PDA

View Full Version : Interface voor laptop en desktop



marc_olly
24 maart 2008, 21:49
Hey all,

Ik heb een thuisstudio(otje) met een goede PC, Cubase SX en een Audiophile 24/96 kaart er in. Werkt super, geen crashes en geen merkbare latency.

De laatste tijd word ik steeds vaker gevraagd om bandjes te recorden, gewoon in de eigen oefenruimte. Dat gaan niet of nauwelijks met deze setup, want ik moet vooraf drummixes maken (te weinig inputs om close-miking te doen) en aangezien de akoustiek in de meeste oefenruimtes ronduit RUK is, wil ik hier vanaf.

Ik heb een laptop, een IBM R52, stabiel ding, 1.73 Ghz, 1 Gb ram en voldoende schijfruimte. Verder draait hij op XP en zitten er zowel USB2 als firewire poorten op.

Ik wil nu een audio interface kopen die ik zowel thuis als 'on the road' kan gebruiken. Mijn PC thuis heeft geen firewire, maar zo'n kaartje kost je de kop niet dus FW is op zich een optie. Alleen als ik de diverse topics lees, zijn er nogal wat problemen als je geen TI chipset hebt en dat heeft mijn IBM niet...

Ik vraag me af wat nu handig is om te kopen, USB of FW?

Ik kijk naar de volgende toestellen:

Tascam FW1082, dat is een compleet systeem voor weinig, dus een controller met touch sensitive moving faders. Op zich heel cool maar ik ga toch niet mixen in de oefenruimte en thuis werk ik prima met 2 19" tft-tjes en mijn muis.

FW
Focusrite Saffire PRO
MOTU 8-Pre
Phonic Firefly 808
M-Audio FireWire 1814
Echo AudioFire 12 (geen preamps, wel heel veel inputs !)
Presonus Firestudio (project)
Presonus Firepod

USB
ESI ESU 1808
Line 6 TonePort UX 8
tascam US1641

Keuzes, keuzes...

Iemand nog een goede suggestie, zie ik iets over het hoofd en gaat het werken met mijn laptop? En kies ik dan USB of FW?

Alle interfaces liggen zo rond de tussen de 400 en 600 euro.

Als ik iets uit het lijstje moet laten liggen en als iemand juist een uitgesproken voorkeur heeft, dan hoor ik het graag !

Thanks !

Marc

fivelastwords
25 maart 2008, 13:05
Hey Marc,

ik denk dat je met Firewire veiliger zit qua data-verkeer dan over USB bij simultaan opnemen van meerdere mics. Daar is Firewire net wat geschikter voor. Verder kan ik de Focusrite Saffire Pro 26 echt aanraden. Heb hem sinds kort zelf en het is een waanzinnige bak (en op het moment sterk afgeprijsd bij Feedback).

Verder zou k (op het moment) niet voor PreSonus gaan. Had daar een kaart besteld voor ik deze kocht via Orbit Pro Sound, maar die leverden geen PreSonus producten meer, aangezien deze enorm veel fabrieksfouten bevatten. In dit geval zouden er problemen zijn met de voeding van hun complete assortiment, dus dat is wel iets om in gedachten te houden...

marc_olly
25 maart 2008, 13:16
Ok, helder verhaal, daar kan ik wat mee.

Blijft alleen de vraag over of mijn laptop dat gaat trekken. Cubase SX (of in het ergste geval LE) en dan 8 sporen audio opnemen. Geen plug-ins etc, want het mixen doe ik later thuis wel.

Het is een Centrino processor (1.73 Ghz) en 1 gb ram. En natuurlijk een 5.400 toeren harddisk, zoals de meeste laptops. Gaat dat goedkomen met 8 audio sporen ?

Thanks,

Marc

savale
25 maart 2008, 13:25
Vergeet ook de alesis io-26/io-14 fw niet. Best een knap dingetje: maakt opnemen op 192/24 mogelijk.
Ik had zelf wel wat problemen met de latency. Ik heb toen een betere (kortere) kabel gekocht en nu gaat het gewoon strak op 4ms in / 4ms out op een dual core laptop icm ableton live 7

fivelastwords
25 maart 2008, 13:33
Ok, helder verhaal, daar kan ik wat mee.

Blijft alleen de vraag over of mijn laptop dat gaat trekken. Cubase SX (of in het ergste geval LE) en dan 8 sporen audio opnemen. Geen plug-ins etc, want het mixen doe ik later thuis wel.

Het is een Centrino processor (1.73 Ghz) en 1 gb ram. En natuurlijk een 5.400 toeren harddisk, zoals de meeste laptops. Gaat dat goedkomen met 8 audio sporen ?

Thanks,

Marc

Ik denk niet dat dat een probleem moet zijn als je er inderdaad geen effecten e.d. in real-time op zet, maar er zullen andere mensen op dit forum zijn die daar meer verstand van hebben.

savale
25 maart 2008, 13:53
ahhh die io-26 met 8 sporen op 192/24 (4,6 mb per seconde per spoor) = ~ 37mb/s. Dat gaat waarschijnlijk niet werken op die laptop. Die doorvoer red je harde schijf niet. 96/24 denk ik wel.

Roman
25 maart 2008, 14:58
Ik zou voor 48/24 gaan. Zo heb je nog wat ruimte over. Mocht je PC het niet trekken dan kun je 16 bits kiezen (1.5 keer minder snelheid en ruimte)
De 48kHz is een samplefrequentie die ruim 2x boven de hoogte FRQ (pakwek 20kHz) ligt waardoor je weinig ruis op de lijn krijgt (alias) Met 24bits kun je prachtig ditheren naar 16bits en tevens je plugs hier gebruik van laten maken.
En je laptop zal niet meteen in de stress geraken.

Firewire is eigenlijk een btje de "standaard" mbt pro-audio interfaces. Let wel dat er FW1 (*400) en FW2(*800) zijn. Stem dit goed af met je interface.

De genoemde Saphire26 is een mooi ding (overigens kun je ook de sph10 nemen, de 26 is met ADAT). Maar, ook de presonus. Ik heb ze beide en gebruik op dit moment eigenlijk alleen de firepod. De Saphire is ook niet van mezelf (ff bruikleen) dus moet er niet te veel aan "wennen",hahah