PDA

View Full Version : Zin of onzin, buizentop kopen



john5
25 maart 2008, 11:15
Hey,
Ik heb een vraag vanuit beginnersoogpunt. Ik ben een redelijk gevorderde gitarist (metal) die binnenkort weer wat vaker gaat optreden.
Mijn setup: epi explorer/ ibanez rg 370  digitech RP7  London city pershing met 2 x 12 marshall cab.
Aangezien ik redelijk uitgekeken ben op de LC vanwege het eenzijdige geluid, ben ik van het weekend eens wat gaan speuren in lokale muziekwinkels en heb dus op wat buizen tops gespeeld.
Ik heb dus geen verstand van buizentops, maar nog net genoeg om te horen dat een Orange (types weet ik niet meer) beter klinkt dan een Peavey valveking.
Mijn vraag is dus of het zin heeft voor mij om een buizentop te kopen. Ik treedt regelmatig op maar ben totaal geen proffesional. Daarnaast is mijn budget ook niet al te hoog en ik heb her en der gelezen dat er toch nogal wat onderhoudskosten in gaan zitten.

JohnLord
25 maart 2008, 11:25
Een buizentop koop je toch niet alleen voor optredens, maar vooral voor jezelf. Vind ik. Ik speel 80% van de tijd die ik speel thuis en juist dan wil ik graag genieten van het geluid. Met een niet al te hoog budget kun je evt op de tweedehandsmarkt een leuke top vinden. Onderhoudskosten vallen overigens best mee.

john5
25 maart 2008, 11:29
Om thuis te oefenen speel ik net zo lief over een combo’tje van 15 watt. Maar repetities met de band gaje niet met 15 watt redden, buiten dat t dan nog kutgeluid is. Vindt het beetje zonde om duur spul aan te schaffen om er alleen maar thuis op te oefenen.

Dick Wolkendeck
25 maart 2008, 11:36
(...) Mijn vraag is dus of het zin heeft voor mij om een buizentop te kopen. Ik treedt regelmatig op maar ben totaal geen proffesional. Daarnaast is mijn budget ook niet al te hoog en ik heb her en der gelezen dat er toch nogal wat onderhoudskosten in gaan zitten.

Heeft het zin... Alleen als je er eentje vindt die voor jou goed klinkt.

Rutger
25 maart 2008, 11:39
Hey,
Ik heb een vraag vanuit beginnersoogpunt. Ik ben een redelijk gevorderde gitarist (metal) die binnenkort weer wat vaker gaat optreden.
Mijn setup: epi explorer/ ibanez rg 370  digitech RP7  London city pershing met 2 x 12 marshall cab.
Aangezien ik redelijk uitgekeken ben op de LC vanwege het eenzijdige geluid, ben ik van het weekend eens wat gaan speuren in lokale muziekwinkels en heb dus op wat buizen tops gespeeld.
Ik heb dus geen verstand van buizentops, maar nog net genoeg om te horen dat een Orange (types weet ik niet meer) beter klinkt dan een Peavey valveking.
Mijn vraag is dus of het zin heeft voor mij om een buizentop te kopen. Ik treedt regelmatig op maar ben totaal geen proffesional. Daarnaast is mijn budget ook niet al te hoog en ik heb her en der gelezen dat er toch nogal wat onderhoudskosten in gaan zitten.

Onderhoud valt reuze mee hoor. Het enige waar je rekening mee moet houden, is dat je bij regelmatig gebruik zo om de 2 jaar je buizen moet vervangen wil je je kwaliteit behouden.
Als je een goeie buizentop hebt, zul je er nauwelijks onderhoud aan hebben.

Voor optredens raad ik iedereen al gauw een buizenversterker aan, vooral als je van plan bent in de toekomst op te blijven treden. In cafe's is een goeie buizentop al gauw een must. Het geluid van een buizenamp blijft meestal toch een stuk beter staan in een dergelijke omgeving en prikt meestal veel beter door het bandgeluid heen.

De vraag is alleen wat je budget is.... je zit voor een goeie top toch al gauw rond de E1000 (nieuw)

Op welke versterkers heb je zoal gespeeld en wat viel in de smaak?

JohnLord
25 maart 2008, 11:40
Om thuis te oefenen speel ik net zo lief over een combo’tje van 15 watt. Maar repetities met de band gaje niet met 15 watt redden, buiten dat t dan nog kutgeluid is. Vindt het beetje zonde om duur spul aan te schaffen om er alleen maar thuis op te oefenen.
Je koopt een amp toch om van het geluid te genieten en niet om het volume? Dan is het zonde er alleen een keer in de week op terepeteren

almarvk
25 maart 2008, 11:48
Ik heb dus geen verstand van buizentops, maar nog net genoeg om te horen dat een Orange (types weet ik niet meer) beter klinkt dan een Peavey valveking.

Dan weet je er dus nog geen drol vanaf. Beter klinken bestaat alleen tussen de oren. En een Orange is nou niet echt bedoeld voor een potje metal...

Maar goed; wat is je budget?

Bins
25 maart 2008, 11:55
Je koopt een amp toch om van het geluid te genieten en niet om het volume? Dan is het zonde er alleen een keer in de week op terepeteren

Nou, vind ik niet. ik heb geen gelegenheid om de boel elke week heen en weer te rijden en te sjouwen, dus mijn top + 4x12 staan gewoon lekker in het repetitiehok.

Ik heb het ding bij toeval een weekje thuis gehad, en het stond hier enorm in de weg. Als ik thuis speel, speel ik meestal gewoon onversterkt, of jam ik samen met de andere gitarist over een cube-je en een kleine marshall. ik weet toch wel hoe het klinkt over mn eigen versterker, dus ik vind het helemaal niet zonde ofzo. Ik vind het geluid met de band veel belangrijker dan als ik hier thuis een beetje zit te pielen voor de tv.

pol
25 maart 2008, 11:56
orange kan wel voor metal, die nieuwe oranges hebben een prima high gain kanaal, het klinkt misschien niet zo modern/superstrak als een Engl, maar als de ts dat geluid zoekt is het zeker prima, scheuren doen die dingen wel, het is wel allemaal wat ouderwetser van geluid, ik heb wel enkel de rockerverb getest...

wat is het budget ? oranges zijn wel niet goedkoop.

john5
25 maart 2008, 11:56
@ johnlord
Ik hoef thuis niet van mijn geluid te genieten, zolang ik live maar geniet en me niet irriteer. Thuis ofen ik mijn technieken en ben ik veel minder bezig mijn gehoor te strelen. Ik thuis op dingen waar ik dan live van kan genieten.

@ rutger
de volgende versterkers:
London City Bulldog ben ik niet over te spreken
Peavey Valveking klonk aardig maar niet mijn smaak
Orange Rockreverb heel apart, mooi geluid maar niet wat ik zoek.
Mesa boogie Dual Rectifier de beste uit mijn test maar simpelweg veeeeeeel te duur.
Engl invader  ook te duur
Engl Fireball  vette scheur, totaal mijn smaak, maar dan ook weer redelijk duur maar het overwegen waard.

Rutger
25 maart 2008, 11:59
Ja, een buizenamp heb je toch vooral voor band- en livesituaties. Thuis heb je weinig aan een (buizen)amp, omdat die nu eenmaal zijn gemaakt om volume te produceren. Vergeet niet dat die enkel en alleen zijn ontstaan om de gitaar vroeger niet meer boven de blazers uitkwam. Thuis kun je prima met een Line6 Pocketpod en een koptelefoon af.

john5
25 maart 2008, 12:02
Met orange noemde ik ook maar een willekeurige amp. Maar ik heb toch met enige regelmaat metal/punkbandjes op Orange zien spelen.

Rutger
25 maart 2008, 12:03
@ rutger
de volgende versterkers:
London City Bulldog ben ik niet over te spreken
Peavey Valveking klonk aardig maar niet mijn smaak
Orange Rockreverb heel apart, mooi geluid maar niet wat ik zoek.
Mesa boogie Dual Rectifier de beste uit mijn test maar simpelweg veeeeeeel te duur.
Engl invader  ook te duur
Engl Fireball  vette scheur, totaal mijn smaak, maar dan ook weer redelijk duur maar het overwegen waard.
Ik denk dat je het toch in de Mesa/Engl hoek moet zoeken, gezien je muzieksmaak. Probeer ook ns een Koch en een H&K. Misschien kun je met een Marshall ook al een eind komen.

Als die tops boven je budget liggen, raad ik je aan om er 2dehands (marktplaats/ebay) één op de kop te tikken. Muzikanten zijn over het algemeen vrij zuinig op hun spullen, dus de 2dehands markt is heel goed te doen voor muzikanten.

john5
25 maart 2008, 12:10
Maakt het voor de top ook wat uit als mijn multi-effectenbak een voorversterker met buis heeft?

Kaboemba
25 maart 2008, 12:13
Je koopt een amp toch om van het geluid te genieten en niet om het volume? Dan is het zonde er alleen een keer in de week op terepeteren

Ja maar dat wil voooral met een buizenbak nog wel is evenredig oplopen, harder is lekkerder.

Overigens er staat weer is een H&K tube 50 combo te koop (marktplaats).
Dat is een pracht versterker voor het geld en je kan er altijd nog een top van maken.
Gewoon zelf een kast maken en de versterker overzetten.

john5
25 maart 2008, 12:18
Als je net als ons 2 keer per week repeteert, is het zowiezo lastig om 2 keer per week je shit naar beneden te sjouwen, de auto te gooien, daar weer uitladen, terug in de auto, weer naar bovenslepen

JohnLord
25 maart 2008, 12:22
Nou, vind ik niet. ik heb geen gelegenheid om de boel elke week heen en weer te rijden en te sjouwen, dus mijn top + 4x12 staan gewoon lekker in het repetitiehok.

Ik heb het ding bij toeval een weekje thuis gehad, en het stond hier enorm in de weg. Als ik thuis speel, speel ik meestal gewoon onversterkt, of jam ik samen met de andere gitarist over een cube-je en een kleine marshall. ik weet toch wel hoe het klinkt over mn eigen versterker, dus ik vind het helemaal niet zonde ofzo. Ik vind het geluid met de band veel belangrijker dan als ik hier thuis een beetje zit te pielen voor de tv.
Ik heb mijn Blackmore in het repetitiehok staan en voor thuis heb een Twintone gekocht, ik heb hier thuis ook een repetitiehok, dus het geluid doet er echt wel toe. Gitaar neem ik steeds mee heen en terug.

@John5: Ik speel veel thuis en ook dan wil ik me niet irriteren!

john5
25 maart 2008, 12:33
Ik irriteer mij niet aan een cube 30 als ik alleen maar aan het oefenen ben. Speel net zo lief zonder versterking, maar je hoort dan zo weinig. Vind het belangrijker om tijdens repetities een zo goed mogelijk geluid te hebben zodat je met zijn alle kunt streven naar een optimaal podiumgeluid. Ik irriteer me wel aan slecht geluid op het podium of repetities.

heavy-metal-thunder
25 maart 2008, 12:42
Ik irriteer mij niet aan een cube 30 als ik alleen maar aan het oefenen ben. Speel net zo lief zonder versterking, maar je hoort dan zo weinig. Vind het belangrijker om tijdens repetities een zo goed mogelijk geluid te hebben zodat je met zijn alle kunt streven naar een optimaal podiumgeluid. Ik irriteer me wel aan slecht geluid op het podium of repetities.

ben ik mee eens. Zelf speel ik thuis op een vox vt30 valvetronix, ook al heb ik 2 Marshall tops en 2 cabs staan. Ik krijg thuis met de Vox een beter geluid dan uit lampentops. Zelfs mijn Fender deluxe reverb van amper 20W is te luid voor thuis. Ik begrijp nog steeds niet hoe ze het thuis doen met hun 100W rectumfiers met 4*12 kast onder.

Lexvandoef
25 maart 2008, 12:44
ben ik mee eens. Zelf speel ik thuis op een vox vt30 valvetronix, ook al heb ik 2 Marshall tops en 2 cabs staan. Ik krijg thuis met de Vox een beter geluid dan uit lampentops. Zelfs mijn Fender deluxe reverb van amper 20W is te luid voor thuis. Ik begrijp nog steeds niet hoe ze het thuis doen met hun 100W rectumfiers met 4*12 kast onder.

Ik heb thuis mijn 2203 staan met een ppimv mod, klinkt heel erg goed op laag volume daardoor :)

JohnLord
25 maart 2008, 15:05
Wat is er mis met thuis hard spelen?

jw009
25 maart 2008, 15:12
Misschien is een Koch Powertone wat voor je? (zie sig) Mooie clean en een soort rectifier distortion maar dan strakker.

Ik kan wel een mooi forumprijsje voor je maken.

Coolguy
25 maart 2008, 15:20
Voor een top buizenversterker heb je nu eenmaal een stevig (+1000) budget nodig :/

Bins
25 maart 2008, 15:27
Wat is er mis met thuis hard spelen?

Tja, jij hebt duidelijk een luxeprobleem :P

almarvk
25 maart 2008, 15:32
Voor een top buizenversterker heb je nu eenmaal een stevig (+1000) budget nodig :/

Bij de A-merken heb je inderdaad een goed gevulde portemonnee nodig. Gelukkig komen er voor de wat lagere budgetten ook mooie opties bij onze oosterburen vandaan. :)

JohnLord
25 maart 2008, 15:59
Tja, jij hebt duidelijk een luxeprobleem :P
Klopt, ik heb geen buren. Wel kleine kinderen, vandaar een geisoleerd oefenhok thuis. Bevoorrecht inderdaad, ik realiseer me terdege dat niet iedereen dat kan realiseren (dat hok dan). Blijft het feit dat ik thuis speel om mijn partijen te kennen, maar ook omdat ik gitaarspelen gewoon erg leuk vind en extra geniet door een goed geluid.

Kim Wilson
25 maart 2008, 16:04
@ Johnlord:
Jij hebt duidelijk een andere manier en idee van thuis oefenen. Een buizentop wordt door de regel wel gekocht voor optredens. Oke, voor slaapkamergitaristen zal dat iets anders zijn... Ik heb mijn amp ook voor de momenten dat we op een podium staan. Wat boeit mij het nou wat ik thuis voor geluid heb? Als ik mijn partijen maar kan oefenen. Thuis heb ik ook niks te maken met een bandmix of wat dan ook. Als het rustig is thuis, zet ik zelfs helemaal geen versterker aan. En John5 heeft blijkbaar hetzelfde idee. Het moet op het podium goed klinken, daar gaat het om. En uiteindelijk is dat ook voor jezelf. :)

Thijssie
25 maart 2008, 16:41
@ Johnlord:
Jij hebt duidelijk een andere manier en idee van thuis oefenen. Een buizentop wordt door de regel wel gekocht voor optredens. Oke, voor slaapkamergitaristen zal dat iets anders zijn... Ik heb mijn amp ook voor de momenten dat we op een podium staan. Wat boeit mij het nou wat ik thuis voor geluid heb? Als ik mijn partijen maar kan oefenen. Thuis heb ik ook niks te maken met een bandmix of wat dan ook. Als het rustig is thuis, zet ik zelfs helemaal geen versterker aan. En John5 heeft blijkbaar hetzelfde idee. Het moet op het podium goed klinken, daar gaat het om. En uiteindelijk is dat ook voor jezelf. :)

Daar sluit ik mij volledige bij aan. Mijn versterker gebruik ik alleen voor repetities en optredens, sterker nog; thuis spelen doe ik eigenlijk alleen nog maar onversterkt.

heavy-metal-thunder
25 maart 2008, 17:01
Ik heb thuis mijn 2203 staan met een ppimv mod, klinkt heel erg goed op laag volume daardoor :)


is mogelijk, maar bij mij werkt het niet. Ik speel in een kleine kamer, speel veel, en kan het mijn buren, mijn huisgenoten en mezelf niet aandoen om luid te spelen. Ik speel écht stil. Mss 1W (maximaal)??? De valvetronix staat achteraan dicht (= max 1,5W) en bovenaan staan de volumes nog lang niet open. Dus eerder 0,5 à 0,7 W??? Dat betekent een 30 dB stiller dan een goed draaiende 2203. Als ik zo veel db moet wegmoffelen met een ppimv, blijft mijn geluid niet overeind. Ik heb het trouwens allemaal gehad en geprobeerd: Weber Mass, hotplate, richmod, zelfs een 6W Fender Champ. Allemaal te luid voor BIJ MIJ THUIS.

En voor diegenen met thuis een goed geïsoleerd hok, die kunnen scheuren zonder iemand te hinderen kan ik alleen maar volgende tip geven: denk ook aan je oren. Vanaf 90 dB moet je niet te lang spelen om kans op gehoorschade op te lopen. Vluchtige schatting leert me dat een full blown champ als snel +105 dB zal braken.

Mitch
25 maart 2008, 17:14
Ik heb mijn Blackmore in het repetitiehok staan en voor thuis heb een Twintone gekocht, ik heb hier thuis ook een repetitiehok, dus het geluid doet er echt wel toe. Gitaar neem ik steeds mee heen en terug.

@John5: Ik speel veel thuis en ook dan wil ik me niet irriteren!
Volgens mij weten we het nu wel :chicken:
A) een meerderheid heeft geen oefenhok thuis
B) er zijn wel meer mensen die geen behoefte hebben aan een buizenbak thuis, zo ook de topic starter.
Je kan dan tot drie keer toe vertellen hoe je het zelf doet, maar dat draagt niets bij aan het topic.

De vraag was: is het voor mij handig om een buizentop te nemen. Ik zou zeggen ja, al moet ik er in één adem bij zeggen dat die LC cabs net zo ruk zijn als de tops. Als je dus een andere top gaat halen (nog los van welk type dat dan wordt) bereid je dan niet zo zeer voor op de hoge onderhoudskosten, want dat kan reuze meevallen, maar bereid je wel voor op de aancshaf van een betere cab op korte termijn ;)
Voor het ruigere werk komt je nog wel eens voor relatief weinig een Engl Savage 60 tegen, die beukt aardig voor relatief weinig geld. Tweedehands Marshall met een boostertje erbij kan natuurlijk ook.

Magic Bean
25 maart 2008, 21:01
On topic:
Zoek tweedehands naar een Mesa .50 Caliber +... er staat er volgens mij eentje op marktplaats nu.

Ook al aan een racksysteem gedacht? Dan kan je geleidelijk aan je set upgraden.
Dus eerst een lekkere pre-amp (Mesa studio, Engl 530, Peavey Rockmaster)
En dan op termijn een buizeneindtrap scoren (Peavey 50/50 (!!), Marshall 50/50, Mesa 50/50)

Vlak ook de Bulldog niet uit. De standaard amp kon mij ook niet bekoren, maar met andere buizen erin en een fatsoenlijk cabinet knalt dat ding als een malle.

Geoffrey
25 maart 2008, 21:15
Voor een top buizenversterker heb je nu eenmaal een stevig (+1000) budget nodig :/

BS!!!!
Koop jezelf een Peavey valveking top+cab en je bent nog geen 1000euro kwijt..

Mitch
25 maart 2008, 21:17
Da's wel een buizenversterker top maar of het een top buizenversterker is, is voer voor discussie :D

Geoffrey
25 maart 2008, 21:25
Da's wel een buizenversterker top maar of het een top buizenversterker is, is voer voor discussie :D


Dit is nu ook niet mijn favo top.. maar de TS kan hier wel gelukkig mee zijn.

Ik bedoelde deze maar als voorbeeld..
Voor 449euro heb je deze al..en is toch zeker niet slecht voor zijn geld.
En de cab vind ik persoonlijk zeker de moeite waard!!!

JohnLord
25 maart 2008, 22:15
Volgens mij weten we het nu wel :chicken:
A) een meerderheid heeft geen oefenhok thuis
B) er zijn wel meer mensen die geen behoefte hebben aan een buizenbak thuis, zo ook de topic starter.
Je kan dan tot drie keer toe vertellen hoe je het zelf doet, maar dat draagt niets bij aan het topic.


Begrepen! Ik zal er op letten.

Geoffrey
25 maart 2008, 22:27
Hey,
Ik heb een vraag vanuit beginnersoogpunt. Ik ben een redelijk gevorderde gitarist (metal) die binnenkort weer wat vaker gaat optreden.
Mijn setup: epi explorer/ ibanez rg 370  digitech RP7  London city pershing met 2 x 12 marshall cab.
Aangezien ik redelijk uitgekeken ben op de LC vanwege het eenzijdige geluid, ben ik van het weekend eens wat gaan speuren in lokale muziekwinkels en heb dus op wat buizen tops gespeeld.
Ik heb dus geen verstand van buizentops, maar nog net genoeg om te horen dat een Orange (types weet ik niet meer) beter klinkt dan een Peavey valveking.
Mijn vraag is dus of het zin heeft voor mij om een buizentop te kopen. Ik treedt regelmatig op maar ben totaal geen proffesional. Daarnaast is mijn budget ook niet al te hoog en ik heb her en der gelezen dat er toch nogal wat onderhoudskosten in gaan zitten.

Ga eens testen en koop wat jou aanstaat qua klank..

Je kan ook een combo kopen voor thuis en een cab voor in het repetitikot.. zo gebruik je je combo thuis en in het repetitiekot.. vind ik een makkelijke en een nog redelijk goedkope oplossing. Het is natuurlijk maar wat je zelf wil.
En om op te treden gaat dit zeker ook met een combo en een cab..

john5
26 maart 2008, 07:42
Ik heb even geen zin om alles te gaan quoten maar hier even een reactie op de laatste posts.

Ik heb inderdaad wel eens aan een rack zitten denken, maar voor mijn niveau (en de regelmaat waarmee we op het podium staan) is dat te duur.
@ mitch: de LC-cab is inderdaad ruk, maar heb daarom ook een Marshall 2x12 cab aangeschaft.
Verder vind ik de peavey valveking qua prijs/kwaliteit verhouding een leuk ding, maar niet 100% mijn smaak. Nou heb ik tijdens het bespelen ervan niet al te veel aan de settings gezeten die de verkoper in had gesteld omdat ik er niet al te veel verstand van heb. Had daarnaast mijn multi-effect ook niet bij. Misschien dat ik m nog een keer ga proberen met multi-effect, zal zeker een verschil maken. Maar ik hoef ook gen top met 4 kanalen ofzo. 2 is genoeg.

Kim Wilson
26 maart 2008, 07:49
Ho, stop!! Een buizentop moet gewoon jouw smaak zijn, en dat moet je niet willen oppoetsen met een multi-effect. Gewoon een gitaar rechtstreeks in de amp pluggen, en dan moet je jouw geluid met de instellingen op de amp weten te vinden.

john5
26 maart 2008, 07:57
ik dat geval valt de valveking af.
volgende week n weekje vrij, dus dan heel de omgeving maar eens afgaan naar een goeie top.

Kim Wilson
26 maart 2008, 08:01
Let op, bovenstaande opmerking geldt alleen voor de klank en het karakter van de amp. Voor distortion en zo kun je best pedalen gebruiken. Maar de basissound moet je wel liggen.

john5
26 maart 2008, 08:08
ben zowiezo wel van plan om over te gaan op pedaaltjes. en de cleane sound van de valveking vond ik ... te vlak. En met een multi-effect gebruik je de settings van dat apparaat en niet alleen van de top. Qua cleane sound vond ik de orange heel erg sterk. Alleen de distortion kon ik niet echt goed krijgen. Alleen dan zit je weer met de prijs

Thijssie
26 maart 2008, 08:47
Let op, bovenstaande opmerking geldt alleen voor de klank en het karakter van de amp. Voor distortion en zo kun je best pedalen gebruiken. Maar de basissound moet je wel liggen.

En als je basissound nu niet clean is?

Kim Wilson
26 maart 2008, 08:52
En als je basissound nu niet clean is?
Doet niet ter zake. Drive is wat anders dan klank. Een amp moet je liggen, en als je minimaal met een randje speelt, moet je dat met die amp (en eventueel een pedaaltje) kunnen redden. Als je dan nog niet tevreden bent over de sound, moet je een andere amp zoeken. :)

interessander
26 maart 2008, 09:46
Doet niet ter zake. Drive is wat anders dan klank. Een amp moet je liggen, en als je minimaal met een randje speelt, moet je dat met die amp (en eventueel een pedaaltje) kunnen redden. Als je dan nog niet tevreden bent over de sound, moet je een andere amp zoeken. :)

Beetje kort door de bocht, mijn basissound is eigenlijk een leadsound die ik voor de slagpartijen gebruik. Volop scheur dus, en dat staat lijnrecht tegenover het clean kanaal van diezelfde versterker. Dan ga ik ik als ik een versterker test echt niet eerst het clean kanaal aan de tand voelen en dan geloof ik het wel.

Geoffrey
26 maart 2008, 09:47
Je moet voor jezelf uitmaken wat je het belangrijkste vind.. de clean of de distortion.
Als je vooral clean speelt ga je daar naar op zoek.. en als je distortion wat minder vind kan je deze nog steeds bewerken met een pedaal. Hetzelfde als je vooral met distortion speelt..
Ik heb mijn amp ook gekocht enkel voor de distortion..en op het clean kanaal gebruik ik wel een pedaal.

Je moet gewoon voor jezelf uitmaken wat je het belangrijkste vind..en dat kan jij alleen met jou oren.. :satisfie:

Kim Wilson
26 maart 2008, 09:48
Beetje kort door de bocht, mijn basissound is eigenlijk een leadsound die ik voor de slagpartijen gebruik. Volop scheur dus, en dat staat lijnrecht tegenover het clean kanaal van diezelfde versterker. Dan ga ik ik als ik een versterker test echt niet eerst het clean kanaal aan de tand voelen en dan geloof ik het wel.
Nee, wat ik bedoel is dat je een amp moet testen op datgene wat jij ermee wil doen. En dat dat geluid gewoon goed moet zijn. Oppoetsen met een multi-effect is IMO een no-go. Als het niet bevalt, moet je de amp niet kopen. Zo simpel is het.

interessander
26 maart 2008, 10:02
Ik had het niet over het multi-effect, maar ik reageerde vooral op je stelling: "drive is wat anders dan klank"

Kim Wilson
26 maart 2008, 10:40
Nou ja, een amp heeft een bepaalde klank, clean of scheur maakt dan niet zoveel uit. Mijn Fender bak klinkt vrij warm, met of zonder drive. Zo heeft elke amp zijn eigen karakter, zijn eigen voicing. Ik weet alleen niet of elk kanaal bij een meerkanaals amp datzelfde karakter heeft. Maar ik vind dat drive niet zoveel met je klank te maken heeft.

Bins
26 maart 2008, 10:43
Ik heb 2 totaal gescheiden kanalen. Het clean kanaal is zelfs totaal steriel en karakterloos. Wat je zegt geldt dus zeker niet voor iedere amp.

Thijssie
26 maart 2008, 10:50
Nou ja, een amp heeft een bepaalde klank, clean of scheur maakt dan niet zoveel uit. Mijn Fender bak klinkt vrij warm, met of zonder drive. Zo heeft elke amp zijn eigen karakter, zijn eigen voicing. Ik weet alleen niet of elk kanaal bij een meerkanaals amp datzelfde karakter heeft. Maar ik vind dat drive niet zoveel met je klank te maken heeft.

Maar daar sla je de plank mis omdat jouw uitgangssound clean is.

Mijn uitgangssound is een crunch (1 kanaals amp). Cleane sounds maak ik door de volumeknop van de gitaar terug te draaien. Dat klinkt dan best dun en iel en ik gebruik dan modulatie-effecten om dat weer een beetje op te leuken, maar dat is de tol die je moet betalen voor het spelen over een eenkanaals amp. Dat vind ik iig beter klinken als de amp wat cleaner instellen en meer drive uit een pedaal halen (voor mijn manier van spelen dan)

Kim Wilson
26 maart 2008, 10:55
Maar daar sla je de plank mis omdat jouw uitgangssound clean is.

Mijn uitgangssound is een crunch (1 kanaals amp). Cleane sounds maak ik door de volumeknop van de gitaar terug te draaien. Dat klinkt dan best dun en iel en ik gebruik dan modulatie-effecten om dat weer een beetje op te leuken, maar dat is de tol die je moet bestalen voor het spelen over een eenkanaals amp. Dat vind ik iig beter klinken als de amp wat cleaner instellen en meer drive uit een pedaal halen (voor mijn manier van spelen dan)
Nee, mijn uitgangspunt is niet clean. Het maakt niet uit wat je uitgangspunt is, maar je amp heeft een bepaald karakter. Als je het crunch-kanaal gaat gebruiken, is je basissound dus je crunchkanaal. Die heeft een bepaald karakter (warm, wollig, rauw, scherp, middy, geef het maar een naam). En IMO heeft het toevoegen van gain geen invloed op het karakter van je sound. Ik kan op mijn amp gain toevoegen wat ik wil, maar ik zal nooit het karakter van een Marshall uit mijn amp halen.

Thijssie
26 maart 2008, 10:59
Ik kan op mijn amp gain toevoegen wat ik wil, maar ik zal nooit het karakter van een Marshall uit mijn amp halen.

Klote voor je :)

Hehe, okay point taken, dan zijn we het volgens mij wel eens....

Kim Wilson
26 maart 2008, 11:02
Nee hoor, helemaal niet klote, want nu heb ik een reden om ooit eens een mooi 50 watt Marshall topje te kopen. :D

john5
26 maart 2008, 11:06
Dan wil ik er als laatste nog 1 vraag achter plakken:
als ik dan mijn juiste top, met goede clean en scheur, heb gevonden wil ik zo compact mogelijk spelen. Dus versterker+gitaar+(footswitch). Ik zou er wel graag een tuner bij willen hebben. Zou ik een racktuner er dan makelijk aan kunnen hangen zonder teveel poespas?

Kim Wilson
26 maart 2008, 11:08
Ik zou er gewoon een pedaaltje voorgooien, als ik jou was. Lekker compact en werkt prima. Een Korg DT-10 schijnt erg goed te zijn. Een racktuner is gelijk weer zo groot.

Rutger
26 maart 2008, 11:08
Nou ja, een amp heeft een bepaalde klank, clean of scheur maakt dan niet zoveel uit. Mijn Fender bak klinkt vrij warm, met of zonder drive. Zo heeft elke amp zijn eigen karakter, zijn eigen voicing. Ik weet alleen niet of elk kanaal bij een meerkanaals amp datzelfde karakter heeft. Maar ik vind dat drive niet zoveel met je klank te maken heeft.
Dat is wel een beetje het verschil tussen een 1 en 2 kanaals amp. Een 1 kanaals amp behoud over de hele linie dezelfde klankkleur, er komt alleen drive in omdat het volume hoog wordt. Een 2 kanaalsamp heeft (als het goed is) twee verschillende pre-amps, één voor clean en één voor drive, die kunnen best heel anders gevoiced zijn.

john5
26 maart 2008, 11:14
Ik zou er gewoon een pedaaltje voorgooien, als ik jou was. Lekker compact en werkt prima. Een Korg DT-10 schijnt erg goed te zijn. Een racktuner is gelijk weer zo groot.
In de praktijk lijkt het mij handiger om een racktuner te gebruiken want dan heb je tijdens optredens maar 1 kabel voor de versterker nodig. Beetje lastig uitleggen maar komt erop neer dat je niet onnodig veel pedalen op de grond hebt.

Kim Wilson
26 maart 2008, 11:19
Wat je zou kunnen doen, is het stemkastje bij je amp neerleggen met een korter kabeltje, dan ligt ie iig niet in de weg. Een racktuner moet in een rack, allemaal extra zooi om mee te slepen. Ik vind het nogal omslachtig voor alleen een stemapparaat.

Dick Wolkendeck
26 maart 2008, 13:40
Dat is wel een beetje het verschil tussen een 1 en 2 kanaals amp. Een 1 kanaals amp behoud over de hele linie dezelfde klankkleur, er komt alleen drive in omdat het volume hoog wordt. Een 2 kanaalsamp heeft (als het goed is) twee verschillende pre-amps, één voor clean en één voor drive, die kunnen best heel anders gevoiced zijn.

De meeste amps gebruiken toch voor de twee of drie kanalen vaak dezelfde preamp? Tenminste dat dacht ik. Of zijn we hier in een spraakverwarring aanbeland? Ik zie het zo: mijn 5150, daar gaan high gain en clean door dezelfde 5 buizentrappen. Toonregeling wordt ook vaak gedeeld. Bij mijn boogie .50 was dat ook zo. Ik was heel blij dat het scheurkanaal een extra graphic eq bijgesckakeld had, dan kon ik er tenminste weer een beetje bodem in draaien. Ik vind het op zich wel prettig, dat clean en vies toch een beetje dezelfde kleur hebben.

Rutger
26 maart 2008, 13:52
Daarom schreef ik ook "als het goed is"

Er zijn vele varianten van meer-kanaals amps. De perfecte vorm is twee onafhankelijke pre-amps, maar je hebt er ook waarbij het gain-kanaal alleen een gainstage toevoegt (dus een soort van gainboost), en alles daar tussenin. Vaak is dat vooral om kostenbesparende redenen. Soms komt dat goed uit, soms niet.

Maar wat ik voor 1 kanaals amps zeg gaat ook niet altijd op. Sommige 1 kanaals amps klinken alleen goed als ze flink werken en ze dus al behoorlijk oversturen. Als je de volumeknop terugdraait, wordt het wat ielig en schel. Anderen klinken clean fantastisch en worden wat korrelig en onstrak bij oversturing. De perfecte situatie is natuurlijk dat ze het over de hele linie goed doen.

Het is allemaal mogelijk. Wat ik beschreef was even over het algemeen genomen

JohnLord
26 maart 2008, 13:55
Wat je zou kunnen doen, is het stemkastje bij je amp neerleggen met een korter kabeltje, dan ligt ie iig niet in de weg. Een racktuner moet in een rack, allemaal extra zooi om mee te slepen. Ik vind het nogal omslachtig voor alleen een stemapparaat.
Ik heb mijn stemapparaatje gewoon met een kort kabeltje in de FXsend gestoken en op de amp gelegd. Gewoon apparaatje inschakelen en stemmen maar, daarna wel weer uitschakelen.

marter544
26 maart 2008, 14:18
Dat kun je niet maken op et podium, naja, kun je wel doen, maar niet zo vriendelijk tegenover de anderen om op een gig, of een repetitie te gaan stemmen, schopt nogal een herrie lijkt me. Of je moet elke keer de master naar beneden draaien.

Baker
26 maart 2008, 14:28
ben ik nou gek of is het nou gewoon heel simpel:

kabel uit de amp,
in het stem apparaat en stemmen maar.....

ook op een repetitie of gig.....

What's the problem?

Dick Wolkendeck
26 maart 2008, 14:32
Daarom schreef ik ook "als het goed is"

Er zijn vele varianten van meer-kanaals amps. De perfecte vorm is twee onafhankelijke pre-amps, maar je hebt er ook waarbij het gain-kanaal alleen een gainstage toevoegt (dus een soort van gainboost), en alles daar tussenin. Vaak is dat vooral om kostenbesparende redenen. Soms komt dat goed uit, soms niet.

Maar wat ik voor 1 kanaals amps zeg gaat ook niet altijd op. Sommige 1 kanaals amps klinken alleen goed als ze flink werken en ze dus al behoorlijk oversturen. Als je de volumeknop terugdraait, wordt het wat ielig en schel. Anderen klinken clean fantastisch en worden wat korrelig en onstrak bij oversturing. De perfecte situatie is natuurlijk dat ze het over de hele linie goed doen.

Het is allemaal mogelijk. Wat ik beschreef was even over het algemeen genomen

Ok! Ik ben trouwens benieuwd of mijn groove tubes Trio preamp echt drie vrschillende preamps heeft. Wellicht delen ze de buizen en hebben ze ieder een eigen circuit? Ze klinken ieder echt anders, in ieder geval.

Geoffrey
26 maart 2008, 15:20
Wat je zou kunnen doen, is het stemkastje bij je amp neerleggen met een korter kabeltje, dan ligt ie iig niet in de weg. Een racktuner moet in een rack, allemaal extra zooi om mee te slepen. Ik vind het nogal omslachtig voor alleen een stemapparaat.

Als je jezelf een Korg racktuner of een ander merk aanschaft.. vind ik niet dat je zo nodig al een rack hoeft aan te schaffen.
Onlangs naar een repetitie geweest en die ene gitarist had ook een Korg..en die lag gewoon los bovenop zijn amp.

Persoonlijk vind ik dit een makkelijkere manier om je gitaar te stemmen dan met een pedaal..maar dit is natuurlijk iets wat je voor jezelf moet uitmaken wat je makkelijkst vind.
Natuurlijk is een pedaal wel compacter..

john5
26 maart 2008, 15:33
was ook niet van plan een rack aan te schaffen. vooralsnog niet in ieder geval.