PDA

View Full Version : gibson lp of gretsch electromatic?



kenx
22 maart 2008, 19:57
hoy,

Nu na even nadenken (en vooral sparen) ben ik tot het besluit gekomen dat ik toch maar eens een nieuwe gitaar ga kopen.
Nu ben ik sterk aan het twijfelen tussen een gibson LP studio (http://www.musicstore.de/is-bin/INTERSHOP.enfinity/WFS/MusicStore-MusicStoreShop-Site/nl_NL/-/EUR/ViewProductDetail-Start;pgid=TOZgS1SZUWSb0000000000000000_VNSIKdM?Ca talogVideo=&ProductUUID=7k3VqHzmM_4AAAEXiaNgyFiq&CatalogCategoryID=uebVqHzleRoAAAEVSxpWf70R&JumpTo=OfferList) of een gretsch electromatic (http://www.musicstore.de/is-bin/INTERSHOP.enfinity/WFS/MusicStore-MusicStoreShop-Site/nl_NL/-/EUR/ViewProductDetail-Start;pgid=TOZgS1SZUWSb0000000000000000_VNSIKdM?Ca talogVideo=&ProductUUID=JwPVqHzmUmgAAAEXVxxgyFis&CatalogCategoryID=WVzVqHzlduYAAAEVFx1Wf70R&JumpTo=OfferList)

De gitaar gaat vooral gebruikt worden voor genres van pop en blues naar rock en mischien een vleugje hardrock.

Kan iemand me helpen?

grtz,

kenny

ps: k heb de zoekfunctie al gebruikt maar als resultaat: niets nuttig

Orpheo
22 maart 2008, 20:00
de LP studio. veel en veel mooier ;)

kenx
22 maart 2008, 20:01
mooier mischien wel...
maar ik vind de gretsch ook wel mooi.

kan die ook gebruikt worden voor rock en hardrock?

grtz,

kenny

episua
22 maart 2008, 20:20
Dit zijn natuurlijk wel twee hele verschillende gitaren. Over smaak valt niet te twisten. Ik heb zelf zo'n gretsch in het wit wat gewoon een fantastische gitaar is. Bovendien is het leuk om eens wat anders te hebben als wat bijna iedereen heeft (namelijk een strat of lp model).
De gretsch doet je bovengenoemde stijlen goed hoor, maar voor hardrock gaat de les paul het toch echt winnen.

kenx
22 maart 2008, 20:28
wel maar voor de andere stijlen. welke is dan de beste. Want ben al niet zo'n voorstander van hardrock. maar je weet maar nooit met de andere bandleden.

Otje
22 maart 2008, 20:30
Moeilijke keuze. Ik zou voor de Gretsch gaan, maar alleen omdat je een LP Studio hebt uitgekozen met buckers in plaats van P90s.

Mr.Fingers
22 maart 2008, 20:45
Die Electromatic gretsch is er eentje met de DeArmonds 2K elementen, die erg hoog klinken, erg geschikt voor country, maar hardrock klinkt er absoluut niet mee, dus Gibson LP Studio dan!

bassej
22 maart 2008, 20:47
de fender ^^ :seriousf:

Mr.Fingers
22 maart 2008, 20:49
de fender ^^ :seriousf:

Inderdaad. Koop toch een Fender Jazzmaster ;)

bassej
22 maart 2008, 20:52
Inderdaad. Koop toch een Fender Jazzmaster ;)

daar heb ik nou net nog nooit op gespeeld, maar wel vat moaii!!, gister nog een zilvere in drachten zien liggen.

Rormo
22 maart 2008, 21:07
DIt is toch redelijk appels met peren vergelijken. Een Gibson LP klinkt zooo anders dan een Hollow-body. Ik bezit zowel een LP studio (is te koop trouwens), als een Gretsch electromatig 5229 (rode versie). Tsja die Gretsch is perfect voor blues en rock n roll, maar hard rock of 'gewone' rock gaat hij toch niet winnen van een LP. Daarentegen wint de LP het dus niet op blues en Rock n roll. Ik zou maar eens gaan testen.

Yannicks
22 maart 2008, 21:10
Die Gibson is USA en die Gretsch is een indo. Ik zou voor hardrock voor de LP gaan want die Gretsch gaat feedbacken. Verder wel prachtige gitaren die Gretsches.

Eko
22 maart 2008, 21:19
Die twee zijn zo verschillend dat ieder vergelijk onmogelijk is. Totaal niet te doen. Een Les Paul heeft voor de opgegeven muziekstijlen de meeste kans. En zal qua kwaliteit het , denk ik , ook makkelijk winnen.
Als je het verschil tussen de twee niet eens weet in te schatten houd ik m`n hart vast.

kenx
22 maart 2008, 21:25
Ja ok, een les paul ken ik wel en weet ook de verschillen. Maar eerder vroeg ik me af of een gretsch electromatic ook rock aankan. Zoals ik al gezegd had in de startpost GEEN HARDROCK.

Grtz,

kenny

hesse
22 maart 2008, 21:32
En in plaats van een Gretsch een duesenberg? Wsl kan je die nog eens goedkoper scoren ook.

kenx
22 maart 2008, 21:48
is een duesenberg dan wel geschikt?


grtz,

kenny

Baker
22 maart 2008, 23:34
Ik zou voor de LP gaan.
Maar da's puur omdat ik niks maar dan ook niks met hollow bodies heb.

pannekoek
23 maart 2008, 00:20
mooier mischien wel...
maar ik vind de gretsch ook wel mooi.

kan die ook gebruikt worden voor rock en hardrock?

grtz,

kenny

gibson is de hardrock gitaar van de afgelopen 55 jaar!!!!

gibson owned in alles1 pop rock blues hard rock metal, jazz!!!!

gibson owned...

en wat nou in discussie gaan als orpheo zegt dat je een les paul kiest??? jij hebt lef ;) :P

Gretsch 5120
23 maart 2008, 00:41
Ik heb ze allebei...een LP custom en een goedkope Gretsch 5120. De Gib heb ik niet meer aangeraakt sinds ik die Gretsch heb. De laatste speelt lekkerder en kost me mijn rug niet... Ik heb de pups vervangen. Ik geef toe dattie niet echt een metal/hardrock uitstraling heeft, maar op laag volume (ik speel alleen thuis) kan die Gretsch ook highgain geluiden aan.

Gibson owned nuttin....

Reverse V anyone?

D'r zijn genoeg heftigere bands die ook op een Gretsch spelen (Cult, Placebo zag ik laatst ook op een Gretsch...lekkere feedback...)

Jay75
23 maart 2008, 03:20
Malcolm Young guys, wie kent 'm niet, speelt al jaren op een Gretsch, in de clip van Back in Black ook op een hollowbody, de welbekende uberkitscherige White Falcon, evenals Billy Duffy van the Cult.

http://www.youtube.com/watch?v=2dRlUkPE3UA

Check HOE klein die Malcolm is haha, gitaar lijkt wel nep!

pannekoek
23 maart 2008, 03:43
Malcolm Young guys, wie kent 'm niet, speelt al jaren op een Gretsch, in de clip van Back in Black ook op een hollowbody, de welbekende uberkitscherige White Falcon, evenals Billy Duffy van the Cult.

http://www.youtube.com/watch?v=2dRlUkPE3UA

Check HOE klein die Malcolm is haha, gitaar lijkt wel nep!


white falcon is DE gretsch natuurlijk maar ik ben meer een fan van het les paul geluid!!!

gr, stephan

Luke-wannabe
23 maart 2008, 12:04
gibson is de hardrock gitaar van de afgelopen 55 jaar!!!!

gibson owned in alles1 pop rock blues hard rock metal, jazz!!!!

gibson owned...

en wat nou in discussie gaan als orpheo zegt dat je een les paul kiest??? jij hebt lef ;) :P
Nou als we allemaal naar Orpheo zouden moeten luisteren..

Saf
23 maart 2008, 12:13
ik zou inderdaad puur o mde looks voor de gretch gaan. Houd persoonlijk niet zo van les pauls. Met de juiste instellingen kun je er ook goed rock etc uithalen. Die gast van rancid en die kerel van de living end spelen punk op een gretch hollowbody en hebben ook niet super veel last van feedback.

Eko
23 maart 2008, 12:20
Een gitaar koop je toch , hoop ik , vanwege het geluid wat je er van verwachten mag. Deze twee verschillen als dag en nacht van elkaar. Je zou dus een kant moeten kiezen. Het geluid wat je verwacht is ook nog afhankelijk van de amp die je er bij gebruikt , de eventuele pedalen en de settings.
Het verschil tussen de twee is eigenlijk niet eerlijk. Als je een Gibson vergelijken wil pak dan een Gretsch uit Japan. Een 6120 of zoiets. In ieder geval iets met goede Filtertrons i.p.v. de goedkoopste die er gemaakt wordt.
Anders neem je een budget Epiphone als tegenhanger.

Saf
23 maart 2008, 12:40
Het zijn inderdaad zoals al eerder aangeven twee erg verschillende gitaren kun je geen electromatic en een epi lp kopen voor het budget van een gibbie?

Kun je ze beide eventueel altijd nog upgraden met andere pups

bassej
23 maart 2008, 12:59
jahh je kan natuurlijk heel veel soorten pickups op je hollw body zetten.

kenx
23 maart 2008, 13:04
Ja ik zou eventueel ze allebij kunnen kopen. heb enkel een opstakel.

MIJN MOEDER.
Die gaat dan natuurlijk weer beginnen zagen.

Ik kan het iig eens overleggen.

bedankt voor de info!

grtz,

kenny

Wiellem
23 maart 2008, 13:12
de LP studio. veel en veel mooier ;)

inderdaad :)

Kakihara
23 maart 2008, 13:18
In Triggerfinger (http://www.myspace.com/triggerfingertheshooters) wordt er ook al eens op een (weliswaar duurdere) Gretsch gespeeld. Is nou ook niet bepaald vrolijke popmuziek ;)

pannekoek
23 maart 2008, 13:31
Nou als we allemaal naar Orpheo zouden moeten luisteren..


wel als zegt dat je een lp moet kiezen :)

Gretsch 5120
23 maart 2008, 13:39
In Triggerfinger (http://www.myspace.com/triggerfingertheshooters) wordt er ook al eens op een (weliswaar duurdere) Gretsch gespeeld. Is nou ook niet bepaald vrolijke popmuziek ;)

Thnx...lekkur muziekje!!

Saf
23 maart 2008, 14:24
moeders en vrouwen zijn altijd de twee belangrijkste remmen op een mooie gitaarcollectie.

(ik heb het probleem op gelost door mijn vrouw een paar gitaren en een bas te geven en op gitaar les te zetten. Heeft me dit weekend tegen gehouden om nog meer gitare nop marktplaats te zetten!)

Dweezman
23 maart 2008, 14:48
ik denk dat een Duesenberg de perfecte mix is tussen de door jou voorgestelde gitaren. Ze hebben de Gretsch-look, en kunnen prima LP-achtig klinken.