PDA

View Full Version : Scheuren met een tele



stratestic
23 maart 2008, 17:46
Ik vind telecasters mooie modelen alleen klinken ze zo dun, iel. Ik heb al een stratocaster welke met het halselement een mooie sound geeft. Maar nu wil ik iets voor erbij of mee te rocken. Nu dacht ik, zal ik een naar een telecaster gaan kijken en die verbouwen of toch maar doorsparen voor een Les Pauls. Iets anders is overigens geen optie voor mij.

Daarom nu mijn vraag; een telecaster (zo'n '72 model) met een humbucker rockt dat een beetje of haalt dat het niet bij een Les Pauls?
Of zou een '52 telecaster met andere elementen ook een optie?

Ik wil er Lenny Kravitz en andere rock mee gaan spelen.

Lexvandoef
23 maart 2008, 17:56
Een tele van zichzelf kan al goed scheuren hoor, en goeie tele's zijn niet iel of dun, wel wat fel, maar hij heeft nog genoeg body vind ik.

Een tele met humbuckers zal ook goed scheuren, maar anders dan een les paul, door andere houtsoorten, constructie en snaarlengte. Ik vind zelf een les paul ideaal voor scheur en een strat voor clean. Als alles in 1 gitaartje vind ik een tele dan weer erg goed, goed clean en scheur, maar toch beide net iets minder dan de strat en lp (mijn mening).

Je zou ook een standaard tele kunnen nemen en daar een humbucker in singlecoil formaat in kunnen proppen.

Opties genoeg...

kenx
23 maart 2008, 18:19
Ik vind een tele ook goet scheuren hoor!!

test maar s uit.

Ps: wel een goeie tele.


Grtz,

kenny

Pepe
23 maart 2008, 18:35
Goeie tele's klinken niet dun. Dat gezegd hebbende heb ik een aantal seventies tele's gehad die enorm dun en scherp klonken. Dat geldt trouwens ook voor de seventies strats.

Over het algemeen heeft de '69 thinline tele een wat dikker geluid dan de standaard. Downside is dat ie ook iets rafeliger en rauwer klinkt.

Mijn JV telecaster houdt zelfs het midden tussen een normale tele en een LP junior. Dat maakt hem meer rock dan country maar dat kan dus ook.
Het heeft allemaal te maken met de kwaliteit van de hals, bodyhout, brug en pickups. Vintage brass zadeltjes maken het geluid al wat dikker bijvoorbeeld.

isa1984
23 maart 2008, 18:46
[QUOTE=Pepe]Goeie tele's klinken niet dun. [QUOTE]

Ligt eraan naar welke sound je op zoek bent natuurlijk. Albert Collins, The Master of the Telecaster, klinkt soms ook redelijk dun, maar is wel te gek. De beste man speelt ook met zn vingers volgens mij.

http://www.youtube.com/watch?v=ihvvf1R_vWo

Pepe
23 maart 2008, 18:49
hmm, Collins vind ik nou typisch een telesound hebben die niet dun klinkt.

hesse
23 maart 2008, 18:50
Een tele pak je gewoon voor de unieke sound. Je bent daarvoor of je haat het. Je moet niet op een modelletje afgaan he, maar op geluid.
En voor dikke scheur zijn er nog massa's andere gitaren met minder naam maar wsl meer jouw stijl.

isa1984
23 maart 2008, 18:51
Ben ik niet met je eens, dat filmpje op youtube met jeff beck, bb king en clapton. Vrij dun vind ik hoor...

stratestic
23 maart 2008, 19:06
Moeilijk, moeilijk. Mijn vraag was misschien niet helemaal juist. Ik wil eigenlijk weten wat meer rock mogelijkheden heeft een tele met een hot pick up set of een humbucker in de nekpositie. Het moet als het waren een aanvulling zijn op mijn stratocaster. Stratocaster clean, clean met een randje. De rest met iets anders.

Ik wil iniedergeval geen 'honky tonky country' telecaster sound.

Lexvandoef
23 maart 2008, 19:09
Dan zou ik of, een standaard tele kopen en dan een singecoil sized humbucker in de brug positie zetten.

Of als je helemaal een 'dikke' tele wilt hebben, een tele met p90's kopen, of p90's erin (laten) zetten. Dan zit je clean beter dan met humbuckers (vind ik), en heb je een dikke scheur op je allebei de posities.

stratestic
23 maart 2008, 19:17
Ik zal eerlijk zijn. Ik zit gewoon onwijs te gassen op deze

http://www.leftyguitars.be/prod01electric/FenderTele52AmVintage.htm

en deze

http://www.leftyguitars.be/prod01electric/FenderTeleCustom.htm

Om ze te testen zou ik alleen een kleine 500 km moeten rijden en dus dacht ik misschien kan ik via dit forum al een beetje meer duidelijkheid krijgen. Nadeel van linkshandig zijn

Ze lijken me allebei mooi. Vooral als ze er een beetje relic uit gaan zien en als je er op speelt een onwijs dik geluid blijken te hebben, het verrassingseffect zeg maar.
Ik wil een keer een beetje een bijzondere gitaar niet zo'n stratocaster die iedereen heeft, die heb ik namelijk zelf ook al. Het geluid van een stratocaster vind ik wel te gek. Veel artiesten uit mijn cd collectie spelen op een stratocaster. Maar ik wil toch een extra gitaar erbij voor meer mogelijkheden.

Pepe
23 maart 2008, 19:18
Moeilijk, moeilijk. Mijn vraag was misschien niet helemaal juist. Ik wil eigenlijk weten wat meer rock mogelijkheden heeft een tele met een hot pick up set of een humbucker in de nekpositie. Het moet als het waren een aanvulling zijn op mijn stratocaster. Stratocaster clean, clean met een randje. De rest met iets anders.

Ik wil iniedergeval geen 'honky tonky country' telecaster sound.

Een tele is sowieso meer down to earth dan een strat.
Ik ben voor Lexie. Zet in de brug een Duncan JB jr. en het is een rockbeest.
Zet in de neck een minihumbucker en het is een jazz gitaar.
De strat blijft toch altijd een airy klank houden, meer een prinsje waar een tele een houthakker is.

Ratdawg
23 maart 2008, 19:34
Of pleur er quarterpounders in als je je single coil geluid wil bewaren.

Lexvandoef
23 maart 2008, 19:40
Met geen van beide kan je echt de boot in, als het goeie exemplaren zijn. Vooral '52 RI is erg fijn.

barno
23 maart 2008, 19:51
hmm, Collins vind ik nou typisch een telesound hebben die niet dun klinkt.
+1
Collins vind ik een super dikke tele klank hebben. Bijtend en scherp wil niet zeggen dun.
Meer nog dan bij andere gitaren vind ik het soort amp dat je gebruikt bij een tele heel belangrijk. Om genoeg bottom te krijgen bij het snijdend geluid gebruik ik graag een bassman of een vibroking bij een tele.

Mitch
23 maart 2008, 20:04
Of pleur er quarterpounders in als je je single coil geluid wil bewaren.
De single coil look bedoel je? De klank is niet bepaald single coil meer. Scheurt hard maar clean klinkt nergens meer naar.
Anyway, het is gewoon zoeken naar de juiste Tele. Zoals laatst ook al gezegd werd over LP's is het verschil tussen onderlinge gitaren soms waanzinnig groot. En met een goeie gitaar hoef je eigenlijk geen eens naar hb-in-sc formaat of naar humbuckers of widebuckers, een goeie Tele met een goed brug pickup scheurt toch wel.

Ratdawg
23 maart 2008, 20:12
De single coil look bedoel je?
Het blijft toch een sc, maar met een waanzinnig hoge uitput. Hij klint ook niet als een humbucker of let's say een hotrails,...

Jay75
23 maart 2008, 23:56
Ik heb zon 52 RI gehad, geniale sound, maar ik vond m te lelijk en wilde er gewoon niet mee gezien worden hehe, maar die sound,,,,,man o man

check dit maar eens:

http://www.youtube.com/watch?v=b7eyyt98-Ng

Heb ook ooit een gewone usa gehad, veel te iel en knetterschel, maar die 52 is een aanrader denk ik, speelde ook fijn!

drap
23 maart 2008, 23:59
Het blijft toch een sc, maar met een waanzinnig hoge uitput. Hij klint ook niet als een humbucker of let's say een hotrails,...

De fout die elke keer weer gemaakt wordt. Voor het betere scheurwerk heb je helemaal niet persé veel output nodig. Ik had in m'n tele helemaal niet zulke high output elementen en toch fabriceerde ik er een vette scheur mee.

Ratdawg
24 maart 2008, 00:11
De fout die elke keer weer gemaakt wordt. Voor het betere scheurwerk heb je helemaal niet persé veel output nodig. Ik had in m'n tele helemaal niet zulke high output elementen en toch fabriceerde ik er een vette scheur mee.
De vraag was hoe ie een tele wat/nog vetter kon doen klinken (wat ik verstond toch). Vette scheur haal je desnoods overal uit, hangt er vanaf wat je daaronder verstaat en wat de rest van de rig inhoudt.

Eko
24 maart 2008, 00:17
Het geluid van de tele hangt heel erg af van de amp die je er bij gebruikt. Zet een bassman maar eens open en sla een accoord hard aan. Dat geluid verschilt hemelsbreed van dezelfde axe maar dan met een Superreverb.
Steek je kabel in een originele Blues Deluxe en je weet niet wat je hoort.
Ik ben gek van het telegeluid via een versterker met 10 inch speakers. Maar hé, jij mag het zeggen.
Steek je axe in een TwinReverb en je hebt bottompower en clean geluid.

heavy-metal-thunder
24 maart 2008, 00:39
Een tele van zichzelf kan al goed scheuren hoor, en goeie tele's zijn niet iel of dun, wel wat fel, maar hij heeft nog genoeg body vind ik.

Een tele met humbuckers zal ook goed scheuren, maar anders dan een les paul, door andere houtsoorten, constructie en snaarlengte. Ik vind zelf een les paul ideaal voor scheur en een strat voor clean. Als alles in 1 gitaartje vind ik een tele dan weer erg goed, goed clean en scheur, maar toch beide net iets minder dan de strat en lp (mijn mening).

Opties genoeg...

volledig mee eens! Ik heb een degelijke les paul, een degelijke strat, maar als ik maar 1 gitaar zou mogen houden, dan is het mijn Am. Vintage 52ri. Klinkt helemaal niet dun of schel. Lekker vol, rock goed... toch mss eerst ff beter specifiëren wat jij verstaat onder een vette scheur. Voor mij is dat een Marshall 2203 met een les paul voor. Maar die tele 52ri kan lekker ruig rocken.

btw: toch wel belangrijk detail. De 52ri heeft vrij lage frets. vooral om te benden moet je dat gewoon zijn.

btw2: is tegenwoordig toch zo'n 52 met mini hummie in de neck? Een hotrod, geloof ik, dat ze dat noemen.

Lexvandoef
24 maart 2008, 00:56
volledig mee eens! Ik heb een degelijke les paul, een degelijke strat, maar als ik maar 1 gitaar zou mogen houden, dan is het mijn Am. Vintage 52ri. Klinkt helemaal niet dun of schel. Lekker vol, rock goed... toch mss eerst ff beter specifiëren wat jij verstaat onder een vette scheur. Voor mij is dat een Marshall 2203 met een les paul voor. Maar die tele 52ri kan lekker ruig rocken.

btw: toch wel belangrijk detail. De 52ri heeft vrij lage frets. vooral om te benden moet je dat gewoon zijn.

btw2: is tegenwoordig toch zo'n 52 met mini hummie in de neck? Een hotrod, geloof ik, dat ze dat noemen.

De American Vintage Hotrod is idd een '52 met een minihum in de neck, das misschien ook wel wat, als de ts wil scheuren :)

Ps: voor mij is een vette scheur ook een marshall 2203 met een les paul er voor, fijn geluidje waar ik elke dag van geniet :hippie: Ik heb trouwens zelf een japanse '62 RI :)

De Beer
24 maart 2008, 03:41
Ik heb gisteren een litle '59 in de brug geschroefd, zo thuis klinkt het al lekker, morgen even op niveau testen in band situatie.
Maar rocken doet het zeker....dat deed het al, maar net effe dat humbucker randje is wat ik miste. Ben benieuwd of ik morgen gerust gesteld wordt.

yhcmarc
24 maart 2008, 11:17
Telecaster, en een ongelovelijk vette sound.

http://www.guitarsandeffects.com/guitarimages2006/fender_telecaster_elite_1983/telecaster_ELITE_002.jpg


Ik heb onze demo opnames er mee ingespeeld (zie sig), maar live gebruik ik hem niet meer omdat ie dan net ff te vet is en de sound dichtsmeert.

telecastermaster
24 maart 2008, 11:51
Wat voor pu's zijn dat?

pupanus1
24 maart 2008, 11:58
dat je wel degelijk kan scheuren met een tele bewijst john 5 wel:

filmpje (http://youtube.com/watch?v=g0m4oe64vZw)

En james root trouwens ook:

Nog een filmpje (http://youtube.com/watch?v=NEyyfSyXnV8)

:D

barno
24 maart 2008, 12:41
dat je wel degelijk kan scheuren met een tele bewijst john 5 wel:

filmpje (http://youtube.com/watch?v=g0m4oe64vZw)

En james root trouwens ook:

Nog een filmpje (http://youtube.com/watch?v=NEyyfSyXnV8)

:D

snap eigenlijk niet wat die filmpjes met tele's te maken hebben. da's een gemodde tele met humbuckers en waarschijnlijk nog wat distortion pedaaltjes of vervormd lead channel. Op die manier kan elke gitaar scheuren hoor...

Lexvandoef
24 maart 2008, 12:49
snap eigenlijk niet wat die filmpjes met tele's te maken hebben. da's een gemodde tele met humbuckers en waarschijnlijk nog wat distortion pedaaltjes of vervormd lead channel. Op die manier kan elke gitaar scheuren hoor...

Nou, dan kan een tele toch scheuren :)

Dweezman
24 maart 2008, 13:02
Telecaster, en een ongelovelijk vette sound.

http://www.guitarsandeffects.com/guitarimages2006/fender_telecaster_elite_1983/telecaster_ELITE_002.jpg


Ik heb onze demo opnames er mee ingespeeld (zie sig), maar live gebruik ik hem niet meer omdat ie dan net ff te vet is en de sound dichtsmeert.


Da's een Elite, nietwaar? Actief vlgns mij.

yhcmarc
24 maart 2008, 13:19
Het is idd een Elite, en volgens mij is alleen de toonregeling actief en de pickups niet, maar dat weet ik niet zeker, het zouden ook best actieve pickups kunnen zijn. Er zijn iig erg veel sounds uit te halen en hij speelt echt superfijn, maar nu voor mij in een indierock bandje met 2 gitaristen is hij live net ff te lomp, en speel ik nu weer op mijn oude Ibanez ST200 met vvg HS-90 pups. Voor in de studio is dit echt een geniale gitaar trouwens.

heavy-metal-thunder
24 maart 2008, 16:05
trouwens, wat ik zelf een erg geslaagde, eenvoudige en doeltreffende modificatie vind: een 4-way-switch erin. Heb je op stand 1, 2 en 3
originele sound (brug - neck/brug - neck) en op stand 4 heb worden de 2 pu's anders geschakeld waardoor je een soort humbucker geluid hebt (en weinig ruis). Kan ik iedereen aanbevelen. Je behoudt zelfs op stand 4 de tele karakteristieken, maar je hebt een vollere sound met meer output.

pupanus1
25 maart 2008, 14:02
snap eigenlijk niet wat die filmpjes met tele's te maken hebben. da's een gemodde tele met humbuckers en waarschijnlijk nog wat distortion pedaaltjes of vervormd lead channel. Op die manier kan elke gitaar scheuren hoor...

Haha je snapt niet wat het met tele's te maken heeft? Ehm misschien zijn het tele's??! Ja het zijn signature models, maar dat maakt het niet minder een tele dan een baja tele of wel dan?

barno
25 maart 2008, 16:03
Haha je snapt niet wat het met tele's te maken heeft? Ehm misschien zijn het tele's??! Ja het zijn signature models, maar dat maakt het niet minder een tele dan een baja tele of wel dan?

dan snap ik de topic titel niet: want iedereen weet dat je mits aangepaste pups elke gitaar in de wereld kan doen scheuren.
Voor mij is een tele in de eerste plaats gewild omwille van zijn acoustische kwaliteiten en retecleane pups.
and for the record, een baja tele vind ik idd honderd keer meer tele dan een opgefokte humbucker tele, but that's just my opinion.

pupanus1
25 maart 2008, 16:33
Ik snap je punt wel, dat het niet het specifieke tele geluid is. Mijn keus voor scheurgitaar zou ook geen tele zijn. Maar het zijn wel tele's en ze scheuren :D

Kim Wilson
25 maart 2008, 16:57
Het hangt er ook vanaf wat jouw definitie is van scheuren. Ik kan voor mezelf lekker scheuren met mijn Tele over mijn ouwe Fender bak, maar een ander vindt misschien dat ik bijna geen gain gebruik. De term scheuren is dus vrij subjectief.

schizo910
25 maart 2008, 17:11
Ik scheur me een ongeluk op mijn Tele...

barno
25 maart 2008, 17:24
Het hangt er ook vanaf wat jouw definitie is van scheuren. Ik kan voor mezelf lekker scheuren met mijn Tele over mijn ouwe Fender bak, maar een ander vindt misschien dat ik bijna geen gain gebruik. De term scheuren is dus vrij subjectief.

idd, voor mij is scheuren een tele met een bassman op 6 zodat die cleane snijdende pups lekker openbarsten maar wel hun definitie behouden. Ik hoor zelfs liever scoils om te "scheuren". bij humbuckers wordt het al vlug een doffe brei. (die dan wel weer prima is voor muzieksoorten waar ik niet mee bezig ben)

rickert
25 maart 2008, 18:20
Ik scheur hele telefoonboeken met m'n tele.

jaapjan1986
25 maart 2008, 18:35
Ook met singlecoils kun je prima rocken met tele's!

http://youtube.com/watch?v=pSbL2ZRy1Sk

MarkV
25 maart 2008, 18:36
Er zijn iig erg veel sounds uit te halen en hij speelt echt superfijn, maar nu voor mij in een indierock bandje met 2 gitaristen is hij live net ff te lomp, en speel ik nu weer op mijn oude Ibanez ST200 met vvg HS-90 pups.

Ik kan 'te lomp' niet echt rijmen met te weinig scheur. Teveel scheur is juist lomp in mijn terminologie. Ik vind een Tele best om mee te scheuren want ondanks de gain blijft het toch lekker gedefinieerd. Voor een Indie band lijkt me het al helemaal juist prima. Maar misschien heb ik een verkeerd idee van Indie...

Misschien eens andere PU's gebruiken?
Wat speelt de andere gitarist voor een gitaar?

Edit: zie nu dat jij de topic starter helemaal niet bent.... En las je andere post in dit topic. Dus ik begrijp het nu :seriousf:

rickert
25 maart 2008, 18:47
Ook met singlecoils kun je prima rocken met tele's!

http://youtube.com/watch?v=pSbL2ZRy1Sk
Koel! En dat in Zoetermeer.

mario88
25 maart 2008, 19:23
hier nog meer gescheur met een tele :) http://nl.youtube.com/watch?v=vvnRaqEOwkk&feature=related

yhcmarc
25 maart 2008, 19:49
Ik kan 'te lomp' niet echt rijmen met te weinig scheur. Teveel scheur is juist lomp in mijn terminologie. Ik vind een Tele best om mee te scheuren want ondanks de gain blijft het toch lekker gedefinieerd. Voor een Indie band lijkt me het al helemaal juist prima. Maar misschien heb ik een verkeerd idee van Indie...

Misschien eens andere PU's gebruiken?
Wat speelt de andere gitarist voor een gitaar?

Edit: zie nu dat jij de topic starter helemaal niet bent.... En las je andere post in dit topic. Dus ik begrijp het nu :seriousf:

Ok check, is dat ook weer duidelijk :) Ik denk trouwens niet dat ik makkelijk ander PU's zou kunnen vinden voor die Elite als ik het zou willen that is ;)

steph
25 maart 2008, 19:56
Ik geloof niet dat die Telecaster zo lomp is...

yhcmarc
25 maart 2008, 20:00
Heb je er al eens een gehoord?

steph
25 maart 2008, 20:07
Heb je er al eens een gehoord?
Ik?
http://i15.photobucket.com/albums/a351/stephan52/Afbeelding007.jpg
http://i15.photobucket.com/albums/a351/stephan52/STEPH3.jpg
Mwoa :sssh:

yhcmarc
25 maart 2008, 20:18
Ik?
http://i15.photobucket.com/albums/a351/stephan52/Afbeelding007.jpg
http://i15.photobucket.com/albums/a351/stephan52/STEPH3.jpg
Mwoa :sssh:

Leuk, maar dat zijn geen telecaster elite gitaren, en daar had ik het over.

drap
25 maart 2008, 20:19
Hoe noem jij die blauw/groene dan?

steph
25 maart 2008, 20:30
okay dan,
Het was een poging van Fender om "het" LesPaul geluid te benaderen, waardoor een elite niet echt de twang van een traditionele Tele heeft.
Op een mastervolume Marshall klinkt een elite echt te gek (mits natuurlijk het je ding is), maar voor Danny Gatton licks/sounds kun je er niet veel mee.
Er is natuurlijk een goede reden waarom deze serie niet lang in produktie is geweest, toch blijven ze waardevast.
De elementen zijn niet erg populair, en hebben een afwijkende maat waardoor ze niet gemakkelijk uitwisselbaar zijn.
En ja, ik heb er eentje gehad, maar was er achteraf niet zo kapot van...

yhcmarc
25 maart 2008, 20:33
Juist, en een les paul sound is nou niet echt een indie rock sound nietwaar ..

steph
25 maart 2008, 20:36
Hoe noem jij die blauw/groene dan?
Nou je het zegt, het is een opvolger van de elite!(us deluxe)

Pepe
25 maart 2008, 21:01
Wat een discussie weer, of een tele kan scheuren.
Alsof er nooit een Buchannan, Jeff Beck, Evan Johns....

of is scheuren een definitie die is voorbehouden aan humbuckers?
In dat geval, koop iets met humbuckers of een tele deluxe

Mitch
25 maart 2008, 21:18
Ik ken zo'n Strat Elite en dat zijn inderdaad lastige dingen. Vrij sterke output die lastig subtiel klinkend te krijgen is.