PDA

View Full Version : Restauratie Citer !?!?!?



giannini
24 maart 2008, 12:52
Hallo allemaal,

Ik heb van mijn moeder haar oude citer gekregen. Hij moet al ruim over de 50 jaar zijn, en heeft zeker 45 jaar in een doos gelegen.

Ik ben op zoek naar iemand die het aandurft om deze te gaan restaureren (als het niet te duur wordt). Natuurlijk zijn de snaren aan vervanging toe maar ook de stemmechanieken zien er belabberd uit. De waarde is nihil, vooral sentimenteel voor mijn moeder.

Ik weet niet veel meer. Het merk is Rauner en hij komt uit Duitsland en heeft 49 snaren.

Wie heeft er tips waar ik terecht kan? het liefst in de buurt van Rotterdam.

Alvast bedankt voor de hulp, ik kon zo 1-2-3- op internet nog niets vinden.

Gert

Dirk_Hendrik
24 maart 2008, 16:56
Waarom zou je iets willen (laten) restaureren waar een overschot aan is?? Serious, in m'n ouderlijk huis hadden we 3 van die dingen. Aan de straatstenen nog niet te slijten.

hendrix2
24 maart 2008, 22:14
Jup, in elk huishouden ligt er wel zo een dingetje.
De moeite niet om te restaureren!

giannini
24 maart 2008, 22:58
Bedankt voor de tips, reacties.

Dan denk ik dat ik hem maar weggooi.

Is al gedaan, hij ligt al in de schuur.

Einde oefening!!!!!!!!

Saf
30 maart 2008, 15:37
weg gooien vind ik eeuwig zonde. maar er zijn er inderdaad erg veel van. Ik heb er nu 5. Vind het mooie instrumenten om te zien.

budje
2 april 2008, 21:34
wat een typische uitspraken voor mensen die allemaal tig gitaren hebben en moeite doen om antieke japanners te repareren die vaak niet eens mooi zijn en genoeg te vinden. Ik denk dat je zelf moet beslissen :-) heeft t ding waarde voor je?

Saf
2 april 2008, 21:52
ik vind het ook vreemd om iemand te adviseren hem weg te doen, zeker als hij nog sentimentele waarde heeft voor je moeder.

giannini
3 april 2008, 09:03
Ik heb hem ook nog niet echt weggedaan.

Hij ligt op mijn zolder kamer. Hij is tenslotte van mijn moeder. Ik weet dat de waarde alleen maar emotioneel is. Daarom wil ik wel proberen om hem op te lappen, alleen moet dat dan geen vermogen gaan kosten.

Ik zoek verder, tips voor een restaurateur?

Dirk_Hendrik
3 april 2008, 17:01
Wie heeft er "weggooien" gezegd dan?

hendrix2
3 april 2008, 17:06
Vroeg ik me ook al af.

Budje: topicstarter gaf zelf al aan dat een eventuele restauratie niet te duur mocht worden. Dan zal het instrument vermoedelijk ook geen al te grote emotionele waarde hebben.

Verder heeft niemand weggooien gezegd. Ik heb hier zelf wss een identiek instrument liggen, en da's leuk om te hebben, maar ik vind het de moeite niet om te laten herstellen. Ik denk dat je alleen al voor nieuwe snaren een hoop geld moet geven!

Dirk_Hendrik
3 april 2008, 20:22
Thanks Kenneth,

Dat is id wat ik bedoelde