PDA

View Full Version : Stemmechanieken zelf vervangen op mijn LP



guitarguru
22 maart 2008, 10:02
Ik wil graag een setje Schaller locking tuners op mijn nieuwe LP zetten.
Ik heb dit al wel vaker zelf gedaan, maar toen zaten de oude vast met een moertje aan de voor/bovenkant van de kop.
Bij deze gitaar echter hebben ze er een soort busje ingeslagen, waar het mechaniekje gewoon ingestoken wordt (zie foto).
Dit busje zit dus behoorlijk vast en was er via de achterkant niet zomaar even uit te drukken. Via de voorkant ging het ook niet, zou ook niet weten hoe. Ja, met enig geweld er een schroevendraaier tussen gaan steken en opwippen, of hem met een nijptang eruit proberen te trekken, maar dat kost me mijn lak of erger. Hebben jullie hier al eens mee van doen gehad?
Verplaats dit topic maar als hij ergens anders had moeten staan hoor.http://i149.photobucket.com/albums/s79/guitarguru_1960/001-2.jpg

G.G.
22 maart 2008, 10:13
Van de voorkant moet je dus afblijven, want daar ga je schade maken. Als het gat aan de achterkant bijv. 10mm is, probeer dan eens met een 10 mm boutje dat ding voorzichtig van achteren eruit te tikken.


Niets met tangen etc vanaf de voorkant proberen.

blimb
22 maart 2008, 11:01
waarom wil je ze vervangen?

macwilliams
22 maart 2008, 11:36
Ik denk stemmingsproblematiekverhelpingstrucjes. Wie kent ze niet?

guitarguru
22 maart 2008, 11:46
waarom wil je ze vervangen?

Heb echt een pesthekel aan snaren vervangen op de oude manier. Weet ook niet goed hoe het echt moet, en gaat steevast altijd moeizaam, met een hoop gevloek.
Tijdens gigs ff een gebroken snaartje verwisselen is dan ook een ramp.
Kortom, vind het een geweldige uitkomst die locking tuners. :p

guitarguru
22 maart 2008, 12:02
@ G.G. Geweldig! Inderdaad met een bout eruit kunnen tikken. Zat nog behoorlijk vast.

Maar nu blijkt het gat te klein te zijn voor de Schallers :???:

Uitboren dus maar, als dat maar goed komt :o


Mmm, krijg ik hem dus nooit meer origineel he.......

Mr.Fingers
22 maart 2008, 12:04
Ik heb die dingen ook op m'n vintage fenders (Jazzmaster & Jazzbass). Toen ik de stemsleutels er uit haalde, bleven die ringetjes (bushings heten ze) ook zitten. Je kan ze eruit tikken door VOORZICHTIG langs de ACHTERZIJDE met een boutje eruit te tikken. Voorzichtig, want als je te bruut bent, kan je de laklaag aan de voorkant doen scheuren.

guitarguru
22 maart 2008, 12:06
Uitboren via voor- of achterkant, ivm evt. te ontstane lakschade.

blimb
22 maart 2008, 12:12
Is er niet een locking formaat dat je gewoon in die bushing kan schuiven? Gaan boren in een prima gitaar lijkt me nou niet het meest handige om te doen ... Je kan natuurlijk ook leren omgaan met die standaard tuners.. Hoe vaak breek je nu een snaar tijdens een gig.. Kan je ook een andere gitaar menenem .. Die heb je vast wel, als ik heb gezien in welke frequentie jij les pauls verslijt..

macwilliams
22 maart 2008, 13:05
Uitboren via voor- of achterkant, ivm evt. te ontstane lakschade.
Via de voorkant, maar zowel eerst voor en achterkant afplakken met van die
papiertape. En heeeeeeel voorzichtig. Als je boortje zomaar doorschiet heb je aan de andere kant splinters.

guitarguru
22 maart 2008, 13:10
Ik ga eerst maar eens op onderzoek uit of ik een setje kan vinden die oftewel in de busjes of in de huidige gaten van mijn LP past. Dan maar evt. een nieuw setje erbij kopen.
Thanks blimb ;)

Swan
22 maart 2008, 13:22
als je ziet op die foto hoe die snaar daar op de achtergrond rond die tuner zit heb je eerst gewoon een lesje 'hoe zet ik snaren op m'n gitaar' nodig IMHO.

guitarguru
22 maart 2008, 13:57
als je ziet op die foto hoe die snaar daar op de achtergrond rond die tuner zit heb je eerst gewoon een lesje 'hoe zet ik snaren op m'n gitaar' nodig IMHO.

Je zult ongetwijfeld gelijk hebben, maar het is veel simpeler om locking tuners te gebruiken. Geeft toch alleen maar voordelen?

Orpheo
22 maart 2008, 16:48
Je zult ongetwijfeld gelijk hebben, maar het is veel simpeler om locking tuners te gebruiken. Geeft toch alleen maar voordelen?

oh ja, absoluut. alleen voordelen. straks wil je je gitaar weer kwijt, en kríjg je 'm niet verkocht (voor de prijs die jij ervoor wilt hebben) omdat de gitaar niet meer origineel is. Ga gewoon lekker eerst leren besnaren, en als dat niet werkt, pas drastische maatregelen treffen ind e vorm van locking tuners.


neem trouwens niet schallers, maar sperzels. Schallers zijn duurder, maar niet beter. ze slippen in het lockmechanisme, en in het stemmechanisme. ik heb beiden, en heb alle schallers weg gedaan voor sperzels.

Ik besnaar trouwens met locking even snel als met niet-locking. 2 keer rond de stempen, door het gaatje, aantrekken, klaar.

guitarguru
22 maart 2008, 16:55
@Orpheo. Waarom heb jij dan wel gekozen voor locking tuners??!
IK heb je trouwens wel gemist in de Waterhole donderdag :cheerup:
Tubescreamer is wel even komen luisteren overigens.

Orpheo
22 maart 2008, 17:08
@Orpheo. Waarom heb jij dan wel gekozen voor locking tuners??!
IK heb je trouwens wel gemist in de Waterhole donderdag :cheerup:
Tubescreamer is wel even komen luisteren overigens.
klopt, ik kreeg geen reactie van je terug, dus ik wist niet of je t wilde of niet, en ik vond 't zonde om mijn tijd wellicht te verspillen aan iets wat je welicht niet wilde.

waarom ik locking wilde: de tuners die ik had op die gitaar, waren rot (letterlijk). ik moest nieuwe tuners hebben, en ik vond locking mooier (op dat moment). tegenwoordig maakt 't me geen hol meer uit, en heb ik locking alleen op les pauls met tremolo, en non-locking op non-trem gitaren.

Brent Ray Vaughan
22 maart 2008, 17:21
Misschien dat dit een hulp kan zijn om je gaten netjes te boren. Iets wat ik toen ik hetzelfde probeerde helaas niet had...Linkje (http://www.rockinger.com/index.php?cat=WG181&lang=ENG&product=09211%2F09213%2F09214)

guitarguru
22 maart 2008, 17:25
Misschien dat dit een hulp kan zijn om je gaten netjes te boren. Iets wat ik toen ik hetzelfde probeerde helaas niet had...Linkje (http://www.rockinger.com/index.php?cat=WG181&lang=ENG&product=09211%2F09213%2F09214)

Hee handig tooltje inderdaad.
Maar ben er nog steeds niet achter of er ook locking tuners bestaan met een schachtdiameter van ca. 8,5 mm. Dan hoef ik nml. niet te boren en kan ik mijn gitaar ooit weer naar oorspronkelijke staat terugbrengen.

Veekeren
22 maart 2008, 19:04
Hee handig tooltje inderdaad.
Maar ben er nog steeds niet achter of er ook locking tuners bestaan met een schachtdiameter van ca. 8,5 mm. Dan hoef ik nml. niet te boren en kan ik mijn gitaar ooit weer naar oorspronkelijke staat terugbrengen.

Ik heb ze niet gevonden, en heb op m'n Les Pauls Schallers gezet. Ben er erg tevreden mee, en zolang je ze gewoon goed vast zet slipt bij mij niks door.