PDA

View Full Version : Iemand ervaring met een ENGL Souvereign 212



vivaha
23 maart 2008, 09:41
Is dit in de praktijk ook echt zo'n alles kunnen?

JohnLord
23 maart 2008, 13:20
Over praktijk gesproken, hij is iig geval slecht voor je rug.

artnaz
23 maart 2008, 13:31
Ik vond hem in ieder geval overduidelijk veel beter klinken dan de Screamer (die "screamt" inderdaad heel erg, echt heel schreeuwerig en schel) en de Thunder (die ik zelfs iets beter vond klinken dan de Schreeuwer). Maar hij is ook meteen een heel stuk duurder.

Maar waar zoek je specifiek naar dan? De vier kanalen waren voor mij allemaal overtuigend, heeft fijne reverb, en ook MIDI.

vivaha
23 maart 2008, 13:59
Ik vond hem in ieder geval overduidelijk veel beter klinken dan de Screamer (die "screamt" inderdaad heel erg, echt heel schreeuwerig en schel) en de Thunder (die ik zelfs iets beter vond klinken dan de Schreeuwer). Maar hij is ook meteen een heel stuk duurder.

Maar waar zoek je specifiek naar dan? De vier kanalen waren voor mij allemaal overtuigend, heeft fijne reverb, en ook MIDI.

Ik zoek een allroundcombo. Ik speel voornl. covers pop/rock mijn voorkeur gaat uit naar een alleskunner, zonder al te veel overbodige opties.

Is de achterkant open of gesloten van de ENGL?

artnaz
23 maart 2008, 14:21
Closed back heeft ie.

Maar er zijn wel wat andere (goedkopere) versterkers die wat minder uitgebreid zijn (ik neem aan dat je dat met "overbodige opties" boedoeld), maar wel uitgebreid in sound zijn. Maar voor pop/rock is de Sovereign meer dan prima verder.

vivaha
23 maart 2008, 14:34
Closed back heeft ie.

Maar er zijn wel wat andere (goedkopere) versterkers die wat minder uitgebreid zijn (ik neem aan dat je dat met "overbodige opties" boedoeld), maar wel uitgebreid in sound zijn. Maar voor pop/rock is de Sovereign meer dan prima verder.

Daar ga ik ook van uit.. weet je.. ik zie door de bomen het b... nie meer Er is zoveel te krijgen.
Ik ben al wezen luisteren en testen..
De zaken waar ik kom hebben maar een bepaalde selectie staan, da's wel lastiger..
Ik vind belangrijk dat
- 2 x 12 speakers
- voldoende power voor op het podium
- minimaal 3 kanalen (liefst 4).
- evt. midi schakelbaar.
- een goede noisgate...

artnaz
23 maart 2008, 14:48
De zaken waar ik kom hebben maar een bepaalde selectie staan, da's wel lastiger..
Ik vind belangrijk dat
- 2 x 12 speakers
- voldoende power voor op het podium
- minimaal 3 kanalen (liefst 4).
- evt. midi schakelbaar.
- een goede noisgate...Mja, dan zit je bij de Sovereign zeker goed. Maar wat waren die "overbodige opties" nou dan? :p

Andere amps kan ik je zo niet uit ervaring aanbevelen, ben alleen bezig met tops+cabs eigenlijk. Een Mesa Lonestar combo vond ik trouwens ook heel mooi klinken, maar ik de ENGL zit meer in mijn straatje.

Speeddemon
23 maart 2008, 14:52
Pop/rock alleskunner?

Kijk ook eens naar Koch (Multitone, Powertone), H&K (Switchblade) of evt. een Marshall JVM 2x12 combo (en dan gewoon OD1 en OD2 niet gebruiken, maar 4 kanalen instellen met Clean en Crunch en hun 3 modes...)

vivaha
23 maart 2008, 15:54
Mja, dan zit je bij de Sovereign zeker goed. Maar wat waren die "overbodige opties" nou dan? :p

Andere amps kan ik je zo niet uit ervaring aanbevelen, ben alleen bezig met tops+cabs eigenlijk. Een Mesa Lonestar combo vond ik trouwens ook heel mooi klinken, maar ik de ENGL zit meer in mijn straatje.

Ik bedoel met overbodige opties voornamelijk de digitale effecten etc. etc. die bij sommige merken/modellen worden toegevoegd. Overigens wat ik overbodig vind kan een ander echt een must vinden natuurlijk..

artnaz
23 maart 2008, 15:59
Ok, die extra effecten (op noise gate en reverb na) vind ik inderdaad ook overbodig. Maargoed, je hebt nu een paar nieuwe namen van Speeddemon erbij. Persoonlijk vind ik alleen de drive van de Koch niet zo mooi (clean is wel top), en H&K's vind ik over het algemeen helemaal niks. Maargoed, ik hoef geen nieuwe versterker... :p

Kellet
23 maart 2008, 16:04
Ik zoek een allroundcombo. Ik speel voornl. covers pop/rock mijn voorkeur gaat uit naar een alleskunner, zonder al te veel overbodige opties.

Is de achterkant open of gesloten van de ENGL?

Ik denk eerlijk gezegd dat de Sovereign veelste 'zwaar' is voor pop/rock. Dat ding is gesmeed voor metal.

Heb je die nieuwe Engl Raider gezien? Moet je ook eens uitchecken.

vivaha
23 maart 2008, 16:09
Ik denk eerlijk gezegd dat de Sovereign veelste 'zwaar' is voor pop/rock. Dat ding is gesmeed voor metal.

Op een of andere manier heb ik ook een beetje dat idee.
Wat ik heb gehoord klinkt top.. Vooral overstuurd hoe meer hoe beter.. .
Ik ga er alleen van alles behalve metal mee spelen...

Kellet
23 maart 2008, 16:11
Op een of andere manier heb ik ook een beetje dat idee.
Wat ik heb gehoord klinkt top.. Vooral overstuurd hoe meer hoe beter.. .
Ik ga er alleen van alles behalve metal mee spelen...

Kijk eens naar de Engl Raider. Ook 100 watt buizen, maar 1x12. Ik las dat je eis 2x12 is, maar met een 1x12je erbij denk ik dat die zeer interessant voor je is. Die is gemaakt voor 'lichter' scheurwerk.

EDIT: http://www.thomann.de/nl/engl_raider_100.htm

vivaha
23 maart 2008, 16:12
Ik denk eerlijk gezegd dat de Sovereign veelste 'zwaar' is voor pop/rock. Dat ding is gesmeed voor metal.

Heb je die nieuwe Engl Raider gezien? Moet je ook eens uitchecken.

De raider is met 1 speaker.. ik zoek minimaal 2 x 12. Dat klinkt net ff. wat voller

Kellet
23 maart 2008, 16:13
De raider is met 1 speaker.. ik zoek minimaal 2 x 12. Dat klinkt net ff. wat voller

Eens naar Orange amps gekeken (en nee niet alleen naar hun uiterlijk) :P. Zijn ook goeie amps voor rock.

vivaha
23 maart 2008, 16:16
Kijk eens naar de Engl Raider. Ook 100 watt buizen, maar 1x12. Ik las dat je eis 2x12 is, maar met een 1x12je erbij denk ik dat die zeer interessant voor je is. Die is gemaakt voor 'lichter' scheurwerk.

EDIT: http://www.thomann.de/nl/engl_raider_100.htm

tnx voor de tip.. zal er naar kijken.
Denk toch dat ik uit praktisch oogpunt voor een 2x12 wil gaan. Maar oke.. ik heb weinig goede versterkers met 1 x 12 gehoord of getest, sla deze meestal over.. Wellicht is dit meer mijn ding..

Lexvandoef
23 maart 2008, 16:31
tnx voor de tip.. zal er naar kijken.
Denk toch dat ik uit praktisch oogpunt voor een 2x12 wil gaan. Maar oke.. ik heb weinig goede versterkers met 1 x 12 gehoord of getest, sla deze meestal over.. Wellicht is dit meer mijn ding..

over dat praktisch oogpunt, een 2x12 combo is niet praktisch;) Tis vaak handiger om een 1x12 combo te kopen en dan een extra 1x12 erbij te zetten of een top + 2x12 combo te halen.

Maar goed, dat is mijn mening.

Een jvm combo is trouwens ook best wel erg veelzijdig voor clean en lichtere tot mediumzware en zware scheur.

vivaha
23 maart 2008, 16:51
over dat praktisch oogpunt, een 2x12 combo is niet praktisch;) Tis vaak handiger om een 1x12 combo te kopen en dan een extra 1x12 erbij te zetten of een top + 2x12 combo te halen.

Maar goed, dat is mijn mening.

Een jvm combo is trouwens ook best wel erg veelzijdig voor clean en lichtere tot mediumzware en zware scheur.

Wat betreft het gewicht wel. Mij lijkt een case met daarin een combo handiger.. wellicht moet ik mijn mening bijstellen. Ben blij met jullie input!

Sta ervan te kijken dat ie vooral METAL is... Dat deze ENGL die kant uit neigt heb ik nog niet echy terug kunnen lezen.

Lexvandoef
23 maart 2008, 17:00
Wat betreft het gewicht wel. Mij lijkt een case met daarin een combo handiger.. wellicht moet ik mijn mening bijstellen. Ben blij met jullie input!

Sta ervan te kijken dat ie vooral METAL is... Dat deze ENGL die kant uit neigt heb ik nog niet echy terug kunnen lezen.

Wat betreft het gewicht juist niet :sssh:, 2x12 combo's zijn een pak zwaarder dan 1x12 combo's of tops en aparte speakerkasten.

artnaz
23 maart 2008, 17:14
Een Sovereign is imho niet puur metal hoor. Maar test het nou maar zelf, dan kun je het zelf beoordelen... ;)

vivaha
23 maart 2008, 17:55
Een Sovereign is imho niet puur metal hoor. Maar test het nou maar zelf, dan kun je het zelf beoordelen... ;)

Heb er nog geen ervaring mee op kunnen doen.
Ik heb tot nu toe 2 keer iemand op een sover... horen spelen. Klonk vet.
Ik heb tijdens repetitie avonden wel eens met een kleine 50 watt-er lopen klooien. Die klinkt erg goed.

De combi van goede ervaring met een kleinere versie + Goed geluid vanuit een sover... heeft mijn interesse gewekt. De midi mogelijkheden en het extra vermogen spelen daarbij ook een rol..

Valt me op dat niemand met een dergelijke versterker zijn ervaring geeft. Ben pas een dag lid, weet niet hoeveel mensen dit forum bezoeken..

Lexvandoef
23 maart 2008, 17:57
Valt me op dat niemand met een dergelijke versterker zijn ervaring geeft. Ben pas een dag lid, weet niet hoeveel mensen dit forum bezoeken..

Best wel erg veel, veel Engl gebruikers ook. Je topic is ook nog niet zo oud, er komen denk ik nog wel reacties van die engl gebruikers, beetje geduld hebben alleen :)

vivaha
24 maart 2008, 16:23
Best wel erg veel, veel Engl gebruikers ook. Je topic is ook nog niet zo oud, er komen denk ik nog wel reacties van die engl gebruikers, beetje geduld hebben alleen :)


Geduld is niet mijn beste eigenschap.

Lexvandoef
24 maart 2008, 17:12
Geduld is niet mijn beste eigenschap.

Tsja, dat zal je toch moeten leren als je goed antwoord wil :satisfie: