PDA

View Full Version : Zekering doorgebrand



jaapjan1986
25 maart 2008, 09:29
Hallo mensen,

Gisteravond oefensessie met de band, ik zet m'n versterker aan, geen geluid. Even alles checken en oeps, achter op de amp zit een vakje met "HT fuse T100Ma", een zekering dus, met een lampje "blown" erbij wat dus brandde... Nu weet ik niet goed wat ik moet doen want het is voor mij een eerste keer.

- Moet ik gewoon het zekeringetje vervangen en kijken wat er gebeurt? Zo ja, waar kan ik zo'n zekering kopen?
- Moet ik m'n versterker wegbrengen en laten nakijken? Kan ik gelijk de buisjes vervangen, die zijn ondertussen een paar jaar oud. En zoja, waar kan ik dat het beste laten doen (ik woon in Zoetermeer) en hoe duur zou zo'n geintje zijn?

Trouwens, het gaat hier om een Laney TT20, 20 watt EL84.

vidar
25 maart 2008, 09:48
Ik zou de kapotte zekering eruit halen en even naar een electronicazaak gaan. Daar hebben ze wel de goeie voor je. Gewoon even proberen, als ie weer klapt dan zou ik m even wegbrengen.

vidar
25 maart 2008, 09:50
Kijk, als je je zekering hebt vervangen ook goed achter in de amp wat er gebeurt als je hem weer aanzet. Soms kun je het zien als er een einbuisje kapot is, dan vonkt ie of gloeit hij een stuk feller dan de rest. Zo kun je het probleem alvast identificeren.