PDA

View Full Version : Gewicht aan de kop van je hals



Nielsje
21 maart 2008, 13:57
Gewoon iets wat bij me opkwam:

Zijn er mensen die wel eens ge-experimenteerd hebben met bijvoorbeeld een stuk metaal aan de kop? Iedereen heeft wel eens gemerkt dat als je tijdens het spelen je kop op, bijvoorbeeld, het bureau, legt, het geluid dan ineens een stuk harder (duh), maar ook langer door klinkt.

Bovendien hebben dikke boomstam halsen die eigenschap ook. Maar misschien helpt het ook wel als je een plakje metaal aan de achter kant op je hals schroeft. Of het mooi is of niet, doet er ff niet toe :).

Heb hier zelf even geen staal liggen, anders had ik het wel ff geprobeerd.

pannekoek
21 maart 2008, 14:00
een stukje metaal achter op de kop helpt niet, zet je gitaar met zijn kop tegen een hole muur, dan helpt t weer wel, de trillingen moeten ergens doorheen gaan bijvoorbeeld een meubel, een klein ijzer plaatje helpt niet(of een ijzeren bureau aan je hals schroeven zou misschien werken)

Squier4ever
21 maart 2008, 14:01
een stukje metaal achter op de kop helpt niet, zet je gitaar met zijn kop tegen een hole muur, dan helpt t weer wel, de trillingen moeten ergens doorheen gaan bijvoorbeeld een meubel, een klein ijzer plaatje helpt niet(of een ijzeren bureau aan je hals schroeven zou misschien werken)

wat een pannekoek toch weer. het is al geprobeerd en het werkt. er is zelfs iets voor op de markt, weet alleen de naam ff niet.

Nielsje
21 maart 2008, 14:02
Wat ik bedoel is:

Met een plak metaal vergroot je de massatraagheid van het geheel.
Iedereen weet dat als een je een treinwagon op gang hebt, deze een hele tijd kan door blijven rollen dankzij de massa traagheid.

Daarom vraag ik me af of een plakje metaal zou helpen bij sustain etc.

interessander
21 maart 2008, 14:05
De naam is de fat head / fat finger, gemaakt door die gast van groove tubes als ik me niet vergis.
De fat head is een stuk koper in de vorm van de headstock en de fat finger is een klem.

macwilliams
21 maart 2008, 14:06
Ik zal zo eens mijn bankschroef aan de headstock plakken... :p . Misschien dat zoiets echt werkt maar ik ben er een beetje sceptisch over.

wietse
21 maart 2008, 14:09
De naam is de fat head / fat finger, gemaakt door die gast van groove tubes als ik me niet vergis.
De fat head is een stuk koper in de vorm van de headstock en de fat finger is een klem.

leuk, meer sustain maar dan heb je een gitaar die steeds met z'n kop naar beneden wil.

Nielsje
21 maart 2008, 14:10
Hm.. Kom je eigenlijk met zo'n plaat nog wel uit met de aslengtes van je stemmechanieken? Blijkbaar wel (duh). Jammer dat het er niet extreem gaaf uit ziet (misschien koper of messing wel). Heeft iemand hier ze op een strat zitten?

Kim Wilson
21 maart 2008, 14:11
En het kost ook energie om dat extra gewicht mee te krijgen. Ik zou zeggen dat het niet veel uit zal maken, maar dat is puur gebaseerd op mijn logisch nadenken. M.a.w., je kunt er he-le-maal NIKS mee. :)

Nielsje
21 maart 2008, 14:11
leuk, meer sustain maar dan heb je een gitaar die steeds met z'n kop naar beneden wil.

Valt wel mee denk ik. Met een bankschroef natuurlijk wel, maar strats en les pauls kunnen het makkelijk hebben denk ik. SG's denk ik dan weer niet..

Licht wel een beetje aan de houtsoorten die gebruikt zijn in de gitaar, en waar de strapbuttons geplaatst zijn.

Nielsje
21 maart 2008, 14:12
En het kost ook energie om dat extra gewicht mee te krijgen. Ik zou zeggen dat het niet veel uit zal maken, maar dat is puur gebaseerd op mijn logisch nadenken. M.a.w., je kunt er he-le-maal NIKS mee. :)

Nee, ben ik niet met je eens. Er zijn zat gitaristen die behoorlijk veel energie in de snaren stoppen, dat kan je d'r best voor gebruiken.

Volgens jouw redenatie zou een vliegwiel in een bus dus ook onzin zijn.

Kim Wilson
21 maart 2008, 14:13
Hmmm, zit wat in...

Nielsje
21 maart 2008, 14:14
Hmmm, zit wat in...

tuulijk, ik ben niet dom! :D ;)

Kaboemba
21 maart 2008, 14:18
De naam is de fat head / fat finger, gemaakt door die gast van groove tubes als ik me niet vergis.
De fat head is een stuk koper in de vorm van de headstock en de fat finger is een klem.

Het kklinkt leuk maar als zoiets niet heel goed vast zit zal de sustain alleen maar afnemen een stukje eraan klemmen of schroeven is wat mij betreft dikke onzin.

Enne een vliegwiel draait rond, dus ik snap de vergelijking niet.

Nielsje
21 maart 2008, 14:20
een stukje eraan klemmen of schroeven is wat mij betreft dikke onzin.

Motiveer? De helft van alle gitaren hebben een geschroefde hals, en die hebben zeker niet allemaal een slechte sustain. Je moet iets vastschroeven of klemmen tot de wrijving tussen beide oppervlakken zo groot wordt dat het niet meer gaat verschuiven bij bepaalde trillingen. Volgens mij is dat prima te bereiken met een paar schroeven.

Ja, een vliegwiel draait rond. Het gaat in beide gevallen om een systeem waarbij je d'r eerst energie instopt, en die er later weer uithaalt.
Een ronddraaiend systeem is ook gewoon een trilling, te beschrijven met sinus en cosinus. De technische uitvoering is alleen wat anders.

Kaboemba
21 maart 2008, 14:43
Motiveer? De helft van alle gitaren hebben een geschroefde hals, en die hebben zeker niet allemaal een slechte sustain. Je moet iets vastschroeven of klemmen tot de wrijving tussen beide oppervlakken zo groot wordt dat het niet meer gaat verschuiven bij bepaalde trillingen. Volgens mij is dat prima te bereiken met een paar schroeven.

Ja, een vliegwiel draait rond. Het gaat in beide gevallen om een systeem waarbij je d'r eerst energie instopt, en die er later weer uithaalt.
Een ronddraaiend systeem is ook gewoon een trilling, te beschrijven met sinus en cosinus. De technische uitvoering is alleen wat anders.

Meer lijkt mij niet vanzelf meer sustain, het (contra)gewicht zo ook de sustain juist kunnen tegen werken en de schoeven zouden juist weer kunnen dempen.
als je zover neuzelt over sustain als jullie doen dan mag je ook is denken aan wat voor effect het doorschroeven van een houtnerf heeft op de sustain.

Maar goed mijn natuurkundekennis is beperkt maar mijn boerenverstand zegt geneuzel op de vierkantecentimeter.

Nielsje
21 maart 2008, 14:46
Mja, d'r zit wat in natuurlijk, maar ik ben gewoon nieuwsgierig :).
aangezien het 'bureaublad' effect wel best leuk is. Anderszijds kun je je ook afvragen waarom bijvoorbeeld niet veel meer mensen dan een gewicht aan de kop hebben hangen.

Ik wacht nog steeds op iemand met praktijk ervaring!

Kaboemba
21 maart 2008, 14:50
Je kan je ook afvragen wat iemand met gigantische sustain moet ?

Ik let er persoonlijk nauwelijks op en vind de invloed er van zwaar te verwaarlozen ten opzichte vanb andere faktoren (elementen, hout, amp).

Veekeren
21 maart 2008, 15:01
een stukje metaal achter op de kop helpt niet, zet je gitaar met zijn kop tegen een hole muur, dan helpt t weer wel, de trillingen moeten ergens doorheen gaan bijvoorbeeld een meubel, een klein ijzer plaatje helpt niet(of een ijzeren bureau aan je hals schroeven zou misschien werken)

Hmm... ik zeg, een dikke kop vol met tone chambers, dat zou de shit zijn.

Lordhar
21 maart 2008, 15:03
Er zijn ook gitaarbouwers die precies het tegenovergestelde voorstellen, en de hals van de gitaar zien als een poot van een stemvork. Denk b.v. aan Steinberger (duh :)) en Parker Fly.

Nielsje
21 maart 2008, 15:04
Je kan je ook afvragen wat iemand met gigantische sustain moet ?

Ik let er persoonlijk nauwelijks op en vind de invloed er van zwaar te verwaarlozen ten opzichte vanb andere faktoren (elementen, hout, amp).

Ja, dat is waar. Maar ik vind het gewoon leuk om te weten of dingen werken en waarom het dan wel of niet werkt. Het me niet eens zo om de sustain, maar eerder of ik het geluid 'voller' ermee kan maken. Of het ik dan zou doen is een 2e, dan zou het wel een mooi vormgegeven stukje messing moeten zijn.

Kim Wilson
21 maart 2008, 15:07
Om een voller geluid te krijgen, kun je er IMO beter een dikke hals op zetten. Ik heb de ervaring dat een dikke hals meer body heeft qua geluid.

schizo910
21 maart 2008, 15:08
een topkam met tonechambers, zou dat helpen?


:D

Veekeren
21 maart 2008, 15:15
een topkam met tonechambers, zou dat helpen?


:D

Ah, nummer 2 met die opmerking :P Great minds think alike?

Nielsje
21 maart 2008, 15:19
Om een voller geluid te krijgen, kun je er IMO beter een dikke hals op zetten. Ik heb de ervaring dat een dikke hals meer body heeft qua geluid.

Ja, heel goed denkwerk :). En waarom klinkt een dikkere hals beter? Omdat er meer hout aan zit, meer massa, meer materiaal wat resoneert. Datzelfde effect zou je toch ook moeten kunnen verkrijgen met een messing plaat?

Kim Wilson
21 maart 2008, 15:23
Dat weet ik niet. Het is veel hout, dus misschien hoor je ook veel hout, en ligt het niet helemaal aan het gewicht. En als dat wel zo is, dan is die massa verdeeld over de hele hals, en niet alleen in de kop.

Ik heb het gevoel dat die vollere klank meer door de hoeveelheid hout komt, en niet zozeer door een toename in gewicht.

Nielsje
21 maart 2008, 15:50
Dat weet ik niet. Het is veel hout, dus misschien hoor je ook veel hout, en ligt het niet helemaal aan het gewicht. En als dat wel zo is, dan is die massa verdeeld over de hele hals, en niet alleen in de kop.

Ik heb het gevoel dat die vollere klank meer door de hoeveelheid hout komt, en niet zozeer door een toename in gewicht.

Kan je het misschien iets onderbouwen? Het lijkt mij vreemd dat de massa van het geheel homogeen verdeeld moet zijn om effect te hebben. En euh, de hoeveelheid hout is toch recht evenredig met het gewicht? Wat wel zo is; Als je meer hout hebt, zal ongetwijfeld een stijver geheel hebben.

Kim Wilson
21 maart 2008, 15:53
Nee, dat kan ik niet onderbouwen. Maar ik denk wel dat er verschil is tussen een verzwaarde kop en een hals die over de hele lengte zwaarder is. Waarom ik dat denk, weet ik niet.

G.G.
21 maart 2008, 18:16
Of je echt winst boekt met een Fat Head weet ik niet. Ik weet wel dat Voxhumana ze vroeger (15 jaar geleden) in het assortiment had. Misschien kan je hun eens bellen.

Wat ik wel weet is dat je iedere extra milimeter halsdikte echt terug krijgt in geluid. Ik bouw alleen nog maar dikke halzen. En met dik bedoel ik niet 1 mm extra, maar meer:

http://i251.photobucket.com/albums/gg316/RottRelics/Strat1/P1000647.jpg

SGbanez
21 maart 2008, 23:29
Ja dat is denk ik een beter idee, aangezien het er bij een gig denk ik een beetje leip uitziet als je met een bereau of een bankschroef aan je gitaar staat.

Hoe ziet zo'n fathead ofzo er echt uit? Ik kan het niet vinden...

marter544
21 maart 2008, 23:46
Natuurkundig gezien zou het werken (iig, zo ver ik weet met 5 vwo n&t). Maar wat wil je er mee? Als je een goede gitaar hebt, is zoiets compleet overbodig. Ik denk trouwens ook dat de winst minimaal is..

vulvasonic
22 maart 2008, 01:54
Toen ik nog een beginnend gitaristje was lieten bijna alle grote jongens in het gitaarwereldje een stuk ijzer achter op de gitaar monteren. Dit zou de sustain op een geweldige manier beinvloeden.

We zijn nu alweer 30 jaar verder. Als het echt zo goed z'n werk deed, dan zoude de fabrikanten in de loop der jaren echt wel series in productie hebben genomen waar zo'n metalen plaatje standaard er op zat.
Ik heb ze echter nog NOOIT gezien.

:D

Nielsje
22 maart 2008, 02:27
We zijn nu alweer 30 jaar verder.

Jeetje Mario, hoe oud ben jij wel niet? ;)

Nielsje
22 maart 2008, 12:21
Fuck, net even opgemeten, mijn strat halsen zijn allemaal tussen de 22 en 25 mm bij de 12e fret.
Laatst heb ik ook zo'n knoepert gespeeld, heerlijk! D's is een gegadigde voor m'n andere hals, dus als ik die verkocht heb ik ga ik weer eens fijn een dagje bij The String rondsnuffelen.

G.G.
22 maart 2008, 13:52
Fuck, net even opgemeten, mijn strat halsen zijn allemaal tussen de 22 en 25 mm bij de 12e fret.


Da's inderdaad redelijk normaal. Ik zelf heb liever 30/31 mm bij de 12e fret en ongeveer 25mm bij de eerste fret, is voor mij ideaal qua bespeelbaarheid en klank. Het is heel ff wennen.

Reken er wel op dat met hele lichte snaren er een dual action trussrod in moet zitten bij dergelijke afmetingen.

Nielsje
22 maart 2008, 13:55
Da's inderdaad redelijk normaal. Ik zelf heb liever 30/31 mm bij de 12e fret en ongeveer 25mm bij de eerste fret, is voor mij ideaal qua bespeelbaarheid en klank. Het is heel ff wennen.

Reken er wel op dat met hele lichte snaren er een dual action trussrod in moet zitten bij dergelijke afmetingen.

En bij 010? Mjah, ik weet niet of ze die allparts halsen standaard met dual action rods leveren. Zal eens een onderzoekje doen. Dikke neck, dikke frets, ik word er nu al blij van :). Mijn V-neck zit op 22.5 bij de 1e fret.

G.G.
22 maart 2008, 14:09
En bij 010? Mjah, ik weet niet of ze die allparts halsen standaard met dual action rods leveren. Zal eens een onderzoekje doen. Dikke neck, dikke frets, ik word er nu al blij van :). Mijn V-neck zit op 22.5 bij de 1e fret.

Nou, 0.10 zou nog wel moeten lukken. Met lichtere snaren kan je het risico krijgen dat er niet genoeg spanning komt om die boomstam hol te trekken.

Dan krijg je de volgende kostbare ingreep:

Hals op spanning brengen zodat ie bol staat, frets vlakken, recrownen zodat de hals zonder spanning weer hol is.

Nielsje
22 maart 2008, 14:14
Nou, 0.10 zou nog wel moeten lukken. Met lichtere snaren kan je het risico krijgen dat er niet genoeg spanning komt om die boomstam hol te trekken.

Dan krijg je de volgende kostbare ingreep:

Hals op spanning brengen zodat ie bol staat, frets vlakken, recrownen zodat de hals zonder spanning weer hol is.

Ha, niets d'r van, dan leg ik d'r wel gewoon 0.11 op, daar kan ik ook prima mee spelen :)