PDA

View Full Version : Rechtopstaand spelen, vingers vastzetten



bubbles
20 maart 2008, 16:53
Normaal speel ik zittend, maar nu probeer ik al enkele weken af en toe rechtopstaand te spelen en het gaat niet zo slecht maar als ik dan mijn gitaar beweeg (schuiner/bijna verticaal) dan speel ik echt slecht.
Ook gewoon als ik rechopstaand speel, geraken mijn vingers van mijn linkerhand niet zo ver tegenover als ik zittend speel.

Ik zie soms op foto's of filmpjes ook dat gitaristen enkele vingers onder hun snaren zetten.

Foto.
http://www.spirit-of-metal.com/membre_groupe/photo/Slash_(Saul_Hudson)-12482.jpg

Ik heb het geprobeerd en het lukt dan een beetje om schuiner te spelen, omdat je hand dan mee schuiner gaat, maar is het de moeite om te leren of niet?

arcane
20 maart 2008, 16:57
Natuurlijk is het de moeite waard om te leren. Het hangt natuurlijk af van welke soort muziek je speelt, maar als je nou een stevig potje rock of metal speelt staat het natuurlijk absoluut niet als je op het podium als een zak aardappelen zit te spelen op een stoel ;)

bubbles
20 maart 2008, 17:03
Of het de moeite waard was, gaat over het vastzetten van je vingers. :p
Rechtopstaand spelen leer ik zowieso.

arcane
20 maart 2008, 17:19
aha, dat werd me niet helemaal duidelijk.
Ja ik heb precies hetzelfde, en ik neem aan elke gitarist wel. Als je zit kun je gewoon een andere houding aannemen met je hand. Als je staat zul je dit inderdaad moeten aanpassen. Ju zult merken dat je anders flink kramp kan krijgen in je linkerhand/pols (tenminste ik wel).
Maar mijn advies is : probeer gewoon het een en ander uit, en kies die stijl die jij het prettigst vindt en waarbij je het beste mee uit de voeten kan.

Jeroensnake
20 maart 2008, 17:27
Zorg dat de houding van je hand (en pols, arm, lichaam) zo natuurlijk mogelijk is. Dat wil zeggen zonder al teveel spanning (kramp). Vingers vast zetten verhoogd spanning in de spieren, en is dus niet optimaal.

G.G.
20 maart 2008, 18:24
Experimenteer ook eens met de lengte van je gitaarband, dat wil ook nog weleens helpen.

Kaïn
20 maart 2008, 18:44
Je moet ze niet vastzetten. Neerleggen mag wel. Subtiel verschil, maar als je ze vastzet, dan zet je er kracht op, en dat is niet de bedoeling. Hoe minder kracht je gebruikt hoe beter. Nu ben echt lui dus ik laat mijn vingers rusten op de body van mijn gitaar. Vind ik lekker spelen, je moet maar zien hoe dat voor jou is ;)

ErikE
21 maart 2008, 08:48
Experimenteer ook eens met de lengte van je gitaarband, dat wil ook nog weleens helpen.

Inderdaad; kijk wat voor hoek je onderarm en hand maken als je zittend speelt en probeer de gitaar zo te hangen dat deze hoek hetzelfde wordt...met je gitaarband op standje Cobain is het niet gek als je er alleen nog powerchords uitkrijgt....

gerritje tralalalala
21 maart 2008, 10:18
Nu ben echt lui dus ik laat mijn vingers rusten op de body van mijn gitaar. Vind ik lekker spelen, je moet maar zien hoe dat voor jou is ;)
Het ging toch om de linkerhand, vinger laten rusten op je gitaar is rechterhand volgens mij

Jeroensnake
21 maart 2008, 12:04
Sorry, maar dan snap ik niet wat er precies bedoeld wordt met "dat gitaristen enkele vingers onder hun snaren zetten"

:???:

Ook op de foto is dat niet duidelijk niet zien ...

bubbles
21 maart 2008, 17:13
Het gaat om de rechterhand, kijk maar op de foto.

Yanniick
21 maart 2008, 18:31
Ik probeer laatste tijd ook wat meer staand te spelen, en daarbij ook me gitaar wat lager te hangen...

Alleen kan ik met me fret-hand niet op de hoge frets op de bovenste snaren... Ik moet dan heel ver me pols naar voren doen wil ik er een beetje in de buurt komen, zijn er geen trukjes ofzo voor??

DiazArif
27 maart 2008, 12:26
Ik heb net hetzelfde probleem Yanniick!
Heeft er iemand geen goede tips om dit te kunnen vergemakkelijken?

EuroCinema
27 maart 2008, 12:38
Rockgitaristen hangen hun gitaar over het algemeen wat te laag, omdat ze dat stoer vinden staan. Vaak tillen ze hun gitaar dan ook op voor sommige passages, of zetten ze hun bovenbeen eronder (voet op de monitor). Het is maar wat je belangrijker vindt, imago of speelgemak.