PDA

View Full Version : Verstandige koop?



shredbeast
23 maart 2008, 09:27
heey mensen!

http://www.musik-service.de/images/ProduX/395753432j00.jpg


Ik ben niet degene die enorm veel euro's wil geven aan muziek apparatuur, maar ook niet verwacht dat alles bijna gratis is.

Wat vinden jullie van deze home mic?


149,00 Euro AKG P-200 Großmembranmikrofon inkl. Spinne




Features1

Zoll grosse Membran
[ legendäre AKG Qualität
[ ideal für Recording oder Bühne
[ Mikrofonkorpus aus Metall
[ verträgt Schalldruck von bis zu 135db, daher für viele Anwendungen (Gesang, Instrumente...) nutzbar
[ verfügt gegenüber dem P-100 über einen Bass Cut Filter (Trittschall) und ein Preattenuation Pad
[ Lieferung inkl. Mikrofonständeradapter und Miniposter

Technische Daten:
[ Wandler Prinzip: Kondensator Grossmembranmikrofon
[ Bass Cut Filter: 12 db/Octave, 300Hz
[ Preattenuation Pad: 10 db (schaltbar)
[ Leerlauf-Übertragungsfaktor: 18 mV/Pa (–35dBV)
[ Übertragungsbereich: 20 – 20.000 Hz
[ Elektrische Impedanz: >200 Ohm
[ Empfohlende Impedanz: >1000 Ohm
[ Äquivalentschalldruckpegel: 26 dB-A
[ Grenzschalldruckpegel bei k = 0,5% (0/-10dB): 135/145 dB SPL
[ Speisung: 42–53V Phantomspeisung nach DIN 45596
[ Stromaufnahme: ca. 2mA
[ Anschluss: XLR
[ Abmessungen: 53Ø x 160 mm
[ Nettogewicht: 525g


(duits is ook niet mijn beste taalvak);)
Laat mij iets weten aub.

bass blom
23 maart 2008, 11:12
ik ken hem niet maar akg maakt goeie mics.
voor zang zal hij goed bevallen neem ik aan, gitaar doe ik liever met een dynamische of een ribbon.

amon
23 maart 2008, 13:41
Is ook vooral een zangmicrofoon. De AKG perception 100 is prut, de 200 is heel leuk voor het geld en de 400 is al erg goed. Voor gitaar lijkt hij me niet echt geschikt, maar heb ik nooit geprobeerd, dus wie weet kan ie je toch verassen.....

fivelastwords
23 maart 2008, 17:15
Dan kan je veel en veel beter voor de ADK A51e gaan:

http://www.micstore.nl/?menu=article&categoryID=154465&articleID=1455059

ADK A51e is een lekkere mic voor weinig geld en steekt boven de rest van zijn prijsklasse uit! Iets meer geld uitgeven, dan kan je nog beter voor de ADK S7 gaan, supermerk!

Han S
23 maart 2008, 17:44
Heb jij die ADK? En beschrijf eens op welke manier en bij welke toepassingen hij klinkt. Ik heb even naar het geluidsfragment geluisterd in de link, maar daar heb ik weinig aan.

ADK wordt redelijk besproken op recordingforums, maar ik heb ze nog niet mogen proberen. AKG is een heel oud merk dat beroemde microfoons heeft gemaakt die ook heel bizonder zijn zoals de C12, de bekende C414, de mooie C451, de bekende dynamische klassiekers als de D12(E) en de dubbelmembranen als de D202 en D224, welke heel bizonder zijn als ze het tenminste nog goed doen want veelal doet een van de kapsels het niet meer.

Maar sinds de jaren 90 is AKG de weg een beetje kwijt en komen ze met de matige C1000 en C3000. En nu deze nieuwe serie die er wel goed uitziet. Ik ben wel benieuwd hoe ze klinken.

Mr.Bluesbreaker
24 maart 2008, 10:45
Voor zang vind ik hem wel redelijk, ik heb sinds anderhalf jaar de perception 200. Gitaar vind ik het niet erg bruikbaar voor. (medium size western)
Maargoed, op mijn opleiding hangt ook wel de wereld aan andere echt goede microfoons, dus je zou kunnen zeggen dat mijn beeld vertekend is. Toch is het voor thuis om te beginnen een prima koop.

Han S
24 maart 2008, 12:00
Ja, maar 'goede microfoons' is een vaag begrip. Ik heb vaak jazzbands en voor de hoorns en rieten (clarinet/saxofoon) zet ik altijd twee microfoons neer, een LDC en een ribbon of andere dynamische microfoon als de MD421 of MD441.

Afgelopen zaterdag had ik een echt goede band en ik had de Neumann M149, wat toch echt een van de beste is, op de rieten samen met een meer dan 40 jaar oude M260 ribbon. En iedereen vind die oude ribbon mooier. Ik heb er 100 euro voor gegeven of zo. (de oude klinken anders omdat de nieuwe een laagaf filter heeft)

Ook de andere toeters hadden een buizen LDC en een M260 en ik vrees dat de M260's in de mix terecht gaan komen. Een Sennheiser MD441 klinkt doorgaans veel beter op een trompet dan een mooie dure LDC.

Voor de banjo heb ik een 60er jaren AKG D202 gebruikt welke ze de 'sound rocket' noemen. Ik heb deze van iemand kado gekregen en op gearslutz vroeg ik waar deze mic goed in was, waarbij iemand zei dat zijn 'first grab' is voor banjo. Dus dat heb ik geprobeerd en dat was een openbaring. Deze microfoons staan wel te koop op ebay, maar zijn meestal kapot waarbij een van de beide kapsels het niet meer doet. Ik heb hem even in de kick gehangen en het laag wat uit zo'n ding komt is gewoon bizar.

Het bizondere aan deze microfoon is dat hij richtinggevoelig is, maar geen proximity heeft en is ontworpen om als tegenhanger te kunnen dienen voor een condensator.

En dat was AKG in de glorietijd welke voltooid verleden is. Ik vind dat AKG de afgelopen 15 a 20 jaar niets opzienbarends heeft gepresteerd en ik vrees dat hun huidige microfoons in China worden gemaakt.

bert k
24 maart 2008, 13:58
maar zijn meestal kapot waarbij een van de beide kapsels het niet meer doet. .
Hoe zit dat? Het is toch een gewone dynamische? Heeft ie dan twee kapsels?

Han S
24 maart 2008, 18:18
Hoe zit dat? Het is toch een gewone dynamische? Heeft ie dan twee kapsels?

http://fr.audiofanzine.com/img/produits/audiofanet/normal/3/3/33032.gif

Google maar eens op de 202 Bert, het is een heel, interessante tijd waarin dit soort apparaten werden ontwikkeld, midden jaren 60 en nu zou zo'n ding te duur worden. In het Engelse lagerhuis worden ze nog altijd gebruikt en je kunt er veel mee doen. Ik heb hem in de basdrum geprobeerd zoals ik zei en hoewel hij eigenlijk daar niet voor is bedoeld komt er ongeveer net zoveel sublaag uit als een D12. Ik vrees alleen dat hij dit niet zo lang zal volhouden.

Het is een zeldzame microfoon geworden en ik weet er nog een te koop, maar ik weet ook vrijwel zeker dat daarvan het laag kapsel niet meer werkt of niet goed.

Ik vind dit soort microfoons erg interessant. Audio Technica maakt een basdrum microfoon met twee kapsels, maar daar zit ook een dubbele aansluiting op dus is dat één behuizing met twee microfoons.

http://www.coutant.org/akgd202/smal2way.gif

Kijk ook hier: http://www.coutant.org/akgd202/index.html

bert k
24 maart 2008, 19:03
Gaaf! Had ik geen idee van, mooi hoor, wat ze soms uitvinden.

fivelastwords
25 maart 2008, 12:58
Heb jij die ADK? En beschrijf eens op welke manier en bij welke toepassingen hij klinkt. Ik heb even naar het geluidsfragment geluisterd in de link, maar daar heb ik weinig aan.


Jep, van ADK heb ik 2 mics, de S-7 en de Vienna. S-7 is echt een waanzinnige allrounder die het van kickdrum tot zang perfect doet. Hij is zeer natuurgetrouw qua sound, kleurt slechts een klein beetje bij in de lage regionen, maar goed, dat doen de meeste nier-mics.

De Vienna is meer op zang gericht, maar alsnog perfect inzetbaar op meerdere vlakken. Laatst voor school in een project drums opgenomen en toen de Vienna boven de floortom gezet. Waanzinnig lekker geluid.

Je kan alle info over ADK mics die je nodig hebt vinden op www.micstore.nl, dat is de importeur