PDA

View Full Version : Marshall JVM



jacobhdejong
22 maart 2008, 07:50
Hallo mensen,

Ik weet niet of mijn probleem hier gedropt kan worden of elders.
Maar gister heb ik voor het eerst opgetreden met mijn JVM.
In eerste instantie was het geluid goed maar zo'n beetje bij de 3e set begon ik het 1e leadkanaal in de oranje modus in te drukken, en toen begon de versterker ontzettend te piepen. Ik snapte er niks van, Dit deed ie ook bij hogere gainstages en ook op het andere kanaal.
Daarna heb ik alles maar wat terug gedraaid, maar het gepiep bleef eigenlijk wel alleen iets minder. Ik gebruik ook een G-Force in de loop.
Rara wat kan dit zijn?
Is er iets stuk? Kan toch bijna niet.
Alles is behoorlijk nieuw

jerome
22 maart 2008, 10:06
Als je met actieve elementen speelt kan het zijn dat je batterijtje in je gitaar op is.

Ook eens die G-Force er tussen uit halen en dan even kijken of het probleem er dan nog is.
M.a.w. Stap voor stap elimineren waar het probleem niet in zit net zo lang tot dat je het probleem gevonden hebt

Nog ergens een effectpedaal er tussen waar de batterij van op kan zijn of waarvan de voeding niet goed is?

Al met andere gitaar erop gespeeld?

En als dat het allemaal niet is kijken of 1 van de voorbuisjes stuk is.
Dit kan je doen door 1 nieuwe voorbuisje te kopen en ze 1 voor 1 door deze te vervangen.

En tja als dat het allemaal niet is terug naar de winkel of een amptech.
Mss een van de eindbuizen kadoek...

Edit: als je voor de versterker en cab staat draai je de volumepot van je gitaar wel dicht?
Als je dat niet gedaan hebt stond je gewoon te feedbacken...:D

drap
22 maart 2008, 10:10
Klinkt meer als een probleem met microfonische elementen, maar ik weet niet hoe diezelfde gitaar het op andere versterkers doet met veel gain en op hoog volume.

ErikE
22 maart 2008, 11:40
Als het de 1e keer is dat je hem live gebruikte, is de kans inderdaad groot dat door het (waarschijnlijk) hogere volume feedback ontstond. Vooral je gitaar te hard over de monitor krijgen helpt feedback ontstaan...

Conclusie: stagevolume lager of ( beter: ) minder gain gebruiken!

AART
22 maart 2008, 12:48
Microfonische preampbuis, die dingen kunnen op hoog volume ook feedback veroorzaken, en niet zo'n klein beetje ook.

JohnLord
22 maart 2008, 13:44
Klinkt meer als een probleem met microfonische elementen, maar ik weet niet hoe diezelfde gitaar het op andere versterkers doet met veel gain en op hoog volume.
Wat voor gitaar is het?

jacobhdejong
22 maart 2008, 18:22
Wat voor gitaar is het?

Het is een Yamaha image deluxe.
Ja ik zal al jullie tips vanavond eens uitproberen.
Ik moet vanavond ook spelen en ik hoop niet dat er echt iets stuk is,
Wat betreft het feedbacken....... het is zo ontzettend raar dat ie dat pas halverwege set3 ging doen.
Echt gek, maar ik dank jullie voor jullie reactie's en het meedenken.
SUPER zo'n forum!

jacobhdejong
22 maart 2008, 18:23
Klinkt meer als een probleem met microfonische elementen, maar ik weet niet hoe diezelfde gitaar het op andere versterkers doet met veel gain en op hoog volume.

Ik heb deze gitaar (yamaha image deluxe) al veel vaker gebruikt op andere versterkers en nooit last gehad

jacobhdejong
22 maart 2008, 18:24
Microfonische preampbuis, die dingen kunnen op hoog volume ook feedback veroorzaken, en niet zo'n klein beetje ook.

Maar die amp is pas 6 weken oud ofzo........

Rude Perception
22 maart 2008, 18:33
Maar die amp is pas 6 weken oud ofzo........
Buizen kunnen ook niet helemaal goed zijn als ze gemaakt worden. Dan is de levensduur gewoon heel kort.

Baker
22 maart 2008, 19:27
in 6 weken een pre-amp buisje verslijten is echt niet normaal hoor.

Baker
22 maart 2008, 19:29
ik had trouwens destijds exact hetzelfde probleem met een multitone die ik toen had en een geleend Boss effecten geval. Zo'n irritante piep de kanalen met iets meer gain. Nooit achter de oorzaak van het probleem gekomen. Het lag niet aan de buizen in ieder geval.

drap
22 maart 2008, 19:32
in 6 weken een pre-amp buisje verslijten is echt niet normaal hoor.

Waarom niet? Zo super zijn de stock buizen in een Marshall niet hoor en daar is Marshall bepaald niet de enige in.

Baker
22 maart 2008, 19:39
Normaal gaat zo'n pre amp buisje toch zeker een paar jaar mee?
Als ie bij mij binnen 6 weken kapot was ging echt wel terug naar de winkel.

drap
22 maart 2008, 19:40
Normaal wel ja, daar heb je helemaal gelijk in, maar het kan echt wel hoor. En tuurlijk, ik zou ook terug gaan. Ze zetten er maar deugdelijke buizen in, daar betaal je voor.

Baker
22 maart 2008, 19:43
ik betwijfel echter of een microfonisch buisje hier de oorzaak van het probleem is... @TS heb je ook problemen zónder je G-force?

jerome
22 maart 2008, 19:48
Ik had het laatst met een EL34s, na 2 maanden stuk, niet versleten maar echt overleden.
Schijnt steeds vaker voor te komen, ook met voorbuisjes
De buizen fabrieken die nu nog bestaan staan allemaal in Rusland, Yougoslavië en China en de mechanische kwaliteit is echt een heel stuk minder dan de ouderwetse Philips, Mullard en Telefunkenbuizen.
Ook de levensduur is vaak de helft minder...

pannekoek
23 maart 2008, 02:14
Maar die amp is pas 6 weken oud ofzo........
daarom heb je ook 90 dagen fabrieksgarantie op buizen van de jvm :chicken:

jacobhdejong
23 maart 2008, 22:36
Ik ben erachter gekomen, dat hij het alleen doet als ik via mijn humbuckers speel. En dan ook alleen maar zo maar. Dus niet altijd.
Misschien is mijn element kapot?

drap
23 maart 2008, 22:38
Ik ben erachter gekomen, dat hij het alleen doet als ik via mijn humbuckers speel. En dan ook alleen maar zo maar. Dus niet altijd.
Misschien is mijn element kapot?

Niet kapot, wel microfonisch, wat ik al vermoedde. Ik heb namelijk hetzelfde gehad een tijd terug. Je kan twee dingen doen, je elementen laten waxpotten, of ze vervangen. Het tweede is duurder, maar ook weer een goeie reden om iets nieuws te kopen :satisfie:

Squier4ever
24 maart 2008, 12:20
waxpotten helpt eventjes, maar je moet het heel grondig doen om het probleem volledig te tackelen.

Lexvandoef
24 maart 2008, 12:23
Waarom helpt waxpotten maar eventjes?

Tis niet alsof de wax weer uit je elementen loopt na een tijdje.

drap
24 maart 2008, 12:25
Het werkt 100%, niet eventjes, als je het goed doet en het is absoluut geen moeilijke klus.

Squier4ever
24 maart 2008, 12:26
nee klopt, maar ik heb eens een minder goed element gewaxt en dat werkte helaas voor geen meter.

Lexvandoef
24 maart 2008, 12:26
Tsja, dat dacht ik al. Ik heb ook nog steeds wat last van microfonische elementen op mijn les paul. Het zijn classic '57's, zijn die fabrieksaf al gewaxpot of niet?

bass blom
24 maart 2008, 12:32
Tsja, dat dacht ik al. Ik heb ook nog steeds wat last van microfonische elementen op mijn les paul. Het zijn classic '57's, zijn die fabrieksaf al gewaxpot of niet?

volgens mij is daar geen pijl op te trekken, de ene lading wel en de andere niet.

Squier4ever
24 maart 2008, 12:32
lijkt me sterk dat gibson niet doet waxen...

Lexvandoef
24 maart 2008, 12:36
Ja lijkt mij dus ook al, maar het schijnt dat er een verschil zit tussen de fabrieksgeinstalleerde en aftermarket pickups, of ze wel of niet gewaxpot zijn (sommige modellen). Beetje vaag allemaal.

Maar mijn brugpickup is al eens gerepareerd en ook gelijk gewaxpot bij De Gier, toch heb ik nog steeds last van microfonische feedback :chicken:

Squier4ever
24 maart 2008, 12:42
dat wordt dan toch maar een setje duncans he:satisfie:

Lexvandoef
24 maart 2008, 12:46
dat wordt dan toch maar een setje duncans he:satisfie:

nee ;), ik ga nog ff door met tobben...

bass blom
24 maart 2008, 12:49
lijkt me sterk dat gibson niet doet waxen...

mijn SG P90 is door vorige eigenaar gewaxt, die had gibson dus niet gedaan, van 2000 is die gitaar.

Squier4ever
24 maart 2008, 12:51
misschien zijn ze die vergeten te waxen, net die ene gitaar? :chicken:

jacobhdejong
24 maart 2008, 17:22
Niet kapot, wel microfonisch, wat ik al vermoedde. Ik heb namelijk hetzelfde gehad een tijd terug. Je kan twee dingen doen, je elementen laten waxpotten, of ze vervangen. Het tweede is duurder, maar ook weer een goeie reden om iets nieuws te kopen :satisfie:

Ha ja dat wordt dus sparen

bass blom
24 maart 2008, 21:27
zelf waxen is zo simpel.

jacobhdejong
24 maart 2008, 22:43
zelf waxen is zo simpel.

Zou je aan kunnen geven hoe dat werkt, en hoe je dat eventueel zelf kan doen?

bass blom
25 maart 2008, 20:01
Zou je aan kunnen geven hoe dat werkt, en hoe je dat eventueel zelf kan doen?

hmpff, was ik vanmorgen bezig een heel verhaal daarover te typen.
kwamen er allerlei dingen tussendoor, is al het getyp ergens tussen wal en schip geflikkerd :chicken:

na eten zal ik een nieuwe poging wagen.

bass blom
25 maart 2008, 21:34
ok, ik haalde bij de kringloop een oud rvs pannetje, 15 cm doorsnee ongeveer.
ik heb de mazzel dat ik een vriend in de buurt heb die bijen heeft en kon daar zo een stuk was krijgen.
bij de buurtsuper haalde ik een zak waxinelichtjes.
tegen het advies (brandgevaar) in heb ik de mix, 1/3 was en 2/3 waxine voorzichtig gesmolten in het pannetje.
alleen al de geur die zich in je huis gaat verspreiden van die bijenwas is onbetaalbaar :p
ondertussen met een oventhermometer, zo'n prik ding, in de gaten houden dat je niet over de 70 graden komt.
dan het pannetje in een iets groter pannetje met water, zo vullen dat het niet overstroomt enzo.
dat op een zacht vlammetje op het gas, temperatuur checken.
elementen uit je gitaar slopen ondertussen of van te voren.
ik deed het met de oude pups van mijn custom en heb ze gewoon met cover en al er in gehangen.
1 voor 1, een simpele constructie met wat installatiedraad om de beugels waar de schroef in gaat en om de hengsels van het pannetje.
bijna meteen zie je belletjes eruit komen, af en toe schudden, ongeveer een half uurtje er in laten hangen, temperatuur blijven checken, mag niet over 70 graden gaan!
dan er uit halen en even op een stuk keukenrol papier laten afdruipen en daarmee kun je het kapje meteen schoonvegen als hij voldoende afgekoeld is.