PDA

View Full Version : Welk type snaren?



prs
20 maart 2008, 21:34
Ik heb nu op mijn dreadnought (Blueridge BR-180) Martin SP light snaren (0.12-0.56), maar ik vind de bassnaren (Voornamelijk E en A) niet heel sterk naar voren komen. De balans in het hoog is bij deze snaren wel heel mooi.
Is het een idee om medium snaren te gebruiken, of zijn er andere merken die jullie kunnen aanraden? Ik ben dus op zoek naar een mooi gebalanceerd geluid, sprankelend hoog, maar ook een gedefinieerde, duidelijk aanwezige bas.

--=HANS=--
20 maart 2008, 21:39
Gewoon van alles proberen, ben zelf erg gesteld op D`adario voor de ene gitaar en Martin voor de andere.

Groet, Hans

sanderz
20 maart 2008, 22:40
Ik heb eens een setje Elixir (paars doosje, denk Nanoweb) gehad en op mijn (veel eenvoudigere) BR63 gezet.

Resultaat: véél bas maar ook een goed geluid over het geheel.

Ik moet er wel bij zeggen dat ik Elixir op (mijn) Martins en Yairi vréselijk vind klinken.

Wel een kostbaar kunstje; een setje Elixir proberen. En volgens de verpakking moet je er nog veel langer mee doen ook...

Succes!

jerome
20 maart 2008, 22:59
Ik ben errug tevreden over de Dáddario E Series Phosphore Bronze op m'n Takamine.
Ik heb gebruik zelf de .011 snaren (DáddarioE Series EJ 26 Phosphore Bronze/Custom Light)
Dit is een tussenmaatje, tussen .010 en .012 in
Maar je hebt ze natuurlijk ook dikker.
iig zalige volle warme en strakke bastonen en mooie heldere hoge tonen.
Goed in balans en een volle acoustische sound
En ze spelen erg soepel en licht

Enra
21 maart 2008, 08:06
Ieder oor wil wat anders!!! Het blijft jouw gitaar met jouw persoonlijke gevoel voor klank. Gewoon een paar adviezen uitproberen.

Otje
21 maart 2008, 09:06
Ik denk dat de Martin SP .012 een set is die een heel goed geluid geeft op veel verschillende gitaren. Gunstig geprijsd, gaan redelijk lang mee, klinken goed en zijn tamelijk soepel (vinden je vingertoppen lekker). Op de beurs in Frankfurt heb ik een setje Peavey Mississippi .012 gekregen. Ben benieuwd.

prs
21 maart 2008, 15:05
Dank voor de reacties!

Het zal inderdaad een kwestie zijn van blijven uitproberen en kijken wat mij qua smaak het meeste bevalt.
Maar even een, misschien dom, vraagje....maar het verschil tussen light en medium snaren...geven medium snaren een dikker geluid?

barno
21 maart 2008, 18:35
Ik heb nu op mijn dreadnought (Blueridge BR-180) Martin SP light snaren (0.12-0.56), maar ik vind de bassnaren (Voornamelijk E en A) niet heel sterk naar voren komen. De balans in het hoog is bij deze snaren wel heel mooi.
Is het een idee om medium snaren te gebruiken, of zijn er andere merken die jullie kunnen aanraden? Ik ben dus op zoek naar een mooi gebalanceerd geluid, sprankelend hoog, maar ook een gedefinieerde, duidelijk aanwezige bas.

Ik hoop dat je dat opgelost krijgt met andere snaren maar ik had op mijn BR hetzelfde probleem (weinig bottom uit de dikke snaren). Het kan dus ook aan het type gitaar liggen...

Laser
22 maart 2008, 13:03
Ik heb eens een setje Elixir (paars doosje, denk Nanoweb) gehad en op mijn (veel eenvoudigere) BR63 gezet.

Resultaat: véél bas maar ook een goed geluid over het geheel.

Ik moet er wel bij zeggen dat ik Elixir op (mijn) Martins en Yairi vréselijk vind klinken.

Wel een kostbaar kunstje; een setje Elixir proberen. En volgens de verpakking moet je er nog veel langer mee doen ook...

Succes!

Hangt veel af van de combinatie gitaar - snaren.
En ook: waren het de gewone Nano's of Phosphore-bronze nano's?
Ik heb de PB nano's geprobeerd, maar ben teruggekeerd naar de gewone. De PB's klonken me te schel, niet lekker.
Ik blijf bij de lights, .12; moet zelfs eens de .13 proberen om in lagere tuning te spelen, want de E's kletteren wel eens in DADGAD.

Het vergt wat testen en zoeken, ook in combinatie met het zadel en de setup die je verkiest. Een heldere spruce-rosewood met benen zadel zou al eens te schel kunnen gaan klinken met de PB's. Een ceder topje kan de opheldering dan weer gebruiken.

Qua prijs is een bestelling bij musicstore.de wel interessant: 16 euro per set, en gratis levering bij bestelling van boven de 100 euro. Alleen : ze hebben er niet alle varianten.

sanderz
23 maart 2008, 16:59
Het waren Nano's Bronze. En ik vind bronze over het algemeen al niet mooi klinken, te schel namelijk. Een normale set bronze snaren wordt al snel wat matter van klank, maar die Elixirs doen wat ze beloven - ze blijven zo schel klinken.

Maar op mijn BR63 klonk het boven verwachting goed.

Vreemd dat je PB scheller vond klinken dan B; meestal is dat toch andersom?

Eko
24 maart 2008, 10:01
Bij de Elixir varianten hangt het er heel erg vanaf van welke materialen je gitaar is gemaakt. Spruce klinkt mooier met PB maar een rosewood zal meer hebben aan de normale Bronze. Zachtere houtsoorten kunnen gewoon een kleine boost in het hoog wel hebben.
Het is inderdaad een kwestie van uitproberen. Maar , het goedkoper dan een andere gitaar kopen en je leert er wat van.
Als een gitaar moeilijk briljant te krijgen is ( Tophoog) dan is een setje Cleartones een optie. Ik vond ze veel te hoog klinken en heb ze na een uur weggedaan. Zal wel heel mooi klinken voor fingerpickers maar voor begeleiden was het te.
De aanduiding Light en Medium op de verpakking slaan trouwens op de dikte.

sanderz
24 maart 2008, 10:07
Cleartones vind ik helemáál vreselijk. Ook voor fingerpicking.

Maar dat het proberen blijft is een feit. Geeft de gitarist overigen ook een excuus als spelen niet lukt - het ligt aan de snaren ;)

Joshiii-Kun
26 maart 2008, 01:54
Phosphor Bronze als je een spruce top hebt klinkt beter? Op mijn Takamine klinkt phosphor bronze behoorlijk slecht, heel erg levenloos en veel te veel mids. Als je er weer een goede bronzen snaar op zet merk je hoe slecht phosphor bronze werkt op die gitaar.
Dus ja. Voor mij is de winnaar absoluut 80/20 bronze.

Let absoluut op de grootte van je gitaar, niet alleen op het hout. Ik heb een jumbo, die hebben van nature een wat basserige klank. Ik denk dat daarom bronzen snaren voor mij beter werken.
Kleinere body sizes hebben van nature een wat minder zware toon en hebben wat sterkere hoge tonen. Ik denk dat hierbij bronzen snaren de gitaar heel schel kunnen laten klinken, alhoewel ik absoluut verliefd ben op de klank van mijn vader's Martin met 80/20 snaren. Maar ja, dat is een Martin ;)

Ik zou zeggen, probeer gewoon wat snaren uit. Blijf wel bij dezelfde snaardikte.