PDA

View Full Version : jimi's toonladders



bassej
22 maart 2008, 10:47
het irritante aan jimi hendrix is dat hij het elke keer weer anders speelt.:D
Het is daarom leuk om zelf ook wat toe te voegen, maar je moet ze eigenlijk ook op gehoor ontcijferen. Ik heb mense horen praten over typische jimi akkoorden en ladders. weke zijn dat dan?:D

ErikE
22 maart 2008, 11:53
Typisch Jimi is eigenlijk vooral zijn manier van het versieren van akkoorden met extra noten die hij er meestal met hammer-ons en pull-offs tussendoor speelt.
Dit is ook hetgene wat de meeste gitaristen van hem af hebben gekeken, zie bijvoorbeeld het intro van Under the bridge van RHCP.

Wel typisch is bijvoorbeeld deze manier van het C-akkoord spelen, zonder grondtoon en liefst met een hammer-on van 5 naar 7 op de A-snaar:

e---x
B---5
G---5
D---5
A(5)7
E---x

En het volgende Emaj9 akkoord zou de meesten ook direct bekend voor moeten komen:

e---2
B---0
G---1
D---1
A---2
E---0

-=JEROEN=-
22 maart 2008, 12:05
Wel typisch is bijvoorbeeld deze manier van het C-akkoord spelen, zonder grondtoon en liefst met een hammer-on van 5 naar 7 op de A-snaar:

e---x
B---5
G---5 <--- C
D---5
A(5)7
E---x
Zonder grondtoon ?

EuroCinema
22 maart 2008, 13:18
Even los van die Curtis Mayfield-achtige akkoordjes speelde Hendrix erg veel blueslicks uit pentatonisch mineur/majeur en de mineur bluesladder. Van dorisch was hij ook niet vies, al boog hij vaker van de 1 naar de 2 en de 6 naar de 7 dan hij de 2 of 6 los pakte. Met "het hendrix akkoord" bedoelen gitaristen vaak een 7#9 akkoord, zoals o.a. in Foxy Lady en Spanish Castle Magic.
De echte kunst van Hendrix zat natuurlijk in HOE hij die elementen gebruikte: timing, opbouw, frasering, vibrato... die man was gewoon ongekend muzikaal.

ErikE
22 maart 2008, 13:25
Zonder grondtoon ?

(als basnoot...)

Blind Owl
22 maart 2008, 13:54
Je komt het beste in de buurt als je jezelf gewoon los laat en helemaal in de muziek gaat zitten, zorg dat de gitaar aanvoelt als een deel van jou en speel gewoon wat jij op dat moment in je hoofd hebt. (Tenminste zo werkt het bij mij het beste, en ik heb altijd een deuntje in mijn hoofd :satisfie: )

bassej
22 maart 2008, 17:51
Je komt het beste in de buurt als je jezelf gewoon los laat en helemaal in de muziek gaat zitten, zorg dat de gitaar aanvoelt als een deel van jou en speel gewoon wat jij op dat moment in je hoofd hebt. (Tenminste zo werkt het bij mij het beste, en ik heb altijd een deuntje in mijn hoofd :satisfie: )

dat gaat nog niet na 1 jaar spele:D

-=JEROEN=-
22 maart 2008, 20:24
Ook na 24 jaar gaat het niet altijd vanzelf. Soms ga ik zitten en speel ik mezelf een orgasme. En dan ineens gaat het weer voor geen meter.

artnaz
22 maart 2008, 20:33
Tja, als we allemaal de gitaar volledig beheersten, dus dat we volledig uit emotie konden spelen zonder op techniek te letten, was dit subforum overbodig geweest... :satisfie:

Behalve voor de mensen die voor de 20-noten-per-seconde-robotiek kiezen natuurlijk! :D

thekid
22 maart 2008, 20:34
Wat mij opvalt bij jimmy e, ook bij frusciante is dat zij hun akkoorden pakken met de duim op de basnoten hoe noemt zoiets dan. Volgens frusciante is dit makkelijker om liks tussendoor te spelen.

bassej
23 maart 2008, 11:52
Wat mij opvalt bij jimmy e, ook bij frusciante is dat zij hun akkoorden pakken met de duim op de basnoten hoe noemt zoiets dan. Volgens frusciante is dit makkelijker om liks tussendoor te spelen.

ik het even bij purple haze geprobeert, bij de akkoorden doet hij een pull-off wat voor mij eerst onmogelijk was maar nu ik mijn duim gebruik zou iik het kunnen doen (met nog wat oefening:D ) hartstikke bedankt

P.S. de rest ook bedankt :P

Hallie
23 maart 2008, 21:14
soms is dat fijner inderdaad, het is maar wat je jezelf aanwent

mijn leraar zei altijd..wat wel zo is...
als je dat met je duim doet, knijp je een beetje met je hand, en klem je je hand om de hals.
dat gaat ten koste van de snelheid. en het speelt minder relaxed.

bassej
23 maart 2008, 21:33
soms is dat fijner inderdaad, het is maar wat je jezelf aanwent

mijn leraar zei altijd..wat wel zo is...
als je dat met je duim doet, knijp je een beetje met je hand, en klem je je hand om de hals.
dat gaat ten koste van de snelheid. en het speelt minder relaxed.


de akkoorden van purple haze zijn vet sloom,hier kan het dus wel. Je knijp idd meer meer je hand (kramp) en krijgt zegmaar kortere vingers doordat je duim zo hoog moet. Het heeft wel iets moet ik zeggen.

pannekoek
24 maart 2008, 00:55
Ook na 24 jaar gaat het niet altijd vanzelf. Soms ga ik zitten en speel ik mezelf een orgasme. En dan ineens gaat het weer voor geen meter.

wanneer je jezelf een orgasme speelt heb je dan daadwerkelijk een gitaar in je handen of uhhh?

bassej
24 maart 2008, 11:57
wanneer je jezelf een orgasme speelt heb je dan daadwerkelijk een gitaar in je handen of uhhh?

Hij creeerd rare goedjes om z'n gitaar mee te reliccen :hippie: