PDA

View Full Version : Het kleine educatieve speaker topic



Mephistocles
25 maart 2008, 08:56
Ik hoor hier op het forum regelmatig mensen praten over verschillende speakers (bijv. G12 vs. V30 topics, dat ene AC15 topic) en het leek me nuttig om alles even op een rijtje te zetten, aangezien ik het inmiddels ook niet meer weet. Wat is was en hoe klinkt het. Ik zweer bij V30 om hun bas en middengebied, maar er zijn meer speakers op deze aardkloot.

Dus help de leken en vertel eens welke speakers er zijn en wat de kenmerken ervan zijn. Misschien dat iemand een stukje ook over de geschiedenis wilt schrijven, graag.

Brand los!

JohnLord
25 maart 2008, 12:30
Ik zweer bij V30 om hun bas en middengebied, maar er zijn meer speakers op deze aardkloot.




Ik ook, maar wil graag iets minder schel en iets meer volume in het hoog. Iemand suggesties of ander info?

Realeigo
25 maart 2008, 12:31
We hebben tegenwoordig al een algemeen speakertopic.

Mephistocles
25 maart 2008, 15:04
We hebben tegenwoordig al een algemeen speakertopic.
Serieus? Waar? Ik heb die dan gemist denk ik. In de zoek vond ik vrij weinig (zeker met een minimum aantal tekens)

JohnLord
25 maart 2008, 15:06
Ik heb het ook niet kunnen vinden, maar als realeigo hier even aangeeft waar het te vinden is kan deze topic wat mij betreft wel weer dicht.

Mephistocles
25 maart 2008, 15:36
Jah en anders mag iemand mij uitleggen wat een G12 precies is.

Realeigo
25 maart 2008, 15:43
http://www.gitaarnet.nl/forum/showthread.php?t=104883&highlight=welke+speaker

Marc Oblivian
25 maart 2008, 15:51
We hebben tegenwoordig al een algemeen speakertopic.

Nou, dat is niet echt een heel algemeen topic hoor.
De topicstarter had daar al een vrij gericht doel/muziekkeuze (combo en blues geloof ik) voor ogen. ik zie daar niet zo snel speakers voor het hardere werk voorbijzeilen.
dit topic kan dus best nut hebben naast dat topic...

Mephistocles
25 maart 2008, 16:03
Mee eens.

Nou, om te beginnen "educatied", ik weet niet wat wat is, ik wil gewoon mijn eigen sound vormen. Ik heb veel versterkers gehoord met een V30 en daar was ik tevreden over, en ik heb er een paar gehoord met een G12-50 en die vond ik te iel, dun en te veel midden. Kan aan de versterker liggen.

Zijn er overigens ook nog andere speakers dan celestion, die beter (of een goed goedkoop alternatief) zijn? En waar staat die G12 voor? Waar staat die 50 voor? Watt? Net als de V30 Vintage 30 watt betekend?

Dus wat is wat en hoe en wat en watt en hoe?

Mephistocles
25 maart 2008, 16:06
Aha! Alnico! Geen Alnico maar AlNiCo! Aluminium Nikkel Koper! Wat betekend dat gold en blue?

Veel vragen, dus graag veel antwoorden:)

JohnLord
25 maart 2008, 16:08
Een Vintage 30 speaker is 60 Watt, de naam is misleidend in dat opzicht.

Rutger
25 maart 2008, 16:47
Nou, dat is niet echt een heel algemeen topic hoor.
De topicstarter had daar al een vrij gericht doel/muziekkeuze (combo en blues geloof ik) voor ogen. ik zie daar niet zo snel speakers voor het hardere werk voorbijzeilen.
dit topic kan dus best nut hebben naast dat topic...
Eh ja, dat topic is bedoeld voor als je een specifieke vraag hebt, over welke speaker de beste keuze voor jouw situatie is. Ik begon gelijk zelf met een specifieke vraag, maar anderen kunnen m daar net zo goed plaatsen.
Dit topic is meer een speakertopic om de verschillende speakers tegen elkaar uit te zetten.

Mephistocles
25 maart 2008, 19:55
Nou en dit is een informatief topic. Dat van die V30's wist ik niet dat die 60 wastt zijn. Zo. Das al één antwoord. Maar wat is nu het verschil tussen een G12-60 en een V30 (of is een G12-60 120 watt?)

Excuses voor mijn enorme leergierigheid.

MjS
25 maart 2008, 19:57
Op zich heeft Celestion best een overzichtelijke site... :sssh:

Mitch
25 maart 2008, 20:05
Aha! Alnico! Geen Alnico maar AlNiCo! Aluminium Nikkel Koper! Wat betekend dat gold en blue?

Veel vragen, dus graag veel antwoorden:)
Blue: de oer-gitaarspeaker.
Gold: vorig jaar uitgebrachte 50W versie van de 15W Blue. Vrij ideaal om dus voor hoger vermogende amps te gebruiken. Op zich zijn er al een hoop speakers geweest waarvan Celestion vond dat het de 'Alnico Blue maar dan sterker' moest zijn (zelfs de V30 werd zo gebracht :seriousf: ) maar met de Gold hebben ze 90% van de klank van een blue, maar dan bestand tegen meer vermogen. Helaas nog niet zelf gehoord overigens, maar ik heb meerdere versagen gelezen van mensen wiens oren ik vertrouw en de consensus was 'iets meer laag maar globaal dezelfde respons'.

Dat de Celestion een goede site heeft vind ik niet echt een argument om géén speaker-topic aan te maken. Ik hoor liever gebruikersevaringen dan dat ik marketingpraat lees.

Mephistocles
25 maart 2008, 20:35
Dank je Mitch.

Maar ik hoorde ze in dat AC15 topic (ts: luke-wannabe) over nog een type waarvan jerome zo'n fan is. Wat is dat dan. Begon met een W en klonk meer als een pokémon dan een speaker.

Mephistocles
25 maart 2008, 20:37
Ah Wharfedales en greenbacks. Wat zijn dat dan?

Mitch
25 maart 2008, 21:10
Wharfedale kun je vergeten, da's gewoon een standaard budgetspeaker van Vox.
Greenbacks zijn samen met V30's zo ongeveer de 'standaard' op speakergebied. Met de greenbacks worden een antal speakers bedoeld (dit staat overigens al honderd keer beschreven op het forum, maar vooruit...)
De G12M20, M25 en H30. De M20 is zo ongeveer de speaker ná de AlNiCo Blue 15. Die werd opgevolgd door de 25 en daarna kwam de H30 die duidelijk weer anders klinkt. M's hebben smoother middengebied, H's wat meer laag en ze zijn wat effciënter.

humbucker
25 maart 2008, 21:12
Wharfdale is de speaker die in een standaard AC15 zit. Je kan de nieuwe AC15 kopen in 2 versies, nl. de AC15CC met wharfdale en de AC15CCX met Blue Alnico. Zelf heb ik de laatste. Ik heb ze in de winkel langs elkaar gezet en uitvoerig getest en de Blue alnico verpletterde de Wharfdale op elk gebied (buiten de prijs dan :D). Het is dus gewoon een héél erg lekker klinkende (rock)speaker is. Maar als je meer wil weten moet je Jerome maar is een PM'etje sturen denk ik. Hij heeft nogal het hart vol van de Blue Alnico. :)

grtn

edit: Mitch was mij voor :D

Mephistocles
25 maart 2008, 21:37
ah bedankt... het begint al te komen denk ik

pol
26 maart 2008, 08:45
gewicht van de magneet maakt ook veel uit, de V30 en de H30 van celestion hebben beiden een zware magneet, de greenback een lichtere.

speakers met zware magneten hebben meer rendement en een strakkere en fellere bas, maar zijn dan ook stugger van respons.

Buzz
26 maart 2008, 11:07
Aha! Alnico! Geen Alnico maar AlNiCo! Aluminium Nikkel Koper!

Yep, nou....bijna dan... Aluminium Nikkel Cobalt.

Rutger
26 maart 2008, 11:13
Blue: de oer-gitaarspeaker.
Bijzonder eigenlijk, dat dat de allereerste gitaarspeaker is door Celestion gebouwd, en ook meteen de allerbeste gitaarspeaker die nooit meer door een andere speaker overtroffen is (vlg. de algemene opvatting).

Zegt ook weer wat over wat er daarna geproduceerd is.

Mephistocles
26 maart 2008, 11:44
Aha! en het getal na de G is de doorsnede in inches. Maar staat die G dan voor?

Chris Winsemius
26 maart 2008, 12:02
Aha! en het getal na de G is de doorsnede in inches. Maar staat die G dan voor?

Ik ga ff gokken;
- grumstel
- glokfluit
- gorgel
- gylofoon
- geyboards
- gasgitaar

Misschien: guitar...

:)

jerome
26 maart 2008, 19:28
:seriousf: Je bent weer in vorm Chris!





Maar ik hoorde ze in dat AC15 topic (ts: luke-wannabe) over nog een type waarvan jerome zo'n fan is. Wat is dat dan. Begon met een W en klonk meer als een pokémon dan een speaker.

Nee, die nou juist niet...
De Wharfdale Pokémon staat in mijn top 10 lijst op de één na laatste plaats, vlak boven de Fane speakers.... :D
Op nr. 1 de Celestion Silver AlNiCo (tweelingbroertje van de Blue, officieus 20 tot 25 Watt i.p.v. 15 Watt), op 2 de Celestion G12-65 en op 3 één van de Greenback uitvoeringen, welke uitvoering weet ik niet meer.

Maar ik ben ook zeer benieuwd hoe de Celestion Gold en de Weber Blue Bells klinken. Die wil ik ook eens gaan testen.
Die zouden de nr's 2 en 3 nog wel eens naar achter kunnen stoten, althans volgens MIJN smaak dan....

Belangrijkste wat mij aanspreekt in de Silver (en de Blue) AlNiCo
is de enorme dynamiek, de diepte en de tone.
Enorm geschikt voor hardrock, rock, blues, funk..
Klinkt zelfs errug lekker bij de enige 2 metalnummers die wij spelen
Alleen ik denk dat ie voor extreme brede metal niet geschikt is...

erwin_ve
26 maart 2008, 20:16
Ik ga ff gokken;
- grumstel
- glokfluit
- gorgel
- gylofoon
- geyboards
- gasgitaar

Misschien: guitar...

:)

Gaat je sollicitatieprocedure ook zo?:satisfie:

Chris Winsemius
26 maart 2008, 22:36
Gaat je sollicitatieprocedure ook zo?:satisfie:

Alléén op dinsdagen....




















:D

Rocketman
26 maart 2008, 23:09
Een top 10 speakers, toe maar. Snaren maken ook verschil en plectrums ook. Vingers trouwens ook.

Mephistocles
27 maart 2008, 09:21
Ik ga ff gokken;
- grumstel
- glokfluit
- gorgel
- gylofoon
- geyboards
- gasgitaar

Misschien: guitar...

:)
Glockenspiel?

Anyway... Wat zijn dan de verschillen tussen V30's en blue AlNiCo's? Afgezien van het wattage natuurlijk. Dus qua dynamiek, low's, mid's, trebles, ect.

Mr.Bluesbreaker
27 maart 2008, 09:49
Blue Alnico is naar mijn idee wat losser in het laag, ik heb een amp met een Weber Blue Alnico die clean best bass heavvy kan zijn, op een lekkere manier.
Met veel gain (natuurlijk ook door open back) blubbert de boel wat sneller.

Zelfde amp op een closed back V30: iets meer definitie met veel gain, maar clean wat minder sprankelend, het punt van opbreken op het clean kanaal is wat minder mooi. Ze hebben beiden wel een klein 'fuzzy' randje, bij de V30 zit die iets meer in het mid en bij de Blue Alnico denk wat verder in het hoog.

jerome
27 maart 2008, 23:14
Heb jij of iemand anders wel eens de Weber Blue met de Celestion Blue vergeleken?
M.a.w., weet iemand de klankverschillen tussen de beide Blue AlNiCo's?

Mr.Bluesbreaker
31 maart 2008, 16:03
Geen idee, ik heb ze wel eens in een AC30 gehoord maar nooit vergeleken in mijn eigen amp.