PDA

View Full Version : Vraagje over Marshall DSL



Funkblaster
21 maart 2008, 19:56
Dag medeforummers,

ik heb al een aanzienlijke tijd een marshall DSL 100 top. Vroeger gaf ie altijd een lekker dik, vet, romig geluid maar dit wordt steeds minder, hij begint een beetje schel en dun te worden. Ook bromt ie als de tering. Ik dacht zelf dat dit aan de buizen zou kunnen liggen maar misschien zou een van de experts zijn licht hier eens op kunnen schijnen? Alvast bedankt:)

Lexvandoef
21 maart 2008, 19:58
Tis idd vaak zo, dat als je versterker anders/minder begint te klinken, dat dan de buizen op zijn.

almarvk
21 maart 2008, 19:59
Inderdaad wat Lexje zegt. Ik zou ook gaan kijken naar nieuwe buizen.

Funkblaster
21 maart 2008, 20:12
ah kijk aan:) iemand die me iets kan adviseren? ik ben op zoek naar een vet, romig geluid met een beetje een 'modern' randje

drap
21 maart 2008, 20:16
JJ's, zonder meer. Maar smaken verschillen nogal op dat gebied. Als ik je nog een tip mag geven, JJ KT77's als eindbuizen. Zijn rechtstreekse vervangers van EL34's. Inprikken, biassen (niet zelf doen!) en spelen. Het geluid is ff wat dikker dan EL34's, ook iets wat meer compressie.

Funkblaster
21 maart 2008, 20:44
JJ's, zonder meer. Maar smaken verschillen nogal op dat gebied. Als ik je nog een tip mag geven, JJ KT77's als eindbuizen. Zijn rechtstreekse vervangers van EL34's. Inprikken, biassen (niet zelf doen!) en spelen. Het geluid is ff wat dikker dan EL34's, ook iets wat meer compressie.

thnx voor de tip!

Is er iemand die me, voor zover mogelijk, de tonale verschillen uit kan leggen voor de buizen van:

-JJ
-Electro Harmonix
-Tung Sol
-Ei
-Svetlana
-Sovtek

bij voorbaat dank

Agent_Smith
21 maart 2008, 22:30
JJ's, zonder meer. Maar smaken verschillen nogal op dat gebied. Als ik je nog een tip mag geven, JJ KT77's als eindbuizen. Zijn rechtstreekse vervangers van EL34's. Inprikken, biassen (niet zelf doen!) en spelen. Het geluid is ff wat dikker dan EL34's, ook iets wat meer compressie.

Absoluut! JJ zijn super voor moderne Marshalls (niet alleen daarvoor hoor). Ik heb ze ook altijd in mijn DSL50. EH vind ik persoonlijk nergens naar klinken (veel minder body; schel en dun geluid).
Biasen kun je bij een DSL heel goed zelf doen! Stelt niets voor! :)

Funkblaster
21 maart 2008, 22:31
Absoluut! JJ zijn super voor moderne Marshalls (niet alleen daarvoor hoor). Ik heb ze ook altijd in mijn DSL50. EH vind ik persoonlijk nergens naar klinken (veel minder body; schel en dun geluid).
Biasen kun je bij een DSL heel goed zelf doen! Stelt niets voor! :)

leg uit alsjeblieft, dat zou me zo weer een paar tientjes schelen:)

jerome
21 maart 2008, 22:36
Warm, romig, vol, vet dynamisch en transparant; Tung Sol voorbuizen absolute winnaar.
JJ geeft meer hoog maar naar mijn smaak te weinig bas en dynamiek
EH's vond ik wel vol maar kil, smerig en dichtgesmeerd klinken.
Eindbuizen van Tung Sol heb ik nog niet gehoord/getest.
JJ EL 34s eindbuizen vond ik wel lekker klinken.

Bart_Blueprint
22 maart 2008, 10:47
Ik heb net nieuwe buizen in mijn DSL (welliswaar een DSL401 combo) en ik heb er Electro Harmonix buizen in zitten. Veel mensen hier zeiden dat het nog wel eens schel zou kunnen gaan klinken, maar daar ben ik het niet mee eens. Ik krijg ook gewoon een lekkere warme sound uit mijn amp!

Nou heb je hier waarschijnlijk niet heel erg veel aan, maar ik wou 't er toch maar even bij zeggen. Maar ik heb ook al veel goede verhalen over die JJ Tubes gehoord, en die werden je ook al wel aanbevolen las ik zojuist :D

Agent_Smith
22 maart 2008, 11:13
leg uit alsjeblieft, dat zou me zo weer een paar tientjes schelen:)

Zoek even op Google en/of YouTube. Daar staat in woord en beeld uitgelegd hoe je te werk moet gaan.

-Heineken-
28 maart 2008, 01:12
Persoonlijk vind ik de SED "winged c" de best klinkende EL34's op de markt vandaag. Dit zijn dus eigenlijk gewoon de oude Svetlana's. De naam Svetlana is op een gegeven moment verkocht, dus als je gewoon Svetlana's koopt bij de buizenboer koop je dus eigenlijk mindere buizen voor meer geld. Die SED's kun je gewoon bij vdHaar of Tonefactory bestellen voor een zeer schappelijke prijs. Ik vind ze "sprankelender" in m'n DSL100 dan de JJ's die ik hiervoor had. Zeker niet slecht maar soms wat doffig en levenloos tov. de SED's.

Magic Bean
28 maart 2008, 17:02
Ik heb in mijn DSL 50 een combinatie van Tong Sul en EHX gehad. Aangezien de marshall van zichzelf redelijk veel mid heeft wilde ik de EH en om nog steeds een vol, warm geluid te hebben en Tong Sul.
Shuguang zou ook een goede keuze zijn, als je wat meer gain wilt.