PDA

View Full Version : klassiek gitaarspel



looneycooney
23 maart 2008, 11:49
hoi iedereen !

Ik heb een aantal vraagjes.
Gisteren ben ik voor de eerste maal sinds geruime tijd terug met lessen begonnen. Met veel geluk heb ik nog een leraar van het conservatorium gevonden die het buiten de uren wou doen! Ik dus dolcontent !
Nu vroeg hij me waar ik wilde beginnen en als zelfrespecterende gitarist ben ik er mij vol van bewust dat 'klassiek' voor mij een goede , misschien wel de beste basis is.
Hij was ook enthousiast , mits ik echt wel alle noten wil leren kennen en dus tablatures wil leren lezen en schrijven.
Nu had ik gedacht aan een budget van om en bij de 800€ voor een akoestische guitaar van taylor(had hem reeds besteld, maar staat op wacht nu) ..maar de leraar heeft liever dat ik een klassieke of spaanse gitaar koop . Hij stelde me bv een gitaar voor van yamaha . Ik vermoed dus dat hij bedoeld om een nylon-gitaar te kopen???
Of zie ik dat verkeerd? Op dat gebied is mijn kennis dus een dikke 0 !
Het is niet voor meteen , ondertussen mocht ik van hem met de les paul verder doen , tot het echte werk begint allicht...
Nu , ik ben dus wat gaan opzoeken , maar de meeste klassieke of spaanse gitaren zijn zo duur ...en anders heb je echte beginnersgitaren en die raadde de leraar mij dan weer af. Ik kan en wil gerust sparen voor een fatsoenlijke gitaar , maar is dit volgens jullie nodig?
Wat zijn jullie ervaringen?! Betere direct een fatsoenlijke gitaar bijeensparen of een yamaha of zo van beginnersniveau? Ik lees zoveel kritische opmerkingen zelfs op gitaren van 1200€...en dat maakt mij wat zenuwachtig .
Ik ga wellicht ook zanglessen krijgen vanaf het 2de j en ik ben dus ook van zins om mijn kamer compleet te herinrichten ( micro's , piano , nieuwe boxen , soundprocessors etcetc ) en dat kan ook aardig in prijs oplopen.
Wat doe ik nu het beste volgens jullie? Zijn er goede goedkopere modellen etc?

ps: ik ben al eens gaan zien bij het klassiekgitaar forum , maar daar praten ze voornamelijk over persoonlijke gitaarbouwers en dat is echt wel teduur voor mij op dit moment. Wel krijg ik vd leraar 1j de tijd om er eentje te zoeken , dus heb best wat geduld. Welke prijs mag ik mij dan verwachten?

Mvg

gorgasm
23 maart 2008, 13:02
ik vind verschil in gitaren als beginner wel wat overroepen. Ga je naar de plaatselijke gitaarboer, dan kan je daar voor een 150€ toch een tof exemplaar hebben?
toch?
verder lijk je wel met een goed plan bezig.

-=JEROEN=-
23 maart 2008, 13:52
Ik zou beginnen met een niet te duur exemplaar. Na een jaar les zal je misschien een andere gitaar willen, omdat je een beter inzicht hebt gekregen van jouw stijl van spelen. Rond de 100 euro heb je al uitstekende klassieke gitaren.

looneycooney
23 maart 2008, 15:23
oww *oof* dan ga ik me niet teveel zorgen maken idd , bedankt voor de reacties !
Ik zal eens gaan zoeken in de andere shops hier naar een fatsoenlijk prijsje .

Mvg

appyhaan
23 maart 2008, 15:30
Op deze site http://www.guitarrabuena.nl/ staat wel aardig wat info betreffende klassieke gitaren en de aanschaf daarvan. Die hele dure klassieke gitaren waar jij over spreekt zijn waarschijnlijk concertgitaren en die heb je heus niet nodig. Maar kijk maar op de site daar moet je voldoende informatie uit kunnen halen. Maar rond een bedrag van 300 euro dan zit je vaak met een goeie klassieke studiegitaar die je hele leven mee kan.

-=JEROEN=-
23 maart 2008, 17:37
Hoeft echt geen 300 euro te kosten:

http://www.feedback.nl/images/cache/productafbeeldingen/juansalvador-2c_350_ffffff_75.jpg (http://www.feedback.nl/?b=SALVADOR2C&a=49)

Pais
23 maart 2008, 18:22
Zorg in ieder geval dat hij een massief bovenblad heeft. Dat maakt al een grote sprong in kwaliteit van geluid tov van een gelaagd bovenblad. Nieuwe klassieke gitaren met massief bovenblad korsten rond de ~ 200 euro.



Nu , ik ben dus wat gaan opzoeken , maar de meeste klassieke of spaanse gitaren zijn zo duur ...en anders heb je echte beginnersgitaren en die raadde de leraar mij dan weer af. Ik kan en wil gerust sparen voor een fatsoenlijke gitaar , maar is dit volgens jullie nodig?

Je hebt ze in alle prijsklassen. Als ik jou zo hoor, ben je redelijk gemotiveerd en echt van plan om er goed gebruik van te maken. In dat geval zou ikzelf het doodzonde vinden om een goedkope gitaar te kopen.
Wat appyhaan zegt, ben ik het niet mee eens:

Maar rond een bedrag van 300 euro dan zit je vaak met een goeie klassieke studiegitaar die je hele leven mee kan.

Een wat duurdere gitaar heeft zoveel meer in huis. Ikzelf speel nog helemaal niet zo lang, maar na bijna een jaar begon ik me te ergeren aan mn klassieke gitaar van rond de 200 euro.
Ik heb toen tweedehand een gitaar gekocht met een nieuwwaarde van ~900 euro. Vergeleken bij mn eerste gitaar is dit een heerlijk instrument en een heel degelijke studiegitaar.

Misschien is je leraar bereid om op de tweedehands markt een geschikte studiegitaar voor je uit te zoeken. Of misschien heeft hij zelf wat gitaren staan in verschillende prijsklasses zodat je het verschil kan proeven tussen een degelijke starter (vanaf ~ 200) of een meer serieuze studiegitaar.


Het voordeel is dat een klassieke gitaar in de middenklasse (vanaf de 600 ofzo) hun waarde makkelijker behouden dan een gitaar die echt in de beginnersklasse zit.

appyhaan
23 maart 2008, 18:34
Mijn klassieke gitaar heeft me +/- 400 euro gekost (merk weet ik zo snel niet), handgemaakt, compleet massief (ceder), goeie vergulde stemmechanieken etc. etc. speelt en klinkt als een tierelier... Die gaat zeker mijn hele leven mee... en doet qua klank en speelbaarheid niks onder aan een duurdere (concert)-gitaar. Het enige nadeel is dat de projectie en dynamiek van mijn gitaar minder is... maar dat is niet zo'n ramp aangezien ik geen ambities heb om klassiek solo gitarist te worden (met orkesten spelen, in grote zalen spelen etc.). Daar komt bij dat de meeste gitaristen dit niet worden... Conclusie, rond de 300 euro kun je echt wel een kwalitatief goeie klassieke gitaar kopen welke je je hele leven kunt gebruiken en waar je geen spijt van hebt/krijgt. En anders koop je gewoon weer een nieuwe... goed voor de economie.

Pais
23 maart 2008, 19:06
Mijn klassieke gitaar heeft me +/- 400 euro gekost (merk weet ik zo snel niet), handgemaakt, compleet massief (ceder), goeie vergulde stemmechanieken etc. etc. speelt en klinkt als een tierelier... Die gaat zeker mijn hele leven mee... en doet qua klank en speelbaarheid niks onder aan een duurdere (concert)-gitaar.
Ook zij en achterbladen massief palissander? In dat geval klinkt het als een goede koop.
Echter lijkt het me vergezocht dat hij niets onderdoet aan een echte concertgitaar. Dat is het zelfde type bewering dat een squier niets onderdoet aan USA fender.
Misschien proef je dat gewoon niet, omdat het jou type gitaar niet is.

-=JEROEN=-
23 maart 2008, 20:22
Zorg in ieder geval dat hij een massief bovenblad heeft. Dat maakt al een grote sprong in kwaliteit van geluid tov van een gelaagd bovenblad. Nieuwe klassieke gitaren met massief bovenblad korsten rond de ~ 200 euro.
Salvador 2 C
Uitstekende studiegitaar met massief cederhouten bovenblad!
€ 149,-

http://www.gitaarnet.nl/forum/images/icons/icon14.gif

looneycooney
24 maart 2008, 02:21
Ik ben het best eens met Pais feitelijk , een goede gitaar doet idd veel .
En mits ik toch een budget heb van 800€ , hoeft het niet tegoedkoop zijn heh .
Ik wil feitelijk zeker niet naar de 1000€ of meer gaan.
Feit is ook dat mijn bedoeling is om deze gitaar idd als studiegitaar te gebruiken , zelf prefereer ik toch iets anders dan klassiek.Maar dat houd toch in dat ik minimum 8/9 jaar op deze gitaar zal intensief oefenen , wellicht veel langer mits ik nu een klassieke opleiding volg... Maar ik vind dat het de beste richting is om mee te beginnen.
Die info is al heel wat op die site! nu weet ik ongeveer wat verwachten voor mijn geld... wellicht ga ik op zoek naar een gitaar tss de 6/800 euro .
Mij viel net de Esteve gr8 op ... leuk gitaartje , zal zoiets wel worden , zal eens zien hier in de shop .

http://www.guitarrabuena.nl/afbeeldingen/winkel/gitaren/studie_gitaren/0034v_w600_h600.jpg
http://www.guitarrabuena.nl/afbeeldingen/winkel/gitaren/studie_gitaren/0034k_w600_h600.jpg
http://www.guitarrabuena.nl/afbeeldingen/winkel/gitaren/studie_gitaren/0034r_w600_h600.jpg
http://www.guitarrabuena.nl/afbeeldingen/winkel/gitaren/studie_gitaren/0034a_w600_h600.jpg
wel ietsje boven mijn verwacht budget , maar ik vind hem wel mooi en dat is iets wat ik niet rap zeg van een klassieke gitaar. Nuja ik zal ze toch eerst moeten bespelen en bespreken met mijn leraar idd.
Tnx voor de nuttige tips btw !

ps: het is niet dat ik het niet waardeer hoor , die goedkopere gitaren . Maar ik ben ook geen student meer en heb toch wel wat spaargeld over voor mijn hobby's. Vooral omdat ik gitaarspelen nu ook heel serieus wil aanpakken .


Mvg

Pais
24 maart 2008, 09:24
Klinkt als een goede keus! Alvast veel plesier ermee!
Ga je voor een ceder of een sparren bovenblad? Dit maakt een groot (smaakgerelateerd) verschil in geluid en bespeelbaarheid.
Als je dat nog niet weet, kun je bij de aankoop de verkoper natuurlijk het verschil laten horen.

Ik vind het een beetje onnozel om hier te lezen hoe mensen die niet of nauwelijks klassiek gitaar spelen, adviseren om een zo goedkoop mogelijke gitaar te kopen. Als het om elektrische gitaren, versterkers of westerns gaat, wordt meestal aangeraden om je budget zo goed mogelijk te benutten.

gorgasm
24 maart 2008, 10:58
Ik vind het een beetje onnozel om hier te lezen hoe mensen die niet of nauwelijks klassiek gitaar spelen, adviseren om een zo goedkoop mogelijke gitaar te kopen. Als het om elektrische gitaren, versterkers of westerns gaat, wordt meestal aangeraden om je budget zo goed mogelijk te benutten.
ik werk toch elke week mn opdrachtje af. Jazz is gewoon moeilijker.
Ik zei een goedkoop model, omdat hij t toch niet gaat voelen hoe goed ze is. Als hij werkelijk beginner is zal hij het minder horen ook. Maar na zijn posts allemaal te lezen lijkt hij idd er serieus te willen aan beginnen en zou ik ook hogere richting kwaliteit denken. Hij spreekt over 8/9j studie. Sommigen spreken maar over 8/9 maand studie. Dan is dat wel n grote som voor zo'n gitaar.

Accoustisch is en blijft de underdog, maar o zo leerrijk.

looneycooney
24 maart 2008, 12:35
ik werk toch elke week mn opdrachtje af. Jazz is gewoon moeilijker.
Ik zei een goedkoop model, omdat hij t toch niet gaat voelen hoe goed ze is. Als hij werkelijk beginner is zal hij het minder horen ook. Maar na zijn posts allemaal te lezen lijkt hij idd er serieus te willen aan beginnen en zou ik ook hogere richting kwaliteit denken. Hij spreekt over 8/9j studie. Sommigen spreken maar over 8/9 maand studie. Dan is dat wel n grote som voor zo'n gitaar.

Accoustisch is en blijft de underdog, maar o zo leerrijk.

Idd , gitaar spelen is ook meestal een levenswerk en dus iets van lange duur . Vroeger heb ik ook mijn lessen opgegeven etc en zie waar ik nu sta! ..ik kon amper de juiste akkoorden nemen en nu moet ik ze zelfs serieus bijschaven her en der. Nu een gitaar , vooral een akoestische moet 'goed' klinken , anders ga je op een leer-stop eindigen volgens mij . Ik heb dat gehad met een hele goedkope ibanez g70 of zoiets(250€ met amp!)..die was zo beperkt dat ik amper nog iets bijleerde op gebied van gehoor/techniek . Eens de vele betere les paul standard (720€) in huis en mijn gitaarspel ging ferm beteren , de eerste dag schrok ik wel enorm en had het moeilijk om er iets degelijks uit te krijgen.
In het algemeen is klassiek niet echt mijn ding, maar ik luister het wel graag ( ik sta ook open voor vele soorten) . Of het nu moeilijker is of niet , het is dé basis van gitaarspelen. Het is trouwens ook een misvatting dat als je begint met klassiek en akoestisch dat je hier altijd op zal blijven teren...de meesten die ik ken die de 9-j conservatorium er hebben opzitten spelen nu in bandjes rock/blues/jazz zelfs ambient en techno whatever... dus het is zeker geen beperking in je muziekkeuze. Voor mij persoonlijk is het vooral belangrijk dat ik begrijp en kan uitleggen wat ik doe..noten lezen/schrijven en de juiste speeltechnieken aanleren dus. Tabs zijn heel leuk , maar hier leer je geen akkoorden mee en leer je al zeker geen noten 'lezen'.
In die ene les heb ik zo bv de volgende akkoorden 'tegoei' geleerd : C, Am , Dm , G7 , G , Em , D7 . nu een halve week verder kan ik ze goed spelen en ben ik zelfs al ritme-variatie bezig en af en te ook wat tokkelwerk. ..Dat kon ik 1week geleden nog niet eens! Een fatsoenlijke uitleg en elke dag 1.5uurtje oefenen en het gaat prima! Ik denk zelfs dat mijn leraar gaat opkijken volgende keer hahaha :cooler:

ps: Nuja sry voor de hele offtopic-uitleg , maar dat moet je toch weten als ik julie vraag achter informatie heh.
Stomme is nu met dat verlengd weekend dat ik nog niet in de winkel ben kunnen gaan , maar ik laat jullie zo rap mogelijk iets weten ivm de merken/modellen die ik hier kan bestellen of vinden.

@Pais : klopt het als ik zeg dat een gitaar met ceder bovenblad meer voor het tokkelwerk gebruikt word en tevens iets warmer klinkt? if so , dan word dit mijn keuze allicht. Ik speel het liefste met de vingers ipv met plectrum , ook net voor die techniek aan te leren. Zelfs mijn les paul speel ik amper met plectrum..heeft nog 1 voordeel ..ik speel veel minder snaren stuk nu ! hehehe
Mvg

Pais
24 maart 2008, 13:12
@Pais : klopt het als ik zeg dat een gitaar met ceder bovenblad meer voor het tokkelwerk gebruikt word ? if so , dan word dit mijn keuze allicht. Ik speel het liefste met de vingers ipv met plectrum , ook net voor die techniek aan te leren. Zelfs mijn les paul speel ik amper met plectrum..heeft nog 1 voordeel ..ik speel veel minder snaren stuk nu ! hehehe
Mvg


Nee bijne soorten zijn echt klassieke gitaren :) Klassieke gitaren zijn sowieso bedoeld om met vingers op te spelen. Ze worden ook wel met plectrum bespeeld in andere muziekstijlen dan klassiek, maar zowel sparren als ceder wordt vanuit traditie heel veel voor klassieke muziek gebruikt.

Volgens mij kun je grofweg stellen dat ceder wat zwaarder klinkt en meer laag in het geluid heeft, dan sparren, welke meer helder en feller klinkt, met een wat lichtere aanslag.
Je zult het verschil vanzelf merken als je van hetzelfde model zowel de ceder als de sparren uitvoering kan proberen.

looneycooney
24 maart 2008, 13:21
hmmmm , dan vermoed ik dat ik naar een ceder ga , vroeger heb ik zo'n epiphone/gibson semi-akoestisch gehad (staat nu bij kameraad..jarenlang bruikleen lol!) , een aj-jumbo .
Deze was zo helder van klank dat je alles hoorde en dus ook vrij veel stoorgeluidjes.
Of is dat beter om je gehoor te trainen? ..nu ik vind ceder ook best wel mooi! :hippie:

ps: was net aan het denken..in de shop hier staan ook 2dehands klasiekertjes..ik ga eens zien, misschien voor iets goedkoopst tijdelijk te bespelen...heb een beetje schrik dat ik niet telang mag wachten om over te gaan naar een klassieke omwille van vingerzetting...als ik midden de opleiding ga overschakelen kan het wel eens onnodig moeilijk worden? of zie ik dat verkeerd?!

Mvg

appyhaan
24 maart 2008, 13:24
Ik vind het een beetje onnozel om hier te lezen hoe mensen die niet of nauwelijks klassiek gitaar spelen, adviseren om een zo goedkoop mogelijke gitaar te kopen. Als het om elektrische gitaren, versterkers of westerns gaat, wordt meestal aangeraden om je budget zo goed mogelijk te benutten.

Ik speel nu al 4 jaar klassiek gitaar, geef al jarenlang les en ik zit tevens op het conservatorium (docent muziek). Dus vind ik dat ik wel enig recht van spreken heb. Klassieke gitaren in een prijsklasse van 300 tot 400 euro "kunnen" en zijn vaak gewoon goeie gitaren waar iedereen, amateur of professional, goed op kan studeren. Desondanks ben ik het verder wel eens met de adviezen die je uiteenzet.



Jazz is gewoon moeilijker


Dat zijn gevaarlijke uitspraken...

Pais
24 maart 2008, 13:55
Mijn opmerking sloeg meer op bijvoorbeeld Jeroen, die tot drie keer toe zn Juan Salvador probeert te slijten, terwijl de topicstarter aangeeft een serieuse studiegitaar te zoeken en een budget heeft van 800 euro.

En misschien speelt Jeroen ook wel veel op klassieke gitaren, sorry dat ik die aanname heb gedaan. Maar een promotie van het goedkoopste zie je niet snel in het Elektrische Gitaren subforum.
Daar is het eerder andersom - een topicstarten die aangeeft een budget te hebben van 200 euro, en uiteindelijk een goede middenklasser wordt aangepraat :)

gorgasm
24 maart 2008, 18:22
Dat zijn gevaarlijke uitspraken...
met moeilijker bedoel ik manier van benaderen van akkoorden.
Laat me even kort, maar dan heel kort door de bocht gaan; klassieke gitaar is van blad lezen. Ik heb MAAR +/-2j ervaring, maar telkens was het n stuk van het blad lezen. Kom je dan in de Jazzles, oh die Cm6, die wordt Cm7, maar dat kunnen we wel vervangen door Ab maj7. En mag je dat akkoord ook op verschillende plaatsen weten liggen op je arm Er is een heel andere benadering dan klassiek. En Klassiek vind ik dan iets makkelijker.

maar ja natuurlijk als je Eliot Fisk zn 5e caprice van paganinni ziet aframmen, of Paco ziet spelen, of het Rosenberg trio, Dan werkt mijn uitspraak niet meer, want daar komt uren oefenen en bergen ervaring bij kijken, zoals bij jazz trouwens:)

Pais
24 maart 2008, 20:48
maar ja natuurlijk als je Eliot Fisk zn 5e caprice van paganinni ziet aframmen, of Paco ziet spelen, of het Rosenberg trio, Dan werkt mijn uitspraak niet meer, want daar komt uren oefenen en bergen ervaring bij kijken, zoals bij jazz trouwens:)

Wat een naieve uitspraak weer. Paco de Lucia en al helemaal het Rosenberg trio hebben meer affiniteit met jazz dan met klassiek en kunnen alle 4 geen noot lezen.

-=JEROEN=-
25 maart 2008, 00:16
Ik heb er 3. Een Juan Salvador van rond de 150 euro, speelt prima na afstellen van nek kammetje, geluid is echter wat klein, weinig volume. Een 2e-hands Segovia (http://www.greatmusicproductsonline.com/proddetail.asp?prod=SEGOVIA) gekocht voor 50 gulden, speelt en klinkt echt geweldig, heeft meer volume dan mn western gitaar! En een 3/4 modelletje, mn allereerste gitaar.

Ik blijf bij mijn standpunt. Koop een gitaar van rond de 100 euro. Speel er een maand of 6 op en ga dan kijken voor een betere. Je hebt dan een beter beeld van hoe het speelt en klinkt, en wat jij mooi en fijn vind enzo. Die van 100 euro is dan leuk voor bij het kampvuur :hippie:

looneycooney
27 maart 2008, 23:00
Hey !
Ja is wel wat je zegt hoor, ik moet het ook terug wat gewoon worden zo'n gitaar , allicht best van begin met zoiets beginnen.
Ik ben nog niet bij de shop geraakt door mijn werk , maar eens ik er kom zal ik met hun wel iets regelen. Ik woon er vlakbij , misschien mag ik tijdens de lessen eentje van hun gebruiken , ik ga het alleszins vragen.
Misschien vind ik via hun een tweedehands , wie weet.
Maar een nieuwe en goede klassieke gitaar moet er wel komen , enkel wil ik de keuze rustig aan doen, zoiets koop ik alleszins geen 2de keer.

Mvg

looneycooney
29 maart 2008, 16:23
Hey iedereen !
Mijn dilemma is opgelost , ik mag van de winkel een vrij goedkope alhambra gebruiken tot ik een gitaartje kan kopen. Eens het zover is zal ik hem wel posten met foto's in een gepast topic.
Feit is dat in het algemeen klassieke gitaren ook niet zo mooi vind en mits ik maar 1 wil kopen moet ie ook mooi zijn.
Niets houd me natuurlijk tegen om een kampvuur-gitaar te kopen , maar dat kan ook nog als het 'nodig' is...en eerlijk gezegd ben ik liever diegene die de pilsjes drinkt ipv guitaar speelt aan het kampvuur! :hippie: *grapje heh*
Alvast een dikke mercie voor de antwoorden , heb hier heel wat meningen etc kunnen bekijken en het heeft me toch in mijn keuze geholpen , waarvoor dank !

Mvg

artnaz
29 maart 2008, 17:05
Je bent al voorzien, maar toch nog my 5 cents:

Je wilt wel serieus een hele tijd klassiek gitaar spelen, dan heb je gewoon een goede gitaar nodig. Maar aangezien je net begint, kun je prima op een goedkoop dingetje beginnen, en later upgraden. Dan heb je een oor en spelniveau bereikt die het verschil tussen een goedkoop gitaartje en een wat duurdere kan waarderen. En persoonlijk vind ik het altijd leuk om iets nieuws en beters te krijgen. Maar je kan natuurlijk ook meteen een goede gitaar kopen, ben je van alle zorgen. Het is dus net wat je wil, hoe het met je financien zit, etc. Maar feit is wel dat je op den duur een redelijk goede gitaar nodig hebt.

Dan een goede gitaar... Op zich zijn er voor zover ik weet geen slechte gitaren in de middenklasse, het is meer smaakgericht. Ik heb zelf nu een tijdje een volledigen massieven (wel holle klankkast natuurlijk :p) gitaar van 500 euro, met cedar top. Er was toen een andere sparren gitaar die ik verschrikkelijk lekker vond klinken en spelen, maar die was helaas een paar honderd euro duurder. Hoe dan ook, het blijft allemaal eigen keus. Wel zou ik persoonlijk een klassieke gitaar van Spaanse makelij (handgemaakt, heb je ook voor 500 euro) nemen, want de afwerking en klank vind ik net wat beter. Maar kijk maar gewoon welke je fijn vind spelen, goed klinkt, en er leuk uitziet!

Over dat jazz vs klassiek gedoe... :stop: Ik zal ook maar resoluut een gewaagde uitspraak doen, jazz is simpel! Ja, theoretisch heb je wel flink wat te leren maar, maar muzikaal gezien lijken de verschillende jazz stukken allemaal op elkaar! Dat is natuurlijk relatief... Maar, bij jazz heb je veel te maken met improviseren toch? Waarom heb je bij klassiek weinig improvisatie? Omdat het gewoon niet te doen is! Want je hebt geen akkoorden "die hier wel gebruikt kunnen worden". Kijk eens naar de grote meesters als Bach, Mozart, Beethoven, Tsaikovski, etc. Zoiets kun je niet praktisch niet bedenken. Niet alleen muziek gezien, maar ook de verschillende akkoord progressies...

En dan technisch gezien, klassiek vind ik ook moeilijker. Je hebt zowat alle technieken in klassiek zitten. Bovendien moet je soms verschrikkelijk moeilijke akkoorden pakken, daarbij moet je een melodie spelen zonder dat het akkoord niet meer klinkt, die melodie moet duidelijker en ronder klinken dan het akkoord (kan bijv. door het akkoord te tokkelen, en de melodie vallende te spelen), je moet er een basslijntje bij spelen, dan snel naar een ander akkoord overpakken... Het houdt niet op. Dan nog dat bladmuziek. Ja, je speelt het na, maar dat maakt het er niet makkelijker op. Er zijn zoveel dingen waar je op moet letten... Articulatie, dynamiek, etc. is veel belangrijker bij klassiek dan bij andere muzieksoorten. En wil je "improviseren" wordt het dus erg moeilijk zoals ik zei om zelf "klassiek te schrijven". En zoals Pais al zei, mensen als Paco de Lucia kunnen verschrikkelijk goed spelen, maar geen noot lezen. Net als de meeste Spaanse gitaristen.

Ok, ik heb me even laten gaan... :chicken: Ik heb wat overdreven, en ik heb niks tegen jazz... Maar dat klassiek "simpel" is en "gewoon van blad lezen" klopt voor geen meter.

Zullen we maar gewoon gaan rocken? :hippie:

gitaarvrouwtje
29 maart 2008, 17:50
ik vind klassiek juist een heel goede basis hoor ook om te improviseren, de weg naar het spelen van "gewone"nummers is wat langer , minder direct misschien

maar zelfs als je een jaartje klassiek speelt wordt fingerstyle spelen veel makkelijker haalbaar
je leert namelijk vanaf het begin als t goed is om je duim te gebruiken voor de bassnaren en je wijs middel en ringvinger voor de melodiesnaren

ook leer je gewoon akkoorden te spelen, etc..
ook toonladders etc..
bovendien is mijn ervaring dat als je dingen van blad kunt spelen of goed van tab..je leuke en steeds moeilijkere stukken kunt spelen en door de ervaring die je daarbij opdoet ook weer steeds creatiever wordt

je legt een basis die veel breder is.en dat duurt wellicht wat langer dan powerchords leren spelen en meteen rocknummers spelen..maar uiteindelijk heb je er harstikke veel profijt van

wat betreft tzt de aankoop van een gitaar (wel gaaf dat je er eentje mag gebruiken nu natuurlijk),..ik ben geneigd te zeggen koop een gitaar die lekker speelt ook als ie iets duurder is..het speelt gewoon makkelijker en leuker op een gitaar die goed klinkt en een prettige hals heeft, dat vergroot je speelplezier en ook de kans dat je doorzet met je klassieke plan

het moet niet meteen de duurste gitaar zijn, maar ik zou zeker gaan voor een mooie klank en een lekker speelbare hals

kennis van me kocht onlangs een alhambra(nylonsnaar) met zo n fisman aura erin..kun je em ook versterken, en dat klinkt echt prachtig!

appyhaan
30 maart 2008, 21:32
Waarom heb je bij klassiek weinig improvisatie? Omdat het gewoon niet te doen is! Want je hebt geen akkoorden "die hier wel gebruikt kunnen worden". Kijk eens naar de grote meesters als Bach, Mozart, Beethoven, Tsaikovski, etc. Zoiets kun je niet praktisch niet bedenken. Niet alleen muziek gezien, maar ook de verschillende akkoord progressies...


Hier ga je toch enigszins de boot in als je het mij vraagt. De grootmeesters die je noemt waren juist meesters in improvisatie... en veel van hun stukken zijn op een improvisatorische manier tot stand gekomen. Vergeet ook niet dat jazz ook voor een groot gedeelte is voortgekomen uit de klassieke muziek (akkoorden van Debussy en Ravel bijvoorbeeld).


bovendien is mijn ervaring dat als je dingen van blad kunt spelen of goed van tab..je leuke en steeds moeilijkere stukken kunt spelen en door de ervaring die je daarbij opdoet ook weer steeds creatiever wordt

Van blad spelen met behulp van het notenschrift is een heel andere vaardigheid dan het spelen met tabs. Het notenschrift is een klankschrift, je kunt dus met een goed muzikaal voorstellingsvermogen als het ware de klank al zien/horen voordat je het speelt. Muzikaal beter worden met tabs... daar zet ik mijn vraagtekens bij.

artnaz
30 maart 2008, 21:39
Hier ga je toch enigszins de boot in als je het mij vraagt. De grootmeesters die je noemt waren juist meesters in improvisatie... en veel van hun stukken zijn op een improvisatorische manier tot stand gekomen. Vergeet ook niet dat jazz ook voor een groot gedeelte is voortgekomen uit de klassieke muziek (akkoorden van Debussy en Ravel bijvoorbeeld).Heb je gelijk in. Wat ik wilde zeggen is dat hun improvisatie zo geniaal en complex is dat "wij" het niet zo 1, 2, 3 bedenken...

Die quote van die tabs is niet van mij, maar daar sluit ik me bij aan. Wat je van tabs leert is gewoon wat je met je ervaring van het gitaarspelen leert, en dat heeft vrij weinig met het schrift te maken. Bij noten zie je echt waar je mee bezig bent.

gitaarvrouwtje
31 maart 2008, 01:53
Van blad spelen met behulp van het notenschrift is een heel andere vaardigheid dan het spelen met tabs. Het notenschrift is een klankschrift, je kunt dus met een goed muzikaal voorstellingsvermogen als het ware de klank al zien/horen voordat je het speelt. Muzikaal beter worden met tabs... daar zet ik mijn vraagtekens bij.

ik lees noten , studeerde zang aan t conservatorium dus weet hoe dat werkt, ik speel met gitaar voornamelijk van tabs af

beiden zijn niets anders dan een leiddraad om een melodie te spelen, met dat verschil dat notenschrift je nog wel een beetje meer info geeft dan tablatuur, zoals toonsoort, maat en ritme.
gezien het feit ik dus muzikaal onderlegd ben in akkoorden leer etc, scheelt dat uiteraard enorm, en denk ik dat dat een voorsprong geeft in veel opzichten. ook als je louter en alleen tabs gebruikt bij het gitaar spelen, toch blijf ik er bij dat je door het instuderen van steeds ingewikkelder tabs bepaalde technieken onder de knie krijgt, en ook akkoorden pakt die je later dus ook veel makkelijker weer gebruikt.

ik heb er heel erg veel van geleerd en ben er altijd op creatieve wijze mee omgegaan , maar dat vraagt wel een bepaalde mate van inzicht en muzikaliteit.

ik vind zeker dat notenschrift je meer verteld van het klankbeeld en je dus ene beter beeld krijgt
bij het spelen van tabs moet je zelf veel meer op gehoor gaan invullen qua maat en ritme ..
maar om nou te zeggen dat je daar niet zo veel van leert vind ik juist daarom wat kort door de bocht.
menig tokkeltje heb ik geleerd door tabs, en gebruik ik nu gemakkelijk waar ik het maar nodig heb,..ook in eigen nummers etc.
menig akkoord ken ik ook vanuit nummers die ik van tab heb leren spelen, en gebruik ik daardoor nu ook veel makkelijker , pak ik veel sneller, vingerzettingen zijn wel een punt van aandacht denk ik..maar als je een beetje handig bent kom je daar ook uit..ik wel in ieder geval

gorgasm
31 maart 2008, 12:49
een paar posts hier tonen duidelijk aan dat men me niet snapt.
Of ik niet duidelijk overkom. Ik snap heus wel wat notenschrift inhoud, en hoe moeilijk het is om een goeie interpretatie van een stuk weer te geven(doorlopend baslijntje, zingende melodie/accenten)

ivm paco; hij kan mss geen noot lezen maar heeft bergen techniek, waar ik ook bewondering voor heb!

looneycooney
6 april 2008, 15:32
Hey iedereen!

Ik ben het best wel eens met wat hier verteld word .
Het is ook zoals mijn leraar gisteren zei : je hebt er met echt waar talent die serieus goed kunnen spelen , idd zonder een noot te kennen.
En je hebt mensen zoals ik die bv muzikaal 'beetje' aanleg heeft en goed gevoel voor ritme , maar ik ben geen natuurtalent..verre van.
Wel heb ik op jongere leeftijd reeds notenleer gehad en dat bleek ook gisteren tijdens de les . Gisteren zijn we voor het eerst gestart met notenleer in samenspel met de guitaar.
We zijn begonnen met een stom boekje uit de winkel : Gitaar starter 1 van cees hartog ...niet veel soeps , maar perfect als opfrisbeurt .
Na 1 uurtje zaten we reeds aan pagina 20 en kon ik voor de eerste maal in me leven old mac donald ,yankee doodle , au claire de la lune , aura lee, en nog enkele spelen en weten welke noten ik gebruikte! Is best grappig feitelijk om te spelen.
Dan valt je ook al meteen de beperking vd algemeen 'tabs' op ..van een notenbalk lees je zoveel meer af zoals idd expressie, ritme en timing . Het speelt ook aangenamer vind ik eens je de noten kent is het gewoon lezen en spelen , ik moest ook na een liedje direct doorspelen met het volgende .Dat gaat echt veel vlotter . Nuja ik kan wel reeds blindelings spelen , dus moet mijn snaren of frets niet meer zoeken.
Gisteren heb ik het er ook met de leraar over gehad en hij zei me ook dat ik vooral op de speelbaarheid vd hals moet letten , liever niet te goedkoop gaan feitelijk. hij zei me dat vanaf 450€ je al in de buurt komt, maar mits ik nu toch eentje bij hun heb staan , doe ik even voort tot ik eentje kan kopen die ik echt mooi vind . Notenleer...zonder boe of bah , ik raad het iedereen aan en feitelijk is het zooo heel moeilijk nog niet , de grepen achteraf misschien wel , maar dat is dan weer de uitdaging vd gitarist heh. Mijn eerste overzet van een G naar C-akkoord die ik ooit nam was ook een overwinning hoor .
:hippie:
Mvg

looneycooney
9 april 2008, 18:04
Hey iedereen!

De kogel is door de kerk!
Ik heb me vendaag eens goed bezig gehouden met het spelen vd verschillende klassieke gitaren...welgeteld 4uur in de shop zitten spelen!
Uiteindelijk is mijn keuze gevallen op een goedkoper model dan ikzelf gedacht had!
Het is geworden de Almansa 401 !
Het gekke is nu dat die van de shop het een afwijkende gitaar vond...niet in de slechte zin , maar in de goede zin! Ze hebben er verschillende hangen en gek genoeg was deze 401 anders dan de andere...de top leek veel donkerder en het geluid verschilt ook..veel warmer en dieper geluid. Het was de zaakvoerster zelf die me de gitaar toestak. Heel raar dat er zo'n toch best vrij grote afwijkingen zijn van hetzelfde model . Ik heb ook nog enkele cuenca's geprobeerd maar die vond ik niet zo warm spelen.
Ik ging gewoon zien voor een goedkoop modelletje om even mee verder te gaan. Er bestaat geen twijfel dat ik een duurdere klasieker zal kopen naar de toekomst , maar dat is geen simpele zaak blijkbaar. Zo had ik ook almansa's vast van rond de 4/500€ en vond het verschil niet groot genoeg om de prijs te rechtvaardigen. Eens in de 7/800 prijsklasse voel je zelfs het verschil.
Het komt er dus op neer dat ik lang zal moeten zoeken naar een klasieker die me cht enorm aanstaat zowel qua looks als geluid..deze gitaar heb ik nu met een heel stevige grote 'stagg' case een 265€ betaald ...op zich niet om te sukkelen.
Ik moet ook zeggen , ik had een beetje schrik toen in de shop moest beginnen spelen , met al die mensen rond mij. Maar de speelbaarheid van een klassieke gitaar valt reuze mee, ik was er meteen mee weg feitelijk. Dat vond ik trouwens bij de goedkopere 'cuenca' gitaren minder..vrij stroeve hals .

foto's in het desbetreffende topic : Almanza 401 recht vd shop! (http://www.gitaarnet.nl/forum/showthread.php?t=107576)

Mvg