PDA

View Full Version : Voldoen standaard amps voor Drop-C tuning?



NoobjeNrZoveel
23 maart 2008, 16:08
Hallo iedereen,

Ik heb op dit moment een Fender G-Dec Junior (http://www.fender.com/products//search.php?partno=2351000000) versterker, maar ik zou graag in Drop-C gaan spelen, voldoet deze versterker of heb ik een speciale versterker hiervoor nodig?

Mijn budget is nogal laag, dus "Beter kan je $amp_type nemen, kost paar honderd piek, maar dan heb je ook wat!"-reacties zijn liever niet gewenst. :)

hendrix_appendix
23 maart 2008, 16:25
Neuh, maar het klinkt wel kut.

Het scheelt als je dikkere snaren (.013 of dikker) neemt en ze daarop af laat stellen.

Lexvandoef
23 maart 2008, 16:25
Dat kan gewoon met de versterker die je nu hebt. Die lage tonen moeten geen probleem zijn voor de versterker zelf, maar door de kleine 8 inch speaker zal het, denk ik, niet super laag/vet gaan klinken, daarvoor is de speaker gewoonweg te klein.

Maar speciale versterkers voor lage stemmingen bestaan niet, wel zijn er versterkers die meer voor een bepaald genre geschikt zijn.

Kellet
23 maart 2008, 16:26
Hangt ook deels van je gitaartje af.

Met die versterker denk ik niet dat het heel mooi zal klinken.

NoobjeNrZoveel
23 maart 2008, 16:42
@hendrix_appendix: Ik ben van plan een Les Paul model gitaar te gaan bouwen, en daar zullen dan ook dikkere snaren op komen.

@Lexvandoef: Bij welke grote gaat het ongeveer wel goed klinken? Aangezien ik als de bouw van de gitaar lukt ook een extra versterker van Marktplaats sleur (zodat ik dan ook eens samen met iemand kan spelen), kan ik ook meteen kijken of er een geschikte versterker staat die in mijn budget past.

Nog een laatste vraagje: Als ik op een gitaar dikkere snaren plaats, moet ik hem dan opnieuw afstellen? Is dat simpel te doen en kan ik de snaren dan ook eens verwisselen met dunnere snaren/kan ik met dikkere snaren ook in EADGBE spelen?

(:noob: Vergeef me voor de vele vragen :p )

caliban
23 maart 2008, 16:53
Daar bestaan wel betere amps voor, Bugera is vrij goedkoop en moet dat heel zeker aankunnen en goed doen klinken.

Lexvandoef
23 maart 2008, 16:58
Ik vind zelf 12 inch de ideale grootte voor een gitaar speaker, lekker vol, maar toch nog direct genoeg.

Als je dikkere snaren er op zet moet je natuurlijk opnieuw afstellen, is niet moeilijk. Je kan ook met die snaren in eadgbe spelen, hoef je niks extra voor af te stellen als de gitaar eenmaal voor die maat snaren is afgesteld, alleen moet je ff omstemmen.

NoobjeNrZoveel
23 maart 2008, 17:17
Oke, bedankt voor de hulp! :hippie:

hendrix_appendix
23 maart 2008, 17:23
@hendrix_appendix: Ik ben van plan een Les Paul model gitaar te gaan bouwen, en daar zullen dan ook dikkere snaren op komen.

@Lexvandoef: Bij welke grote gaat het ongeveer wel goed klinken? Aangezien ik als de bouw van de gitaar lukt ook een extra versterker van Marktplaats sleur (zodat ik dan ook eens samen met iemand kan spelen), kan ik ook meteen kijken of er een geschikte versterker staat die in mijn budget past.

Nog een laatste vraagje: Als ik op een gitaar dikkere snaren plaats, moet ik hem dan opnieuw afstellen? Is dat simpel te doen en kan ik de snaren dan ook eens verwisselen met dunnere snaren/kan ik met dikkere snaren ook in EADGBE spelen?

(:noob: Vergeef me voor de vele vragen :p )

Dus je wil een gitaar bouwen terwijl je niet eens weet wanneer je je gitaar af moet stellen? En ja, dikkere snaren vereist een andere afstelling, dat is vrij simpel en handleidingen zijn te vinden op internet. En ja, met dikkere snaren kun je ook in standaard tuning spelen, hoewel ze dan vaak wel wat strak staan. Koop gewoon een Richwood Lp'tje, EMG's in laten bouwen, dikke snaren erop, af laten stellen en je kan een tijdje vooruit.

Lexvandoef
23 maart 2008, 17:27
Dus je wil een gitaar bouwen terwijl je niet eens weet wanneer je je gitaar af moet stellen?

Dat dacht ik dus ook al :hippie:

ColourofFire
23 maart 2008, 23:44
Dus je wil een gitaar bouwen terwijl je niet eens weet wanneer je je gitaar af moet stellen? En ja, dikkere snaren vereist een andere afstelling, dat is vrij simpel en handleidingen zijn te vinden op internet. En ja, met dikkere snaren kun je ook in standaard tuning spelen, hoewel ze dan vaak wel wat strak staan. Koop gewoon een Richwood Lp'tje, EMG's in laten bouwen, dikke snaren erop, af laten stellen en je kan een tijdje vooruit.

+1...


Lang leve naiviteit :chicken: