PDA

View Full Version : Fender strat USA, dit kan toch niet of wel?!



sietze
21 maart 2008, 21:50
Ik postte vanmiddag een vraag naar tips over het eventueel vervangen van de hals van mn stratje. Ik loop al maanden met dit probleem...

Ik vraag me af of het reeel zou zijn als fender hem kosteloos zou vervangen. Dit probleem is (volgens Tonika groningen) ontstaan door grote vochtigheids en temperatuurwisselingen...

Zou best kunnen, maar kom op zeg, als ik een Amerikaanse strat Deluxe koop en na een half jaar begint de achterkant van de hals te barsten...Ik ben niet iemand die zijn instrument hersenloos bij de verwarming neerzet, absoluut niet. Ik zou graag jullie meningen hierover willen weten. De gitaar is nu in een jaar 3 keer afgesteld en loopy nu weer tegen instellingsproblemen aan.

Zie hier de boosdoeners:
http://img244.imagevenue.com/loc58/th_28695_Barst_8.5_122_58lo.JPG (http://img244.imagevenue.com/img.php?image=28695_Barst_8.5_122_58lo.JPG)http://img170.imagevenue.com/loc898/th_28703_barst_9_122_898lo.JPG (http://img170.imagevenue.com/img.php?image=28703_barst_9_122_898lo.JPG)http://img209.imagevenue.com/loc366/th_28705_IMG_5541_122_366lo.JPG (http://img209.imagevenue.com/img.php?image=28705_IMG_5541_122_366lo.JPG)


Vast bedankt voor het reageren.

Groetjes Sietze.

Barkeepert
21 maart 2008, 21:56
In mijn manual van Fender staat het volgende over de garantie:

3. Damage to finishes or cracks, splitting, or warpage of wood due to changes in temperature or humidity, exposure or contact with sun, fire, moisture [...]De garantie is overigens een jaar geldig.

Overigens heb ik deze gekregen bij een Fender Std. Strat, ik weet niet of de Deluxe een andere garantie krijgt.

Mr.Fingers
21 maart 2008, 22:03
Bij mij staat dit inderdaad ook bij m'n strat & tele. Ik denk dat dat gewoon voor iedere fender zo is, misschien de custom-shop modellen iets langer?

Giels
21 maart 2008, 22:41
In mijn manual van Fender staat het volgende over de garantie:

3. Damage to finishes or cracks, splitting, or warpage of wood due to changes in temperature or humidity, exposure or contact with sun, fire, moisture [...]

De garantie is overigens een jaar geldig.

Overigens heb ik deze gekregen bij een Fender Std. Strat, ik weet niet of de Deluxe een andere garantie krijgt.
Maar je moet lezen wat erboven staat:

Limitations and exclusions
The following items are not covered by this warranty.
De garantie stelt niet echt veel voor trouwens, want bijna alles wat met je gitaar kan gebeuren staat bij de punten die niet onder de garantie vallen.

sietze
22 maart 2008, 00:05
Bedankt allemaal,
maar is dit nu iets waar ik mee heen moet gaan??
Of moet ik het zelf oplossen?

Barkeepert
22 maart 2008, 00:43
Een gratis reparatie kun je wel vergeten. Verder ben ik niet op de hoogte van het vervangen van Fender halzen e.d.


Maar je moet lezen wat erboven staat:

De garantie stelt niet echt veel voor trouwens, want bijna alles wat met je gitaar kan gebeuren staat bij de punten die niet onder de garantie vallen.Haha helemaal vergeten te vermelden dat dat niet onder de garantie valt.

Rinze
22 maart 2008, 00:45
Waar heb je hem vandaan? De zaak waar je hem koopt geeft garantie, alleen moet je aannemelijk maken dat het niet aan jou ligt, dat de hals in deze staat verkeert.

Het zijn wel erg slechte foto's trouwens. Ik zie niet echt wat er aan de hand is, maar aan de achterkant van de hals zou de lak de boel moeten beschermen natuurlijk, zeker als ie nog maar een half jaar oud is. De winkel die net gaat doen alsof dit aan jou ligt maakt zichzelf totaal belachelijk IMO.

Eko
22 maart 2008, 00:51
Het gaat er niet om of je de gitaar bij een verwarming hebt gezet. Het probleem doet zich eerder voor in redelijk moderne huizen met CV. Door te weinig ventilatie loopt de luchtvochtigheid snel terug. Door te grote droging kan de lak dan gaan barsten.
Het probleem heeft zich enkele jaren geleden ook al eens eerder voor gedaan in de USA. Ook toen kregen tal van gebruikers deze klachten met hetzelfde antwoord. Njet! Meestal gaat het om loslaten van de lak op de grens van het maple en de mahonie van de skunkstripe in de neck.
Vervangen gaat het snelst , vragen om service duurt het langst. Vraag Tonika om service of coulance bij een andere hals.

Samder
22 maart 2008, 01:06
Ik had hier ook last van met mn Highway strat. Ik heb de hals kaalgeschuurd en heb nu nergens last meer van, maarja dat is misschien een beetje drastische maatregel...

Braindead
22 maart 2008, 01:36
Is wel een goed idee. Kaalschuren en olien en waxen. (Weet je in ieder geval zeker dat je geen garantie meer krijgt. lol)
In ieder geval speelt dat al meteen een stuk lekkerder. Maar ik dacht dat fabrikanten altijd een deugdelijk product moeten leveren. Dus ik weet niet of dit onder deugdelijk valt....

vulvasonic
22 maart 2008, 02:48
Ik heb hett ook gehad met een Fender van me. Helaas was het mijn eigen schuld en ze viel ook net buiten de garantietermijn. Ik wilde echter per se een echte Fender hals (je bent merkengeil, of je bent het niet....). Een andere Fender hals voor het model waarvoor je 'm nodig hebt, kun je ALLEEN kopen, indien je eerst je ouwe hals inleverd. Bovendien moet je de hals ontdoen van alle mechanieken en het afdekplaatje en wat er eventueel nog meer op te vinden is. Goedkoop is het ook al niet.

Aan de andere kant, wat jouw gitaar mankeert stelt waarschijnlijk en gelukkig niets voor. Ik heb dit 'probleem' laten verhelpen bij Patrick Koopman, hier in de buurt. Voor een paar centen heeft ie het verholpen en je ziet niet dat er OOIT een scheurtje heeft gezeten. Geweldig werk van een geweldig vakman!

:)

hansoonk
22 maart 2008, 08:59
Ik ben nooit zo'n fan van loslatende lak bij de skunkstrip. Dit kan volstrekt onschuldig zijn, maar ook een teken dat de hals een beetje wringt.

Misschien moet je even googelen om het zeker te zijn, maar volgens mij zijn er twee juridische dingen die spelen:
- je hebt een overeenkomst met de gitaarboer en niet met Fender. Als het produkt niet voldoet, kan de gitaarboer zich niet verschuilen achter het feit dat Fender niet wil meewerken. Zij zijn verplicht dingen te verkopen die gewoon goed zijn.
- volgens mij is het zo dat binnen de garantieperiode de leverancier moet aantonen dat jij de gitaar slecht hebt behandeld. Het is dus niet zo dat jij moet aantonen dat je de gitaar wel degelijk goed hebt behandeld. Na de garantieperiode kun je nog steeds teug naar de leverancier. De wet is op dit gebied veranderd, en je mag verwachten dat een produkt bij normaal gebruik een zekere levensduur heeft. Alleen dan is de bewijslast dan wel omgedraaid: je moet aantonen dat je de gitaar zorgvuldig hebt behandeld. Zie ook http://www.jurofoon.nl/nieuws/weblog.asp?id=2279 ...

Laat je niet te snel afbluffen door zo'n winkel.

sietze
22 maart 2008, 10:30
Okee geweldig bedankt :D
Nah, de gitaar is nu ruim een jaar in mijn bezit (geen garantie meer dus) maar dit probleem doet zich dus al voor sinds een half jaar na aankoop.

Super bedankt voor de reacties allemaal. Tsja het blijft lastig.
Maar wat Hansoonk zegt, je mag toch verwachten dat zeker een Amerikaan een bepaalde levensduur heeft (die, bij normaal gebruik langer zou moetenzijn dat een half jaar)

Dus tsja, ik zal nogmaals de irritante zeurende klant uithangen (ben ik ook niet goed in trouwens :p) En nog even bij Tonika overleggen, waar hij wegkwam. Als Tonika me zou willen adviseren voor een nieuw halsje, ben ik alsnog geneigd om naar Heins ofzo te gaan...Mijn ervaringen worden steeds minder goed daaro :( Of moet ik het gewoon doot Tonika laten doen??

Jullie horen ;)

Groetjes Sietze.

Rinze
22 maart 2008, 11:03
Tonika doet het sowieso niet, die sturen volgens mij alles behalve het allersimpelste door naar Rikkers. Ik vind het vervelend om te zeggen, maar bij Tonika heeft alleen de baas nog verstand van gitaren, de jongens die er over horen te gaan in ieder geval niet. Dus kijk uit wat ze zeggen en gebruik je hersens. Het zijn verkopers, geen vaklui.

Een vriend van me had dit geintje trouwens ook met zijn Strat en hij heeft het bij Rikkers laten doen, was zo gepiept. Succes ermee!

drap
22 maart 2008, 11:08
Tonika doet het sowieso niet, die sturen volgens mij alles behalve het allersimpelste door naar Rikkers. Ik vind het vervelend om te zeggen, maar bij Tonika heeft alleen de baas nog verstand van gitaren, de jongens die er over horen te gaan in ieder geval niet. Dus kijk uit wat ze zeggen en gebruik je hersens. Het zijn verkopers, geen vaklui.

Een vriend van me had dit geintje trouwens ook met zijn Strat en hij heeft het bij Rikkers laten doen, was zo gepiept. Succes ermee!

Ik kan het niet meer dan er mee eens zijn. Tonika is net als de Gamma. Daar ga je ook alleen heen als je weet wat je koopt, want advies hoef je aan het personeel niet te vragen. Het zijn bij Tonika inderdaad bepaald geen vaklui. Voor vragen ga ik wel naar Westerhaven, of naar Rikkers.

hansoonk
22 maart 2008, 12:18
Ik kan het niet meer dan er mee eens zijn. Tonika is net als de Gamma. Daar ga je ook alleen heen als je weet wat je koopt, want advies hoef je aan het personeel niet te vragen. Het zijn bij Tonika inderdaad bepaald geen vaklui. Voor vragen ga ik wel naar Westerhaven, of naar Rikkers.

Het is geen zeuren, maar gewoon je recht halen. Je koopt een gitaar in de winkel, daar betaal dan ook voor service e.d. Ik ben geen jurist, maar had een poos geleden iets dat net een week na afloop van de garantieperiode het begaf. Toevallig hoorde ik toen op de radio een verhaal over iets over aansprakelijkheid buiten de garantieperiode. Dat is geregeld in het conformiteitsbeginsel. Ik heb na wat discussie gewoon nog de volledige garantie gekregen.

Uitgangspunt is dat je rechten als koper geregeld zijn in Europese wetgeving. Dat blijft geldig, ongeacht wat Fender zelf in haar (op de Amerikaanse situatie toegesneden) garantiebepalingen schrijft. Als je googelt op conformiteitbeginsel, kom je veel tegen, maar allemaal vrij dor en technisch (ik haak na twee alinea's af) ... bijvoorbeeld http://www.computerconsument.nl/pages/printen.php?redartID=240.

Misschien dat je nog met die jurofoon kunt bellen, om het voor je zelf scherp te krijgen.

Wat ook nog voor je spreekt is dat je wel degelijk binnen de garantieperiode bij Tonika terug bent geweest, maar toen bent afgepoeierd.

episua
22 maart 2008, 13:38
Natuurlijk heb je garantie. Het is ook niet goed om Tonika te gaan omschrijven als winkel met onkundig personeel ect. Het zijn gewoon geen vaklui zoals bouwers als Wim Heins. Echter daar is de prijs ook naar. Bij een kleine zaak betaal je veel meer voor dezelfde gitaar. De keuze om 'm bij een grote zaak te kopen heb je zelf gemaakt, en dat zat 'm waarschijnlijk in de prijs. Ik denk dat Tonika gewoon afhankelijk is van Fender in dit geval. Ze sturen 'm dan denk ook gewoon op naar Fender. Helaas is mijn ervaring daarmee dat dat wel eens een lange tijd kan gaan duren voordat je jouw gitaar weer terug hebt.

drap
22 maart 2008, 13:42
Natuurlijk heb je garantie. Het is ook niet goed om Tonika te gaan omschrijven als winkel met onkundig personeel ect. Het zijn gewoon geen vaklui zoals bouwers als Wim Heins. Echter daar is de prijs ook naar. Bij een kleine zaak betaal je veel meer voor dezelfde gitaar. De keuze om 'm bij een grote zaak te kopen heb je zelf gemaakt, en dat zat 'm waarschijnlijk in de prijs. Ik denk dat Tonika gewoon afhankelijk is van Fender in dit geval. Ze sturen 'm dan denk ook gewoon op naar Fender. Helaas is mijn ervaring daarmee dat dat wel eens een lange tijd kan gaan duren voordat je jouw gitaar weer terug hebt.

Waarom niet, het is toch gewoon zo? Het internet is de mond op mond reclame anno 2008. Als men dergelijke reclame niet wil moeten ze maar beter personeel aannemen, inplaats van koffie inschenkers die bepaalde merken nog niet eens kennen.

sietze
22 maart 2008, 15:53
Binnenkort komt een vertegenwoordiger van Fender naar Tonika.
Ik wordt gebeld als de afspraak staat zodat ik langskan komen en hem persoonlijk kan spreken :D Opzich wel een goeie oplossing natuurlijk.

Ben ook net bij Heins geweest. Hij zei ook dat ze bij Tonika geen vertand hebben, precies wat ik hier lees. Ik zal eens bij Rickers binnenstappen. Kijken wat ze daar voor me kunnen betekenen. Heins doet geen halzen helaas, alleen complete gitaren en reparaties. Toffe kerel trouwens, dat wel :p

Nielsje
22 maart 2008, 15:58
Binnenkort komt een vertegenwoordiger van Fender naar Tonika.


Ha! Wizz heeft meteen al een leuk klusje met z'n nieuwe baan ;):D

Baker
22 maart 2008, 16:05
Het probleem doet zich eerder voor in redelijk moderne huizen met CV. Door te weinig ventilatie loopt de luchtvochtigheid snel terug.

bedoel je niet loopt de vochtigheid snel op?

Als ik niet ventileer wordt het al snel een zompige, vochtige atmosfeer in huis....

In de douche is dat effect nog wat beter merkbaar.
Als je daar het raam openzet is alles zo droog, in tegenstelling tot als je het raam dichtlaat.

Vochtigheid lijkt mij sowieso nog slechter voor je gitaar dan een beetje droge lucht....

guitarguru
22 maart 2008, 16:16
Ha! Wizz heeft meteen al een leuk klusje met z'n nieuwe baan ;):D

???? Verkoper af?

Lexvandoef
22 maart 2008, 16:24
???? Verkoper af?

Hij werkt nu bij Fender, als vertegenwoordiger oid dacht ik.

Eko
22 maart 2008, 17:26
Laat je niets wijsmaken. Rowdy , de vertegenwoordiger van Fender is net zo hard voor jouw aan de gang als de belasting. Hij verteld wat je horen wilt maar doet niets. Ik heb er slechte ervaring mee.
De garantie is inderdaad Europees geregeld en een termijn van 12 maanden zegt niets meer. De verwachte levensduur ligt op minimaal 25 jaar en er mag van het produkt worden verwacht dat het langer mee gaat dan de termijn die er nu op zit.
Het zou voor Tonika slimmer zijn om dit gewoon met Rikkers te regelen en het als service af te doen. Kost slechts enkele tientjes en dat is goedkoper dan een civiele procedure die men zeker zal verliezen.

janpetrarca
25 maart 2008, 17:43
Wie is Rikkers als ik vragen mag?

isa1984
25 maart 2008, 17:51
Een gitaarbouwer in groningen.