PDA

View Full Version : Neckpocket verhogen/hoek veranderen



HaroldA
20 maart 2008, 22:45
Dames, Heren,

Ik ben bezig met de restauratie/renovatie van een Maya Les Paul maar het Japannertje dat de neckpocket uit heeft gefreesd heeft dat niet helemaal goed gedaan. De pocket van de bolt-on neck is namelijk te 'recht' waardoor de hoek van hals op body niet groot genoeg is om de TOM brug omhoog te laten komen.

Ik heb om de achterste 2 schroeven een revetje gedaan van ~1mm en dan klopt de hoek precies. Het nadeel is dat de hals zo minder 'grip' heeft op de pocket, waardoor het geheel een tikkie 'draaibaar' wordt en dus niet meer te stemmen of intoneren valt...

Hoe en/of met wat kan ik de neckpocket vullen zodat er op het verloop 1mm extra hoogte ontstaat?

-tnx!-

Nielsje
21 maart 2008, 01:16
Pfoe, puur technisch gezien heb je de schroeven gewoon niet genoeg aan gedraait. Dan zou er namelijk genoeg wrijving ontstaan waardoor de hals zou blijven zitten in de pocket.

Dit heeft echter effect op de roterende beweging in de pocket, niet op het moment wat de snaren uitoefenen op de pocket. Moeilijk, want als je de schroeven gewoon aandraait, zou ie niet mogen 'verbuigen' waardoor er stemmings problemen ontstaan. kreeg je hem zonder die 'shims' wel zuiver?

renemeester
21 maart 2008, 01:27
[QUOTE=HaroldAling]
Hoe en/of met wat kan ik de neckpocket vullen zodat er op het verloop 1mm extra hoogte ontstaat?
QUOTE]

een stukkie fineer.

een stroeve plectrum werkt ook goed heb ik me laten vertellen.

G.G.
21 maart 2008, 08:14
Hoe en/of met wat kan ik de neckpocket vullen zodat er op het verloop 1mm extra hoogte ontstaat?

-tnx!-

Een hele simpele oplossing met goed contact tussen hals en body is:

Neem een strook aluminiumfolie van ongeveer 5.5 cm breed en een meter lang. Vouw een stuk om dat net zo lang is als je neckpocket en dan vouw je een stuk terug dat net ietsjes korter is etc. etc.

Zoiets dus:

______
______|
|_________________
_________________|
|___________________________
____________________________|
|______________________________________

Dat trappetje knip je in de vorm van je neckpocket, gaatjes prikken en hals monteren. Het aluminiumfolie wordt perfect samengeperst en vormt een prima verbinding.

HaroldA
21 maart 2008, 09:06
Een hele simpele oplossing met goed contact tussen hals en body is:
Die is leuk!

Ga ik proberen...

oknarb180
21 maart 2008, 09:45
Hey,

Wat je ook nog kunt doen (is wel wat bewerkelijker hoor!) Fineer o.i.d. in de neckpocket lijmen, een mal maken van de bestaande neckpocket en deze mal dan en deze onder de gewenste schuinte op de body plaatsen en dan de neckpocket op de gewenste/benodigde diepte en schuinte uitfrezen.

vr.gr.

Branko

HaroldA
21 maart 2008, 10:23
Wat je ook nog kunt doen (is wel wat bewerkelijker hoor!) Fineer o.i.d. in de neckpocket lijmen, een mal maken van de bestaande neckpocket en deze mal dan en deze onder de gewenste schuinte op de body plaatsen en dan de neckpocket op de gewenste/benodigde diepte en schuinte uitfrezen.
Dat kan ook, maar...

Ik heb geen kopfrees en bovenal: het is een heel hoop meer werk...

Ik was eerst van plan om de pocket aan het einde 1 mm te verlagen en er een strook 'iets' van 1mm in te leggen, maar dat zou ik met hamer en beitel moeten doen. Een gitaar van 35 jaar te lijf gaan met hamer en beitel is niet echt iets waar ik naar uit kijk...

Rutger
21 maart 2008, 10:39
Een hele simpele oplossing met goed contact tussen hals en body is:

Neem een strook aluminiumfolie
Werkt dat serieus? Gaat je sound er dan niet aan?

Nielsje
21 maart 2008, 10:49
Ik denk het juist niet. Als je alu folie gewoon heel strak vouwt, en dan vervolgens strak schroeft, dan gaat het geheel best goed trillingen door geven denk ik. Tis gewoon een metaal..

superken_nl
21 maart 2008, 12:28
Ik denk het juist niet. Als je alu folie gewoon heel strak vouwt, en dan vervolgens strak schroeft, dan gaat het geheel best goed trillingen door geven denk ik. Tis gewoon een metaal..

Ik heb er bij mijn strat een stuk pinpas tussen gedaan, is dat een goed alternatief?

HaroldA
21 maart 2008, 13:23
Ik heb er bij mijn strat een stuk pinpas tussen gedaan, is dat een goed alternatief?
Neh, die kan ik nog wel eens nodig hebben...

En ik moet een verloop hebben van 1mm, niet een algemene ophoging.

barno
21 maart 2008, 13:26
ik zou frezen maar begrijp dat je dat niet dadelijk wil doen ook bij gebrek aan frees, goede tweede vind ik GG's zilverpapier truukje,very creative!!

HaroldA
22 maart 2008, 16:36
Ik heb de aluminiumfolie truuk uitgevoerd, en het werkt echt perfect! Ik had in 1 keer de juiste hoek te pakken en na 2-3 keer aandraaien zit de neck echt muurvast!

http://img.sait.nl/gitaarnet/neckpocket_1.jpg
http://img.sait.nl/gitaarnet/neckpocket_2.jpg
http://img.sait.nl/gitaarnet/neckpocket_3.jpg

Ik dank jullie allen hartelijk voor de tips!

G.G.
22 maart 2008, 16:39
Mooi, blij om te horen. Dit deed ik het eerst in 1992 en sindsdien, als ik ff geen tijd heb voor fresen of werken met fineer doe ik het nog af en toe. Werkt inderdaad perfect.