PDA

View Full Version : Gitaarakkoord H7



brandje
24 maart 2008, 13:26
Mijne heren muzikanten,
Ik download een nummer van Tammy Wynette "Stand by your man" en hier in komt het akkoord H7 in voor. Al meer dan 40 jaar speel ik gitaar maar van dit akkooord heb ik nog nooit gehoord.
Bij een kennis die klassieke muziek heeft gestudeerd heb ik geinformeert en die zegt dat in Duitsland dit akkoord veel voorkwam en voor het Bes akkoord staat. Ik ben uiteraard gaan googlen maar kom niets tegen.
Wie kan hier meer over vertellen ?

looneycooney
24 maart 2008, 13:31
H7-akkoord (http://www.gitarrengriffe-online.de/gitarrengriffe_akkorde.php?tonart=H&symbol=7&vs=1)

ff in het duits opgezocht ... :hippie: Alstublieft!

mocht je het willen weten : akkoord in het duits : akkord

Mvg

Lexvandoef
24 maart 2008, 13:34
Een H7 akkoord is gewoon de Duitse benaming voor een B7.

gitaarvrouwtje
24 maart 2008, 14:09
H staat in duitsland voor B
dus H7 IS B7
Hmol is BES
Hm is BM
etc etc;)

kwam ik ooit achter toen ik een duits songboekje kocht liedjes voor bij t kampvuur, een heel leuk boekje tot ook ik een H tegen kwam...gelukkig stonden in dat boekje ook de schemaatjes erboven en zag ik dus dat het om een B ging:)

JohnLord
24 maart 2008, 14:37
Shit, dat ik daar na zoveel jaar nog achter moet komen. Anyway, bedankt.

Pais
24 maart 2008, 18:33
Het staat ook vaak op snarensetjes, die H ipv B
Blijkbaar brengen de duitsers dus ook snaren op de markt :)

gitaarvrouwtje
24 maart 2008, 18:38
:soul: ja en die heten dan weer SEITEN :soul:

bert k
24 maart 2008, 19:08
H staat in duitsland voor B
dus H7 IS B7
Hmol is BES
Hm is BM
etc etc;)

kwam ik ooit achter toen ik een duits songboekje kocht liedjes voor bij t kampvuur, een heel leuk boekje tot ook ik een H tegen kwam...gelukkig stonden in dat boekje ook de schemaatjes erboven en zag ik dus dat het om een B ging:)
Bijna. Om een of andere reden noemen ze B dus H. Maar ze kennen ook een B akkoord, dat noemen wij Bes.
Dus Hmol is Bes, maar B is ook Bes.

gitaarvrouwtje
24 maart 2008, 19:09
er daagt mij iets ja, en volgens mij heb je helemaal gelijk..ik heb me daar in t begin erg de kop over gebroken haha

bert k
24 maart 2008, 19:59
Vraag me niet om een verklaring, hoor, die Duitsers doen ook maar wat. :)

Nou ja, de Belgen en Fransen komen met een stalen gezicht met do, re, mi aan als ze c, d, e bedoelen.

gitaarvrouwtje
24 maart 2008, 20:02
Doe, a deer, a female deer
Ray, a drop of golden sun
Me, a name I call myself
Far, a long, long way to run
Sew, a needle pulling thread
La, a note to follow Sew
Tea, a drink with jam and bread
That will bring us back to Do (oh-oh-oh) :rockon:

Mi-J'Den
24 maart 2008, 23:39
:D LOL

Anyway, zover ik weet is die H door Bach bedacht om z'n naam in z'n stukken te kunnen verwerken. Bach was een Duitser... etc...

hendrix_appendix
24 maart 2008, 23:51
He lul, hier hebben we speeltechnieken/theorie voor. Wat is het toch met lui die niet kunnen lezen? Je pleurt offtopic toch ook niet vol met draadjes over amps?

Zucht...

Di Stefano
25 maart 2008, 03:41
Vind je dat nou echt leuk, op het forum op mensen zitten bashen? Get a life zou ik zeggen. Aan het aantal posts te zien is hij ook niet echt actief op het forum en weet hij niet goed hoe het er aan toe gaat.

On-topic: ik weet niet wanneer de akkoordbenamingen ontstaan zijn, maar op muzikaal vlak heeft Duitsland misschien toch een van de rijkste culturen in Europa. Dus het is mogelijk dat zij de akkoordnamen hebben uitgevonden (met de H ipv B dus) en dat deze later door anderen verdraaid zijn en nu algemeen gebruikt worden. Hoewel denk ik oost-europese landen met het Duitse systeem werken.

gitaarvrouwtje
25 maart 2008, 08:23
de verklaring voor die H , die ik op diverse duitse sites en forums heb zitten nalezen, is dat een monnik bij het overschrijven van een muziekstuk door het priegelhandschrift van de originele schrijver, dacht dat een kleine b een h was (in het wat hoekige gotische schrift) ,..dat is er zo ingesleten. Een andere logische verklaring hiervoor is er eenvoudig niet

overigens schept het zelfs in duitsland soms verwarring las ik :hippie:

Bruvtilov
25 maart 2008, 09:09
:soul: ja en die heten dan weer SEITEN :soul:

Saiten bedoel je.

hendrix_appendix
25 maart 2008, 09:19
Vind je dat nou echt leuk, op het forum op mensen zitten bashen? Get a life zou ik zeggen. Aan het aantal posts te zien is hij ook niet echt actief op het forum en weet hij niet goed hoe het er aan toe gaat.



Ja.

En niet erg actief zijn beteknd dus ook dat je niet even de index over hoeft te kijken naar het geschikte subforum om je topic neer te pleuren? Het staat op de allerallereerste pagina nota bene! Dat een topic op de verkeerde plek staat zal mn dag niet verneuken maar bij Algemeen staat duidelijk waar het voor bedoelt is, opmerkingen over het forum e.d. Mensen zijn gewoon te lui om te lezen en dat begrijp ik niet. Is dat vreemd?

gitaarvrouwtje
25 maart 2008, 09:22
Saiten bedoel je.
lol
inderdaad

bert k
25 maart 2008, 10:18
Hey
als het je zo dwars zit, dan druk je op het rode driehoekje, dan kan de mod het verplaatsen. Maar meteen die grote schreeuwbek wordt het hier ook niet gezelliger door.
Lul.



Ja.

En niet erg actief zijn beteknd dus ook dat je niet even de index over hoeft te kijken naar het geschikte subforum om je topic neer te pleuren? Het staat op de allerallereerste pagina nota bene! Dat een topic op de verkeerde plek staat zal mn dag niet verneuken maar bij Algemeen staat duidelijk waar het voor bedoelt is, opmerkingen over het forum e.d. Mensen zijn gewoon te lui om te lezen en dat begrijp ik niet. Is dat vreemd?

skabouter
25 maart 2008, 10:19
dat zogenaamde H7 akkoord is idd gewoon een B7. Kijk ook maar eens hoe goed hij oplost naar E.

In het nummer "Nothing else Matters" by you-know-who hoor je dit akkoord ook in het coupletje, hier lost hij netjes op naar Em. erg mooi!

brandje
26 maart 2008, 10:36
Beste mensen,
Bedankt voor alle positieve reactie's en duidelijke uiteenzettingen over het H7 akkoord. Zo leer je nog eens iets.
Jammer dat er iemand is die op een zeer onbeschofte wijze reageert op 'n verkeerde posting. Zal wel aan zijn opvoeding liggen.
"Ieder vogeltje zingt zoals het gebekt is" en een Duits vogeltje gebruikt misschien wel het H7 toontje.
Overigens valt het me wel op dat het gemiddelde taalgebruik op dit forum van een boven gemiddelde is. Nogmaals bedankt.
(Een leuke bijkomstigheid is dat ik nu alweer op 6 reactie's kom) er zijn mensen waarvoor dit zeer belangrijk is.

greencharlie
26 maart 2008, 16:55
Het staat ook vaak op snarensetjes, die H ipv B
Blijkbaar brengen de duitsers dus ook snaren op de markt :)

Ja, The Beatles speelden op duitse snaren (Hamburg weet je wel)
Flatwounds van Pyramid

Ace 1.15.19
26 maart 2008, 18:38
Ja, The Beatles speelden op duitse snaren (Hamburg weet je wel)
Flatwounds van Pyramid

Wordt Hamburg dan ook Bamburg?
En wordt bratwurst dan hratwurst?

:D:D:D

telecastermaster
26 maart 2008, 20:11
Een andere logische verklaring hiervoor is er eenvoudig niet


Volgens mijn oude muziekleraar omdat de Duitsers dan B-A-C-H konden vormen met akkoorden.......:)

Ace 1.15.19
26 maart 2008, 20:43
Staat ook aangegeven in post #12:


Anyway, zover ik weet is die H door Bach bedacht om z'n naam in z'n stukken te kunnen verwerken. Bach was een Duitser... etc...

tvmartini
31 maart 2008, 14:09
de verklaring voor die H , die ik op diverse duitse sites en forums heb zitten nalezen, is dat een monnik bij het overschrijven van een muziekstuk door het priegelhandschrift van de originele schrijver, dacht dat een kleine b een h was (in het wat hoekige gotische schrift) ,..dat is er zo ingesleten. Een andere logische verklaring hiervoor is er eenvoudig niet

overigens schept het zelfs in duitsland soms verwarring las ik :hippie:

Hmm ik herinner me dat mn oude vioolleraar ooit iets anders erover vertelde. De H komt ook niet voor niets na de G in het alfabet. Volgens mij had het er mee te maken dat ze de noot/toonsoort die wij Bes noemen Al B genoemd hadden. (Of dit te maken heeft met dat bach graag een C7 gebruikte weet ik niet). De toon die bij ons de eerste mol heeft heeft heet in het duits dus de B (de Duitse toonsoort B heeft dus 2 mollen). Omdat ze vervolgens een naam te kort kwamen hebben ze voor onze B de eerste letter uit het alfabet gebruikt die nog niet bezet was: de H.

Het grapje van stukken die waren opgebouwd rondom de akkoorden B-a-C-H (voor ons Bes-a-C-B) is pas van ver na Bachs eigen tijd, en werd door latere componosten als grapje of ode in composities 'verstop'.

Tot slot: Hmoll staat niet voor Bes maar voor Bmineur. Moll betekend mineur zoals Dur Majeur betekend, en is geen Nederlandse mol.

gitaarvrouwtje
31 maart 2008, 20:17
ik denk dan ook dat alle verklaringen beter zijn dan die ik had gelezen :seriousf:

Guitarmania
1 april 2008, 18:42
Ik heb ooit nog wel eens gehoord dat de 7-toons ladder pas laat is uitgevonden. Had iets te maken met een Italiaan (.. di Siena, of zo).

Vanaf c is de b de 7e.

Wellicht zijn ze toen met elkaar in discussie gegaan over hoe ze die 7e noot moesten noemen (net als die lui die nu nieuwe planeten een eigen naam willen geven).

De wereld is conservatief voor zover het theorieen betreft. Dus ik kan me voorstellen dat ze indertijd die 7e noot twijfelachtig vonden. Was het wel een echte noot? En moet je die wel een officiele naam geven in lijn met de andere alfabetnoten c t/m a?

Ik kan me voorstellen dat in de tijd van Bach die 7 nog helemaal niet gangbaar was. En dat Bach dus een kunstje uithaalde om zijn eigen naam eraan te verbinden.

Maar verbeter me gerust. Lang geleden dat ik dit verhaal hoorde...