PDA

View Full Version : Hals slijtage?



SelkiesJS
25 maart 2008, 17:18
Ik heb een klein vraagje over de hals van mn gitaar..
Als ik een bend wil doen dan heb ik op sommige frets het gevoel
dat het een stuk stroever gaat.. het is alsof er kleine groefjes in het hout zit..
Het voelt echt alsof de snaar over het hout schuurt.
het gaat om een ibanez prestige model met mahogany nek..
Is er een manier om de nek zeg maar wat gladder te maken of weer bij te schuren?
Op veel frets, vooral de hogere is het geen probleem en gaat het benden zonder probleem.
alvast bedankt!

Petekay
25 maart 2008, 17:35
Misschien is het viezigheid op je hals..? je zou de hals even kunnen insmeren / uitsmeren met wat lemon oil.

Mike999999999
25 maart 2008, 17:46
hoe lang heb je je snaren er al opzitten? als je snaren helemaal zwart zijn, dan kan het heel veel schelen als je je snaren eens vervangt.

PeterX
25 maart 2008, 18:37
Zoals jij het nu beschrijft denk ik dat het probleem niet aan je hals ligt maar aan je frets; het klinkt alsof de veelgebruikte frets gewoon zo goed als op zijn.

Ik zou langs een plaatselijke gitaar boer gaan en die even laten kijken, wat precies het probleem is; mocht herfretten nodig zijn kan je gelijk vragen wat t kost. suces.

MattellicA
25 maart 2008, 18:38
Normaal komen de snaren nooit tegen het hout... Misschien refret?? :speed:

EDIT: PeterX was me voor... :stop:

Mike999999999
25 maart 2008, 18:55
normalerwijs moet je idd wel echt een bankschroef op je gitaar zetten om je snaren tegen het hout aan te krijgen:P

SelkiesJS
25 maart 2008, 19:10
Hmmmm..
Ik kwam er na de reacties achter dat er tot mijn stomme verbazing op heel veel plekken natuurlijke groefjes zitten...:dontgeti:
En ik maar denken dat de hals spekglad hoort te zijn :noob:.
Daarnaast nog eens geprobeerd en het gebeurd inderdaad op een enkele plek dat de snaren het hout raakt...
Waarschijnlijk hebben jullie t bij t rechte eind..
Is het refretten een klusje die makkelijk zelf te doen is? of komt hier toch enige customise skills aan te pas.. Nu moet ik wel zeggen dat ik echt de absolute beginner ben qua knutsellen betreft..

Tapirdier
25 maart 2008, 20:14
Refretten is iets dat ik zeker zou uitbesteden. Je kan je neck er makkelijk mee verzieken.

R.J
25 maart 2008, 20:36
Hmmmm..
Ik kwam er na de reacties achter dat er tot mijn stomme verbazing op heel veel plekken natuurlijke groefjes zitten...:dontgeti:
En ik maar denken dat de hals spekglad hoort te zijn :noob:.
Daarnaast nog eens geprobeerd en het gebeurd inderdaad op een enkele plek dat de snaren het hout raakt...
Waarschijnlijk hebben jullie t bij t rechte eind..
Is het refretten een klusje die makkelijk zelf te doen is? of komt hier toch enige customise skills aan te pas.. Nu moet ik wel zeggen dat ik echt de absolute beginner ben qua knutsellen betreft..
Dan zou ik herfretten zeker door een pro laten doen.

Zelf oefenen kan altijd nog op een goedkoop rotnekje met kleine rotfretjes die je toch niet kunnen boeien, maar op je eigen gitaar zou ik niet gaan kloten.