PDA

View Full Version : Everything on 10



Realeigo
25 maart 2008, 12:24
Ik heb nu 3 vintage marshall achtigen in bezit en gehad.
Een JCM 800, een Plexi en een London City. En bij alle 3 tot nu toe had ik bas, mid, treble, en presence op 10 (11!!) om mijn geluid eruit te krijgen. Nu vroeg ik me af of er meer mensen zijn die deze extreme instellingen gebruiken.

Ik gebruik trouwens een strat. Misschien dat dat een beetje uitmaakt.

Lexvandoef
25 maart 2008, 12:29
Ik heb een jmp 2203 en speel, met mijn les paul, ook met alles op 10, met een strat gaat het treble knopje terug naar 6.

Marc Oblivian
25 maart 2008, 13:48
Ik heb nu 3 vintage marshall achtigen in bezit en gehad.
Een JCM 800, een Plexi en een London City. En bij alle 3 tot nu toe had ik bas, mid, treble, en presence op 10 (11!!) om mijn geluid eruit te krijgen. Nu vroeg ik me af of er meer mensen zijn die deze extreme instellingen gebruiken.

Ik gebruik trouwens een strat. Misschien dat dat een beetje uitmaakt.

Je vergeet de belangrijkste op 10 te zetten: volume:-)

yhcmarc
25 maart 2008, 14:05
Is een marshall niet een amp met een passieve toonregeling, waarbij 10 eigenlijk 0 is?

Realeigo
25 maart 2008, 14:35
geloof het wel.....

JohnLord
25 maart 2008, 15:12
Ik heb geloof ik niet begrepen wat passieve toonregeling inhoudt, sta dus open voor enige uitleg!

Lexvandoef
25 maart 2008, 15:15
Bij een passieve toonregeling wordt er alleen geluid af gefilterd. Met de knop op 10 betekent dan dus dat alles wat er in gaat, zonder filtering er weer uit gaat, standje 0 dus, eigenlijk. Draai je de knop dan terug dan haal je dus wat weg.

Bij een actieve toonregeling is de middenstand 0 en boost je bepaalde frequenties daarboven en haal je daaronder bepaalde frequenties weg.

De meeste amps hebben een passieve toonregeling.

Chris Winsemius
25 maart 2008, 15:21
Kort door de bocht:
passief: kan alléén maar weghalen
actief: kan toevoegen en weghalen

Meestal is het dus zo dat je bij actieve toonregelingen (eq-pedaaltje, oude Orange toonregeling, toonregeling Fender '57 Tweed Twin) bepaalde frequenties kunt boosten of wegfilteren. Bij het gros v/d reguliere toonregelingen LIJKT het als of je er hoog of laag bijdraait.

Daarnaast(!):
als je zo'n gangbare passieve toonregeling op 10 zet heb je nog steeds 'n bepaalde mid-dip in je sound, afhankelijk v/d waardes in dat circuit bepaalt dat voor 'n gedeelte ook 'n beetje de basis-sound v/e amp.

@TS:
toonregeling voluit levert je ietsje meer gain (lees: minder gain-loss) op, fasedraaier wordt harder aangestuurd.

En... alles op 11 blijft gewoon rock 'n roll :)

Epic
25 maart 2008, 16:08
Hier staat een link naar een programmatje waarmee je tone-stacks van verschillende amps kan vergelijken.. misschien wel handig in deze context.

http://www.duncanamps.com/tsc/

Rutger
25 maart 2008, 17:35
In de praktijk had een ouwe Marshall dus prima zonder toonregeling afgekund :)

Realeigo
25 maart 2008, 17:42
Weet niet of het goed te zien is, maar met deze instellingen speel ik.

(let op bij de plexi zit op de plek van presence nu een master volume)

http://img.photobucket.com/albums/v472/Arathion/Fotos-0120.jpg