PDA

View Full Version : Vloeibare stikstof



Daniël_san
22 maart 2008, 22:08
Dag schatjes van het forum,
Ik heb op een site gelezen en gezien hoe ze de lak relicen. Ze gebruikten hiervoor vloeibare stikstof, nu is mijn vraag: Hoe kom ik hier aan? Bij de apotheek heb je het wel, maar het valt een beetje op als je 10 spuitbussen komt kopen zonder een briefje van de dokter ;)

ernieman
23 maart 2008, 07:15
Als ze het bij de apotheek hebben, waarom koop je het daar dan niet? Als je er geen briefje voor nodig hebt, dan is er toch geen probleem? En als de apotheker vraagt waar het voor is, dan leg je het gewoon uit. Wil hij/zij het je niet verkopen heb je alsnog pech, meer niet.

BTW, waarom ineens 10 spuitbussen (komt dat in spuitbussen dan?) Ga je een hele winkel relicen?

hassent
23 maart 2008, 08:40
Waarom niet van die 'Freeze' spray die ze in hobbywinkels verkopen? Die gaat tot -40...

G.G.
23 maart 2008, 10:34
Tsja, met die spuitbussen krijg je wel een spinnenweb- achtig resultaat dat er niet heel erg echt uit ziet (dat begint steeds meer mijn mening te worden,)


Je moet echt de hele gitaar opwarmen en weer afkoelen (bijv. in een grote vriezer).

nevyn292
23 maart 2008, 12:00
ga langs bij zo'n restaurant waar ze ijsjes verkopen. als je ze lief aankijkt zal het vast wel mogen. meot je dat ding alleen nog snel op zien te warmen

Realeigo
23 maart 2008, 12:57
Blowtorch? Anyone? :chicken:

Daniël_san
23 maart 2008, 13:02
BTW, waarom ineens 10 spuitbussen (komt dat in spuitbussen dan?) Ga je een hele winkel relicen?

In die spuitbussen bij de apotheker zit ongeveer even veel als in een halve deo spuitbus, dus dat is erg weinig....


Waarom niet van die 'Freeze' spray die ze in hobbywinkels verkopen? Die gaat tot -40...

Daar heb ik eerlijk gezegd nog nooit van gehoord. :S Daar ga ik morgen maar eens naar kijken :)

Spitfire
23 maart 2008, 14:12
meot je dat ding alleen nog snel op zien te warmen

Een gitaarbody past toch wel in een oven neem ik aan? Met een beetje geluk kun je bij een restaurant terecht (waar ze zowel een oven als een vriezer hebben, verlies je geen warmte 'onderweg'), maar ik denk niet dat een vriezer koud genoeg is als ze met vloeibare stikstof werken.

pol
23 maart 2008, 14:26
droogijs zal ook wel werken, is -72.

G.G.
23 maart 2008, 15:30
Daniel San,


wat voor lak heb je eigenlijk? want bij poly wordt het echt geen gezicht (als het al lukt)

isa1984
23 maart 2008, 17:40
Ik heb van de week een mex stratje laten vallen, sprong wat poly-lak af.
Wat is dat spul dik aangebracht!

Javaca
23 maart 2008, 18:08
droogijs zal ook wel werken, is -72.

+1 voor droogijs

Hoorde laatst van een bouwer die dit gebruikte bij een plaatselijke banketbakker.
Schijnt wel een zeer voos geluid te geven. :D

spirit
23 maart 2008, 18:32
Vloeibare stikstof is totaal niet te vergelijken met de stikstof die je in een spuitbusje koopt, vloeibare stikstof wordt vooral in de industrie gebruikt en komt in een speciale "ketel" en heeft een temperatuur van -273 graden (of daar iets in de buurt). Daarmee laat je zelfs poly lak "scheuren".
http://i83.photobucket.com/albums/j297/Extra71/DSC00975.jpg

ernieman
24 maart 2008, 10:41
Even wiki-en om geen misverstanden te krijgen...
Blijkt dat vloeibare stikstof een temperatuur van -196°C heeft.
-273°C is het zogenaamde "absoluut nulpunt" ofwel de laagst mogelijke temperatuur: de temperatuur waarbij alle atomen/moleculen stilstaan...

En nog even verder vermelden dat vloeibare stikstof als het in een busje zit echt geen -196°C is. Het zit in een "vloeibare fase" en omdat stikstof bij kamertemperatuur normaal een "gas" is wil het dus van die vloeibare fase overgaan naar de gasfase als het uit het busje komt (zit dus onder druk in dat busje). Hiervoor heeft het "energie" nodig, wat het aan de omgeving ontrekt en daardoor wordt de omgeving kouder.

spirit
24 maart 2008, 11:33
Dat van de temperatuur wist ik niet precies, is mij ook maar verteld, maar de stikstof die wij regelmatig op het werk hebben staat niet onder druk, er zit wel een ontluchting op het vat waar het in zit, maar dat is omdat bij verdamping (uitzetten) er druk word opgebouwd.

Wij gieten de vloeibare stikstof over in een oliedrum, om er bv. stalen assen in te laten krimpen. Gezien de hoeveelheid liters die we dan in dat vat gieten, duurt het soms wel meer dan een dag voordat alle vloeibare stikstof verdampt is. Als je dan de body even in zo'n vat dompeld hoor je de lak echt kraken.

ernieman
24 maart 2008, 15:27
Ja, dat van die druk klopt ook niet helemaal. We hebben hier op het werk vroeger ook vloeibare stikstof gehad en dat zat idd gewoon in een "open" vat en niet onder druk.

bassej
24 maart 2008, 15:32
Ja, dat van die druk klopt ook niet helemaal. We hebben hier op het werk vroeger ook vloeibare stikstof gehad en dat zat idd gewoon in een "open" vat en niet onder druk.
lekker ergonomisch dat spul een beetje laten verdampen.

P.S. Je kan timmeren met een banaan die ondergedompeld is stikstof

Daniël_san
24 maart 2008, 16:06
@G.G.: Cellulose om af te lakken, witte autolak uit een spuitbus voor de kleur... Ik heb btw freezespray op de kop weten te tikken. Ik spuit eerst 1 maal de kleur dun zonder de freezespray en dan nog een keer de kleur met freezespray. Daarna aflakken, hoe ik dat aanpak ligt aan het resultaat met de kleur.

hassent
24 maart 2008, 17:13
Als je autolak gebruikt voor de kleur en dan cellulose om af te lekken heb je geen freeze spray meer nodig... Die cellulose barst dan vanzelf! En daarna valt ie er gewoon vanaf....:satisfie:

Waarom gebruik je niet gewoon blanke acrijl of PU lak om af te lakken?

crywolf
24 maart 2008, 17:40
Hoi Daniel,

Het enige wat te koop is waar je geen speciaal vervoersysteem voor nodig hebt is Histofreezer. Dit is aanzienlijk kouder dan een koelende spray. Het wordt gebruikt voor wratten behandeling. Dus brand goed op de huid. Wordt geleverd met applicators. Met 1 bus kun je behoorlijk wat opp afleggen.
Je kan proberen op het te bestellen bij een medische handel (bv Vermeulen). Indien dit niet lukt kan je apotheker of je huisarts het misschien voor je bestellen.
http://www.vermeulen-medical.nl/webshop/shop/120/31000/27932?return_uri=%2Fwebshopsearch%3Fq%3Dhistofreez e%26return_uri%3D%252Fwebshop%252Fshop%252F120%252 F31009

Mvg, Daniel

G.G.
24 maart 2008, 18:19
Hoi Daniel,

Het enige wat te koop is waar je geen speciaal vervoersysteem voor nodig hebt is Histofreezer. Dit is aanzienlijk kouder dan een koelende spray. Het wordt gebruikt voor wratten behandeling. Dus brand goed op de huid. Wordt geleverd met applicators. Met 1 bus kun je behoorlijk wat opp afleggen.
Je kan proberen op het te bestellen bij een medische handel (bv Vermeulen). Indien dit niet lukt kan je apotheker of je huisarts het misschien voor je bestellen.
http://www.vermeulen-medical.nl/webshop/shop/120/31000/27932?return_uri=%2Fwebshopsearch%3Fq%3Dhistofreez e%26return_uri%3D%252Fwebshop%252Fshop%252F120%252 F31009

Mvg, Daniel

Wow..€53 ex btw voor een busje van 150ml.

Ik zou voor de vriezer/verwarming/vriezer/verwarming methode gaan. Kost niets, en komt het meest overeen met hoe het in het echt zou gaan.

Daniel: Houd er wel rekening mee dat de lak echt uitgehard moet zijn. Dit gaat dus niet lukken als de lak er net een paar weken op zit. Ik zit met hetzelfde probleem en probeer mijn lak nu eerst zo snel mogelijk te laten uitharden in een lakker warme woonkamer.

mink
25 maart 2008, 22:02
Ik heb van de week een mex stratje laten vallen, sprong wat poly-lak af.
Wat is dat spul dik aangebracht!

da's pas echt relicen