PDA

View Full Version : mahonie hals breekbaar(der)?



pasqual
25 maart 2008, 15:29
ik zie wel eens topics en foto's voorbijkomen van gebroken halzen en headstocks. en dan vooral ( of alleen ) bij gitaren met een mahonie hals zoals bij les pauls of achtigen. de zanger van mijn band heeft een gibson waar dit ook mee is gebeurd na een valpartij. mijn fender strat is in 15 jaar toch ook al zo'n 4 á 5 keer omgevallen maar de hals is nog steeds uit een stuk.
kan ik hier uit de conclusie trekken dat mahonie sneller breekt dan maple? of ben ik nu al te voorbarig?

groeten Pasqual.

G.G.
25 maart 2008, 15:31
kan ik hier uit de conclusie trekken dat mahonie sneller breekt dan maple? of ben ik nu al te voorbarig?

groeten Pasqual.

ja, maar het zit hem deels ook in de constructie van de losse verlijmde kop.

no 1 hops
25 maart 2008, 15:46
heb ook het idee dat de structuur anders is waardoor mahonie sneller breekt

Mephistocles
25 maart 2008, 15:57
Esdoorn is ook een harde en taaie houtsoort. Maar waarom neemt gibson dan gelijmde kop en mahonie hals (formaat reuzensequoia)? Wat zijn de pro's en contra's? Ok, van gebroken nekken is de helft van de klachten die ik over gibbies hoor... Das al één contra, maar bijv die LP smartwood van nocki met een of andere rare lelijke mooi klinkende topping en mahonie body en mahonie neck klinkt hemels en is goed gebalanseerd. Het gewicht is goed verdeeld en de klank is goed. 2 pro's. Zijn er nog meer?

fred dons
25 maart 2008, 16:02
gibson gebruikt nou net geen verlijmde kop en dat is dan ook het probleem, de hals bestaat uit een stuk en waar de kop de hoek maakt heb je omdat de nerf niet meer rechtdoor gaat een zwakke plek.

gibson heeft in de jaren 70 ook wel 3 delige halzen gemaakt maar de vintage liefhebbers willen er niet aan, een gibson nek moet bij voorkeur uit 1 stuk zijn en als hij dan zwakker is dan nemen ze dat dan maar op de koop toe

Orpheo
25 maart 2008, 16:40
van de week viel een warmoth om, met aangelijmde headstock, van een total rosewood neck. niks aan de hand. durf ik echt niet aan met een mahonie neck. zo fragiel joh, niet te filmen. esdoorn is veel sterker, en dan ook nog eens de rechte head van fender... scheelt een hoop. Ook in speelgemak, raar maar waar. mijn mainaxe is meer fender dan gibson (fender mensuur, rechte headstock, bijna een stratstyle wiring....), maar klinkt wel als een gibson, maar speelt als n stratje.

niekb
25 maart 2008, 17:09
Gitaren zijn ook niet gemaakt om om te gooien. Vaak wordt het als een negatief iets gezien van Gibson (achtigen) Een gitaar is een instrument en daar moet je voorzichtig mee omgaan. Een viool moet je ook niet op de grond gooien.

Ik ben ook geen voorstander van halzen uit 1 stuk. Zelf verlijm ik de kop ook. Incl oren. Dit maakt het allemaal een stuk steviger. Zelfs als ik de kop uit 1 stuk kan maken gebruik ik liever alsnog oren. Zwakke punt blijft natuurlijk de overgang van hals naar kop.

Het hoort gewoon bij zulke gitaren en dat weet je. Zie het als nadeel of niet..

Kim Wilson
25 maart 2008, 17:12
Gitaren zijn ook niet gemaakt om om te gooien...
Ja, hehe, een auto is ook niet om mee te botsen, maar ook dat gebeurt weleens. En kokend water voor je thee is ook niet om over je heen te gooien, maar ook dat kan gebeuren.

niekb
25 maart 2008, 17:15
ja nou, die auto gaat ook stuk als je er mee botst en je huid kan kokend water ook niet echt waarderen. Hetzelfde geld dus voor gitaren. Daarbij is er geen man overboord want de meeste breuken kunnen netjes gerepareerd worden.

Enra
25 maart 2008, 17:36
1) Halzen van Esdoorn komen veel veel minder vaak voor dan halzen van Mahonie of Ceder. Daarom zul je breuk logischerwijze vaker tegenkomen bij die soorten.

2) Esdoorn is inderdaad 'sterker' of liever beter bestand tegen breuk, maar heeft daar tegenover weer een groter gewicht.

3) Er is in de meeste gevallen een duidelijke oorzaak aan te wijzen voor breuk; dat kunnen we gemakkelijk samenvoegen onder het kopje 'ongelukjes en molest'. Anders gezegd : bij normaal gebruik breekt een mahonie hals niet!

fred dons
25 maart 2008, 17:45
waar, alleen krijg je bijna automatisch garantie van gibson dat de kop afbreekt wanneer je gitaar van de houder valt, een godin bijvoorbeeld van de zelfde houtsoorten maar met een een andere kopconstructie breekt veel minder vaak

dat esdoorn halzen minder voorkomen is natuurlijk niet waar, er zijn meer (veel meer) strats dan les pauls en die hebben toch echt allemaal een esdoorn nek, als je bedoelt bij gibson dan heb je natuurlijk wel gelijk (hoewel ik ze geen ceder zie gebruiken)

Mattia
25 maart 2008, 17:55
Wat Fred zegt.

Gibsons zijn hier berucht om omdat: de kop een grote hoek heeft, uit een deel is (en niet ge-scarf'd is, en zonder fineer op de achterkant, wat ook meer stevigheid bied) en niet te vergeten een absurd enorme uitsparing heeft voor de truss rod moer juist op het zwakste plekje. Daartegenover staat de gemiddelde maple hals die of scarf jointed is, of zonder hoek, dus intrinsiek sterker, en haast nooit de idiote Gibson truss rod nut heeft.

Verder: ik zou gokken dat halzen van esdoorn veeeeeel vaker voorkomen dan halzen uit mahonie; ceder is echt een minderheid. Bekijk eens alle bolt on neck electrische gitaren ooit (Fenders, alle pointy metal superstrats, etc.), dat zijn er veel meer dan set neck Gibsons. Akoestische gitaren vallen in het niet bij het volume aan goedkope maple neck bolt-on instrumenten in de wereld. Bij gibsons heb je ook nog eens een keer een halshoek, zodat de body niet vlak kan liggen zonder op de kop te steunen, en, tja, dan kan een val al snel een impact op de kop hebben.

Maargoed, het ligt niet alleen maar aan het hout. Google eens op 'PRS broken headstock'. Krijg je niks. 'Gibson broken headstock' is een en al referenties aan gibson gitaren waar de koppen ooit eens vanaf zijn geknald.

Persoonlijk blijf ik set necks bouwen met mahonie, omdat ik van de look, klank, en feel hou, en met een beetje nadenken en goede constructiemethodes minimaliseer je al heel snel het risico op een breuk.

Enra
25 maart 2008, 20:37
Verder: ik zou gokken dat halzen van esdoorn veeeeeel vaker voorkomen dan halzen uit mahonie; ceder is echt een minderheid. Bekijk eens alle bolt on neck electrische gitaren ooit (Fenders, alle pointy metal superstrats, etc.), dat zijn er veel meer dan set neck Gibsons. Akoestische gitaren vallen in het niet bij het volume aan goedkope maple neck bolt-on instrumenten in de wereld. Bij gibsons heb je ook nog eens een keer een halshoek, zodat de body niet vlak kan liggen zonder op de kop te steunen, en, tja, dan kan een val al snel een impact op de kop hebben.

Gut, je kunt wel zien dat ik meer akoestisch georrienteerd ben. En daar is dat verhaal van mahonie voor halzen waarschijnlijk wel kloppend. Ik heb me niet zo erg gerealiseerd dat er zoveel electrische gitaren in omloop zijn. Maar 'it makes sense'.

pasqual
25 maart 2008, 23:16
m.a.w.: mijn conclusie was zo gek nog niet. en inderdaad, gitaren zijn niet om om te gooien, maar helaas, het gebeurt ons allemaal wel eens. gibson zal ook wel weten hoe je een stevigere hals moet maken maar daar zullen ze wel niet meer aan durven beginnen, diegene die een gibson wil neemt het toch wel op de koop toe.

groeten Pasqual.

pannekoek
25 maart 2008, 23:39
van de week viel een warmoth om, met aangelijmde headstock, van een total rosewood neck. niks aan de hand. durf ik echt niet aan met een mahonie neck. zo fragiel joh, niet te filmen. esdoorn is veel sterker, en dan ook nog eens de rechte head van fender... scheelt een hoop. Ook in speelgemak, raar maar waar. mijn mainaxe is meer fender dan gibson (fender mensuur, rechte headstock, bijna een stratstyle wiring....), maar klinkt wel als een gibson, maar speelt als n stratje.


aaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaahhhhhhh hh!!!!!!! oprheo aan de fender!!!!!!!! aaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaah!!!!!! eerst de 2de wereldoorlog, dan de uitvindingen van de stratocaster en nu dit!!! t is allemaal 1 verband!!!

oknarb180
26 maart 2008, 00:12
Hey,

Wat Gibson heeft met de grote trussrod-sparing, heeft een Ibanez RG of JEM door de wijze waarop de locknut op de hals is vast gezet. Persoonlijk vind ik het erg prettig spelen zo'n platte hals, maar het is wel erg breekbaar hoor!!

Gitaren? Inderdaad, niet mee gooien, maar het is wel prettig als ie een stootje kan hebben!

vr.gr.

Branko

Mattia
26 maart 2008, 00:37
Hey,

Wat Gibson heeft met de grote trussrod-sparing, heeft een Ibanez RG of JEM door de wijze waarop de locknut op de hals is vast gezet. Persoonlijk vind ik het erg prettig spelen zo'n platte hals, maar het is wel erg breekbaar hoor!!

Gitaren? Inderdaad, niet mee gooien, maar het is wel prettig als ie een stootje kan hebben!

vr.gr.

Branko

Maargoed, die zijn meestal maple, twee gaatjes zijn veel minder fragiel dan een enorm gat, en de hoek is kleiner = kop knalt niet op de grond als de gitaar achterover valt. Dus al met al niet ideaal, wellicht, maar geen 'Gibson waiting to happen'.

Orpheo
26 maart 2008, 13:02
aaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaahhhhhhh hh!!!!!!! oprheo aan de fender!!!!!!!! aaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaah!!!!!! eerst de 2de wereldoorlog, dan de uitvindingen van de stratocaster en nu dit!!! t is allemaal 1 verband!!!

stel je niet aan. het blijft een les paul hoor. had ik wellicht wat beter moeten zeggen ;) een LP met 25.5'' scale, recht headstock, 3 humbuckers die te splitten zijn tot singlecoils, die dan op hun beurt, als ze single zijn, te bedienen zijn met een 5way blade met master vol en 2x tone. als het humbuckers zijn, 1 volume, en 1 tone (lang leve duo-pots...) en wat 3 standen schakelaars.

Mijn 'naakte wijven' les paul is nog meer strat zelfs. die heeft gewoon een trem, singlecoils (en humuckers) nou ja... van alles, maar die moet ik even mooi afmaken :chicken:

Javaca
26 maart 2008, 15:53
Gut, je kunt wel zien dat ik meer akoestisch georrienteerd ben. En daar is dat verhaal van mahonie voor halzen waarschijnlijk wel kloppend. Ik heb me niet zo erg gerealiseerd dat er zoveel electrische gitaren in omloop zijn. Maar 'it makes sense'.

Inderdaad. Op akoestische kom je vooral mahonie en cederella tegen.

Het heeft vooral te maken met de dichtheid en lengte van de houtvezel. Esdoorn heeft over het algemeen wat fijnere porien en een langere vezel dan mahonie.
Verder ligt de fender kop in het verlengde van de hals, waardoor de vezels van de hals in de kop door kunnen lopen. Bij gibsons bestaat de hele kop eigenlijk uit kopshout.
Hierdoor krijg je het effect van een bos rietjes die je op elkaar legt en afsnijdt, het onderlinge verband is veel minder dan bij rietjes die op hun lengte blijven.
Met een scarfjoint ondervang je dit probleem.

Verder heeft gibson niet alleen bij de kop dit probleem. Een SG heeft grote kans om bij een val op twee plaatsen te breken, bij de kop en bij de body, omdat de hals (door de pickuprouting) eigenlijk maar op hele kleine stukjes kopshout vast hangt.

http://www.nashvilleguitarworks.com/gallery/lrg-SG-broken.jpg
Het is niet voor niets dat de gitarist van The Who op SG's overging. Die waren iig makkelijk te trashen.;)