PDA

View Full Version : Hoeveel kost het opnemen van een demo/CD



Han S
25 maart 2008, 16:05
Dat is een vraag die ik veel gesteld krijg via email. Zo van: wij zijn een XXXband en we willen een CD opnemen, hoeveel gaat dat ongeveer kosten.

En een antwoord daarop valt nauwelijks te geven, want hoeveel dat kost ligt in feite helemaal bij de band zelf. Ik zal je een paar voorbeelden geven, ik ben momenteel bezig met een bepaalde band, erg goede band en ze hebben 10 nummers opgenomen. We zijn nog niet helemaal klaar en we hebben er al zes vrij lange dagen opzitten.

En afgelopen zaterdag had ik een andere erg goede band binnen, ook een band waarmee je gewoonlijk alles tegelijk opneemt, oude traditionele jazz. Op vrijdag kwam de drummer rustig zijn slagwerk neerzetten en stemmen en ik heb alle microfoons neergezet omdat ik ook wist waar die moesten komen te staan want daar hadden we afspraken over gemaakt. Ik wist ook welke de instellingen voor die microfoons moesten zijn want dit is de zoveelste jazzband.

Dat voorbereiden kan een studio niet berekenen en ik vind dat het er ook bij hoort. Als een bigband of grotere band/ koor oid binnen komt moet alles klaar staan voor de opname en moet er nog niet eens worden begonnen met het opstellen van al die shit terwijl iedereen elkaar voor de voeten loopt

De band zelf heeft drie maanden lang de op te nemen nummers grondig gerepeteerd. Ze kwamen om 10 uur binnen, gingen om half elf opnemen en geen vier uur later was de hele opname van 14 nummers klaar. De opname heeft geen 200 euro gekost en het mixen is ook met twee avonden wel klaar denk ik.

Zo werken die dingen dus. Wat zijn jouw ervaringen, hoeveel tijd had je nodig en hoeveel heeft het uiteindelijk gekost?

Kim Wilson
25 maart 2008, 16:18
Wij hebben onze cd (12 nummers) in twee dagen opgenomen, 500 stuks laten drukken en het kostte totaal 2000 euro.

gitaarvrouwtje
25 maart 2008, 16:22
onze gitarist heeft geinvesteerd in een goede harddiscrecorder waar we zo n beetje alles mee kunnen opnemen, iedere een eigen kanaal rechtstreeks t paneel in, opnemen en thuis bewerken in cooledit in de pc..
zal vast wel wat op aan te merken zijn maar zijn toch zeer redelijke opnamen en scheelt ons bakken geld omdat we nu zoveel kunnen opnemen in net zo veel tijd als wij fijn vinden
kosten waren dus eenmalig tussen de 600 en de 1000 euro

Han S
25 maart 2008, 16:46
onze gitarist heeft geinvesteerd in een goede harddiscrecorder waar we zo n beetje alles mee kunnen opnemen, iedere een eigen kanaal rechtstreeks t paneel in, opnemen en thuis bewerken in cooledit in de pc..
zal vast wel wat op aan te merken zijn maar zijn toch zeer redelijke opnamen en scheelt ons bakken geld omdat we nu zoveel kunnen opnemen in net zo veel tijd als wij fijn vinden
kosten waren dus eenmalig tussen de 600 en de 1000 euro

Ja dat is mooi, maar zo zijn veel mensen bezig. Waar het mij om gaat is de mensen die dat niet doen en kiezen voor een studio en wat dat dan uiteindelijk heeft gekost. Zoals de band van Kim W. dus.

Rutger
25 maart 2008, 16:56
Ik heb zelf nog geen studio-uren gedraaid, anders dan zelf opnemen en mixen. Maar wat ik wel even kwijt wil is dat, als je écht een mooie opname wilt hebben, je niet moet bezuinigen maar gewoon dat geld in een professionele studio-opname moet stoppen! Het verschil is echt enorm.

Van t weekend een opname gehoord van het duo van m'n broer: akoestische gitaar met zang, een sax voor de solo. Echt subliem ten opzichte van het dagen (niet onverdienstelijk) gepruts van mij en mijn bandje. En dat van hem was in een paar uur gefixt!

Goed, en nou verder met prijzen schieten :)

Kim Wilson
25 maart 2008, 17:04
De kunst is om je studio-uren zo kort mogelijk te houden. Dat betekent dus dat iedereen zijn partijen heel goed moet kennen, en zelfs in zijn eentje moet kunnen spelen. Ik heb zelf ook wel eens met een bandje in een studio gezeten, waar we ter plekke nog dingen aan het oefenen waren. Dat gaat kostbare tijd kosten. Daar leer je van.

Maak in de oefenruimte eens een keer een opname, en luister er kritisch naar. Ga ook eens op lager volume oefenen, zodat je elkaar en jezelf kunt horen. Als je dan dingen hoort die nog even anders moeten, kun je er nog op inspelen. Als je daar in de studio achterkomt, is het eigenlijk te laat. Dan gaat het tijd en geld kosten.

amon
25 maart 2008, 19:20
Wij gaan met de band zondag naar ome Han en zn studio. Zijn we voor 10 uur 250 euro kwijt (ik neem aan dat ik dit wel mag posten, aangezien je dit zelf ooit in een ander topic aangeboden hebt, anders heb je de mod-krachten wel om het weg te halen).

We zijn nu zo'n maand of 6 bezig met ons bandje en hebben enkel 1 maal opgetreden voor vrienden tijdens een feest. Nu begint het eindelijk een beetje te vlotten en hebben we eindelijk genoeg nummers om een beetje een optreden te kunnen vullen (9 a 10 stuks). Dus binnenkort komen meer optredens op de agenda te staan, althans we zijn druk bezig die optredens te regelen. Om het voor ons en de kroeg-/zaaleigenaren makkelijker te maken willen we een demo'tje opnemen.

Eerst had ik het idee om vanalles te gaan huren: mics, mengpaneel, HD24, bekabeling, stands, etc, etc en deze opnames thuis te gaan doen (waar we repeteren). Kosten voor huur van 1 dag kwamen uit op 200 euro excl verzendkosten.

Toen bedachten we dat we dan toch maar beter - als we dan al 200 euro uit moeten geven - iets meer kunnen uitgeven om een studio in te gaan en ik regelde een studio voor 8 uur voor 300 euro (zonder dat de mannen van de belasting het hoefden te weten, ssst....). Weliswaar met engineer en mooie hoge liveroom, maar verder stelde het niet veel voor.

En ten slotte las ik dus Han's reply en wat hij vraagt om een dagje zijn studio te mogen huren en was de keuze tussen de studio hierboven vermeld en die van Han snel gemaakt. Daar komt dan nog wel de huurkosten van een HD24 (om dat bedrijf toch nog iets te laten verdienen (studio lobbes)) van zo om en nabij de 50 euro incl verzendkosten. Die HD24 heb ik nodig om het allemaal op mn pc te dumpen zodat ik thuis de mix kan maken.


Ik ben nou een beetje de planning voor zondag aan het maken, zodat we wel een beetje een schema hebben waar we ons aan zullen moeten houden willen we doen wat we willen. En hetgeen we dus willen doen is met zn allen tegelijk 1x alle nummers achter elkaar spelen met de zanger in een booth. Dit om warm te spelen en om een ruwe opname van alle nummers te hebben. Een fout nootje of een gemiste hihat maakt tijdens deze opname even niets uit.
Als we ons repetoir gespeeld hebben, kiezen we 3 of 4 nummers uit die we nog een paar keer gaan spelen/opnemen en zo foutloos mogelijk. Die nummers zijn dan voor de demo. De rest van de nummers kan ik evt vlug uitmixen voor wat samples op de nieuwe website (http://www.champagnebarbecue.com) bijvoorbeeld...

En gaan we echt met lege handen naar huis (crasht alles, raken we de HD24 kwijt, komt er een olifant die alle opnames van de tape blaast, of wat dan ook), dan hebben we gewoon een leuke dag gehad. Ik weet wel hoe het werkt in een studio, de rest van de band vind het wel erg spannend en ik vind het persoonlijk gewoon leuk om het hun een keertje mee te laten maken. Toch een leuke herinnering voor later. Maar als het goed is wordt het niet de laatste keer in de studio he.......


Nou, dat verhaal is wel lang genoeg denk ik.


edit: ohja, en dan nog cd persen (/branden...): dat gaat weer in een andere studio gebeuren (Swamp studio). kosten per cd iets van 3,90 tussen 0-50 opnames en 3,50 (ofzo) tussen 50-100. Dus daar zullen we 51 cd's afnemen voor 178,50 euro ipv 50 voor 195,-............
edit2: cdkopieerprijs is incl kleuren bedrukking van voorkant, binnenkant (dus geen boekje, maar omgevouwen), achterkant en bedrukking van de cd zelf.

edit3: en dan is het misschien ook nog leuk om te vermelden dat we van plan zijn om van de zomer 2 weken te touren richting Sziget om daar de 3e week te verblijven en hopelijk daar de tour af te kunnen sluiten. Danwel op het kleinste podium, een open podium, of gewoon zelf kick, snare en hihatje, en akoestische gitaren op een grasveldje neer te zetten... Daarvoor zullen die demo's ook vooral zijn: om naar kroegen/zaaltjes onderweg te sturen: NL, Duitsland, Slowakije en Hongarije...

gitaarvrouwtje
25 maart 2008, 19:31
Ja dat is mooi, maar zo zijn veel mensen bezig. Waar het mij om gaat is de mensen die dat niet doen en kiezen voor een studio en wat dat dan uiteindelijk heeft gekost. Zoals de band van Kim W. dus.
ah okee mijn excuus dat heb ik verkeerd begrepen door de titel van de topic uit je eerste bericht is dat inderdaad af te leiden, negeer de reactie maar :hippie:

Han S
25 maart 2008, 19:42
Amon, als je goedkoop een CD (http://www.decdperserij.com/cd_in_wallet.html) wilt laten persen.Goedkoper heb ik het nog niet gezien.

bert k
25 maart 2008, 20:11
Ik heb de CD van de Sleepwalkers opgenomen in drie a vier weken studio opgenomen, telkens vijf werkdagen. Prijs noem ik niet, ik had een speciale prijs, maar Han is zeker concurrerend.

Ik heb het dus best duur gemaakt, met allerlei gastmuzikanten die tijd kostten, experimenten met geluid, probeersels tig keer overdoen, echt helemaal tot het gaatje gaan.
We moesten wel zo werken, want we waren maar een duo, en alle partijen moesten apart worden ingespeeld, we hebben er van alles bij verzonnen. Maar lekker alles er in één keer op zat er niet in. Bovendien hebben we op elke opgenomen partij vreselijk zitten miereneuken, het moest wel honderd keer over voor het goed was.

Wat in feite het meeste heeft opgeleverd is het feit dat de opnames gespreid waren, dus niet zeven hectische dagen achter elkaar. Je kan er dan op rekenen dat na vijf dagen de fut eruit is. Ook het mixen is in een paar losse dagen gedaan. Zo voorkom je luistermoeheid.

Het kan je zelfs een voordeeltje opleveren als je af en toe een dagje in de studio opduikt, zo krijgt de studiobaas net dat ene dagje vol wat hij nog over had, en jij krijgt korting. Soort last minute flight.

bass blom
25 maart 2008, 20:13
is die cd al op de torrentsites te vinden bert? :D

ah, hij is gratis te zuigen :cheerup:

bert k
25 maart 2008, 20:14
Die is gewoon gratis te downloaden op de Sleepwalkers-site, sukkel...:)

bass blom
25 maart 2008, 20:16
Die is gewoon gratis te downloaden op de Sleepwalkers-site, sukkel...:)

ja :chicken: ik was te snel had nog niet op je site geloerd..
is onderweg :D

Han S
25 maart 2008, 20:27
Ik had in mijn vorige post een link opgenomen en voordat je nou denkt dat het spam is, ik heb er geen enkel belang bij maar 500CD's laten persen inclusief glassmaster en drukwerk voor rond 500 euro is spotgoedkoop, vandaar de tip.

bass blom
25 maart 2008, 20:36
lekkere (theater) sfeertjes bert!
wie hoor ik snuiven bij begin neverland? gitaar of zang? :D

Han S
25 maart 2008, 20:42
Bass, Bert heeft een topic over zijn CD in off topic, voor als je het nog niet wist.

bass blom
25 maart 2008, 20:44
gelukkig weet ik niet alles :satisfie:

bert k
25 maart 2008, 21:52
Ik had in mijn vorige post een link opgenomen en voordat je nou denkt dat het spam is, ik heb er geen enkel belang bij maar 500CD's laten persen inclusief glassmaster en drukwerk voor rond 500 euro is spotgoedkoop, vandaar de tip.
Ik zag het, Han, is zeker goedkoop voor grotere oplagen.

Voor kleinere oplage, op CD-R, heb je Tapes (http://www.tapes.nl/main/productie.asp?tl=15&ml=78&sd=53), ook een mogelijkheid.

Rude Perception
25 maart 2008, 22:31
Ik heb 1 keer 2 dagen in de studio gezeten. Heeft toen 100 euro gekost. Het was echter wel een kamertje van 1,5 bij 3, waar de troep nog uitgehaald moest worden voordat wij erin konden. Er werd 10 euro per uur gevraagd. Dat hebben we opgesplitst in 2 dagen van 5 uur. Dit werd echter 2x wel een stuk meer dan 5 uur. Het is een demootje geworden met 4 nummers erop.
www.myspace.com/nomennesciopunk (http://www.myspace.com/nomennesciopunk)
Ik ben nu uit deze band gestapt en ik ben niet echt trots op het resultaat.

Frits van Mourik
26 maart 2008, 01:21
Ik heb ooit in 6 uur 11 nummers opgenomen, overdubs & zang gedaan en gemixt. De band was heel tevreden...
Ik heb ook wel eens 260 uur gedaan over een CD'tje van 10 nummers. Producer en band kregen ruzie, vandaar.
Dan moest het weer linksom, dan weer rechtsom; dan die partij toch maar weer over, dan die mix toch maar weer iets anders.
En ik maar suggesties aandragen en vooral de boel sussen (ben ik èrg goed in geworden, hihi).
Pure horror, die weken.
Maar: resultaat; Platenbaas blij, band blij, producer blij en ik een hoop werk erbij!

Kim Wilson
26 maart 2008, 07:16
...
Ik ben nou een beetje de planning voor zondag aan het maken, zodat we wel een beetje een schema hebben waar we ons aan zullen moeten houden willen we doen wat we willen. En hetgeen we dus willen doen is met zn allen tegelijk 1x alle nummers achter elkaar spelen met de zanger in een booth. Dit om warm te spelen en om een ruwe opname van alle nummers te hebben. Een fout nootje of een gemiste hihat maakt tijdens deze opname even niets uit.
Als we ons repetoir gespeeld hebben, kiezen we 3 of 4 nummers uit die we nog een paar keer gaan spelen/opnemen en zo foutloos mogelijk. Die nummers zijn dan voor de demo. De rest van de nummers kan ik evt vlug uitmixen voor wat samples op de nieuwe website (http://www.champagnebarbecue.com/) bijvoorbeeld...

...
Een schema zou ik persoonlijk niet doen. Dat levert alleen maar stress op. Het ene nummer duurt nu eenmaal langer dan het andere. Je kunt beter 1 partij nog een keer overdoen, dan dat je hem laat zitten vanwege je planning. Je moet zo ontspannen mogelijk zijn, en met een planning in je hoofd heb je alleen maar meer spanning.

Hoeveel nummers hebben jullie? Want om het hele repertoire door te spelen en daarna weer te luisteren gaat veel tijd kosten, die je beter in opnemen kunt steken. Beter is om direct al 4 nummers in je hoofd te hebben welke je gaat doen, met daarvan 1 nummer die je bij tijdsgebrek eventueel kunt laten schieten. Mijn ervaring is dat je de tijd in de studio wel nodig hebt, dus dan is het zonde als je al ruim een uur mist door het spelen en luisteren van al je nummers en vergaderen over welke nummers je gaat opnemen.

Just my 2 cents. Ik wens jullie iig veel succes zondag. :)

john5
26 maart 2008, 08:32
Alle tijd van de storingen bij elkaar word de downtime genoemd.
Ik heb 3 jaar geleden ooit eens met mijn toenmalige band een demo van 3 nummers opgenomen voor 50 euro. Kwam een kerel met een cheap ass recorder t repetitiekot binnen en binnen 4 uur alles opgenomen. Toegegeven, de kwaliteit was enorm bagger maar we hadden een demo.
2 jaar geleden een demo opgenomen in Roosendaal. Lekker relaxt sfeertje iedereen alles voor zichzelf ingespeeld. 6 nummers opgenomen in 3 dagen en 500 euro armer, maar wel een top demo en enorm veel goede reacties ontvangen.

amon
26 maart 2008, 08:57
Een schema zou ik persoonlijk niet doen. Dat levert alleen maar stress op. Het ene nummer duurt nu eenmaal langer dan het andere. Je kunt beter 1 partij nog een keer overdoen, dan dat je hem laat zitten vanwege je planning. Je moet zo ontspannen mogelijk zijn, en met een planning in je hoofd heb je alleen maar meer spanning.

Hoeveel nummers hebben jullie? Want om het hele repertoire door te spelen en daarna weer te luisteren gaat veel tijd kosten, die je beter in opnemen kunt steken. Beter is om direct al 4 nummers in je hoofd te hebben welke je gaat doen, met daarvan 1 nummer die je bij tijdsgebrek eventueel kunt laten schieten. Mijn ervaring is dat je de tijd in de studio wel nodig hebt, dus dan is het zonde als je al ruim een uur mist door het spelen en luisteren van al je nummers en vergaderen over welke nummers je gaat opnemen.

Just my 2 cents. Ik wens jullie iig veel succes zondag. :)

uiteraard. Het is ook geen schema van minuut tot minuut, maar gewoon hoe de dag eruit zal zien en wat richtlijnen waar we toch wel op moeten letten willen we aan het eind van de dag met iets leuks naar huis gaan.

bert k
26 maart 2008, 09:45
Ik sluit me bij Kim W aan, het is zonde van je studiotijd om eerst een veredelde repetitie te doen. Zorg gewoon dat je goed voorbereid bent en dat je weet wat je wilt opnemen.

bass blom
26 maart 2008, 09:53
+1 en mocht je dat idee niet willen lostaten, doe dan eerst die 3 a 4 nummers, kies die van te voren uit en mocht dat super gaan en er tijd zat zijn, dan kan de hele bult altijd nog..

Han S
26 maart 2008, 10:49
Ik heb ooit in 6 uur 11 nummers opgenomen, overdubs & zang gedaan en gemixt. De band was heel tevreden...
Ik heb ook wel eens 260 uur gedaan over een CD'tje van 10 nummers. Producer en band kregen ruzie, vandaar.
Dan moest het weer linksom, dan weer rechtsom; dan die partij toch maar weer over, dan die mix toch maar weer iets anders.
En ik maar suggesties aandragen en vooral de boel sussen (ben ik èrg goed in geworden, hihi).
Pure horror, die weken.
Maar: resultaat; Platenbaas blij, band blij, producer blij en ik een hoop werk erbij!

Wat een raar vak niet? Ik heb eens een hele maand gedaan over 9 nummers met een Italiaanse metalband. De band welke vooraf ging aan WT zou in zes dagen een CD opnemen en dat werden er 35, tot diep in de nacht.

Een half jaar geleden kwam er een jazztrio met zangeres, piano, bas, drums en zang en ze wilden het allemaal meteen naar stereo. Dus even stukkie opgenomen, bas ietsje zachter, nog een stukkie opgenomen , was goed en draaien maar. Spelen die mensen achter elkaar door in een paar uur 27 nummers en er viel niks meer te mixen. Dus op een CD gebrand en klaar.

guhlenn
26 maart 2008, 10:53
25,- per uur? dan ben je wel flink gezakt in prijs Han! Geld dat voor alle gitaar netters?

Han S
26 maart 2008, 10:57
25,- per uur? dan ben je wel flink gezakt in prijs Han! Geld dat voor alle gitaar netters?

Amon doet het helemaal zelf, dus hij huurt de studio voor een dag. Ik leg hem alleen uit hoe het werkt en dan ben ik weer weg. Amon kan dat best en als hij in de problemen komt spring ik wel ff bij, no problemo.

guhlenn
26 maart 2008, 11:34
ah, op die fiets. Nou ja, is nog steeds een erg mooie rpijs. Ik pm je even...

amon
26 maart 2008, 19:56
Ik sluit me bij Kim W aan, het is zonde van je studiotijd om eerst een veredelde repetitie te doen. Zorg gewoon dat je goed voorbereid bent en dat je weet wat je wilt opnemen.


Hoe dan ook, ik wil niet onvoorbereid de studio in gaan en mn tijd zo goed mogelijk benutten.

Die 'repetitie' kun je ook zien als warm spelen, checken of het allemaal wel lekker opgesteld staat en om bij de rest van de band de zenuwen even weg te drukken (is voor ze allemaal de eerste keer in een studio).

De 3-4 nummers die we op de demo willen knallen zijn bekend welke dat worden en die kunnen we het best. Ik verwacht dat we daar ook niet al te lang mee bezig zijn. Solo's en overdubs, backing vocals, etc kan ik evt altijd thuis ook nog wel.

Ieder zn eigen aanpak en waarschijnlijk zou ik het anderen ook niet aanbevelen om het op deze manier te doen. Maar ik denk dat het voor ons een lekker manier van werken zal zijn.

bert k
26 maart 2008, 22:16
Inspelen is een goed plan en logisch. Maar concentreer je dan ook op de vier nummers. Tijd is geld, in dit geval.

Tristan
26 maart 2008, 22:31
Amon, als je goedkoop een CD (http://www.decdperserij.com/cd_in_wallet.html) wilt laten persen.Goedkoper heb ik het nog niet gezien.

Ik weet nog een goedkopere: www.drukmedia.nl, beetje dezelfde prijs, alleen krijg je dan sleeves met fullcolor opdruk...

Bins
28 maart 2008, 12:00
We zouden, voor onze fucking zanger eruitstapte, een album op gaan nemen bij splitsecondsound (van die dude van textures). Was volgens mij 350,- per dag ex btw. We gingen dan van 10 dagen uit incl mixen/masteren en dachten dan ongeveer 11/12 nummers te kunnen doen.

Het is wel een smak geld, maar als je hoort wat deze guys al opgenomen hebben, is het zeker de moeite waard.

Maar goed, de band staat a.t.m. ff op een laag pitje. We moeten eerst allemaal leren zingen :S

minoin
31 maart 2008, 15:19
Eens kijken, een half jaar geleden de studio ingeweest (Big Mouth Studios Nijmegen) en daar een 5-tal nummers opgenomen in 4 dagen van 8 uur. Daar kwam dan nog 3 mixdagen van 5 uur bij. Voor een totaalprijs van ongeveer 1400 euri als ik het niet verkeerd heb.

Nou, over het resultaat ben ik zeker tevreden, aangezien de studiotijd beperkt was. Als ik wist wat ik nu weet, had ik de gitaarsolo's thuis opgenomen. Maar dat is zeker iets voor de volgende cd!

Kim Wilson
31 maart 2008, 15:21
Studiotijd beperkt? Met 5 nummers in 4 dagen? In 4 dagen douwen wij een dubbel-album vol als het moet! :D

Wat voor muziek spelen jullie? Dat kan ook best schelen.

En was die €1400 inclusief cd's?

minoin
31 maart 2008, 15:26
Studiotijd beperkt? Met 5 nummers in 4 dagen? In 4 dagen douwen wij een dubbel-album vol als het moet! :D

Wat voor muziek spelen jullie? Dat kan ook best schelen.

En was die €1400 inclusief cd's?

We spelen Progrock/metal dus dat is niet de meest makkelijke muziek. Veel solo's die apart ingespeeld moeten worden, redelijk lange nummers (gemiddeld 5 minuten).

Die 1400 euro was niet inclusief cd's. We hebben 500 cd's laten persen met 6 bladzijde boekje voor 900 euri als ik me niet vergis. Ik zal eens achter de cijfers aan gaan.

guhlenn
31 maart 2008, 16:21
Tis behoorlijk veel tijd ja. per instrument bijna een dag. voor 5 nummers. ook al is het prog rock.

harrie-beton
31 maart 2008, 16:51
ik adviseer iedereen ook goed voorbereid de studio in te gaan. Vooral omdat het aanpassen van muziek of oefenen veel tijd kost.
Onze eerste CD (10 nummers) was 9 dagen opnemen (slecht voorbereid..). 1e fout, geen proefopname gemaakt. We hebben nummers ter plekke in de studio aangepast omdat ze niet mooi klonken ("speel jij een F? Ik een Fis namelijk"). 2e fout: de bassist en ik speelden op versterkers waar we nooit eerder op gespeeld hadden. 3e fout, we hadden niet geoefend op de nummers zonder zang. 4e fout, teveel takes van nummers die vervolgens tijdens het mixen niet uitelkaar te houden waren.
Onze 2e cd 3 dagen (6 nummers) en de 3e cd (10 nummers) was 3 dagen opnemen. Mixen een dag of 2.
4e cd zelf gedaan.

Als je de laatste (en beste) CD van Dreamtheater "systematic chaos" KOOPT (even schrikken he) is er een bonus dvd bij en daar zie je hun opnameproces. Dit proces gaat tegen het bovenste advies in, de bandleden van dreamtheater zeggen op de DVD dat het bedenken en arrangeren in de studio de meest frisse en levendige opnames geeft. Dat ben ik wel met hun eens maar zij hebben ook maanden in de studio gezeten en kunnen zich dat financieel veroorloven, voorlopig.

guhlenn
1 april 2008, 09:49
voorlopig nog ja. Op zich is schrijven in de studio ook erg leuk, je kan veel meer uitproberen en tegen het licht houden. Maar als de klok tikt en het geld wegwaait word ik niet echt creatiever ofzo.

amon
1 april 2008, 19:18
Nou, de zondag zit er op.

Ik ben naar huis gegaan (weliswaar een dag later, omdat de HD24 er niet op tijd was) met een stuk of 12 nummers. Lang niet allemaal goed of foutloos, lang niet allemal strak gespeeld, maar het ging ons er maar om dat we lol hadden en toch een nummer of 3 a 4 goed genoeg hebben ingespeeld om rond te sturen naar kroegen en zalen.

En dat is wel gelukt. We hebben gewoon net als met een fotoshoot vanalles gespeeld en opgenomen. Nummers die we echt graag als demo wilden hebben we wat extra aandacht aan besteed, anderen 1 of 2 keer gespeeld. Ik heb nu alles op de computer staan en ga straks eens op mn gemak de beste 3 nummers eruit kiezen. Editten, mixen en wat masteren en branden. Op dat branden na (meervoudig branden iig) doe ik het zelf en dat gaat ons dus niets kosten.

Tot nu toe zijn we 250 euro kwijt (excl benzine) en heb ik hier 12 verschillende nummers op mn pc staan.

harrie-beton
2 april 2008, 09:53
is het in het kader van zuinig aan doen niet beter om dan alleen die 3 nummers op te nemen? Dat schreef ik ook al, beetje zonde van een studio om 9 nummers wel op te nemen en niet te gebruiken. Met een proefopname kun je als band en producer meestal wel de 3 beste nummers eruit pikken.

Han S
2 april 2008, 11:29
Ach, de mannen waren voor het eerst in de studio, hebben een mooie ervaring gehad, veel geleerd, ze hebben een paar nummers die goed zijn gelukt en het kost ze net zoveel als een avondje in de kroeg.

Volgende keer doen ze het weer anders.

amon
2 april 2008, 19:23
justem!




1011010