PDA

View Full Version : Gitaar opnieuw lakken.



Jim Haagmans
24 maart 2008, 17:54
Hey,

ik zat me eens naar mijn telecaster te kijken vandaag, en bedacht me dat hij van zwart naar geel moet. Ik wil het wel fatsoenlijk (laten) doen en de gitaar er niet mee verneuken. Weet iemand waar ik hiermee eventueel terecht kan en hoeveel ik er ongeveer voor kwijt zou zijn?

mvg Jim

G.G.
24 maart 2008, 18:15
Stuur gewoon alle grote bouwers eens hetzelfde mailtje:


Patrick Koopman,
Voxhumana
Zwiers
Heins
Dellen etc...

Realeigo
24 maart 2008, 18:16
Als je zelf de gitaar helemaal opschuurt en voorbereid, dan is het volgens mij best te doen bij een auto spuiterij. Denk ongevoor 200 euro..

G.G.
24 maart 2008, 18:21
Als je zelf de gitaar helemaal opschuurt en voorbereid, dan is het volgens mij best te doen bij een auto spuiterij. Denk ongevoor 200 euro..

Maar als je het dan goed wilt doen, doe je het met nitro cellulose (en ik weet niet of iedere autospuiter daar mee wil werken (milieu-eisen etc..))

Jim Haagmans
24 maart 2008, 18:30
serieus 200 euro? belachelijk man. Kent iemand niet toevallig via via iets waar ik terecht kan want voor dat geld haal ik liever hmm wat zal ik eens zeggen een zvex fuzz factory of een HB2x12 v30 voor erbij ofzo, dat is een kleurtje me nu ook weer niet waard.

bassej
24 maart 2008, 18:44
check bij zelfbouw de lak faq , mischien ziet het zelfdoen er dan meer rooskleurig uit :hippie:

stratestic
24 maart 2008, 19:16
Misschien een optie om een nieuwe body te kopen. Vaak een betere kwaliteit hout en het scheelt kaalmaken. Dan kunnen ze hem direct spuiten en de rest overzetten. Je moet er toch al bijna alles vanaf halen om hem te kunnen spuiten.

Jay75
24 maart 2008, 19:21
Ik had laatst geinformeerd en moest zelfs 300 euro neerleggen, voor cellulose.
Zelf wil ik er niet aan beginnen, maar ook ik vond het veel te duur.

Dan maar niet;)

Jim Haagmans
24 maart 2008, 19:23
fokking afzetters ook altijd.. nieuwe body hoef ik niet want deze squier klinkt gewoon fantastisch.

verder iemand misschien wel een idee over het probleem met de volume-potmeter; als ik die dicht heb en ik draai hem open dan heb ik op de eerste milimeter bij wijze van spreke al bijna 100% volume, vanaf daar helemaal open draaien maakt dan nog weinig verschil. Ik kan dus niet geleidelijk het volume laten komen. Wat kan het zijn?

G.G.
24 maart 2008, 19:59
fokking afzetters ook altijd..

Heb je enig idee hoeveel werk erin gaat zitten?

bassej
24 maart 2008, 20:14
fokking afzetters ook altijd.. nieuwe body hoef ik niet want deze squier klinkt gewoon fantastisch.

verder iemand misschien wel een idee over het probleem met de volume-potmeter; als ik die dicht heb en ik draai hem open dan heb ik op de eerste milimeter bij wijze van spreke al bijna 100% volume, vanaf daar helemaal open draaien maakt dan nog weinig verschil. Ik kan dus niet geleidelijk het volume laten komen. Wat kan het zijn?

kapotte potmeter, even op de zchterkant van de pot aflezen wat het is en dan voor een euro of 2 een nieuwe halen.

Meneer I.
24 maart 2008, 20:16
kapotte potmeter, of je hebt een lineaire pot ipv een logaritmische.

Jim Haagmans
24 maart 2008, 22:04
Heb je enig idee hoeveel werk erin gaat zitten?

geen flauw idee, probeer je misschien te zeggen dat het zo duur is omdat het heel veel werk kost? zeg dat dan ook.

bedankt voor de tips over de potmeter

nevyn292
24 maart 2008, 22:14
nou, je meot eerst de oude lak eraf halen, dan body prepareren voor een nieuwe laag. dan de verf, dan de lak, dan nog polijsten en alles....

lak uitharden enzo kost echt veel tijd, onderschat het niet, lees de lak-faq maar door. een echt strakke lak zetten is nog knap lastig

hendrix_appendix
25 maart 2008, 00:27
geen flauw idee, probeer je misschien te zeggen dat het zo duur is omdat het heel veel werk kost? zeg dat dan ook.

bedankt voor de tips over de potmeter

Je toon bevalt me niet, moet ik dan ook zeggen.

Zelf spuiten zou ik er nog wel op durven wagen, is voor een goedkope gitaar ook wel meer rendabel.

Nielsje
25 maart 2008, 00:50
Zo, opgewonden standje!

Ga ff lekker zelf met vingerverf kliederen!

Als je zelf het een en ander aan voorwerk doet, dan is het wellicht goedkoper. Maar blijft een dure grap. Tis de squier vaak niet waard!

Orpheo
25 maart 2008, 08:00
lak afhalen met thinner of afbijt. als dat niet werkt moet het hele zaakje afgeschuurd worden. dan primer en/of filler, dan spuiten. echt, zeker 6 laagjes, eerder 15 tot 22. tussen de lagen door schuren en uitharden. dan de lak zelf laten uitharden voor een weekje of 6 tot 'oneindig'. dan poleiste, watook weer in een stuk of 3 a 6 stappen gebeurd.

het is echt geen eenvoudige klus, en 300 is zeker geen torenhoog bedrag, als je nagaat wat voor werk erin zit. zeker het herlakken van een body die al een kleur heeft, en die niet gelakt is met nitro of en andere lak die oplosbaar is in zijn thinner, is een rotklus.

Jim Haagmans
25 maart 2008, 15:24
Je toon bevalt me niet, moet ik dan ook zeggen.

Zelf spuiten zou ik er nog wel op durven wagen, is voor een goedkope gitaar ook wel meer rendabel.

mod-edit: nutteloze reactie.

Orpheo
25 maart 2008, 15:31
mod-edit: Rustig maar Orf! ;)

G.G.
25 maart 2008, 15:33
Orph, daarom reageerde ik ook niet meer na post #13.


Mijn advies uit post #2, daar blijf ik bij. Da's de beste optie.

Orpheo
25 maart 2008, 15:44
mijn excuus... beetje een heel, heel erge rotdag gehad.



maar de strekking blijft wel kloppen ;)

Mephistocles
25 maart 2008, 15:51
Lol... Als ik dat zo zie, al die modacties, moet ik altijd aan zo'n slagveld denken, waar kort geleden nog een intense strijd was tussen een aantal legers, doden met tientallen tegelijk vielen, maar nu, nadat de slag verloren is, de stilte het gewonnen heeft en alleen het gekreun van gewonde soldaten en het gehuil van de wind deze stilte verbreekt.

RammerStein
25 maart 2008, 16:31
Lol... Als ik dat zo zie, al die modacties, moet ik altijd aan zo'n slagveld denken, waar kort geleden nog een intense strijd was tussen een aantal legers, doden met tientallen tegelijk vielen, maar nu, nadat de slag verloren is, de stilte het gewonnen heeft en alleen het gekreun van gewonde soldaten en het gehuil van de wind deze stilte verbreekt.

haha:P
koeel 8-)

maar goed.. ik zou hem dan gewoon zwart laten met al dat gedoe en bedragen :hippie:

barno
25 maart 2008, 16:33
back on:

ja lakken is duur en dat komt omdat het moeilijk en tijdrovend is. Van heel het zelfbouw gebeuren vind ik lakken veruit de rotste klus. Misverstand zit hem mss in het woord lakken. Want idd, de verf aanbrengen is niet erg moeilijk, maar het hele voorbereidende werk en de afwerking erna: ... niet eenvoudig. En als je het laat doen door een professional, mag je ook nog eens perfect werk verwachten en dat houdt heel wat meer in dan een gammabusje deroverheen.

Jim Haagmans
25 maart 2008, 18:27
mijn excuus... beetje een heel, heel erge rotdag gehad.



maar de strekking blijft wel kloppen ;)

mijn excuus ook , beetje heel, heel erg veel wiet gehad.

marter544
25 maart 2008, 18:30
Das toch juist een reden om het zelf te doen? Stimuleert het creatieve proces enzo

Mephistocles
25 maart 2008, 20:00
mijn excuus... beetje een heel, heel erge rotdag gehad.



maar de strekking blijft wel kloppen ;)
mijn excuus ook , beetje heel, heel erg veel wiet gehad.
En na beide legers verloren hadden, kwamen de generaals, met gehavende kleding, en gescheurde banieren, tot elkaar om de hand te schudden, onder het oog van de stervende soldaten op het slagveld. De strijd is niet verloren en niet gewonnen, de enige echte winnaar is de moderator, die zijn taak weer heeft volbracht als een leraar op een schoolplein, in de ochtendpauze, als alle kinderen braaf aan het spelen zijn maar *plots* er een aantal beginnen te vechten en...

Oh sorry... Mijn fantasie loopt weer op hol :)

RammerStein
25 maart 2008, 20:24
En na beide legers verloren hadden, kwamen de generaals, met gehavende kleding, en gescheurde banieren, tot elkaar om de hand te schudden, onder het oog van de stervende soldaten op het slagveld. De strijd is niet verloren en niet gewonnen, de enige echte winnaar is de moderator, die zijn taak weer heeft volbracht als een leraar op een schoolplein, in de ochtendpauze, als alle kinderen braaf aan het spelen zijn maar *plots* er een aantal beginnen te vechten en...

Oh sorry... Mijn fantasie loopt weer op hol :)

haha :seriousf:

geweldig :satisfie:

bass blom
25 maart 2008, 20:30
meer geel is prima, ben ik altijd helemaal voor :cheerup: