PDA

View Full Version : Goedkope Gitaar upgraden



Wiellem
25 maart 2008, 08:05
Ik heb op de vlooienmarkt een goedkope gitaar op de kopw eten te tikken en wil er nu wat betere sppullen opzetten (echt eeb beginnersgitaar Stagg)

Mijn vraag is of deze spullen ook echt goed/beter zijn in vergelijking met wat eropzit.

- Gotoh tuners van 22 euro ong
- tremelo strat style van 23 euro (vooral of dit iets zal zijn?)
- graphtech topkam of normale kam

Zo zal hij wel meer stemvastheid krijgen toch?

en is dit beter dan starterselementen? : http://guitarsupplies.nl/Element-set-compleet-zwart--N_art_536.php

Alvast bedankt :)

Mattia
25 maart 2008, 08:37
In mijn ervaring maakt Gotoh alleen maar goed spul, dus dat zal wel een upgrade zijn, maar een tremolo van 25 euro....tja. Weet niet.

no 1 hops
25 maart 2008, 08:43
zou mij concentreren op de tuners, de brug kan eigenlijk niet veel verschil erin maken want vast is vast(maar ik kan mij vergissen daarin) alleen is er vaak wel verschil in de afstelmogelijkheden zelf, zoals de kwaliteit/hardheid van de inbus schroefjes in de brugzadels , en je moet toch uitbalanceren met de trekveren achterop.
als je veel met de trem wilt werken is die graphtech denk ik het beste

en die pups, dat is altijd moeilijk.
wat wil je spelen, wat voor geluid zoek je en ik vraag mij af of die goedkope in de stagg niet van hetzelfde zijn als die je wilt kopen.
maar ook daar weer, ik ken goedkope pups die echt niet verkeerd klinken

G.G.
25 maart 2008, 08:57
Ik zou me vooral richten op de tuners en de topkam. Als je een betere brug wil, dan zou ik gelijk echt een goeie kopen: Wilkinson , gotoh, Diego etc..


Het geld dat je in de brug wilt steken zou ik lekke rin je zak houden. Brug vastzetten en eventueel de elementen, switch en pots upgraden.

Wiellem
25 maart 2008, 14:28
Bedankt ik ben er uit dankzij jullie.

Ik vind de elementen zelf ook zeker niet verkeerd klinken dus ik houd ze voorlopig gewoon misschien een keertje aktieve elementen erin :)

Dan ga ik nu even uitzoeken hoe ik de brug vastzet.

En de topkam neem ik gewoon een kunsstof topkam dit moet toch voldoende zijn?

G.G.
25 maart 2008, 14:32
Bedankt ik ben er uit dankzij jullie.

Ik vind de elementen zelf ook zeker niet verkeerd klinken dus ik houd ze voorlopig gewoon misschien een keertje aktieve elementen erin :)

Dan ga ik nu even uitzoeken hoe ik de brug vastzet.

En de topkam neem ik gewoon een kunsstof topkam dit moet toch voldoende zijn?

Als je die gaat vervangen zou ik gelijk een Tusk of Graphtech nemen.

no 1 hops
25 maart 2008, 14:35
Bedankt ik ben er uit dankzij jullie.

Ik vind de elementen zelf ook zeker niet verkeerd klinken dus ik houd ze voorlopig gewoon misschien een keertje aktieve elementen erin :)

Dan ga ik nu even uitzoeken hoe ik de brug vastzet.

En de topkam neem ik gewoon een kunsstof topkam dit moet toch voldoende zijn?brug vastzetten is de schroeven (waarschijnlijk 6)vastdraaien nadat je een houten blokje tussen het metalen blok en de body hebt gezet.

Wiellem
25 maart 2008, 14:46
Als je die gaat vervangen zou ik gelijk een Tusk of Graphtech nemen.

Ok dan neem ik voor die 4,50 meer toch een graphtech,

Iemand een goede winkel ter aanrading toevallig?

Kakihara
25 maart 2008, 14:52
Ok dan neem ik voor die 4,50 meer toch een graphtech,

Iemand een goede winkel ter aanrading toevallig?
www.guitarsupplies.nl of www.tonefactory.nl

Wiellem
25 maart 2008, 15:02
Ik heb het besteld nu nog even een weekje wachten en ik kan het erop zetten.

Staat er ergens iets over de werking van alle ondrdelen op zo'n tremelo brug? voor alle schroefjes etc?

Wiellem
25 maart 2008, 22:52
Nog een vraag:

Wanneer ik nu best wel een erge (hoordbare op versterker) fretbuzz heb word dit minder emt een nieuwe topkam, en met het aanpassen van de zadels of hoe dat ook zit bij zon brug?

EDIT: De Trussrod staat goed zo op het oog gezien

Nielsje
25 maart 2008, 23:00
Zinnen duidelijk schrijven helpt ook een hoop!

Maar fretbuzz kan aan je topkam liggen, maar meestal niet, aangezien je veelal gefrette noten speelt, toch? Het kan zijn dat je fretten ongelijk zijn afgesleten, waardoor je toch met een goeie afstelling van je trussrod gezeur krijgt met het aanlopen.

Kijk even op de website van rinze, daar staat wel hoe je je gitaar moet en kan afstellen.

Wiellem
26 maart 2008, 17:00
Samen met die site kom ik er nog niet uit het is echt niet normaal erg aan het begin van de hals bij de lage tonen is het meer buzz dan tonen die ik hoor.

Ik snap het echt even niet meer wat ik nou precies moet gaan verdraaien?

Wiellem
27 maart 2008, 20:31
De spullen zitten erop, scheelt al een hele boel kwa stemvastheid en denk dat ik de tremelo ook kan gebruiken zonder uit de stemming te raken.

Wel moet de gitaar nog afgesteld worden (moet ff duidelijke maten hebben voor afstelling trussrod) en hoor ik bij het aanslaan van een losse lage E een raar gezoem, ik kan niet vinden waaraan dit ligt.Ik denk dat er bij de elektronica iets los zit ofzo.

Morgen verder werken eraan :)

Nielsje
27 maart 2008, 20:44
een losse lage E een raar gezoem

Dat kan een veer zijn die resoneert aan de achterkant van je gitaar -> stukje schuim tussen steken.

Wat ook kan (heb ik gehad), dat een van je brugzadelstelschroefjes (mooi woord!) niet helemaal goed contact maakt met de plaat, zodat ie bij trilling 'rammelt'.

Wiellem
27 maart 2008, 20:45
Dat kan een veer zijn die resoneert aan de achterkant van je gitaar -> stukje schuim tussen steken.

Wat ook kan (heb ik gehad), dat een van je brugzadelstelschroefjes (mooi woord!) niet helemaal goed contact maakt met de plaat, zodat ie bij trilling 'rammelt'.

Bedankt ga ik morgen ff checken

Wiellem
28 maart 2008, 11:08
Het zoemen zat niet bij de veren meer het het verholpen door aan een schroefje te draaien :)

De trussrod afstellen scheelt al een heleboel alleen de bovenste 3 frest buzzen nog een beetje,

Vraagje als ik e hals plat elg en in het begin van de hals 1.7 meet en aan de bovenkant van de hals waar hij krom hoort te lopen ong 2.1 cm is dat al veel 3 / 4 mm dat de hals schuin loopt? Anders draai ik nog een tikje eraan.

no 1 hops
28 maart 2008, 11:21
wiellem

even een waarschuwing.
die trussrod is niet zomaar een moer waaraan je maar wat kan draaien, hij kan stuk en dan is je gitaar naar de *****.
je verdraait die moer als hij soepel wil draaien met een kwart slag met de klok mee per keer vaster, en dus rechter.
dat doe je met de snaren ontspannen, na die kwart slag weer op stemming brengen en wacht gerust een dag af, speel gerust, dat kan geen kwaad.

je kan de gitaar voor je houden als een geweer en zo langs de hals kijken of je kunt zien of hij nog hol staat of bijna recht.
bijna recht is goed.
dan heb je nog de mogelijkheid via de brugzadels zaken wat te tweaken.

gaat de trussrod piepen en kraken tijden het draaien dan word het dus gevaarlijk

Wiellem
28 maart 2008, 11:31
wiellem

even een waarschuwing.
die trussrod is niet zomaar een moer waaraan je maar wat kan draaien, hij kan stuk en dan is je gitaar naar de *****.
je verdraait die moer als hij soepel wil draaien met een kwart slag met de klok mee per keer vaster, en dus rechter.
dat doe je met de snaren ontspannen, na die kwart slag weer op stemming brengen en wacht gerust een dag af, speel gerust, dat kan geen kwaad.

je kan de gitaar voor je houden als een geweer en zo langs de hals kijken of je kunt zien of hij nog hol staat of bijna recht.
bijna recht is goed.
dan heb je nog de mogelijkheid via de brugzadels zaken wat te tweaken.

gaat de trussrod piepen en kraken tijden het draaien dan word het dus gevaarlijk

Hij piept of kraakt niet maar ik probeer dta laatste dan maar te corrigeren met de zadels dan. Nu vind ik hem wel een stuk beter spelen al en zoveel heb ike r nog niet aan gedraait.

Maar de zadels staan als best wel hoog opzich, misschien wel op zijn hoogst.

no 1 hops
28 maart 2008, 12:29
als het niet piept en kraakt en draait verder nog soepel dan kun je daar toch verder gaan, maar voorzichtig, vooral omdat de brugzadels al hoog staan zul je eerst moeten proberen de grootste holte uit de hals te halen.
misschien dat iemand anders een link heeft naar een goed voorbeeld