PDA

View Full Version : vraagje Zero-Resistance brug (Ibanez)



Jellyfish00
23 maart 2008, 17:51
Oké hier even het dilemma. Ik ben op zoek naar een nieuwe gitaar, die gebruikt gaat worden voor stevige rock maar vooral metal. Nou ben ik gaan kijken naar wat voor mij het meest geschikt zou zijn.

Tremelo vind ik heel vet maar natuurlijk onhandig, en ik wil snel kunnen wisselen tussen downtunen en normal tuning. Daardoor ben ik uitgekomen bij Fixed Bridge, zoals de RGR321EX.

Maar nou zag ik de Zero-Resistance bruggen van Ibanez, op bijvoorbeeld de S320 en S471, en ik kon er niet heel veel informatie over vinden. Volgens mij is het zo dat er een "Zero-Point" op de tremelo zit waar hij altijd weer terugkomt. En ook zit er een draaiwieltje waardoor je hem van floating naar Dive-only kan draaien. Nou dacht ik, kan ik deze tremelo dan wel hebben als ik snel wil wisselen? En, zijn deze bruggen ook niet gewoon troep? (blijft een gitaar van 400 euro)

Orpheo
23 maart 2008, 17:57
over dat wieltje weet ik niet. ik weet wel dat die bruggen heel goed zijn, en geen mesjes hebben als kantelpunt, maar rollers, en daarom ZR bruggen heten.

Kaïn
23 maart 2008, 18:27
Maat van me wist mij te vertellen dat het ontzettend eenvoudig is om die trem af te stellen. Maar ik denk dat het niet doenbaar is om in een live situatie te stemmen (zou je dat willen).

Jellyfish00
23 maart 2008, 18:32
Maat van me wist mij te vertellen dat het ontzettend eenvoudig is om die trem af te stellen. Maar ik denk dat het niet doenbaar is om in een live situatie te stemmen (zou je dat willen).
Niet dat ik in een live situatie snel van tuning zou willen veranderen of bijtunen met de gewone tuners, maar meer gewoon van drop tuning kunnen wisselen zonder dat mijn brug meters omhoog gaat en ik hem weer moet gaan afstellen, dat is natuurlijk niet te doen.

Outrage
23 maart 2008, 20:41
Voor drop-D bestaat er een systeempje op een floyd, zit bijv op peavey wolfgang. Verder zou ik het niet weten.

Jellyfish00
24 maart 2008, 17:28
Even voor de duidelijkheid, ik hoef niet snel te droptunen met een middeltje of zoiets, ik wil kunnen droptunen zonder dat de bridge scheef gaat staan of de andere snaren ontstemmen als ik er eentje heb gedaan. En mijn vraag is dus of dat met een Zero-resistance brug kan :) .

marter544
24 maart 2008, 17:44
http://www.australianmusician.com.au/mag/check12/IBANEZ_ZR_Double_Locking_Tremolo.html



Volgens dit artikel zit er een systeem op, wat ervoor zorgt dat je gitaar in-tune blijft als je een snaar knapt, ik denk dat dat systeem ook wel werkt voor down-tunen, zeker weten doe ik het niet.