PDA

View Full Version : meetrillende dingen



rock 'n roll
25 maart 2008, 16:04
Daarnet even rustig aan het spelen als ik oppeens gek word van een gezoem. Perfect in de maat van mijn spelen dus het moest aan de gitaar liggen, terug beginnen spelen geen gezoem meer en oppeens weer gezoem :o .

Ik dus uigebreid op onderzoek uit elke nooit één voor één eens geprobeerd en oppeens weer gezoem op een D.
Dan uitzoeken wat er trilt en wat blijkt, mijn verwarming trilt mee als ik een D aansla met de versterker op een leuk volume :seriousf: .

Waarschijnlijk weinig aan te doen denk ik.


Nu vroeg ik me af of dat meer gebeurt dat voorwerpen beginnen trillen/zoemen? Muren/vloeren en schilderijen niet inbegrepen als je een 150watt buizenbak hebt :hippie:

Geoffrey
25 maart 2008, 17:47
Dacht ik wel ja.. vraag me nu niet om een intellectuele uitleg.. maar het lijkt me nogal logisch dat voorwerpen trillen en zoemen als je een buizenbak opendraait..
Misschien een heel simpel voorbeeld: versterker openzetten naast een drumstel en een noot aanslaan..

Het lijkt me nogal logisch.. klank zijn trillingen

kenx
25 maart 2008, 17:47
wat is het nut van dit topic eigenluhk?

NIETS :satisfie: :chicken:

grtz

Geoffrey
25 maart 2008, 17:49
wat is het nut van dit topic eigenluhk?

NIETS :satisfie: :chicken:

grtz

Daar probeerde ik ook uit te komen..

Wiellem
25 maart 2008, 17:55
Niets zo vervelend als het meetrillen van de snare van een drumstel waarvan de snaren niet los staan

rock 'n roll
25 maart 2008, 18:09
wat is het nut van dit topic eigenluhk?

NIETS :satisfie: :chicken:

grtz


Probeer der een beetje achter te komen waarom iets groot als een verwarming zo kan gaan zoemen door gewone geluidsgolven uit een 10watt transistor bakje dat half open staat.

En missschien dat andere mensen ook al zulke dingen meegemaakt hebben en wat ze eraan gedaan hebben.

Geoffrey
25 maart 2008, 18:26
Niets zo vervelend als het meetrillen van de snare van een drumstel waarvan de snaren niet los staan

Het ligt misschien aan mij..maar dit snap ik niet.
Welke snaren..?

Wiellem
25 maart 2008, 18:48
Het ligt misschien aan mij..maar dit snap ik niet.
Welke snaren..?

Ik bedoel de snaren die onder aan de snare trommel zitten voor het typische 'snare' geluid. Daar zitten een soort van snaren zegmaar

EDIT: kijk: http://www.dolphinmusic.co.uk/shop_image/product/4808662f884d907eb0caf6c30dd2e1c0.jpg

marter544
25 maart 2008, 18:56
Das idd erg irritant, trillende snare drums. Bij mij op m'n kamer trilt eigenlijk alles mee wat los en vast zit als ik een beetje hard speel... Op de dragende muren na dan.

kenx
25 maart 2008, 19:03
Ah oké, nu snap ik het, uit een 10 watt transistorbakje.

Bij mij ook al voorgehad dat iets meetrilde, maar de verwarming???

En daar heb je een specifiek probleem, een snare van een drum...

Zwijg me ervan! :sssh:

:)

grtz

GravyTrain
25 maart 2008, 19:19
Probeer der een beetje achter te komen waarom iets groot als een verwarming zo kan gaan zoemen door gewone geluidsgolven uit een 10watt transistor bakje dat half open staat.

En missschien dat andere mensen ook al zulke dingen meegemaakt hebben en wat ze eraan gedaan hebben.
Heeft te maken met de massa van je verwarming, De massa van je verwarming bepaalt welke frequentie die kan oppikken en dus mee gaat trillen, dat is bij jouw dus de frequentie van een D, heel vervelend en je kan er niet veel aandoen behalve geen D meer spelen.

rock 'n roll
25 maart 2008, 19:29
Geen D meer spelen is nu niet meteen de leukste oplossing :mad: .

Maar als het te maken heeft met de massa van iets, kan ik dan de massa niet aanpassen op één of andere manier zodat die gaat trillen op frequentie die een gitaar niet speelt?

GravyTrain
25 maart 2008, 19:52
In theorie zou dat volgens mij wel moeten werken, maar of dat in praktijk zo makkelijk uit te voeren is?

Mephistocles
25 maart 2008, 20:22
Heeft te maken met de massa van je verwarming, De massa van je verwarming bepaalt welke frequentie die kan oppikken en dus mee gaat trillen, dat is bij jouw dus de frequentie van een D, heel vervelend en je kan er niet veel aandoen behalve geen D meer spelen.
:stop: Heeft niets met massa te maken, dan alleen een voorwerp massa nodig heeft om te bestaan als voorwerp zoals wij het kennen.

Dit verschijnsel heet resonantie. Dit is met een simpel expiriment al aan te tonen. Pak een piano, maar geen elektrische natuurlijk, raak geen pedaal aan, en duw heel zachtjes de (voor het gemak) D in. Die zit tussen die zwarte twee staafjes die naast elkaar zitten (je hebt steeds om en om groepjes van twee en groepjes van drie). Toetsen heten die. Als je m hebt ingeduwd laat je m niet los. Je speelt een D een octaaf hoger. Heel hard, en ongeveer een tel lang. Dan laat je die hoge D los. Dan zul je horen, dat die D de andere D (dieene die je de hele tijd vast hebt en waarvan je kramp in je vinger begint te krijgen) heeft "aangestoken". Quod Erad Demonstrandum en je mag je vinger van de D afhalen.

Elk voorwerp heeft als het ware zo'n toon. Dus wat je kunt doen om het te voorkomen: of je neemt de oorzaak weg, of het gevolg. Dus verwarming eruit, of je D niet meer spelen.

Ok even een serieuze oplossing. Dat een verwarming rammelt is omdat hij niet goed strak is vastgedraait, of iets anders is niet goed vastgedraait en tikt tegen de verwarming door het geluid.

Wat het probleem met de snare betreft. Speel meer resonanties te gelijk, dat heft elkaar een beetje op. Met andere woorden. Hou op met soleren en ga samenspelen, en mocht de drummer even stoppen, kan hij zn snare wel ff los doen.

Tot volgende keer bij natuurkunde met Vincent!

Mephistocles
25 maart 2008, 20:25
Geen D meer spelen is nu niet meteen de leukste oplossing :mad: .

Maar als het te maken heeft met de massa van iets, kan ik dan de massa niet aanpassen op één of andere manier zodat die gaat trillen op frequentie die een gitaar niet speelt?
Met meer massa is het mogelijk dat een voorwerp op een hogere of lagere toon resoneert. Maar wat je erbij doet moet dan wel goed vast zitten of goed meetrillen.

Wat je ook kan doen is het tegenovergestelde. Zorg juist dat er niets rond het resonerende voorwerp ligt. Dan trilt het alleen mee en maakt het geen geluid!

rock 'n roll
25 maart 2008, 20:28
Intressant dit hele gebeuren. Ik ga na de vakantie eens op beginnen letten bij fysica.

Maar dus morgen eens kijken en alles wat los zit aan de verwarming goed vastzetten.

Bedankt voor de hulp :)

Rude Perception
25 maart 2008, 20:52
:stop: Heeft niets met massa te maken, dan alleen een voorwerp massa nodig heeft om te bestaan als voorwerp zoals wij het kennen.

Dit verschijnsel heet resonantie. Dit is met een simpel expiriment al aan te tonen. Pak een piano, maar geen elektrische natuurlijk, raak geen pedaal aan, en duw heel zachtjes de (voor het gemak) D in. Die zit tussen die zwarte twee staafjes die naast elkaar zitten (je hebt steeds om en om groepjes van twee en groepjes van drie). Toetsen heten die. Als je m hebt ingeduwd laat je m niet los. Je speelt een D een octaaf hoger. Heel hard, en ongeveer een tel lang. Dan laat je die hoge D los. Dan zul je horen, dat die D de andere D (dieene die je de hele tijd vast hebt en waarvan je kramp in je vinger begint te krijgen) heeft "aangestoken". Quod Erad Demonstrandum en je mag je vinger van de D afhalen.

Elk voorwerp heeft als het ware zo'n toon. Dus wat je kunt doen om het te voorkomen: of je neemt de oorzaak weg, of het gevolg. Dus verwarming eruit, of je D niet meer spelen.

Ok even een serieuze oplossing. Dat een verwarming rammelt is omdat hij niet goed strak is vastgedraait, of iets anders is niet goed vastgedraait en tikt tegen de verwarming door het geluid.

Wat het probleem met de snare betreft. Speel meer resonanties te gelijk, dat heft elkaar een beetje op. Met andere woorden. Hou op met soleren en ga samenspelen, en mocht de drummer even stoppen, kan hij zn snare wel ff los doen.

Tot volgende keer bij natuurkunde met Vincent!

Of je slaat je lage e-snaar aan. Gaat je hoge e-snaar meetrillen. Die laatste zin is trouwens een beetje beangstigend voor mij. Zo'n beetje de slechtste Natuurkundedocent die je kan voorstellen gaf mij ooit les en heette Vincent (hij heet nog steeds Vincent, is alleen geen natuurkundedocent meer).

Mephistocles
25 maart 2008, 21:59
Wees niet bang. Natuurkunde + gitaaren kan niet anders dan leuk zijn. Vraag maar aan de jongens van subforum "werkbank", die kunnen er ook wat van met hun weerstandjes en condensatoren!
:)

Ik zal je nog banger maken: ik ga een leraaropleiding doen komend schooljaar!

JazzBass
26 maart 2008, 14:49
ondergetekende volgt al een leraaropleiding..

Trouwens.. ons oefenhok trilt heerlijk mee op een uitgebreide notenreeks.. van een lekkere lage E tot A..

gitaarvrouwtje
26 maart 2008, 15:04
ga met je rug tegen de verwarming zitten
probleem opgelost..

poosje terug in mn studio soortegelijk probleempje gehad, alleen was t een stekker die lostrilde buiten de studio.waardoor iedere keer in de studio alle stroom uitviel als we een stukje hadden gespeeld..
tweede zangeres dacht even aan spoken geloof ik :hippie: zag wat witjes :satisfie:

rock 'n roll
26 maart 2008, 15:22
ga met je rug tegen de verwarming zitten
probleem opgelost..

poosje terug in mn studio soortegelijk probleempje gehad, alleen was t een stekker die lostrilde buiten de studio.waardoor iedere keer in de studio alle stroom uitviel als we een stukje hadden gespeeld..
tweede zangeres dacht even aan spoken geloof ik :hippie: zag wat witjes :satisfie:

haha dit is wel een grappig verhaal.

Na nader onderzoek erachter gekomen dat allebei de zijkanten trillen, dus als ik wat tijd heb ga ik de strijd aan gewapend met tape tot ik terug rustig op mijn gemak een D kan aanlsaan :hippie:

gitaarvrouwtje
26 maart 2008, 15:58
ik krijg visioenen van een volledig aan muur en vloer vastgetapete radiator lol :hippie:

Mephistocles
27 maart 2008, 09:34
ga met je rug tegen de verwarming zitten
probleem opgelost..

poosje terug in mn studio soortegelijk probleempje gehad, alleen was t een stekker die lostrilde buiten de studio.waardoor iedere keer in de studio alle stroom uitviel als we een stukje hadden gespeeld..
tweede zangeres dacht even aan spoken geloof ik :hippie: zag wat witjes :satisfie:
Altijd weer die meiden. Die kun je alles wijsmaken! Haha. O ja, en beginnende gitaristen. Ik maakte zo'n jochie ooit wijs dat z'n slagplaat op z'n kop zat gemonteerd. Verder niet meer aan gedacht. Een woensdag later stond ik in de gitaarwinkel, en drie maal raden wie daar stond te roepen dat z'n slagplaat op z'n kop zat. Ik ben achter de versterkers gekropen, en toen hij weg was, hebben we er met z'n allen erg om gelachen. Wat ben ik toch gemeen zo nu en dan.
:D

gitaarvrouwtje
27 maart 2008, 10:56
Altijd weer die meiden. Die kun je alles wijsmaken! Haha.
:D

uhm..ik ben zelf een dame en ik had als eerste in de gaten wat er loos was hoor. wij dames zijn niet allemaal blond en goedgelovig :seriousf:
de heren lagen op hun knietjes te ruiken onder de zanginstallatie of er wat was doorgebrand terwijl ik gniffelend buiten de studio die stekker er weer beter in stond te duwen..
:cheerup:

Mephistocles
27 maart 2008, 11:30
uhm..ik ben zelf een dame en ik had als eerste in de gaten wat er loos was hoor. wij dames zijn niet allemaal blond en goedgelovig :seriousf:
de heren lagen op hun knietjes te ruiken onder de zanginstallatie of er wat was doorgebrand terwijl ik gniffelend buiten de studio die stekker er weer beter in stond te duwen..
:cheerup:
Ik ben blond en ik had al door dat je een dame was :p
Jah, vind m leuk! :) Stekker eruit. Haha.

HertogJanNL
27 maart 2008, 15:41
Das idd erg irritant, trillende snare drums. Bij mij op m'n kamer trilt eigenlijk alles mee wat los en vast zit als ik een beetje hard speel... Op de dragende muren na dan.

Ik heb een studentenkamer in een oud huis met houten vloeren, enkelglas, crappy kozijnen etc. Als er een auto langsrijdt klepperen mijn kastdeuren en de glazen in mijn kast. Moet je nagaan wat een beetje gitaarversterker op 13m^2 kan doen :blast: Ik durf mijn Cube echt niet aan te zetten zonder power squeezer hier :D