PDA

View Full Version : Testverslagje: JVM, Triple Rectifier, EVH, Powerball



Marc Oblivian
25 maart 2008, 10:40
Afgelopen vrijdag wegens Goede Vrijdag een dagje vrij, dus op tijd de veren uit voor een dagje Nederland Muziek te Almere.

Allright....bij Nederland Muziek aangekomen tot mijn verbazing geconstateerd dat ik niet de eerste was: er was al iemand versterkers aan het testen...hmmm.
Gelukkig hebben ze daar een grote zaal (met podium enz) die ik mocht gebruiken...lekker op volume testen dus (zoals het hoort).
Īk heb daar van 10:00 tot 15:30 vertoefd en de volgende versterkers de revue laten passeren: EVH 5150 III, Mesa Triple Rectifier, Marshall JVM, Engl Powerball (mijn eigen amp die ik mee had ter vergelijking). Cabinet: EVH 5150 III cab. Gitaren: The Heritage Les Paul custom met Seymour Duncan (JB en '57 (?)) in E gestemd en Dean USA custom shop (Time Capsule) V met Dimarzio's in D (met af en toe drop C).

EVH 5150 III:

Errrggg goede amp. Qua voicing een beetje het gebied tussen Engl en Mesa bestrijkend vind ik: meer gain dan Mesa, grovere korrel in de sound en wat donkerder gevoiced dan Engl.
3 kanalen met separate eq's en presence: clean, crunch en lead (duh). Alles qua eq ongeveer op 12 uur gezet (behalve het volume he...), de presence liet ik op deze amp op de clean en crunch wat lager.
--Clean: was erg bruikbaar. Vooral met de Les Paul was daar een mooi jazzy geluidje over de halshumbucker uit te krijgen. Over de brughum klinkt hij mooi "snappy". De gain moet op dit kanaal wel laag gehouden worden om hem clean te houden, anders krijg je al snel het randje...(hangt ook van je gitaar af uiteraard). Anderszijds kan je de gain ook wat hoger draaien en met de volumeknop van je gitaar werken; hier reageert de amp erg goed op.
--Crunch: wordt al snel "gainig", dus als je Marshallachtige crunch met weinig gain wil: hou hier de gain laag, of gebruik kanaal 1 hiervoor met wat meer gain. Goed kanaal voor (behoorlijk heavy) ritmewerk. Soleren gaat hier ook goed op. Leuk om er eens een boostpedaal tegenaan te gooien!
--Lead: yup: daar draait het natuurlijk een beetje om bij deze amp. Vette distortion, ellenlange sustain (gitaarafhankelijk ook uiteraard), donker gevoiced vond ik, presence hier wat hoger, veel bas van zichzelf (te vergelijken met de Powerball met depth punch even onder 50%...en dat is veel). De leadsound was perfect voor metalritme. Op de Les paul al erg heavy, maar met de V in drop C helemaal metal mayhem. Erg strak, donderende bassen, erg stil qua ongewenste bijgeluiden (overigens geen noisegate gezien op deze amp). De gain had ik hier overigens ongeveer op 11 uur: meer is een beetje onzin in mijn ogen, maar goed...ieder z'n smaak.

Alles halleluja en hosanna op deze amp? Neuh. Het nadeel op de leadsound vond ik dat ritmewerk erg mooi klinkt, lekker vol en strak, maar bij het soleren leek het net of de hoge en lage tonen niet mooi "samenvielen"..niet een mooi geheel. Je hoorde ze wel, maar apart...beetje moeilijk uit te leggen.

Mesa Triple Rectifier:

Kan ik wat korter over zijn...
Deze amp is TE luid vind ik, daarbij komt het ingedraaide volume niet geleidelijk in, het is er opeens en dan is het HARD.
Niet dat ik daar van schrik, maar lekker voor het publiek in een kroegje is het niet...
Daarnaast: heel veel bas in de sound. Ik vond de EVH al veel hebben, maar hier moest ik de bas op 2 zetten ofzo (!)
Op laag volume (voor zover mogelijk) klinkt deze amp niet overtuigend, daar moet hij echt hard(er) voor...en dat is dus HARD. Dan krijg je wel die mooie rauwe Mesa sound.
Minder gain dan de EVH: de gain ging op het leadkanaal op 7. Voor solo's zou ik een boostpedaal gebruiken.
De kanalen die ik lekker vond klinken waren kanaal 1 (clean) op gebooste (pushed) setting: lekkere gainy crunch met veel punch en kanaal 2 op de vintagestand.
Overallstand was "bold": stand met meer punch/volume.
Een aardige amp als hij 1500 euro had gekost, maar hij was dus 1000 euro duurder: is hij niet waard IMO.

JVM 410:

De alleskunner van Marshall. Deze had de meeste opties van alle geteste amps
4 kanalen: clean, crunch, OD1 en OD2 (you get the picture).
Per kanaal 3 modes (groen, oranje, rood), waarbij per mode de gain toeneemt.
Gescheiden EQ per kanaal. Ik ga niet alle modes helemaal doornemen: weest niet bevreescht:-).
Na de Mesa kan hier het volume weer flink open.
Clean: erg goed voor Marshall begrippen. Echt clean te houden dus (als je hem niet op oranje of rood zette, want dan komt het randje weer om de hoek...ook mooi hoor).
Crunch: het beste kanaal van deze amp vind ik (het blijft een Marshall he).
Vooral icm de Les Paul echt het kanaal waar je als rocker niet meer vanaf hoeft te komen. Dynamisch, reageert goed op aanslag en volumepot. Genoeg gain voor solo's ook. Lekkere punch...helemaal goed.
OD1: zowee!!! Veeeel gain voor een Marshall..echt veel, zoveel zelfs dat het boven 12 uur niet echt meer bruikbaar is...ik had hem op 10 uur ofzo...
Heavy metal en ook het moderne zware werk is hier al mogelijk. Klinkt na bovengenoemde versterkers wel wat "fizziger" en meer (teveel IMO) bijgeluiden, iets dat ik toch ook wel bij andere Marshalls met een dergelijke hoeveelheid gain terughoor. Ook minder strak (zeker dan de EVH en Powerball...maar ook de Mesa was wel iets strakker). Ook minder ballen/oomph/punch blabla op dit kanaal dan de andere geteste versterkers. Maar alleszins goed hoor qua high gain: je hoeft je hier niet voor te schamen met je metalbandje!!
OD2: Nog iets meer gain, iets andere voicing, maar niets wat OD1 niet kan.

Powerball (hebben jullie de koffie al op? Neem nog maar een bakkie...):

Tja, die kende ik al. Heb hem al 5 jaar...duh...het is mijn eigen amp..ohja.
En dat blijft ie voorlopig nog wel even.
Instellen was een fluitje van een cent...gewoon mijn standaard instellingen en gaaaaaaan.
Dacht ik.
De instellingen op het EVH cab moesten toch wel even aangepast worden.
Minder presence/treble (onder de 12 uur). Wat meer bas (rond de 12 uur), iets minder mid (2 a 3 uur) op de leadkanalen.
Kanaal 1 (clean en crunch) veranderden iets minder, maar ook hier wat minder treble en een tikkie meer bas.
Maar toen klonk hij ook wel als een klok.
Sterker nog: veel beter dan met mijn eigen cab, en dan bedoel ik ook veeeel beter.
Genoeg bas om de vloer te laten trillen, genoeg mids en hoog om lekker strak/helder te klinken zonder dat het (ook op hoog volume) te schel werd.
Superstrak, maar dat wist ik al.
De EVH lijkt qua karakter het meest op de Engl (zonder dat ik beweer dat ze ook echt op elkaar lijken). Het grootste verschil is dat de EVh donkerder gevoiced is en wat grover (Mesa-achtiger zo je wilt) klinkt. Beide amps hebben ongeveer evenveel gain...Powerball iets meer zelfs...had de gain van beide amps op 11 uur. De EVH heeft standaard meer bas, maar de Powerball heeft de depth punch die dat kan compenseren.
Op het gaingebied verslaat de Powerball de EVH IMO: strakker, wat vloeiender en beter te gebruiken voor solowerk (juist door het vloeiende karakter vermoed ik).
Qua cleans vind ik met vrij standaard instellingen de EVH beter klinken...wat minder vlak. Dit is met wat spelen met de instellingen op de Engl te benaderen.
Op crunchgebied ontlopen de EVH en de Powerball elkaar (buiten de voicing dan) niet echt veel.

Conclusie: ik hou de Powerball en verkoop mijn eigen cab om een EVH cab te kopen!!:-)

Tho
25 maart 2008, 11:01
Toffe reviews man! Ik wil nog steeds een keer een rectifier testen, ik denk dat ik binnenkort ook maar eens naar NL Muziek afreis. Weet je toevallig of ze daar een 6505 hebben staan?

pannekoek
25 maart 2008, 11:16
mooie review!!!

artnaz
25 maart 2008, 12:16
Leuke review! Wat voor cab heb je ("vroeger") altijd met de Powerball gebruikt dan?

Marc Oblivian
25 maart 2008, 12:27
Toffe reviews man! Ik wil nog steeds een keer een rectifier testen, ik denk dat ik binnenkort ook maar eens naar NL Muziek afreis. Weet je toevallig of ze daar een 6505 hebben staan?

volgens mij hebben ze die daar niet....

Tho
25 maart 2008, 12:28
volgens mij hebben ze die daar niet....

okey. Je hebt PM trouwens

Marc Oblivian
25 maart 2008, 12:30
Leuke review! Wat voor cab heb je ("vroeger") altijd met de Powerball gebruikt dan?

Marshall straight 4x12 met greenbacks....(die zal je dus binnenkort wel op Marktplaats zien..heheh).
Alhoewel de EVH ook een greenbackachtige speaker heeft, vind ik die gewoon veel beter klinken.
Wat "opener" en betere bassrespons..beter voor high gain. Het zou niet veel moeten uitmaken met mijn greenbacks, maar dat doet het dus wel...

jerome
25 maart 2008, 12:50
Toffe review!
Zo zie je maar hoe belangrijk een cab kan zijn en hoe je met een andere cab/speakers je geluid kan verbeteren
Kun je nog zo'n goede gitaar en amp hebben, als de cab en/of speakers shit zijn of gewoon je smaak niet zijn heb je nog een k*tgeluid...
BTW, wat voor "greenbackachtige" speakers zitten dan in die EVH?

Lexvandoef
25 maart 2008, 12:57
EVH signature speakers. Schijnen een soort van omgelabelde heritage greenbacks te zijn.

Marc Oblivian
25 maart 2008, 13:20
Ja, volgens mij ook...beetje schimmig op de Celestion site....lullig om te zeggen dat er gewoon alleen maar een geinig stickertje is opgeplakt natuurlijk...
Des te opmerkelijker wel dat ze voor het high gain gebeuren ook uitblinken (anderszijds mag dat ook wel onder dat EVH 5150 III monster:-)

Marc Oblivian
25 maart 2008, 13:21
okey. Je hebt PM trouwens

en terug...

marter544
25 maart 2008, 13:24
Klinkt goed, ben zelf ook weer aan et sparen voor een nieuwe amp. Zoek een allround amp, maar wel met een goede high-gain, zit te denken aan een Mesa mk IV. Maar als je metal speelt, is dan voor jou een V30 cab niet een voor de hand liggende keuze?

Marc Oblivian
25 maart 2008, 13:36
Ja, dat zou je wel denken als je ziet dat bijna iedereen die een beetje metal doet op V30's speelt.
Ik vind v30's wel goede speakers hoor, meer lekker allround alleen.
Voor extreme metal vond ik de G12-k100 onder de Powerball veel overtuigender klinken...echt een muur van geluid. Die gitarist van Slayer (King) gebruikt ze ook, voor de rest weet ik niemand...gek op zich..die dingen zijn echt goed voor (gedowntunede) zware metal (maar weer minder voor cruch en clean)
Op het allround gebied vind ik de EVH weer beter dan de V30...clean,rock en high gain klinken daar gewoon geweldig op. Of dat nu aan het cab op zich of de speakers of juist de combi ligt, weet ik niet. Ik weet alleen dat het te gek klinkt onder mijn amp en met mijn gitaren:-)
(en mijn gebrek aan talent..heheh)

heavy-metal-thunder
3 april 2008, 15:00
Ik hoor overal positieve berichten over die JVM, maar deze versterker schrikt me wel af: 4 kanalen met elk nog eens een groene, oranje en rode voicing.... brrrrh... doet me angstvallig denken aan de 30th anniversary waar ik een avond mijn hoofd heb op gebroken en direct het doorverkocht. Ik ben niet thuis in techniek, krijg een punthoofd van knopjes... valt die JVM dan makkelijk af te regelen?

Marc Oblivian
3 april 2008, 15:04
Ik vond van wel ja...had er maar een paar minuutjes voor nodig om er over alle kanalen een redelijk goede sound uit te halen.
Ik zou hem gewoon eens gaan proberen en kijken of hij bevalt.
Die EVH 5150III vond ik overigens wel (behoorlijk) beter en simpeler te bedienen........dus als je de knaken hebt....

heavy-metal-thunder
3 april 2008, 17:30
thanks. Ik heb dus echt een grondige hekel aan afstellen en zoeken. Midi-toestanden, racks enz... is allemaal een ver-van-mijn-bed-show. Ik wil gewoon heel snel 3 goeie sounds: clean, crunch en lead. Eigenlijk 4: nog een stevige ritmesound ook.

Ik speel in een all round coverband, van Funk tot stevig hard. Ik hou van een vette scheur, zingend lead... momenteel doe ik dat met een ouwe Marshall. Maar als ik dan naar opnames zit te luisteren, dan zit ik erg in de buurt van de andere gitarist zijn DSL. Maar ik moet er wel een hotplate en paar pedalen voor gebruiken. Stemt me dan toch tot nadenken.

Baker
3 april 2008, 20:41
de jvm ziet er echt veel ingewikkelder uit dan dat ie is. geloof me.
Ik vind het echt een plug&play amp.

trouwens , er is inmiddels ook een tweekanaal versie.

heavy-metal-thunder
3 april 2008, 21:30
de jvm ziet er echt veel ingewikkelder uit dan dat ie is. geloof me.
Ik vind het echt een plug&play amp.

trouwens , er is inmiddels ook een tweekanaal versie.

van de JVM? Of bedoel je de Vintage Modern? Die laatste is toch eerder een ouwe marshall?

heavy-metal-thunder
3 april 2008, 21:48
oeps, zie het al: de JVM2. WIe kent deze amp? Lijkt me een veredelde DSL, waarbij de modi nu footswitchable zijn (en ook midi).

Baker
3 april 2008, 21:48
nee, ik bedoel een tweekanaals jvm:
http://www.musicstore.de/is-bin/INTERSHOP.enfinity/WFS/MusicStore-MusicStoreShop-Site/en_EN/-/EUR/ViewProductDetail-Start;pgid=?SKU=GIT0012574-000&ProductUUID=0&JumpTo=OfferList

Baker
3 april 2008, 21:49
oeps, zie het al: de JVM2. WIe kent deze amp? Lijkt me een veredelde DSL, waarbij de modi nu footswitchable zijn (en ook midi).

Nee,
het is eerder een gestripte JVM.
Kwa feel en opbouw zit ie dichter bij de jvm410 dan bij de DSL

Baker
3 april 2008, 21:50
vooralsnog heeft niemand zich hier gemeld die hem bespeeld heeft.
Ik ben zelf heel erg benieuwd.

heavy-metal-thunder
3 april 2008, 23:05
hij lijkt wat overzichtelijker dan de JVM-4.

Maar hoe zit het juist bij de JVM4 met die 3 modi per kanaal (groen, oranje en rood)? is dat per kanaal een toaal andere voicing of is het eerder wat meer gain dat je toevoegt? zijn deze 3 modi footswitchable? En zo ja, is er dan veel volumeverschil?

De DSL kon je op het frontpaneel ook switchen. Op het cleane kanaal kon je dan kiezen tussen iets plexi-achtig en eerder jcm800. Helaas was bij deze versterker een enorm geluidsniveau verschil.

Helter Skelter
4 april 2008, 09:00
Die JVM klinkt als een interessante bak, die ga ik van de week ook maar eens aan de tand voelen.

Marc Oblivian
4 april 2008, 09:53
hij lijkt wat overzichtelijker dan de JVM-4.

Maar hoe zit het juist bij de JVM4 met die 3 modi per kanaal (groen, oranje en rood)? is dat per kanaal een toaal andere voicing of is het eerder wat meer gain dat je toevoegt? zijn deze 3 modi footswitchable? En zo ja, is er dan veel volumeverschil?

De DSL kon je op het frontpaneel ook switchen. Op het cleane kanaal kon je dan kiezen tussen iets plexi-achtig en eerder jcm800. Helaas was bij deze versterker een enorm geluidsniveau verschil.

Die JVM is echt simpel hoor: gewoon 4 kanalen waarvan je de mate van gain kan veranderen.
Per kanaal verschilt de voicing wel een beetje uiteraard: een clean kanaal met drive is toch anders dan een gainkanaal met verschillende gainstages.
Bijvoorbeeld al dat veel gain minder door de mix snijdt dan een cleaner kanaal op hetzelfde volume.
Maar goed: dat zul je bij alle amps treffen: bij mijn Powerball merk ik dat ook.
Gewoon de standen van de kanalen even zo zetten dat de verschillen minimaal worden...
Als ik het zo lees zou je met de 2kanaals JVM ook uit de voeten kunnen...daar kan je de door jou beschreven sounds ook wel uit halen....

Helter Skelter
4 april 2008, 18:56
Nee,
het is eerder een gestripte JVM.
Kwa feel en opbouw zit ie dichter bij de jvm410 dan bij de DSL

dit is 'm ===> http://nl.youtube.com/watch?v=SPB5QsjLrE8

Levitation
4 april 2008, 19:46
dit is 'm ===> http://nl.youtube.com/watch?v=SPB5QsjLrE8

Ik vind die filmpjes wel totaal niet representatief als hij speelt. Op die demo's van de Vintage Modern en de JVM4 vond ik het geluid ook al zo f*cked up. Precies alsof hij met een effect speelt?

Die JVM klinkt toch totaal anders? En op zijn minst al wat warmer dan dat...