een PPIMV?

Kim Wilson
1 april 2008, 17:34
He Kim,

Als het mag, kom ik een keer naar Hasselt toe, is dat OK? Hasselt boven Zwolle of bij Tilburg? In beide gevallen een uurtje rijden is voor mij nog wel te doen! En wat is een PPIMV?
Dat mag best hoor. Het is de Hasselt boven Zwolle. Regelen we wel even via PM.

PPIMV is een mastervolume.

tillens
1 april 2008, 18:08
I kanaals topje met clean en weinig knoppen?

Mesa Boogie Blue angel. Zeker als je ook nog eens je scheur uit een pedaaltje wil halen kan dit een fantastisch topje zijn. volume, treble, mid, bass en (fatastische) reverb. discussie over buizen? kies je toch je eigen voorkeur uit 6V6 en EL84 (of allebei)

Eh als jij er eentje te koop weet, laat het me dan weten!

AART
1 april 2008, 18:48
Eh als jij er eentje te koop weet, laat het me dan weten!

http://link.marktplaats.nl/156833912

?

zjanke
1 april 2008, 20:02
Voor die prijs mag je de mijne ook hebben.....

Gangbare prijs voor een combo (4x10 en 1X12) is 800-1000 euro. Heads kom je weinig tegen.

the sure thing
1 april 2008, 20:54
Maar: deze is van een oud opa'tje geweest en heeft altijd binnen gestaan :)

tillens
1 april 2008, 20:59
Dat bedoel ik , ik wil een head geen combo of iets dergelijks.

zjanke
1 april 2008, 22:35
Koop een Blue angel en een headshell: Oefencombo voor thuis, head voor op het podium....