PDA

View Full Version : schema van mega 5-way switch?



rebulie
21 maart 2008, 20:47
Hallo,
Wie kan mij helpen aan een schematische voorstelling van zo'n mega 5-way switch voor stratocaster?

Mr.Fingers
21 maart 2008, 20:59
wat is een mega 5-way switch?

rebulie
21 maart 2008, 21:19
wat is een mega 5-way switch?

Ziet er uit als een fender 5 way, maar dan meer rijen naast elkaar. Zie bijv.
http://www.voxhumanawebstore.nl/webstore/product_info.php?cPath=269_270_271&products_id=1518

pasqual
22 maart 2008, 14:08
website seymourduncan.com. 1000 en 1 schema's bij "wiring diagrams".
ik heb er zelf ook een in mijn zelfbouw stratkloon.

groeten Pasqual.

bassej
22 maart 2008, 18:25
is het dan niet een 10way switch :roll:

pasqual
22 maart 2008, 20:16
is het dan niet een 10way switch

serieuze vraag?
nee, hier zitten 24 soldeerpunten op, dus tal van aansluitmogelijkheden.
het heet trouwens een super 5 way switch.
ideaal om verschillende sounds uit je pups te halen, zoals auto-split etc...

groeten Pasqual.

Meneer I.
23 maart 2008, 08:38
Erg handige switch, je hebt eigenlijk vier verschillende schakelaarcircuits in in een!

Ik heb ze in mijn tele's zitten, bij de een kan je dan:

1 P90 (nek)
2 P90 + Split HB parallel
3 P90 + Full HB parallel
4 Split HB
5 Full HB

bij de ander

1 SC Nek
2 SC Nek + SC Brug parallel uit fase
3 SC Nek + SC Brug parallel
4 SC Brug
5 SC Nek + SC Brug in serie

Ik hou zelf niet zo van push-pull pots dus dan is deze switch een uitkomst! Enige nadeel is dat de switch nogal uitsteekt naar een kant toe, hierdoor moest ik bij een van de tele's de controlcavity iets uitfrezen.

Meneer I.
23 maart 2008, 09:00
Een schematische voorstelling was de originele post.

Als je kijkt naar de switch zie je 24 aansluitlipjes, de buitenste vier zijn als het ware de 'lopers' of 'common aansluiting' naast elk van die buitenste lipjes zie je 5 lipjes die overeenkomen met de schakelaarstand. Je hebt dus vier 5-standen schakelaars tot je beschikking.
Dus in stand 1 is lipje 1 doorverbonden met de common, in stand 2 (je raad het al) is lipje 2 doorverbonden met common, etc.
Het kan wat gepuzzel zijn om de functieschakeling te krijgen die je wil hebben, maar dat is juist leuk! (vind ik dan)


1. -o
2. -o
3. -o ------o- common
4. -o
5. -o

Zoiets is het schematisch (hier op standje 3), maar dan vier schakelaars naast elkaar, en ze schakelen natuurlijk alle vier tegelijk naar de geselecteerde stand.

Succes ermee!

PS Als je een idee hebt wat je ermee wil, post dat dan maar dan kunnen we meedenken over het aansluitschema.

rebulie
23 maart 2008, 11:21
Dankjewel Iwan, Dat was inderdaad wat ik zocht.

Ik zit er aan te denken om een strat een beetje op te ruwen, d.w.z. pups in serie schakelen i.p.v. parralel.
Ik vind het brugelement niet zo bruikbaar, dus die zou ik dan in serie met midden of neck tot een brede humbucker willen omtoveren.
Bijvoorbeeld:
5. Neck (standaard)
4. neck-midden parralel (standaard)
3. midden-brug parralel (standaard stand2)
2. brug-neck serie (humbucker)
1. brug-midden serie (humbucker)

elementen in serie zetten gebeurt immers ook met die 4way switch voor een telecaster en dat vind ik ook een leuke extra sound voor je gitaar.
Of is dat er al.......?

Meneer I.
23 maart 2008, 15:35
Ben net terug uit de sneeuw met m'n kinders. Zal (waarschijnlijk) vanavond eens kijken naar je schema.

Meneer I.
24 maart 2008, 14:04
http://home.casema.nl/iwanvanree/Telecaster/5waystrat.JPG

Het was een best gepuzzel, maar volgens mij is dit 'm. Ik heb de tone pots op de nek en middel gelaten.

5. N
4. N+M parallel
3. M+B parallel
2. N+B serie
1. M+B serie

Ik ben er van uitgegaan dat je twee draden plus een shield per pup hebt. Voor de duidelijkheid de blauwige draden zijn de "-" en de roodachtige draden de "+", de grijze de shield.

Ik zal het morgen nog eens nalopen, maar volgens mij moet het zo werken, ik zie nu even door de draden het "bos" niet meer.

rebulie
26 maart 2008, 23:51
Geweldig Dankjewel!!