PDA

View Full Version : L-Pad attenuator...HUH?!



rebulie
21 maart 2008, 11:28
Ik heb een Fender Blues Deluxe. Jeweetwel; in de winkel klonk dat geweeeeeeeeeeldig, maar thuis bleek dat het toch wel erg lawaaierig wordt als je die zelfde goede sound wilt hebben.
GEEN PROBLEEM riep iemand, dan maak je toch gewoon een L-Pad attenuator.
Da's inderdaad niet zo moeilijk, want op http://www.webervst.com/lpad.htm vindt je een calculator om de weerstandwaarden te berekenen.
MAAR NU KOMT HET. Ik wil -4 db voor m'n 40 watt 8 ohm amp. Dan moet ik dus een weerstand hebben van 2,95 ohm en eentje van 13,68 ohm.
Het vermogen vindt ik niet zo'n probleem, doe ik gewoon 15 of 20 watters, maar hoe kom ik in vredesnaam aan weerstanden van 2,95 en 13,68 ohm???????:???:

Realeigo
21 maart 2008, 11:29
Niet... OF je moet een aantal in serie en parralel zetten to tje die waarde hebt..

SimonS
21 maart 2008, 13:10
neem anders gewoon een standaardwaarde die in de buurt zit van wat je nodig hebt.

Minda
21 maart 2008, 13:13
Hoogvermogenspotten?

guitartheo
21 maart 2008, 14:40
Ik heb een Fender Blues Deluxe. Jeweetwel; in de winkel klonk dat geweeeeeeeeeeldig, maar thuis bleek dat het toch wel erg lawaaierig wordt als je die zelfde goede sound wilt hebben.
GEEN PROBLEEM riep iemand, dan maak je toch gewoon een L-Pad attenuator.
Da's inderdaad niet zo moeilijk, want op http://www.webervst.com/lpad.htm vindt je een calculator om de weerstandwaarden te berekenen.
MAAR NU KOMT HET. Ik wil -4 db voor m'n 40 watt 8 ohm amp. Dan moet ik dus een weerstand hebben van 2,95 ohm en eentje van 13,68 ohm.
Het vermogen vindt ik niet zo'n probleem, doe ik gewoon 15 of 20 watters, maar hoe kom ik in vredesnaam aan weerstanden van 2,95 en 13,68 ohm???????:???:

Ga dan voor 15ohm en 2,7ohm bijv. en neem voor de serie weerstand op z'n minst een 30w draadweerstand .

rebulie
21 maart 2008, 20:40
Hoe nauwkeurig moet zoiets zijn? Ik zou het vreselijk vervelend vinden om mijn versterker te vernielen.(en dan druk ik mij heel netjes uit)

Frits van Mourik
21 maart 2008, 21:17
Kijk eens bij Conrad, bestelnr. 30 02 63 of 34 27 18

rebulie
21 maart 2008, 21:25
Kijk eens bij Conrad, bestelnr. 30 02 63 of 34 27 18

Heb jij ervaring met die dingen? Want dat zou natuurlijk een fantastische oplossing zijn!!

Frits van Mourik
22 maart 2008, 00:50
Ik gebruik al jaren de 34 27 18 in een zelfgebakken powersoak.
En achach, wat heeft 't arme ding op z'n donder gehad!
Kokendheet gestookt, totdattie begon te roken, maar hij doet 't nog steeds.

De 30 02 63 is in wezen hetzelfde, maar beter gekoeld & sjieker van uiterlijk
en mooi in te bouwen, maar wel duurder...

guitartheo
22 maart 2008, 10:31
Ik gebruik al jaren de 34 27 18 in een zelfgebakken powersoak.
En achach, wat heeft 't arme ding op z'n donder gehad!
Kokendheet gestookt, totdattie begon te roken, maar hij doet 't nog steeds.

De 30 02 63 is in wezen hetzelfde, maar beter gekoeld & sjieker van uiterlijk
en mooi in te bouwen, maar wel duurder...

Tot die begon te roken ?? mmm zou me daar niet zo prettig bij voelen (te weinig weertand en je OT kan er aan gaan) veiliger lijkt me 2 weerstanden gemonteerd op een plaat alu zodat ze hun warmte kwijt kunnen .

rebulie
22 maart 2008, 19:08
Ik gebruik al jaren de 34 27 18 in een zelfgebakken powersoak.
En achach, wat heeft 't arme ding op z'n donder gehad!
Kokendheet gestookt, totdattie begon te roken, maar hij doet 't nog steeds.

De 30 02 63 is in wezen hetzelfde, maar beter gekoeld & sjieker van uiterlijk
en mooi in te bouwen, maar wel duurder...

Frits,
Zitten er in die powersoak van jou nog andere onderdelen?
Ik ben natuurlijk een beetje bezorgd om mijn buizenamp waar ik veel geld voor heb moeten neertellen en ik vind het zo vreemd dat een twee tientjes oplossing even goed is als zo'n paarhonderd euro hot plate...:confused:

Frits van Mourik
22 maart 2008, 22:43
Hihi, en je wilde je probleem al oplossen met twee weerstandjes van 'n paar €€...
Sinds het rookincident (200W Fender fullblast op 100W L-pad)
heb ik m'n powersoak verzwaard met wat hipower weerstanden.
That's all.

Zo'n fancy hotplate kent natuurlijk nogal wat kunstjes, die je allemaal moet betalen.

Ik kan me niet voorstellen, hoe een goedgemonteerde L-pad
je amp zou kunnen vernielen.

rebulie
22 maart 2008, 23:09
OK, bedankt.
Maar als je in het calculatieprogje van weber een 4 of een 16 ohm impedantie ingeeft veranderen de verhoudingen tussen de serie en parralel weerstand enorm, dus (scheiterd die ik ben) ga ik toch maar op zoek naar een paar passende weerstanden en een mooie koelplaat om een L-Pad te maken;-)

Frits van Mourik
22 maart 2008, 23:32
Je had 't toch over 8 Ω ?
De dingen, die ik bedoel zijn geen gewone powerpotmeters,
maar variabele L-pads.
Twee potmeters in een huis; als de ene omhoog gaat, gaat de andere omlaag (kort door de bocht).
De Conrad-info bij de 34 27 18 klopt niet; hij is bedoeld voor 8 Ω, evenals die Visaton.

Anyway, je doet maar, wat je niet laten kunt. ;)

rebulie
23 maart 2008, 11:25
De Conrad-info bij de 34 27 18 klopt niet; hij is bedoeld voor 8 Ω, evenals die Visaton.



Kijk, dat verandert de zaak natuurlijk aanmerkelijk.
Dan zal ik er toch maar eens eentje bestellen.
Bedankt Frits!

Indiedennie
18 februari 2011, 22:12
Ik wil graag een L-pad voor mijn class 5 maar ik kan alleen de 8 ohm versie vinden, kan ik ook een 8 ohm stereo L-pad in serie gebruiken?