PDA

View Full Version : Brunetti Mercury (review)



morroow
25 maart 2008, 14:58
Vanmiddag even naar Big one in Zwolle geweest omdat mijn Fulltone OCD één deze dagen weer terug komt van een reparatie. Ze hadden 2x een Brunetti Mercury top binnen gekregen (2de hands!!!). Niet echt goede reclame voor Brunetti want die Custom Works lijn is nog niet zo lang uit en als er nu al 2 terug zijn gebracht. Aan de andere kant heeft die Custom Work lijn een prijskaartje waar alleen boutique en tone-freaks niet van schrikken. Die zijn altijd op zoek naar iets anders en mijn conclusie is dan ook dat dat de reden is geweest dat ik bij Big One 2 stuks 2dehands aantref.

Anyway, ik had de Wizard uit de serie al eens getest. Dat vond ik geen slecht versterker maar ik kon er niet veel mee (iets te soft/te weinig karakter). Ik was benieuwd wat de verschillen zouden zijn tussen de Wizard en de Mercury dus ik besloot de Mercury even een keer aan te trappen.

Cabinet: een oude marshall 4x12 met greenbacks.

Clean kanaal: De gebruikelijke bass-middle-treble-volume-pre controls. Als extraatje een bright/fat switch. Ik vond het clean wat weg hebben van mijn Hiwatt. Ik miste wat diepte en ik vond het geluid iets te vlak. Het had van mij wat ronder gemogen maar het was wel goed in te stellen en zeker niet slecht. Meer body dan een fender en beetje Vox-achtig. Mooi vol, dat wel en de tone-controls doen werkelijk wat dus redelijk veel geluidjes uit te halen. Van mij mag het wat meer leven. Op laag volume kon je er wel een randje aan toe voegen daardoor werd de versterker wat gevoeliger vor je aanslag (hard aanslaan is lichte crunch en zacht is mooi clean) Het is denk ik een like it- or hate it clean.

Overdrive kanaal: Hier kwam de verrassing. De Wizard die ik een tijd geleden had getest kwam niet verder dan een crunch geluid. Toen ik naar kanaal 2 van de Mercury schakelde kwam er een dikke vette rock sound uit! Deze versterker heeft dus veel meer gain. En niet zo'n klein beetje ook. Het is geen Engl of 5150 maar ik denk dat je er best een aardig potje metal mee kan knallen. Ik vond de voicing echt heel fijn en het is zeker een overdrive/distortion zoas ik hem graag hoor. Er zitten 2 schakelaars op dit kanaal. "Edge" en "Boost. Boost is voor extra gain en als je de edge aanzet heb je meer attack en iets extra hoog. Dit vond ik echt een supervet effect. Echt een heerlijke attack en alle tone-controles deden ook weer wat ze moesten doen. Even de bass open draaien en ja hoor een lekker dikke vette bottom-end. De mids eruit draaien en het klinkt wat meer metal zonder dat het dun gaat klinken en de mids er volop in geeft je een lekkere vette dikke distortion. De treble zorgt ervoor dat je de highs goed onder controle hebt.

En dan nog 1 extra feature op deze amp. In het midden van de frontplate zit een knop di de naam "more volume" heeft gekregen. Het is een boost die voor beide kanalen te gebruiken is. Een soort cleanboost-pedaal die al vast in de versterker zit gebouwd zodat je dat pedaal niet meer hoeft te kopen :D Houdt je geluid helemaal in tact en geeft gewoon zoals de naam al zegt extra volume. Op je overdrive kanaal daardoor ook meteen iets meer gain waardoor het gewoon een supervette boost is om je solo's goed hoorbaar te maken.

De Brunetti Mercury is misschien niet je moderne 4 kanaals met 20 modes en 15 schakelaartjes versterker. Maar daardoor krijg je wel vette pure tone die heel goed en makkelijk in te stellen is en zeer zeker geen veelzijdigheid mist. Zeker een aanrader voor gitaristen die een fijne 2 kanaals versterker zoeken die goede clean biedt die staat als een huis, en een overdrive die breed inzetbaar is. De extraatjes zijn doeltreffend en niet overbodig en daardoor heb je dus geen handleiding nodig van 2 pagina's en hoef je niet elk optreden een half uur te draaien en drukken om je sound weer te vinden. De Mercury is echt een lekker rock beest en houdt de grote namen in de versterker wereld met gemak bij! :rockon:

(Voor mensen die denken dat lijkt mij wel wat. De nieuwprijs ligt ergens rond 2400 euro geloof ik, en bij Big One staan er nu dus 2 voor 800 euro minder in perfecte nieuwstaat)
(Nee ik werk niet bij Big One)