PDA

View Full Version : Is dit een aanrader voor een beginner?



melie
24 maart 2008, 17:16
Hallo,

Ik ben net nieuw op het forum en ook nog maar net begonnen met gitaarspelen.
Nu heb ik een goede akoestische gitaar maar ik zou heel graag ook een electrische willen. Ik heb al veel zitten kijken naar het merk Fender omdat dit me wordt aangeraden door een paar vrienden maar ik heb toch nog een paar vraagjes;

1) Wat is het verschil tussen een Strato- en een Telecaster? (buiten de vorm)
2) Wat zijn goede winkels in de regio Antwerpen?
3) Wat is Fender Squier eigenlijk? Soort 'wit' product van Fender?
4) Op wat moet je letten bij de aanschaf van een versterker?
5) Ik kwam dit pakket tegen Fender Squier SE-100 BK SP10 (http://www.musicstore.de/is-bin/INTERSHOP.enfinity/WFS/MusicStore-MusicStoreShop-Site/nl_NL/-/EUR/ViewProductDetail-Start;pgid=hfiS1SZUWSb00000000000000000MVE4zG1W?UU IDBreadcrumb=1&ProductUUID=N9jVqHzmfJYAAAEXE1dgyFir&JumpTo=BrowseStandardCatalog)

Is dit goede kwaliteit/prijs? En hoe is dat versterkertje? Ik ben namelijk wel van de instelling, "als je iets koopt, koop dan meteen iets goeds". Dit wilt natuurlijk niet zeggen dat ik na een week gitaarspelen +1000euro ga uitgeven.. Zoek dus een instrument + versterker die een tijdje meegaan en in de middencategorie prijs/qualiteit zitten.

Alle tips zijn meer dan welkom!

Squier4ever
24 maart 2008, 17:18
welkom op het forum. leuk dat je gaat beginnen met spelen. heb je al eens de zoekfunctie gebruikt, want er zijn al een stuk of 10.000 topics die deze vraag behandelen. over dat pack kan ik heel kort zijn, niet doen.

melie
24 maart 2008, 17:20
Ik wil best op het forum zoeken. Heeft iemand goede links voor topics zoals deze?

artnaz
24 maart 2008, 17:33
Ik wil best op het forum zoeken. Heeft iemand goede links voor topics zoals deze?Als we jou links geven noem je dat zoeken? :D

Vooruit: dit moet je verder kunnen helpen (http://www.gitaarnet.nl/forum/search.php?)

Om je nog wat gerichter te helpen:

1) Te lang verhaal, dit zou je echt zelf op moeten zoeken
2) Woon niet in de buurt. Maar als je ECHT zeker weet wat je wilt kopen, kun je prima wat bestellen in Duitsland: www.musicstore.de, www.musik-produktiv.de, www.thomann.de, etc.
3) Dochtermerk van Fender, die goedkoper is (en de kwaliteit is dus meestal ook wat minder).
4) Eigenlijk nergens vind ik, je moet ze gewoon zelf uitproberen. Mijn favorieten zijn de Roland Cube en Vox Pathfinder als beginnersversterker.
5) Niet doen. Ik zou een leuke gitaar voor 200 euro kopen, versterker van rond de 100 euro, goede gitaartas (35-50 euro), een goede kabel (8-20 euro), aantal plectra (paar euro), en je bent klaar. Als je naar een winkel gaat geven ze je vaak wel wat korting (kabel of zelfs gitaartas cadeau).

Succes!

Spitfire
24 maart 2008, 17:35
Als jij het over de middencategorie hebt, moet je al snel denken aan 300 euro voor de gitaar en even zoveel voor de versterker (een goede versterker is minstens net zo belangrijk als de gitaar).

Nou denk ik dat dat al te veel geld voor jou is als je met een startersetje op de proppen komt, dus ik noem voor jou wel even de beste opties op :satisfie:

Gitaren:
- Yamaha Pacifica (gewoon dé beste starters gitaar in mijn ogen)
- London City Spitfire of Comet (respectievelijk een strat en een tele model, onbekend merk, maar maken geweldige gitaren)
- Squiers in de wat hogere prijsklasse (200+) en hetzelfde voor Ibanez en Epiphone gitaren.

Versterkers:
- Roland Cube (meest verkochte startersversterker)
- Vox AD15VT/AD30VT (ik heb zelf nog zo een staan, ik heb hem gekocht omdat ik hem veel beter vond klinken dan de Cube, maar hij is wel iets duurder)

En blijf als-je-blieft bij die starterssetjes vandaan

marter544
24 maart 2008, 17:39
Wat wil je voor muziek spelen, wat vind je mooi? Dat starterspakket, ben zelf ook op zoiets begonnen, maar dan van Ibanez.
Ik merkte destijds niet eens dat et slechte kwaliteit was (mazzel mee gehad trouwens, perfect fijn gitaartje met een lichte vlam op de hals, alleen de versterker en hardware is/was gewoon kut( , maar dat wil niet zeggen dat dat voor jou hetzelfde is.
Spitfire heeft een vox AD30VT te koop staan, dat zijn goede allround versterkers. Voor een gitaar, tja, zoveel keuzes.

RolandT
24 maart 2008, 17:44
bijvoorbeeld, deze Fender Squier (http://www.thomann.de/be/fender_squier_affinity_fat_stratrw.htm) strat en deze Roland Micro cube (http://www.thomann.de/be/roland_micro_cube_ltd_red.htm). Gewoon online bestellen bijvoorbeeld Thomann, als je liever lokaal gaat kopen vb BeatShop in Antwerpen of KeyMusic (http://www.keymusic.be/default.asp?co=benl) in Sint-Niklaas of even in het telefoonboek (http://www.skynet.be/index.html?l1=search&l2=yellowpages&l3=home&what=muziekinstrumenten&where=antwerpen&url=%2Fsearch.ds%3F%26what%3Dmuziekinstrumenten%26 where%3Dantwerpen%26when%3D%26startingPageNumber%3 D1%26stageName%3DWhat%2Bsearch%26originalOffset%3D 1%26expandWWWSearch%3Dfalse%26myplaces%3Dfalse%26a ctiveRefinements%3D%26distance%3D50%26searchType%3 Dwww%26activeSort%3D-beyprandom1%2B-beboost%2B-boost4%26phoneNumberSearch%3Dfalse%26debug%3D%26al phaRefineable%3DAN9%257CBN8%257CCN4%257CDN9%257CEN 3%257CFN1%257CGN9%257CHN3%257CIN2%257CJN4%257CKN1% 257CLN8%257CMN22%257CNN2%257CON0%257CPN9%257CQN0%2 57CRN2%257CSN9%257CTN1%257CUN0%257CVN5%257CWN1%257 CXN0%257CYN2%257CZN1%257C%255B0-9%255DN0%26excludeZone%3Dfalse%26restoSearch%3Dfal se%26firstMaxRank%3D12004%26firstHeadingId%3D%26he adingNumber%3D%26adtype%3Dxml.click%26partnerId%3D %26mfinfo.partner_id%3D%26encodedRefinement%3Dhead ing..%253D..%255E%2522Muziekinstrumenten%2B-%2BKleinh.%2522%2524..%2526..Muziekinstrumenten%2B-%2BKleinh.&new_lang=nl) zoeken

GibsUn
24 maart 2008, 17:45
In antwerpen hebben we ten eerste en vooral de MUZIEK en VISIE stuifselrui 46 dat is een zeer degelijke winkel, veel aanbod aan fender en squire gitaren. Nog uitgebreider is hun epiphone/gibson collectie. Zeker een kijkje nemen, daar ben ik ook begonnen met een roland cube.

zoals al gezegd géén starterssetjes. en denk vooral goed na, en als je dan eenmaal beslist hebt wat je zoekt er gewoon voor gaan

Outrage
24 maart 2008, 17:49
Hier (http://forum.offstage.be/forumdisplay.php?f=32) vind je een aantal topics over wat belgische muziekzaken. Succes! Ik ben trouwens zelf met dit startpakket van squier beginnen spelen. De gitaar is zeker ok. De versterker stelt nauwelijks iets voor. Clean gaat het best, maar de overdrive is niet om aan te horen. Kijk voor een goede versterker eens naar de tips die hier gegeven worden. De gitaar zelf vond ik echt goed om op te beginnen.

Eko
24 maart 2008, 23:12
Hé starter, welkom op het forum. Voor het geval je nog wat antwoorden zoekt.
Een telecaster is de oervorm voor Fender. Eenvoudige body en 2 elementen die het geluid oppikken . Voor sommigen nog steeds een uitdaging om op te spelen. Het element aan de brugzijde is bekend om z`n bijtende toon. Het model is al sinds begin jaren 50 in produktie en is bekend van country tot aan Bruce Springnsteen en tot aan John 5.
De strat is ontwikkeld na de tele. Veel gitaristen klaagden over de strakke vorm van de body en zochten afgeronde kanten. Ook zochten ze een element meer als variatie. Tussenstanden maakte aparte geluiden mogelijk. Het model is bekend van Eric Clapton tot aan Jimi Hendriks. Ook had het model in tegenstelling tot de tele een tremelo in de brug. Het model wordt gebruikt van Dire Straits tot aan metal.
Een startset is alleen maar om echt te starten. De gitaar gaat meestal wel langer mee, maar de versterker is meestal alleen maar dat, het versterkt je geluid. De kwaliteit is meestal knudde. De betere versterkers beginnen inderdaad in de klasse van de Cube 15 of 30.
Zoek een gitaarleraar en vraag hem waar de dichtstbijzijnde goede winkel is. Een beetje goede dealer kan je goed helpen en stelt desnoods een setjevoor je samen.
Succes!

Kriske
25 maart 2008, 02:35
In Antwerpen zelf vind je niet de beste muziekwinkels. Van Gorp in Roosendaal (NL) en Key Music in Sint-Niklaas zijn goede winkels en niet te ver.
Bij Van Gorp verkopen ze de London City Spitfire. Lijkt mij een ideale beginnersgitaar. Beter dan een squier. Ik zou een stratocaster kopen omdat die veelzijdiger is. Een telecaster heeft meer een eigen karakter.
Bij Key Music in Sint-Niklaas heeft men zeer veel budgetgitaren op stock (+/- 50 tal in de showroom).
Als versterker zou ik een Vox AD15 kopen (heel veelzijdig en mooie klank).
Met deze twee ben je voor 400 à 500 euro gesteld.

Mike999999999
25 maart 2008, 11:32
wat je ook doet, blijf iig ver weg van starterspakketjes. Wat ze ook kosten, ze zijn het geld nooit waard. Voor pakweg 400 euro heb je al een epiphone en een vox ad15. Dan heb je zeker een heeeel mooit starterspakketje. Waar je nog lang op door kunt spelen.

p.s.: wel op markplaats ofzow zoeken. Genoeg te vinden wat minder kost als nieuw en nog net zo goed is.

SGbanez
25 maart 2008, 12:59
heey, ik zou niet voor dat pakket gaan, dat is shit. Je kan beter of een duurder squire model nemen of idd, zoals mike al zei, een Epiphone en een vox ofzo. Ik ben zelf ook begonnen met een Vox DA15 en ik speel er nu met m'n gibson SG op. Het klinkt nog steeds goed.
Ik had er naderhand wel spijt van dat ik ipv m'n Ibanez(prima gitaar, niets op aan te merken hoor) niet een Epiphone had genomen, want dat is meer mijn stijl. Maarja, dat is persoonlijke keuze.

melie
25 maart 2008, 16:13
Enorm bedankt voor alle tips!
Het zal wss de Fender Squier Affinity + VOX DA20 worden. Ik had nog wel een paar vraagjes.. Wat is het verschil tussen een gewone en een FAT Strat? En wat is de invloed op het bespelen van de gitaar? En gaat die VOX DA20 een tijdje mee? Anders neem ik om te beginnen een iets goedkopere. Het is toch enkel maar om thuis te oefenen.

humbucker
25 maart 2008, 16:53
een Fat strat heeft een humbucker in de brugpositie. Een humbucker geeft een dikkere vollere sound. Ze worden vooral gebruikt in de (hard)rock en metal-scéne. De gitaar wordt hierdoor dus heel veelzijdig, zowel blues als metal lukt dan ;)

grtn

Mike999999999
25 maart 2008, 17:24
die VOX gaat wel een hele tijd mee, alleen de vraag is meer of die squier affinity wel lang meegaat. Ik heb namelijk geen goede ervaring met die dingen. Spelen en klinken redelijk, alleen na een half jaar was de brug en de kam naar de kloten. Dat de laklaag niet zo dik was en snel eraf was maakte me dan nog niet zo heel veel uit.

Nino1110
25 maart 2008, 17:25
Een fat strat heeft zoals Humbucker al zei een humbucker in de brug positie , helemaal achter dus zegmaar.
Hiermee kan je dus mee rocken en als je het "pookje" op een andere stand zet kan je weer meer blues spelen of iets.

Een fat strat is gewoon hartstikke handig IMO!

Die Vox is een goed ding om mee te beginnen , word vaak gebruikt om mee te beginnen.
Een aanrader!

Rormo
25 maart 2008, 17:36
Enorm bedankt voor alle tips!
Het zal wss de Fender Squier Affinity + VOX DA20 worden. Ik had nog wel een paar vraagjes.. Wat is het verschil tussen een gewone en een FAT Strat? En wat is de invloed op het bespelen van de gitaar? En gaat die VOX DA20 een tijdje mee? Anders neem ik om te beginnen een iets goedkopere. Het is toch enkel maar om thuis te oefenen.

De affinity serie van Squier is wel de goedkoopste serie. En dat is niet voor niets. Ik vind het tamelijk slechte gitaren. Je kunt beter voor een Squier gaan waar het woord "affinity" niet in voorkomt. Ze zijn gewoon niet erg best en voor een paar tientjes meer heb je iets veel beters.

Komt nog bij dat je voor hetzelfde geld ook een London City kunt kopen en dat die echt de Squier in kwaliteit ver vooruit zijn. Ik zou dus niet voor Squier gaan, maar zeker niet voor een affinity.

Mike999999999
25 maart 2008, 17:42
[qoute] De affinity serie van Squier is wel de goedkoopste serie. En dat is niet voor niets. Ik vind het tamelijk slechte gitaren. Je kunt beter voor een Squier gaan waar het woord "affinity" niet in voorkomt. Ze zijn gewoon niet erg best en voor een paar tientjes meer heb je iets veel beters.

Komt nog bij dat je voor hetzelfde geld ook een London City kunt kopen en dat die echt de Squier in kwaliteit ver vooruit zijn. Ik zou dus niet voor Squier gaan, maar zeker niet voor een affinity. [qoute]

goed geproken! :)

melie
25 maart 2008, 18:32
Ja, nu weet ik het niet meer hoor :p Die London City vind ik niet in de 2 winkels waar ik al ben geweest. Wat is dan een ander goed alternatief voor een Squier? Ik had iemand de Yamaha Pacific al horen noemen en Epiphone maar die Epiphone modellen heb je niet in Stratocaster vorm toch? Is deze een goede? => Les Paul Special II EB Ebony

Squier4ever
25 maart 2008, 18:44
De affinity serie van Squier is wel de goedkoopste serie. En dat is niet voor niets. Ik vind het tamelijk slechte gitaren. Je kunt beter voor een Squier gaan waar het woord "affinity" niet in voorkomt. Ze zijn gewoon niet erg best en voor een paar tientjes meer heb je iets veel beters.

Komt nog bij dat je voor hetzelfde geld ook een London City kunt kopen en dat die echt de Squier in kwaliteit ver vooruit zijn. Ik zou dus niet voor Squier gaan, maar zeker niet voor een affinity.

mijn affinity gaat al tien jaar lang mee, nooit grote problemen mee gehad.

Mike999999999
25 maart 2008, 18:53
hmm, ik denk dat je het beste toch geen special modellen van epiphone kunt pakken, maar een g400 heb je ook al voor ruim 250 euri op marktplaats, of wil je perse een stat. vorm?

Kriske
25 maart 2008, 20:38
Een London city kost +/- evenveel als een squier affinity en is een veel beter gitaar.
Hier een review: http://www.alphenaar.com/comet.html.
en hier zijn er te koop. Is niet ver. Ik woon in Ekeren en is half uurtje rijden. http://www.muziekcentrumvangorp.nl/catalogus/?categorieID=38&menuitemID=486&merk=1042&order=0

Rormo
25 maart 2008, 20:44
Ja, nu weet ik het niet meer hoor :p Die London City vind ik niet in de 2 winkels waar ik al ben geweest. Wat is dan een ander goed alternatief voor een Squier? Ik had iemand de Yamaha Pacific al horen noemen en Epiphone maar die Epiphone modellen heb je niet in Stratocaster vorm toch? Is deze een goede? => Les Paul Special II EB Ebony

Kijk op www.jic.nl voor London City dealers. Je ziet ze wat minder vaak in winkels, maar ze zijn echt heel goed.


mijn affinity gaat al tien jaar lang mee, nooit grote problemen mee gehad.

Ik zeg niet dat je er problemen mee krijgt. Ik vind het persoonlijk gewoon slechte gitaren. Slecht geluid, slechte feel etc. Is uiteraard een persoonlijke mening, maar ik vind dat ze niet kunnen tippen aan een London City en ik denk dat de meeste mensen hie rdie beiden geprobeerd hebben het met mij eens zullen zijn.

Yannicks
25 maart 2008, 21:21
De laatste Squier Affinity die ik aanraakte, een tele, viel het knoppen paneel vanaf, sinds dien ook geen meer aangeraakt.

Ik zou gaan voor of een Squier (maar geen Affinity) of een London City. Het liefste een telecaster, maar da's mijn smaak.

Je zou ook nog ipv een cube kunnen gaan voor een Epiphone Valve Junior met een goedkoop distortion pedaaltje.

Squier4ever
25 maart 2008, 21:26
Kijk op www.jic.nl (http://www.jic.nl) voor London City dealers. Je ziet ze wat minder vaak in winkels, maar ze zijn echt heel goed.



Ik zeg niet dat je er problemen mee krijgt. Ik vind het persoonlijk gewoon slechte gitaren. Slecht geluid, slechte feel etc. Is uiteraard een persoonlijke mening, maar ik vind dat ze niet kunnen tippen aan een London City en ik denk dat de meeste mensen hie rdie beiden geprobeerd hebben het met mij eens zullen zijn.

ik heb ze ook beiden, maar je kunt iig van mijn squier niet zeggen dat het een slechte gitaar is, feel is heerlijk en sound na pickupswap lekkerder dan de gemiddelde strat IMO.

Kriske
25 maart 2008, 21:58
Een Valve Junior is geen beginnersversterker. Een beginner moet zijn geluid zoeken en kunnen experimenteren. Een Vox AD of DA of een Roland cube is de beste keuze.

Rormo
26 maart 2008, 10:46
na pickupswap

Ja, maar daar heb je het al. Dat kun je toch moeilijk aan gaan raden aan een beginner. Daarom liever een gitaar die van huis uit (redelijk)goede pickups heeft.

melie
27 maart 2008, 16:46
Ok, normaals bedankt voor alle feedback. Ik denk dat mijn keuze toch bij Squier blijft maar dan een iets duurder model. Ben naar die London City gaan kijken maar ik vind hem gewoon niet zo mooi :p (tja, het oog wilt ook wat..) De verkoper vond trouwens Squiers lekkerder spelen voor een beginner. Ben er al achter dat gitaarkeuze grotendeels gewoon eigen voorkeur is.
Ben nu nog aan het twijfelen tussen 2 modellen..

Squier Deluxe Strat MN PWM Pearl White Metallic (http://www.musicstore.de/is-bin/INTERSHOP.enfinity/WFS/MusicStore-MusicStoreShop-Site/nl_NL/-/EUR/ViewProductDetail-Start;pgid=TOZgS6SfaObm0000000000000000C5lkSTSC?UU IDBreadcrumb=1&ProductUUID=Ac3VqHzmS9UAAAEXyttgyFix&JumpTo=BrowseStandardCatalog)

&

Squier Standard Fat Strat HSS RW Satin Walnut (http://www.musicstore.de/is-bin/INTERSHOP.enfinity/WFS/MusicStore-MusicStoreShop-Site/nl_NL/-/EUR/ViewProductDetail-Start;pgid=TOZgS6SfaObm0000000000000000C5lkSTSC?UU IDBreadcrumb=1&ProductUUID=Lw3VqHzmOCQAAAEXIsZgyFin&JumpTo=BrowseStandardCatalog)

Wat is het verschil tussen deze 2? Ik vind de eerste gewoon super mooi :p Maar de tweede kost weer een pak minder, zit een tas bij en is een FAT Strat (begrijp nog altijd niet goed wat dit inhoud maar is goed blijkbaar :))
Dus wat is nu het verschil tussen een 'standard' en een 'deluxe'?

Graag nog 1 maal jullie deskundige advies!

Frenk95
27 maart 2008, 17:43
Bij de Fat stratocasters zit niet zoals normaal 3 single coils, maar onderaan bij de kam een humbucker(dubbel element). Eerlijk gezegt is dat het enige verschil dat ik kan opmerken uit die 2. Btw, ik zou toch echt voor zo'n London City Spitfire II gaan! Heb er zelf ook 1 en dat ding speelt onwijs lekker :rockon:

G.G.
27 maart 2008, 17:45
Die Fat strat heeft een humbucker als brugelement wat een iets vetter geluid geeft.


Qua kwaliteit kan ik weinig zeggen over beide modellen, aangezien ik ze niet getest heb.

Yannicks
27 maart 2008, 23:03
Een Valve Junior is geen beginnersversterker. Een beginner moet zijn geluid zoeken en kunnen experimenteren. Een Vox AD of DA of een Roland cube is de beste keuze.

Ach, het is maar net je insteek. Al zou ik nu als beginner nieuwe gear kopen zou ik zeker voor een Valve Junior of zo'n Fender Champ600 of zo'n Gretsch versterkertje gaan.
Al die digitale rommel hou ik niet van.

'T is maar net wat je ligt, digitaal of puur.

grayfink
28 maart 2008, 07:21
Zo'n Squier standard (boven de affinity dus) is prima. Ik heb zelf zo'n Cube gehad, perfect spul. Vox AD30 volgens mij ook wel afgaande op wat er hier altijd over gezegd wordt. Koop geen al te kleine, uit zo'n klein speakertje kan geen bas komen en zal nooit een erg 'vol' geluid produceren. De Cube 30 of 30x (met 10" speaker") klinkt als een 12" . Prima dus.